Audio Research SP-6B van Shadow

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Audio Research SP-6B van Shadow

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Een paar dagen terug heb ik een fraaie voorversterker van Audio Research kunnen overnemen. Deze voorversterker stamt reeds uit 1980 dus deze heeft nog geen ingang voor een CD-speler.

Hier zit hem mijn probleem. De huidige CD-spelers sturen circa 2V uit zo ook mijn Lua Cantilena SEL. Echter de ingangen van de SP-6 zijn afgestemd op 200mV.

Het resultaat is dat de volume/gain regelaar nu zeer gevoelig reageert, in de SP-6 is de gain regelaar uitgevoerd als stappen schakelaar, je kan dus niet elke stand instellen maar bent gebonden aan vaste stapjes in de toename van het geluidsniveau. Naar mijn smaak is zelfs met alleen het eerste klinkje op de gain de muziek toch al net iets te hard voor 'achtergrond' muziek. De gain regelaar op de achterkant heb ik al ingesteld op 50dB dus de lage stand.

Nu wil ik eigenlijk nog ergens een extra verzwakking inbouwen om de 2V uit de CD-speler wat te temperen. Als attachment heb ik het schema bijgevoegd.

Wie heeft een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Mij lijkt het het mooiste om iets aan te passen aan de gain regelaar aan de achterzijde waarmee je reeds kan kiezen tussen 50dB en 60dB.

EDIT 2023: inmiddels is deze voorversterker overgegaan naar Shadow.

Groeten Walter
Bijlagen
ARC_SP6_schematic.gif
Laatst gewijzigd door Walt op vr 17 feb 2023, 9:42, 4 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Re: Audio Research SP-6 gain regeling

Bericht door SSassen »

Je zou gewoon een weerstandsdeler kunnen maken voor de CD ingang. Een andere optie is om de versterking van het geheel wat terug te schroeven. Nadeel is wel dat je phono ingang dan zachter gaat klinken, maar daar kan je dan de versterking weer wat opschroeven.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Sander,

Op welke manier is de klankmatige invloed volgens jouw het kleinste? En blijft de signaal/ruis verhouding dan wel goed?

Het liefst hou ik de schakeling ook zo origineel mogelijk.

Heb je een link die me kan helpen bij het berekenen van de weerstanden voor deze weerstandsdeler? Ik neem aan dat ik dan de uitgangsimpedantie van de betrefende CD-speler moet weten?

Groetjes Walter
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Met 4k7/4k7 kom je een heel eind en halveer (bij benadering) je de uitgangsspannig van de CD-speler.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Walt

Bericht door Walt »

Bedankt Sander,

Ik kan dus ook nog kiezen of ik dit netwerkje in de voorversterker inbouw, of vlak voor de uitgang van de CD-speler?

Groeten Walter
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, wat je wilt, wees creatief, zorg wel voor kwalitatief goede weerstanden, dat scheelt stukken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
TubeHead

Bericht door TubeHead »

SSassen schreef:
Met 4k7/4k7 kom je een heel eind en halveer (bij benadering) je de uitgangsspannig van de CD-speler.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Is een even getal als spanningsdeler niet een beetje gevoelig voor brom ? Merk bv bij mn hoofdtelefoon versterker op 50% het meeste brom mee geeft.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hoe heeft dat iets met elkaar te maken? Brom heeft als oorzaak een verkeerde bedrading (aardlussen) of een verkeerde opbouw (EM strooiveld trafo's), de waarde van een weerstandsdeler heeft hier niks mee van doen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
TubeHead

Bericht door TubeHead »

De loper op 50% heeft dan het meeste weerstand tegenover massa en het invoer apparaat. En daarom misschien gevoeliger. ( Hooge weerstand = gevoeliger voor brom )

't is maar een theorie :P
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo'n spanningsdelertje zal weinig invloed op de klank hebben en kan het makkelijkst direct achter de ingangsbus van de cd-speler geplaatst worden. Eén weerstandje in serie met het signaal en daarachter een weerstandje naar massa. Kan heel compact gemaakt worden.

Wat waarschijnlijk ook heel goed kan, en wellicht nog een klankmatige verbetering is, is het vervangen van V4 door een 12AY7. Die is uitwisselbaar qua pinout en zal qua instellingen ook heel goed uitpakken.
De 12AY7 heeft een veel lagere gain dan de ECC83 / 12AX7 en dat is precies wat je wil. Alleen werkt dat door op alle ingangen...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Spanningsdeler die Sander aangeeft lijkt me ook DE keuze!!

Een andere buis kan, maar dan kun je net zo goed anode weerstand verlagen, of een beetje spelen met de kathode weerstanden. Een spanningsdeler is veel doeltreffender en gemakkelijker. En met een eventuele instelpotmeter kun je het ook nog regelbaar maken.
Walt

Bericht door Walt »

Ik vraag me af of halveren van de uitgangsspanning genoeg is? Ik heb het idee dat ik terug moet van 2V naar 200mV dus een factor 10 in spanning.

Slechts halveren van de spanning zal niet genoeg dB's schelen lijkt me?

Groeten Walter
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Halveren van de spanning is 3dB verzwakking, dus dat kan wat weinig zijn.

Wat is de uitgangsimpedantie van de cd-speler? Je kunt overwegen om iets grotere weerstandswaarden te gebruiken dan de opgegeven 4k7. Dan is de ingangsimpedantie wat hoger. Wat je kunt doen is een weerstandje van 10k en een 4k7 te nemen. Dan kom je uit op 1/3 van de spanning. Dat is 5dB verzwakking.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

van 2V naar 200mV is inderdaad 10 keer.
Of beter gezegd 1/10.

Als je in serie 4,7k neemt en parallel 39k dan zit je mooi op 1/10.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,

Uhm, 9/10 om precies te zijn. Ik zou niet verder gaan dan 10K/4K7, want ook de ingangsimpedantie van de voorversterker speelt een rol. Vandaar dat ik schrijf 'bij benadering' voor de 4K7/4K7. Eventueel kan je later altijd nog proefondervindelijk aanpassingen maken als dat nodig blijkt te zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ps. even voor de goede orde, 10K/4K7 is 10K in serie en 4K7 parallel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ehm daar heb je gelijk in Sander, die was ik even vergeten :P
Vaak is deze impedantie wel opgegeven/te meten en kun je er rekening mee houden.

Echter zou ik gewoon proberen met verschillende waardes. Je kunt beginnen bij de 10k die Sander voorstelt. Is dat te weinig, neem je een grotere weerstand.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Ik kan dus ook nog kiezen of ik dit netwerkje in de voorversterker inbouw, of vlak voor de uitgang van de CD-speler?
Is dit niet een idee? http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/ ... ators.html
Zo hoef je niet in de versterker te rommelen...of je moet dat juist willen, natuurlijk... :mrgreen:

Je kunt ze ook zelf maken, als je een beetje forse stekkers hebt kun je er makkkelijk 2 weerstanden in kwijt.
desnoods maak je meerdere met verschillende weestandswaarden, dan kun je later nog de juiste verhouding in de versterker bouwen.

Trouwens, kende je deze al? http://www.arcdb.ws/SP6/SP6.html
Walt

Bericht door Walt »

Nog een vraagje, zijn 1/4 watt Velleman weerstanden met 5% toleratie goed genoeg?

Groeten Walter
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, minimaal 1/4W metaalfilm met 1% tolerantie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nee. je kan beter metaalfilm met 1 % tolerantie nemen.
Zoals deze:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=707
vermogen van een 0.25 Watt is goed.
Walt

Bericht door Walt »

OK, metaalfilm dus, waarom zijn die 'gewone' weerstanden niet goed eigenlijk?

Groetjes Walter
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Even uitgerekend dat de gain van de lijntrap niet meer is dan 6x (16db) , dat is een hele gangbare waarde als we uitgaan van dat een CD niet altijd naar de 0dB uitstuurt en er verliezen optreden in de balansregeling.
Het beste is om de gevoeligheid van de eindversterkers een stuk terug te dringen (4x of 12dB), hiermee verbeter je de singnaal een stoorafstand een heel stuk en verminder je ook de kabelinvloeden. Als je het niet wilt via de tegenkoppeling of zo is een weerstand verzwakker aan de ingang van de eindversterkers ook een optie maar niet meer dan zo'n 12dB.
In de voorversterker kun je het signaal nivo het beste zo hoog mogelijk houden, dat klinkt echt het beste!
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Mr. Tube,

Bedankt dat je wat nader naar de schakeling hebt gekeken. Ik ben zelf echt een leek op dit gebied, kun jij mij zeggen welke van de buizen V1 t/m V6 tot de lijntap behoren en welke tot de phono stage? Dan kan ik de beste buizen in de lijntrap zetten aangezien ik (nog) geen phone gebruik.

De gain zo laat mogelijk in het traject verzwakken voor optimale signaal/ruis lijkt me inderdaad logisch. Maar is het niet zo dat de 2V uit de CD-speler de ingang van de SP-6 kan overbelasten/laten clippen?

Ik zou nog wel graag willen weten waarom perse metaalfilm weerstanden? Stel dat de gemeten waarde voor metaal en koolstof gelijk zijn, wat is naast de kleinere tolerantie dan nog een voordeel van metaalfilm?

Groetjes Walter
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Walt schreef:
Hallo Mr. Tube,

Bedankt dat je wat nader naar de schakeling hebt gekeken. Ik ben zelf echt een leek op dit gebied, kun jij mij zeggen welke van de buizen V1 t/m V6 tot de lijntap behoren en welke tot de phono stage? Dan kan ik de beste buizen in de lijntrap zetten aangezien ik (nog) geen phone gebruik.
Is het ook goed als ik het zeg? O:)
De eerste drie triodes zijn van de phono, V1 t/m 3 ;)
Plaats reactie