Behringer SRC2496 Buizen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
studiostevus

Behringer SRC2496 Buizen

Bericht door studiostevus »

Hallo Allemaal,
Op Fikus' zijn site verklaart hij de heilige graal gevonden te hebben in de Behringer SRC2496 DAC (pro-apparaat), in combinatie met een buizen eindtrap ipv de 3 opamps. Ik heb goedkoop zo'n apparaat op de kop kunnen tikken, en ben voornemens de lampizator in te bouwen. Mijn 2 vragen:

- Heeft een van jullie ervaring met dit apparaat/mods? Als ik de stock versie vergelijk met mijn gemodificeerde Marantz cd63, is de Marantz 100x beter. Ik hoop dat de buizen en wat condensatoren dusdanig veel toevoegen dat het echt beter wordt...

- Ik vind het lastig een aantal onderdelen te vinden. Met name de trafo (6.3v + 200v) voor een schappelijke prijs. Iemand een goed adresje? (Den Haag of internet?)

Alvast bedankt!
SSassen
Contacteer:

Re: Behringer SRC2496 Buizen

Bericht door SSassen »

Tsja, MyFi .... :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ray5150

Bericht door ray5150 »

Radio Twenthe heeft buizen voedingstrafo's in huis, reken op een kleine 50 euro.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoeveel buizen zou je willen aansluiten?
(met andere woorden, hoeveel stroom moet de trafo kunnen leven voor beide spanningen?)
studiostevus

Helaas was radio twenthe al out of stock...
sevenup

Bericht door sevenup »

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wat dacht je van:

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -7-VA.html

Daar wil ik binnenkort ook wel een groupbuy voor starten :lol:
Ik heb er zelf twee nodig, maar heb al van twee andere mensen vernomen dat ze die ook wel willen.
studiostevus

Volgens het schema 1 * 6H6P, waarbij hij aanraadt 20-40VA. Ik ben zelf nieuw in buizen, dus ik wil het liefst voor de 'standaard' gaan, alvorens te gaan tweaken.

Zou deze kunnen?
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... l-520.html
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kun je het schema even posten?
ray5150

Bericht door ray5150 »

studiostevus schreef:
Helaas was radio twenthe al out of stock...
Huh? krijgen ze geen nieuwe voorraad meer dan?

Ome Dick heeft ook leuke trafo's:
buiz.jpg
buiz.jpg (11.3 KiB) 912 keer bekeken
Zie: http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=668

En die trafo'tjes van b_force zijn ook heel leuk voor het geld...snap ook niet waarom dat altijd maar zo duur moet zijn?
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

studiostevus schreef:
Hallo Allemaal,
Op Fikus' zijn site verklaart hij de heilige graal gevonden te hebben in de Behringer SRC2496 DAC (pro-apparaat), in combinatie met een buizen eindtrap ipv de 3 opamps. Ik heb goedkoop zo'n apparaat op de kop kunnen tikken, en ben voornemens de lampizator in te bouwen. Mijn 2 vragen:

- Heeft een van jullie ervaring met dit apparaat/mods? Als ik de stock versie vergelijk met mijn gemodificeerde Marantz cd63, is de Marantz 100x beter. Ik hoop dat de buizen en wat condensatoren dusdanig veel toevoegen dat het echt beter wordt...
Ik had het ook net gelezen. :) Ik heb er geen behoefte aan want ik heb mijn cd-speler al redelijk gemod met vergelijkbare stappen (vooral de opamps eruit). Ik zit er nog over te denken z0'n klein bordje met betere dac er in te bouwen, maar de simpele BB die er standaard in zit bevalt me nog goed.

Ik denk dat je voor een beter begrip nog even wat meer moet lezen op Fikus zijn site. En dan bedoel ik over waarom hij dingen op die manier doet. Hij heeft een lekkere no-nonsense benadering. Maar als jij denk dat het toevoegen van wat buizen en condensators jouw DAC 100x (beetje overdreven) beter gaat maken dan heb je het écht niet gesnapt. Zoals in zijn verslag ook staat:
Normally - I hate devices which add complexity and add manipulation to the sound. I believe in less is better.
Fikus begint met een apparaat met potentie (door de dac-chip of w/e) en haalt juist de slechte onderdelen eruit of vervangt slechte onderdelen voor goede. Met weinig en relatief simpele ingrepen het maximale uit een apparaat halen.
In dit geval gaat het er dus om de complexe schakelingen van de opamps er uit te halen en te vervangen door een simpele buis.

Als ik het goed heb wil je dit gaan nabouwen? :wink:
klik
Leuke cd trouwens, en hij heet dezelfde placemats als wij.

Het is best nog wel een klus zo te zien. Ik zou het niet zo snel doen (geen elektro gedaan). Maar ik wens je veel succes.
studiostevus

Ik denk dat je voor een beter begrip nog even wat meer moet lezen op Fikus zijn site.
Bedankt voor de zorgen, ik heb Fikus' zijn site al meerdere malen doorgeploegd :D . Ik ben geen electrotechnicus, maar het is me wel duidelijk wat hij doet. Mijn DAC 100x beter maken was meer een 'matter of speech'... ik bedoelde natuurlijk dat de de buizen-eindtrap hopelijk 100x beter is dan de 3 opamps die er nu inzitten. Volgens Fikus is de AKM DAC een hele goede DAC, maar is dat door de eindtrap van de SRC2496 niet hoorbaar.

Ik heb overigens nooit met buizen gewerkt, dus daar moet ik nog veel leren. Vandaar dat ik hier kom. :)
Het is best nog wel een klus zo te zien. Ik zou het niet zo snel doen (geen elektro gedaan). Maar ik wens je veel succes.
No guts no glory! Je moet ergens beginnen met leren he... dan maar met een apparaat wat een paar Euro kost.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

b_force schreef:
wat dacht je van:

Ik heb er zelf twee nodig, maar heb al van twee andere mensen vernomen dat ze die ook wel willen.

oeww ! leuke trafo'tjes ! :D
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ja, denk dat ik ook aan die group buy meedoe O:)

@studiostevus:op dat schema zie ik een eindspanning van 200 V staan, maar de voedingstrafo is 230 V, daar zou je een 1:1 trafo voor kunnen gebruiken, en een aparte voor de gloei.
AE Europe heeft ook trafo's met 230 V en twee gloeiwikkelingen, die voor de Phonodude b.v.

Ik heb Lampizator ongeveer helemaal doorgelezen :o en ben daardoor ook gaan spelen met Philips spelers en buizenuitgangstrapjes, en ik kan wel zeggen dat ik nu de beste cd-weergave ooit in huis heb (persoonlijk hè? My-fi..) Zijn eigen schema's heb ik echter nooit gebruikt, maar het idee blijft hetzelfde.

Ben benieuwd hoe dit projekt zal verlopen, succes!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ik heb Fikus' zijn site al meerdere malen doorgeploegd . Ik ben geen electrotechnicus, maar het is me wel duidelijk wat hij doet.
Ik wel, en wat Fikus doet is op de gok wat onderdelen eruit halen, andere erin solderen en dan een godswonder verkondigen, absoluut kansloos dus. Ik wordt een beetje moe van dat soort mensen, vooral als ze een hele schare volgelingen hebben die aan z'n lippen hangen en alles wat hij roept als het nieuwe evangelie verkondigen ...
transp%20012.jpg
Tuurlijk het is leuk om op die manier aan het hobbyen te zijn, maar zonder inzicht en begrip van de materie, de onderliggende basisprincipes en vooral een flinke dosis kennis wat elektronica betreft is dergelijke geknutsel niet meer dan gerommel in de marge, punt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik zou eerder iets doen met Jfets of transistoren en tussen de DAC en uitgangsversterker passief filteren zodat de schakeling geen HF rommel binnenkrijgt, werkt net zo goed, kost een fractie en het past in de behuizing.
Verder vooral aandacht besteden aan de voeding en het analoge apart voeden, denk ook aan EMC maatregelen.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik heb bij het ontwerp van de tube uitgang nog wel wat kanttekeningen.

De - uitgang van de DAC chip wordt gekoppeld aan de kathode met 330Ohm, dat is een veel te zware belasting voor de chip!
dat gaat echt niet goed zo!!! als het werkt dan is het toeval maar het valt buiten de specs in elk geval.
lijkt me beter om het signaal ca 26dB te verzwakken door iets van 10 K in serie te zetten en dat ook meteen voor de +uitgang te doen. Als je het handig aanpakt zou je koppel condenstoren ook nog kunnen vermijden aan de ingang van de buis, dat verdient ook niet de schoonheidsprijs.

inderdaad.... Fikus wordt niet gehinderd door enige vorm van kennis....
studiostevus

Je bedoelt zoiets? http://members.quicknet.nl/ra.vdsteen/outputstage.html

Zat ik ook al aan te denken.... misschien wel het overwegen waard ja...
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

studiostevus schreef:
Je bedoelt zoiets? http://members.quicknet.nl/ra.vdsteen/outputstage.html

Zat ik ook al aan te denken.... misschien wel het overwegen waard ja...
Inderdaad deze schakeling deugt een stuk meer, mooie voeding met die shuntregelaars.
Je kunt het ook gebalanceerd uitvoeren, gewoon een extra source follower erbij plaatsen.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

TubeHead schreef:
b_force schreef:
wat dacht je van:

oeww ! leuke trafo'tjes ! :D
Voor 1 6n6p 750mA aan gloeistroom nodig. Ook voor de bovenstaande schakeling is dan al een 20mA voeding nodig. 10mA anodestroom x2 voor reserve.

Ik gebruik voor de voeding van SRPP trappen vaak 2 standaard trafo's met 230 V prim en 2 x 9 V sec 16VA. Waarbij ik 1 trafo aansluit op 230V en de secundaire kant 1 x 9V voor de gloeispanning en de andere secundaire kant sluit ik aan op de secundaire kant van de 2de trafo waardoor ik 115V daar aan de prim kant beschikbaar heb. Zie tekening.

Afbeelding

9V uit ( 888mA )gelijkrichten en bufferen voor de gloeispanning( 2 x 6n6p gloeispiralen in serie ) en de 115V uit ( 69mA )voor de anodespanning( 160V )
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”