Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Nee, nog lang niet.
De koelprofielen zijn net besteld. Onderdelen voor de voeding en aansluitmateriaal moet nog besteld worden. Duurt dus nog wel even. Als ik voorgang maak zal ik dit posten.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door gervenja »

Hallo Chris,
leuk project, ik ga ook een F5 bouwen en een B1.
De meeste spullen zijn besteld of binnen, waar heb jij je koellichaam besteld?
Volgens mij is dat de grootste uitdaging om die voor een aangename prijs te kopen.

john
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Hoi John,

Ik heb de koellichamen bij Conradheatsinks besteld (http://www.conradheatsinks.com/welcome.htm). Ik laat ze middels schip hier heen komen. Ik heb nu 135 Australische Dollars betaald. Dat is inclusief verzendkosten, komt ongeveer overeen met €87. Nu maar hopen dat de Nederlandse overheid er niet nog een forse schep boven op doet.
Ik hou trouwens in de openingspost bij waar ik alle onderdelen gekocht heb. Deze post zal dus met de tijd wijzigen.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door gervenja »

Hallo Chris,

bedankt voor je info, ik ben bang dat er standaard €40 overheen gaat voor afhandelen (Inklaren) en dan gaan ze nog eens kijken naar het totaal bedrag. Ik ga waarschijnlijk zo'n zelfde set bestellen.
dit is mijn set met printjes.
Bijlagen
Setje van Peter Daniel (diyaudio)
Setje van Peter Daniel (diyaudio)
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door sjons »

Boerenterprise schreef:
Dat is inclusief verzendkosten, komt ongeveer overeen met €87. Nu maar hopen dat de Nederlandse overheid er niet nog een forse schep boven op doet.
Niet dat dit nu definitief is, want elke keer als je denkt de belastingdienst te snappen is er wel weer een uitzondering die je over het hoofd gezien hebt, maar volgens Douane.nl en hun gebruikerstarief kom je dan op:

87,00 + 6% douanerechten = 92,22
92,22 + 19% omzetbelasting = 109,75

Dus reken maar op een kleine 25 euro extra.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Leeuwarden schreef:
... die eindtrapjes van Pass zijn redelijk simpel... Soms kan dat heel snel gaan 8)
Helemaal mee eens, de totaalprijs van de versterkerprints is zeker voor de F5 behoorlijk laag. Maar als je een trafo, elco's en koellichamen gaat bestellen... Tjsa, dan kan de inhoud van de portemonnee weleens tijdelijk tekort schieten. Ik heb hier al lang twee F5 versterkerprints liggen. Moeten alleen de MOSFETs en thermistors nog aanvast.
De F5 prints
De F5 prints
Ik heb voor de F5 de PSU print van chipamp.com al klaar liggen. Nu de elco's, trafo en kast nog kopen.
De chipamp.com PSU printplaat.
De chipamp.com PSU printplaat.
Laatst gewijzigd door Treb op zo 10 jan 2010, 16:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

gervenja schreef:
Hallo Chris,
leuk project, ik ga ook een F5 bouwen en een B1.
Hé, ik heb ook zo'n rode B1 printplaat! Ik moet er de condensatoren, JFETs, potmeter en bronkeuzeschakelaar nog voor kopen. Nóg zo'n lange termijn project. :D
DSC_0318.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Leeuwarden »

Als je de versterking niet nodig hebt is die B1 wel een aanrader om even heel snel in elkaar te prutsen. Niet knoeien met een voed, gewoon even batterijen eraan hangen en.... Enjoy!
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

De B1 ga ik waarschijnlijk ook nog wel en keer maken, zodat ik deze gecombineerd met de F5 kan gaan gebruiken. Eerst zal ik de F5 op de eindversterker uitgang van mij Rotel hangen. Gecombineerd met de "bypass" functie zal dan alleen de input selectie en de volumeregeling door de Rotel gedaan worden en de versterking door de F5.
Eigenlijk gebruik ik nu ook altijd de "bypass" functie, omdat dan de "sound" iets minder zwaar is, details iets beter uitkomen meer diepte in het geluidsbeeld komt en het geluid iets minder "upfront" is.

M.v.g.
Chris

edit: waar hebben jullie eigelijk de prints voor de B1 vandaan?
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Boerenterprise schreef:
...waar hebben jullie eigelijk de prints voor de B1 vandaan?
Waren de restanten van een Group-Buy op diyAudio.com. Deze rode zijn niet meer te koop. Bij Nelson Pass kan je ze nog wel kopen, eventueel inclusief de benodigde JFETs.

Op een gaatjesprint kan je 'm ook maken, het schema is erg eenvoudig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Leeuwarden »

Ik had hem ook op gaatjesprint gemaakt...
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door gervenja »

Hallo Chris,

ik heb hier mijn printjes voor de B1 gekocht.
http://sjostromaudio.com/joomla/index.p ... 1&Itemid=9
misschien heeft hij nog wat liggen.

groetjes John
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Mmmmhhh,

Nu ik zit te wachten op de koellichamen en de onderdelen voor de voeding begin ik steeds meer de denken om direct ook een B1 Buffer te integreren in de kast van de F5.
Misschien is het wel een idee om een ingang te maken, zodat de F5 als eind trap gebruikt kan worden en/ of middels een schakelaar de B1 ingangen te gebruiken (uiteraard ook een input en volumeknop aan de voorkant)
Virus is echt weer eens toegeslagen.

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door gervenja »

Ja ik had geluk met mijn koellichaam, hij was mijn order een paar dagen vergeten (of wat) en als goed makertje heeft hij ze toch in een vliegtuig gestopt. :D

Volgens mij moet dat gemakkelijk passen, ruimte zat in de kast als je alles een beetje rond schuift. Ik wil een aparte kast gaan maken voor de B1 en eventueel een latere Pearl.
it's getting there
it's getting there
Ik heb vandaag mijn alu platen weer opgehaald en ze zijn mooi zwart. :mrgreen: .
Tevens de groene aan / uit schakelaar afgehaald bij "Cool", mijn dank is groot.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Kleine update in dit draadje.

Soft starter onderweg.
Koelprofielen (nog steeds) onderweg (kunnen niet ver meer zijn denk ik)
Voeding klaar
Cinch ingangen binnen (met wat extra.....)
Luidspreker aansluitingen binnen (met wat extra.....)




Stiekem ook net een B1 buffer kit besteld :D

M.v.g

Chris
Bijlagen
CIMG4000.JPG
CIMG4006.JPG
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Softstarter is binnen in inmiddels klaar.

B1 buffer kit ook... Yeahhh.
De Condensatoren van de Kit en de volume pot zijn niet echt top, maar ik zal hem hier eerst mee gaan maken en later vervangen voor betere componenten. Ho........ eerst wil ik de F5 klaar hebben, maar zal wel uitlopen op gelijktijdige bouw.. (nu al 4 projecten :oops: )
Ik denk trouwens dat ik alle verbindingen ga solderen. Dus niet de klem connectoren can de verschillende kits ga gebruiken. Of maakt dit niet zo veel uit voor "stroom" verbindingen en wel voor "audio" verbindingen?

Los van dit alles: kan het zijn dat ik geen smilie kan kiezen uit de "extra" lijst?? Als ik op een random smilie klik werk het namelijk niet. Terug tot dit alles.

M.v.g.



Chris
Bijlagen
CIMG4016.JPG
CIMG4021.JPG
CIMG4023.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Marp »

Boerenterprise schreef:
Ik denk trouwens dat ik alle verbindingen ga solderen. Dus niet de klem connectoren can de verschillende kits ga gebruiken. Of maakt dit niet zo veel uit voor "stroom" verbindingen en wel voor "audio" verbindingen?
Solderen lijkt me altijd beter, al is een audiosignaal door zijn lagere spanning en stroom gewoonlijk gevoeliger voor overgangsweerstand.
Boerenterprise schreef:
Los van dit alles: kan het zijn dat ik geen smilie kan kiezen uit de "extra" lijst?? Als ik op een random smilie klik werk het namelijk niet. Terug tot dit alles.
Ik bemerk geen problemen. Ook niet als ik met dezelfde forumpermissies test die aan jou zijn toegewezen. Wellicht wordt het veroorzaakt door een veiligheidsinstelling van je browser, waardoor geen javascript aktief is in het popupvenster.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Goed, dat wordt dus alle verbindingen solderen. Ben ik sowieso een voorstander van.

Voor wat betreft de mogelijke browser instelling.... kan iemand mij kort en bondig uitleg geven hoe dit op te lossen?? Ik heb een tijdje terug de computer opnieuw geïnstalleerd. Heb het vermoeden dat het vanaf toen zo is. Voorkeur gaat uit naar PM, om "vervuiling" van het topic te minimaliseren.
Alvast bedankt,

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Kleine u-date:

De koellichamen zijn gearriveerd. Wat een moeie dingen. Zeer netjes afgewerkt! Zeker het geld en wachten waard.
Vandaag Aluminium platen geregeld via mijn werk. Ik ging voor de 4, maar is uiteindelijk 5 en 6mm geworden. Het waren rest stukken die ze op maat hebben geknipt. Ook vierkant 12 alu staf op maat laten maken. Voor het fijne bedrag van €0.
Vanavond een begin gemaakt aan de kast. Als ik iets verder ben zullen plaatjes volgen.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door gervenja »

is dan een roeiboot geweest? :)
maar zonder gekheid mooi zijn ze hè.
mazzel dat je dit via je werk hebt kunnen doen ik was +/- €40 kwijt voor Alu met butsjes en krassen.
Zal voor mijn B1 een kastje van MODU regelen.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Op die van mij zitten ook wel wat krasjes, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Ik wil ze toch nog gaan spuiten.
Vandaag ben ik op zoek geweest naar van die afstandhouders. Hebben we ook gelukkig. Grijpvoorraad 8) en drie verschillende lengtes. Ook heb ik een hand met verzonken schoefjes kunnen scoren. Incourante artikelen. Toch nog meevallertjes voor deze amp.

M.v.g.

Chris

edit: update van de vorderingen van vanavond. 2 gaten zijn voor 95% klaar
Bijlagen
CIMG4078.JPG
CIMG4085.JPG
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Metallarbeiten gaan gestaagd verder...

Ik heb een vraag over mijn softstarter:
Onderstaand zien jullie het schema van de softstarter. Ik ga er van uit dat de aan- uitschakelaar in de fase kabel komt, voordat deze de softstarter berijkt. Tussen s.s. en net entree zeg maar. Op de s.s. zit echter een aansluiting voor een schakelaar (S21), maar ik heb geen idee wat de functie er van is en of het beter wel of niet te monteren is...
Kunnen jullie mij vertellen wat er gebeurt als ik de verbinding bij S21 sluit of juist open laat?

Senks voor de verklaring. 8)

M.v.g.

Chris
Bijlagen
Soft%20Starting%20Sch[1].JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door ray5150 »

S21 is je hoofdschakelaar. C28 beschermt de schakelkontakten tegen vonken.
de spanning gaat door de hoofdschakelaar, de zekering. de spanning splitst zich in een hoofdstroom en een spanningsdeler die het relais bekrachticht als de elko's zijn opgeladen (1,5 seconde)
Ondertussen gaat de hoofdstroom door R25 die de eigenlijke klap opvangt. als het relais inschakelt word die overbrugd.

is een kopie van deze:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... aging.html
Ik heb er onlangs 2 gebouwd. werken perfekt.

Neem aub wel klasse X2 condensatoren. die zijn geschikt voor netspanning.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Hoi Ray,

Bedankt voor de verklaring. Ik begrijp dus dat ik op de contacten van S21 mij "main switch" moet aansluiten.
De softstarter heb ik als kit gekocht, dus ik neem stiekem aan dat de condensatoren wel geschikt zijn voor netspanning.

Een aantal reacties terug is een foto te zien van de softstarter. Kun je daar uit wijs worden dat het X2 klasse betreft?

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door ray5150 »

Boerenterprise schreef:
Ik begrijp dus dat ik op de contacten van S21 mij "main switch" moet aansluiten.
Yep, dat klopt.
Boerenterprise schreef:
De softstarter heb ik als kit gekocht, dus ik neem stiekem aan dat de condensatoren wel geschikt zijn voor netspanning.Een aantal reacties terug is een foto te zien van de softstarter. Kun je daar uit wijs worden dat het X2 klasse betreft?
Dat zou erop moeten staan. Ik had al naar die foto's zitten kijken, maar dat is niet goed te zien.

er moeten dit soort logo's op staan:
MKP_X2_Interference_Suppression_Capacitors (Custom).jpg
Heb je een link naar de leverancier van die soft-starter?
Mischien dat het daar aangegeven staat.
Plaats reactie