Low Budget Klasse A JLH power amp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

De eerste luistertest is achter de rug, en dat viel niet tegen, zeg. wat een geluid....!
Laat je niet afschrikken door het vermogen van 15 Watt. na een kwartier Pink Floyd kwam de buurman al klagen of het wat zachter kon. Hij zij dat hij de bank af dreunde...:twisted:
Eerste indruk: massief, goed gearticuleerd laag, mooi helder hoog.
Tikkeltje brom en ruis maar niet echt storend. hij is behoorlijk gevoelig, met de volumepot op 9 uur is het al geluid al kamervullend.
Waarschijnlijk moet ik de volgende versie van de buizenvoorversterker wat afknijpen.

Vooralsnog is hij niet helemaal af, hij staat op 2 houten latjes, de digitale thermometer heeft wat kuren.
En het bovendeksel zit met een stukje dubbelzijdig plakband vast..... :-#
Volgende week gaat hij weer de werkplaats in voor de puntjes op de i te zetten.
De rusttroom staat nu op 1.75 Ampere, ik wil hem op schroeven naar 2 a 2.5 Ampere.
Ik wil ook nog op korte termijn er een DC beveiliging in zetten.
En ik ben helemaal de PTC inrush damper vergeten te plaatsen, moet hem ook kopen trouwens... :oops:

Maar dat mag de pret niet drukken, ik ben hardstikke blij (en trots) dat hij werkt.. O:)
RIMG0043.JPG
(Knap he?, die RDS op de Radio.... :lol: )
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door BertDB »

Erg mooi raymond !
De eerste tonen die een zelfbouwversterker maakt zijn altijd leuk om te aanhoren :mrgreen:
Wattjes zeggen inderdaad erg weinig, want mijn eigenste buizenversterker met amper 10W geeft meer dan wat je kan hebben aan decibels :o
De brom krijg je waarschijnlijk nog wel weg, de ruis is iets minder goed weg te krijgen.. maar zolang het niet storend is zou ik er niet op zoeken hoor :)

PS. Jij hebt je eigen zendmast staan met radio RAY ? :lol:
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Ray,

prachtig , dat je versterker goed werkt,
Hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
PS. Jij hebt je eigen zendmast staan met radio RAY ? :lol:
Ja, ik ben stiekem Co z'n stoorzender, op het dak staat er 3 kilowatt op Noord holland gericht.... :twisted: :twisted: :-$
Nu effe serieus...Het is puur toeval, ik zag op een andere foto die ik toen ook genomen had "Madonna" op het display staan.
Ik vermoed dat toen net "Ray of Light" gedraaid werd.... O:)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Voor de liefhebbers nog een bunch met interieurfoto's:
IMG_0221.JPG
IMG_0223.JPG
IMG_0224.JPG
IMG_0226.JPG
IMG_0227.JPG
IMG_0228.JPG
IMG_0229.JPG
IMG_0230.JPG
IMG_0231.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

VET COOOL zou mijn zoontje zeggen. Alleen die laatste foto met die knoeisteen erin :? :? :? :? :?

Ik probeer je met je spullen een goed alternatief mee te sturen oké ?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door cve »

Tikkeltje brom en ruis maar niet echt storend.
Ook gij Brutus? :(
Ja, ik ben stiekem Co z'n stoorzender, op het dak staat er 3 kilowatt op Noord holland gericht....
:lol:

Al een idee waar je brom en ruis vandaan komen Ray?

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
VET COOOL zou mijn zoontje zeggen. Alleen die laatste foto met die knoeisteen erin :? :? :? :? :?

Ik probeer je met je spullen een goed alternatief mee te sturen oké ?
Nah, valt wel mee hoor, ik heb juist een strip genomen met 4 kwadraat gaatjes, alle litzedraden zijn gesoldeerd en geheel doorgevoerd zodat ze dubbel vast zitten met 2 schroefjes.
Het zaakje zit oervast.
Maar als je iets beters hebt wil ik dat best proberen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 26 dec 2009, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
mischa72 schreef:
VET COOOL zou mijn zoontje zeggen. Alleen die laatste foto met die knoeisteen erin :? :? :? :? :?

Ik probeer je met je spullen een goed alternatief mee te sturen oké ?
Nah, valt wel mee hoor, ik heb juist een strip genomen met 4 kwadraat gaatjes,
alle litzedraden zijn gesoldeerd en geheel doorgevoerd zodat ze dubbel vast zitten met 2 schroefjes. het zaakje zit oervast.
Maar als je iets beters hebt wil ik dat best proberen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
Tikkeltje brom en ruis maar niet echt storend.
Ook gij Brutus? :(
Ja, ik ben stiekem Co z'n stoorzender, op het dak staat er 3 kilowatt op Noord holland gericht....
:lol:

Al een idee waar je brom en ruis vandaan komen Ray?

Co
Alles zat nogal provisorisch aangesloten, moet nog wat kabels op maat maken.
[edit] Ik weet ook niet exact waar die brom(metje) vandaan komt. is niet echt storend maar meer het idee...
Op de test luidspreker was niet veel te horen dus het kan ook van voorversterker of CD speler komen.
Je hoort het alleen met je hoofd vlakbij de speaker, met de volumeknop flink open en de CD speler op pauzestand.[/edit]

Ik heb nog wel wat verbeter puntjes, maar dat geldt ook voor de CD speler en de buizenvoorversterker.
De CD speler gaat volgend jaar op de schop, ander loopwerk, andere voeding voor de DAC, buizentrap opnieuw opbouwen met (mischien) een print en audiofiele koppelcondensatoren.
De voorversterker gaat helemaal opnieuw opgebouwd worden RC motorpot, nieuwe voedingen, andere kast, extra schakelfuncties met relais.

[edit] in de eindversterker zie ik niet zoveel mogelijkheden voor aanpassingen, ruimte is ook beperkt daar om aanpassingen te doen.
vooralsnog het enigste wat ik kan bedenken is een stukje staalgaas om de 230 volt bedrading naar de schakeleaar
en een stukje metaal op het kleine trafo'tje.[/edit]
Ik denk dat ik de netfilters eruit gooi als Sander met een alternatief schema op de proppen komt.

Als dat alles klaar mag je me erop afrekenen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 26 dec 2009, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Miniwatt »

Het is dus gelukt! Gefeliciteerd Ray, fraai fraai fraai!

Enne.. wat vond de familie ervan? ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
Het is dus gelukt! Gefeliciteerd Ray, fraai fraai fraai!
Dank je, ik doe mijn best...
Miniwatt schreef:
Enne.. wat vond de familie ervan? ;)
Da's morgen (zondag) pas.
Denk niet dat ze het echt kan boeien. 't zijn niet echt muziekliefhebbers.
Laat staan het betere audiospul.... :(
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

Kun je een indicatie geven hoe warm de koelprofielen worden?

Mogelijk ga ik in de toekomst nog eens een power-versie van jouw versterker bouwen en daarvoor zou ik eventueel de koelprofielen die nu op de Nikko AlphaII zitten willen gebruiken. Mochten die te klein zijn, kan ik eventueel nog naar iets anders op zoek. In tegenstelling tot de maker van de Power Hiraga, zoals hij hem noemt, ga ik op een iets lagere voedingsspanning zitten, maar de ruststroom zal ongeveer gelijk zijn. Volgens zijn rekenmethode zal ik op een vermogen in rust komen van ca 50W.

Misschien is het leuk om bij de volgende luisterdag in Breda jouw Klasse A-bak eens naast mijn UcD te zetten aan één en dezelfde voorversterker om eens te ervaren wat een en ander doet.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Kun je een indicatie geven hoe warm de koelprofielen worden?
Zoals je hebt gelezen werkt de thermometer nog niet maar als ik moet gokken rond de 50 graden aan de buitenkant koelblok na een half uur draaien. bij de eindtorren zelf zal het wat meer zijn.
Ik wil wel de rustroom nog wat opschroeven maar dan moet wel eerst die thermometer werken.
mischa72 schreef:
Mogelijk ga ik in de toekomst nog eens een power-versie van jouw versterker bouwen en daarvoor zou ik eventueel de koelprofielen die nu op de Nikko AlphaII zitten willen gebruiken. Mochten die te klein zijn, kan ik eventueel nog naar iets anders op zoek. In tegenstelling tot de maker van de Power Hiraga, zoals hij hem noemt, ga ik op een iets lagere voedingsspanning zitten, maar de ruststroom zal ongeveer gelijk zijn. Volgens zijn rekenmethode zal ik op een vermogen in rust komen van ca 50W.
Tjah, 15 watt is voor mij voorlopig genoeg, ik weet niet hoe gevoelig mijn speakers zijn maar ik kan me voorstellen dat je met grotere kasten meer vermogen nodig hebt.
Het Hiraga projekt ziet er erg mooi uit. Ik denk wel dat je grotere koelblokken nodig hebt.
Als ik zo vrij mag zij, op diyaudio loopt al een jarenlang projekt van een Krell KSA 50 kloon.
tis effe wat leeswerk, iets van 800 pagina's. staan wel hele mooie bakken bij..
af en toe worden er inkoops akties georganiseerd voor PCB's en dergelijke. lijkt mij ook leuk om nog eens te bouwen... (voorlopig effe niet) :mrgreen:
de koelprofielen zijn daar vrij klein omdat er een grote ventilator op staat te draaien
mischa72 schreef:
Misschien is het leuk om bij de volgende luisterdag in Breda jouw Klasse A-bak eens naast mijn UcD te zetten aan één en dezelfde voorversterker om eens te ervaren wat een en ander doet.
Dat gaan we echt wel doen. :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Dat gaan we echt wel doen. :wink:
Damn, dit schept wel de verplichting dan ook iets klaar te hebben :? .

Power to the recyclers dan maar ?


Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
ray5150 schreef:
Dat gaan we echt wel doen. :wink:
Damn, dit schept wel de verplichting dan ook iets klaar te hebben :? .

Power to the recyclers dan maar ?..
Absoluut, maar pas op, ik heb de wedstrijd "buizenvoorversterker bouwen" ook al gewonnen van degene die mijn koelblokken leverde..
Eigenlijk heb ik geen zin meer in deadlines, maar ik wil versie 2 van mijn buizenbak toch wel voor de ZBA dag klaar hebben...

Wanneer gaan die RC volumepots op de post? in mijn hoofd raast het rond van de (recycle)bouwplannen.... :roll:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

Ik probeer vandaag even alles te inventariseren wie wat krijgt. Ik moet nog een issue regelen met de jongens van DIYclub, maar daar heb ik nog geen antwoord op. Ik probeer de zaken die compleet zijn zo snel mogelijk te versturen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

De versterker staat inmiddels weer in de werkplaats om afgebouwd te worden.
Van de week deed de hoofdschakelaar een beetje raar, hij bleef hangen in de "aan" stand. ik dacht een vuiltje of zo... :?
Gisteren bleek wat er aan de hand was. het kunstof binnenwerk was een beetje gaan smelten... :(
Gespecificeerd tot 250V / 3A... niet dus....
Bij de "CE" markering is het plastic zacht geworden.
Bij de "CE" markering is het plastic zacht geworden.
Er kwam ook nog een ander probleem aan het licht. De aansturing van de LED display's wordt verzorgd door een set CA3161 / CA3162.
Het bleek dat ik er een verkeerd om in het voetje had gezet....logisch dat het dan niet werkt.... na het ic goed te hebben gezet deed het display helemaal niks.
Die dingen zijn behoorlijk zeldzaam en prijzig. da's niet leuk nie....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Heb inmiddels een CA3161 kunnen vinden bij Radio Twenthe. eens kijken of dat gaat werken..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Nee, dat werkte niet. (goed)
Imiddels 3 IC's vervangen, 1 transistor, 2 stuks LED display's, en 4 condensatoren vernieuwd, en verdomd hij werkt! O:)
Nu moet ik het hele zaakje nog opnieuw inbouwen een aansluiten....pff, ik zal blij zijn als dit klaar is.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door cve »

Nee, dat werkte niet. (goed)
Gelukkig sta ik dus niet alleen in die ellende :mrgreen: Zelfbouw is toch zo leuk :lol:

Co
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

Heb je al eens gemeten? Kijk eens of er op de aansturing van de displays überhaupt wel iets gebeurt. Als er geen aansturing is, zie je ook niks op de displays. Is er wel aansturing, maar is die 3161 defct, zie je ook niks.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Heb je al eens gemeten? Kijk eens of er op de aansturing van de displays überhaupt wel iets gebeurt. Als er geen aansturing is, zie je ook niks op de displays. Is er wel aansturing, maar is die 3161 defct, zie je ook niks.
Beter lezen, Mischa, hij werkt nu. vanavond de temp sensor afgeregeld. de blowers schakelen in bij een koelplaat temperatuur van 40 graden.
Nu alleen nog de voeten eronder en de bovenplaat erop, dan kan ik weer beuken.... :mrgreen: :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Inmiddels heeft de versterker een uur of 15 gedraaid (en hij werkt nog steeds.... :D )
en ik ben er nog steeds heel tevreden mee.

Ben ik nu klaar? nee. binnenkort gaat hij weer onder het mes om een aantal aanpassingen te ondergaan.
dat zijn het plaatsen van een DC protectie annex inschakelvertraging, En het plaatsen van een NTC in de voedingslijn.
ook moet ik het inschakel moment van de thermometer aanpassen. dat ligt nu namelijk te laag.
dat moment word bepaald door een opamp die twee spanningen tegen elkaar afzet. 1 referentie van een spanningsdeler en 1 van de sensor.
als de sensor spanning hoger word dan die van de referentie schakelt hij de ventilatoren in.
de weerstand die de referentie spanning levert was origineel 33 K, daar had ik 39 K van gemaakt.
Alleen is nu de inschakel temperatuur gedaald van 80 naar 40 graden. die temperatuur bereikt hij al na een kwartier draaien.
en dat is een beetje aan de vroege kant.
Die 39 K ga ik dus vervangen door een meerslageninstelpotmeter. snap niet dat ze dat niet gelijk gedaan hadden...was een stuk makkelijker geweest.

Ondertussen nog een foto van de werkende versterker:
IMG_0253.JPG
Je ziet dat het lekker tropisch is... :lol: op de eindtransistoren zelf is het nog zo'n 10 graden warmer.
Ik kan dus nog wel de rustroom ook wat opschroeven, die gaat naar 2,5 Ampere. dan kan de CV ook uit... :mrgreen:
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door buisje »

Je blijft bezig hè :D

Ben benieuwd of dit ontwerp beter presteerd in vergelijk met het 1969 ontwerpje (heb ik gebouwd)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=9434
Plaats reactie