drivers voor kleine GHP subwoofeer (max 8")
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
drivers voor kleine GHP subwoofeer (max 8")
Ik ben dus weer bezig met een ontwerp voor een GHP subwoofer.
Ik heb eigenlijk twee drivers liggen, de axx1010 van raveland.
Echter zit ik stiekem te kijken naar kleinere units. liefst een 8"
Het is namelijk van belang dat de behuizing klein wordt, en ook de breedte moet minimaal blijven.
Ik zit nu te kijken naar kandidaten hiervoor. 8" geschikt voor subweergave (muziek)
Ik wil persé twee drivers, omdat ik een impuls corrigerend systeem wil maken.
(en ook een high pass wil toepassen middels een condensator)
Wie kent er goede 8" ers die in staat zijn in bijvorbeeld 20 liter te presteren, of kleiner uiteraard.
Eventueel verkoop ik beide axx1010 units om wat budget vrij te maken.
Ik heb net de AW2000 ingeklopt, van Mivoc.
Met een ghp toepassing kreeg ik een erg net resultaat zou je zeggen...
Wat denken jullie?
Ik heb eigenlijk twee drivers liggen, de axx1010 van raveland.
Echter zit ik stiekem te kijken naar kleinere units. liefst een 8"
Het is namelijk van belang dat de behuizing klein wordt, en ook de breedte moet minimaal blijven.
Ik zit nu te kijken naar kandidaten hiervoor. 8" geschikt voor subweergave (muziek)
Ik wil persé twee drivers, omdat ik een impuls corrigerend systeem wil maken.
(en ook een high pass wil toepassen middels een condensator)
Wie kent er goede 8" ers die in staat zijn in bijvorbeeld 20 liter te presteren, of kleiner uiteraard.
Eventueel verkoop ik beide axx1010 units om wat budget vrij te maken.
Ik heb net de AW2000 ingeklopt, van Mivoc.
Met een ghp toepassing kreeg ik een erg net resultaat zou je zeggen...
Wat denken jullie?
- Bijlagen
-
- AW2000 mivoc GHP 20 liter.JPG (32.4 KiB) 1508 keer bekeken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: drivers voor kleine GHP subwoofeer (max 8")
De AW2000 kan uit mijn hoofd in gesloten 8-9 liter, dus dat moet zeker klein kunnen!
Je responsie ziet er prima uit, ik zou zelf de condensator wat groter nemen, dan loopt de grafiek wat rustiger af (=lager Q-factor)
Je responsie ziet er prima uit, ik zou zelf de condensator wat groter nemen, dan loopt de grafiek wat rustiger af (=lager Q-factor)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Maxspl van de Mivoc en de Tangband W8 schelen niet veel.
Voordeel is wel dat de Mivoc ongeveer de helft kost.
Voordeel is wel dat de Mivoc ongeveer de helft kost.
- bartsegers
Ik denk inderdaad dat zeker gezien de kosten de mivoc het wint.
De axx1010 units word ik wel kwijt hier denk ik.
(Zijn wel al zwart geverfd)
De axx1010 units word ik wel kwijt hier denk ik.
(Zijn wel al zwart geverfd)
-
wouter
- Ook commercieel actief
sja...
CSS Trio 8 - 14mm Xmax

ca 125,-
TIW 200 XS (minder geschikt voor klein en compact denk ik) 11 mm Xmax

ca 100,-
Dayton RSS210HF-4 - 9mm Xmax:

ca 115,-
CSS Trio 8 - 14mm Xmax

ca 125,-
TIW 200 XS (minder geschikt voor klein en compact denk ik) 11 mm Xmax

ca 100,-
Dayton RSS210HF-4 - 9mm Xmax:

ca 115,-
- bartsegers
De laatste 3 zijn geen optie.
Omdat ik 2 units moet gebruiken. (ja moet, want ik wil persé met de impulscorrectie aan de slag)
Wordt echt te duur dan helaas. De Trio trok al gehele tijd geleden mijn aandacht, maar valt domweg om budgetredenen af.
Andere eis is overigens dat het niet hard hoeft
Appartementje met boven/onder/naast buren etc. wellicht kent iemand het probleem.
Het hoeft dus echt niet hard, alleen vervormingsvrij moeiteloos laag.
Moeiteloos is het tegenovergestelde dan van wat er nu speelt. Een 6e orde bandpass subje, die alleen maar loopt te "pushen"
als het ware. veel air, weinig flair.....
Ik moet nog een keer mijn Plate amp doormeten, want die boost een en ander. (Of eruit solderen)
Ik heb geen vast budget, maar zeker geen 200€+
(inmiddels al 3 gegadigden voor de axx1010, dus die krijg ik wel versleten aan een forumlid)
Als er iemand een nog beter prestatie/prijs unitje weet dan die aw2000... let me know!
Omdat ik 2 units moet gebruiken. (ja moet, want ik wil persé met de impulscorrectie aan de slag)
Wordt echt te duur dan helaas. De Trio trok al gehele tijd geleden mijn aandacht, maar valt domweg om budgetredenen af.
Andere eis is overigens dat het niet hard hoeft
Appartementje met boven/onder/naast buren etc. wellicht kent iemand het probleem.
Het hoeft dus echt niet hard, alleen vervormingsvrij moeiteloos laag.
Moeiteloos is het tegenovergestelde dan van wat er nu speelt. Een 6e orde bandpass subje, die alleen maar loopt te "pushen"
als het ware. veel air, weinig flair.....
Ik moet nog een keer mijn Plate amp doormeten, want die boost een en ander. (Of eruit solderen)
Ik heb geen vast budget, maar zeker geen 200€+
(inmiddels al 3 gegadigden voor de axx1010, dus die krijg ik wel versleten aan een forumlid)
Als er iemand een nog beter prestatie/prijs unitje weet dan die aw2000... let me know!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik heb stereo de XAW 210 HC in 12 liter, naar een GHP ontwerpje van Hobby HiFi, met een f3 van 33 Hz.
Die dingen gaan echt mooi laag, hard zat met 7,75 mm Xmax. Ik heb per sub de AM 80 van mivoc, die met 53W aan 8Ohm gelijk opgaat aan de Xmax in dit ontwerp - blijft alles lekker heel.
Vanaf 7 liter bruikbaar, 65,- per stuk

Weet eerlijk gezegd niet of dit beter klinkt dan de hoogbelastbare tangband W8 740. Die kan (wellicht) compacter GHP en is voor minder geld in huis te krijgen. Het zware membraan is voor jouw impulscompensatie geen probleem. Als BR heeft hobby hifi er een impulsgecompenseerd ontwerp mee, met de Reckhorn A402.
Die dingen gaan echt mooi laag, hard zat met 7,75 mm Xmax. Ik heb per sub de AM 80 van mivoc, die met 53W aan 8Ohm gelijk opgaat aan de Xmax in dit ontwerp - blijft alles lekker heel.
Vanaf 7 liter bruikbaar, 65,- per stuk

Weet eerlijk gezegd niet of dit beter klinkt dan de hoogbelastbare tangband W8 740. Die kan (wellicht) compacter GHP en is voor minder geld in huis te krijgen. Het zware membraan is voor jouw impulscompensatie geen probleem. Als BR heeft hobby hifi er een impulsgecompenseerd ontwerp mee, met de Reckhorn A402.
Reckhorn is een mooi ampje:) Die X210 is een mooie driver, zowel looks als prestatie!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Oja, hoe kon ik het vergeten:
De Nova MDS 08

ca 43,-
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=10022
De Nova MDS 08

ca 43,-
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=10022
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Maxspl van de MDS08 ligt veel lager dan de tangband en de mivoc.
Eerlijk gezegd ken ik geen enkele woofer die rond de prijs/kwaliteit van de Mivoc zit.
Tangband is een optie, maar wel iets duurder (qua performance zijn ze gelijk). Een Dayton SD215 is ook een idee, maar die moet je als een gek corrigeren.
Eerlijk gezegd ken ik geen enkele woofer die rond de prijs/kwaliteit van de Mivoc zit.
Tangband is een optie, maar wel iets duurder (qua performance zijn ze gelijk). Een Dayton SD215 is ook een idee, maar die moet je als een gek corrigeren.
- bartsegers
Ik zal eens de xaw 210HC en de AW2000 naast elkaar zetten.
De klassiek ogende AW 2000 wint het dan wel optisch voor mij.
Ik zal eens een gezocht oproepje plaatsen binnekort, wellicht heeft iemand nog twee units liggen.
EDIT: In de K&T staat een en ander lees ik net. Ben benieuwd.
Chassis-Test mit 8 Wandlern in K+T 4/2008
De klassiek ogende AW 2000 wint het dan wel optisch voor mij.
Ik zal eens een gezocht oproepje plaatsen binnekort, wellicht heeft iemand nog twee units liggen.
EDIT: In de K&T staat een en ander lees ik net. Ben benieuwd.
Chassis-Test mit 8 Wandlern in K+T 4/2008
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Bestaat er tegenwoordig nog een ander merk voor jou Henkjan?
De W8Q valt denk ik af. Moet direct in 37liter gesloten. Nu kun je het eea wel wat kleiner maken, maar meer dan de helft wordt denk ik wel een beetje TE.
De W69 is inderdaad ook een kandidaat. Heeft zelfde Maxspl als de AW2000.
De W8Q valt denk ik af. Moet direct in 37liter gesloten. Nu kun je het eea wel wat kleiner maken, maar meer dan de helft wordt denk ik wel een beetje TE.
De W69 is inderdaad ook een kandidaat. Heeft zelfde Maxspl als de AW2000.
- Juoigâ
- ZA-sponsor: Juoigâ
- Contacteer:
jawel hoor, zie m'n sigb_force schreef:Bestaat er tegenwoordig nog een ander merk voor jou Henkjan?![]()
![]()
![]()
- bartsegers
Heej, die w69 is inderdaad ook een optie, die had ik helemaal niet bekeken, dank voor de tip.
De w69 heeft toch echt veel meer output dan de aw2000, Bart hoe kom je erbij dat de max spl dan gelijk is? (Niet dat het relevant is overigens)
Zie plaatje met zowel de AW2000 in 10 liter (2x) als de w69 in 10 liter (2x)
Ik merk dat er toch wellicht een ietwat grotere behuizing moet komen.
Zet ik de aw2000 in 20 liter (totaal dus 40) dan is dat ineens heel andere koek. Ook voor de tangband uiteraard. Hmmm....
De w69 heeft toch echt veel meer output dan de aw2000, Bart hoe kom je erbij dat de max spl dan gelijk is? (Niet dat het relevant is overigens)
Zie plaatje met zowel de AW2000 in 10 liter (2x) als de w69 in 10 liter (2x)
Ik merk dat er toch wellicht een ietwat grotere behuizing moet komen.
Zet ik de aw2000 in 20 liter (totaal dus 40) dan is dat ineens heel andere koek. Ook voor de tangband uiteraard. Hmmm....
Maximale luchtverplaatsing is ongeveer gelijk, ik denk dat dat bij GHP bepalend is voor hoe hard het kan (niet de gevoeligheid).bartsegers schreef:De w69 heeft toch echt veel meer output dan de aw2000, Bart hoe kom je erbij dat de max spl dan gelijk is? (Niet dat het relevant is overigens)
W69 is wel een mooie woofer
- bartsegers
ja, dat klopt inderdaad, die luchtverplaatsing.
AW 2000: 216cm2 x 0,65cm = 140
w69: 226cm2 x 0,7cm = 158
De xmech van de mivoc ligt op 13cm, de w69 weet ik zo niet.
Maakt ook allemaal niet zo veel uit, die xmax zal ik nooit halen bij normaal gebruik.
Als ik de specsheets moet geloven, valt de w69 mooier af in het laag. De aw2000 laat een iets rommeligere afval zien. (meting Klang en ton 2008)
Het zijn wel twee totaal verschillende drivers eigenlijk, de een met een bijna dubbel zo zwaar membraan maar lagere eigen resonantie (duh), en de ander met een ietwat sterkere motor.
Inbouwdiepte van de w69 is 110mm, en de aw2000 96. Ik kom er ff niet uit zo, ik moet dan eens gaan tekenen hoe een en ander eruit komt te zien met deze units.
EDIT: De mivoc is een 4 ohm driver, dus met twee stuks heb ik een 8 ohm configuratie.
Niet zo ideaal voor het plate ampje wat ik heb eigenlijk, maar dat terzijde. Moet eens kijken of er een 8 ohm variant is van de aw2000.
Die nieuwe NEO versie, komt die ook naar NL ? Wellicht presteert die ook prima en die inbouwdiepte is dan een flink pluspunt. (w69-1436) http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=264-864
AW 2000: 216cm2 x 0,65cm = 140
w69: 226cm2 x 0,7cm = 158
De xmech van de mivoc ligt op 13cm, de w69 weet ik zo niet.
Maakt ook allemaal niet zo veel uit, die xmax zal ik nooit halen bij normaal gebruik.
Als ik de specsheets moet geloven, valt de w69 mooier af in het laag. De aw2000 laat een iets rommeligere afval zien. (meting Klang en ton 2008)
Het zijn wel twee totaal verschillende drivers eigenlijk, de een met een bijna dubbel zo zwaar membraan maar lagere eigen resonantie (duh), en de ander met een ietwat sterkere motor.
Inbouwdiepte van de w69 is 110mm, en de aw2000 96. Ik kom er ff niet uit zo, ik moet dan eens gaan tekenen hoe een en ander eruit komt te zien met deze units.
EDIT: De mivoc is een 4 ohm driver, dus met twee stuks heb ik een 8 ohm configuratie.
Niet zo ideaal voor het plate ampje wat ik heb eigenlijk, maar dat terzijde. Moet eens kijken of er een 8 ohm variant is van de aw2000.
Die nieuwe NEO versie, komt die ook naar NL ? Wellicht presteert die ook prima en die inbouwdiepte is dan een flink pluspunt. (w69-1436) http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=264-864
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Jammer alleen dat die 69 zo'n lelijke korf heeft.... vind het niet esthetisch verantwoord
veder wel een heel interessante subwoofer en ook interessant voor br
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Over het algemeen is maxspl JUIST relevant!!!!bartsegers schreef:Bart hoe kom je erbij dat de max spl dan gelijk is? (Niet dat het relevant is overigens)
Je wilt immers toch weten wat je woofertje nog kan bij een bepaalde frequentie?
- bas focal m180
- Contacteer:
Je moet niet alleen kijken naar de lineare xmax bv
Twee woofers met de zelfde cm2
woofer 1 met 16mm spreekspoel en 6mm luchtspleet 10mm xmax
woofer 2 met 25mm spreekspoel en 16mm luchtspleet 9mm xmax
Maar toch zou woofer 2 luider spelen want buiten de lineare xmax verliest hij veel minder wikkelingen die buiten de luchtspleet komen .
Bij 25% overschtijding xmax linear
woofer 1 xmax 13mm woofer 2 xmax 17mm
En woofer verblijfen tijdens luid spelen doorgaans ook buiten de lineare xmax.
Ik zou woofer 2 dan nemen.
Twee woofers met de zelfde cm2
woofer 1 met 16mm spreekspoel en 6mm luchtspleet 10mm xmax
woofer 2 met 25mm spreekspoel en 16mm luchtspleet 9mm xmax
Maar toch zou woofer 2 luider spelen want buiten de lineare xmax verliest hij veel minder wikkelingen die buiten de luchtspleet komen .
Bij 25% overschtijding xmax linear
woofer 1 xmax 13mm woofer 2 xmax 17mm
En woofer verblijfen tijdens luid spelen doorgaans ook buiten de lineare xmax.
Ik zou woofer 2 dan nemen.
- bartsegers
Ah oke ik vat het!
Ik bedoelde dat ik zelden of nooit zo luid speel dat ik een woofer buiten zijn xmax laat gaan.
Maargoed, laten we het inderdaad ook eens over de looks hebben, dan is die w69 echt geen knapperd helaas...
Prijstechnisch zal ik ook neigen naar de aw2000.
Ik bedoelde dat ik zelden of nooit zo luid speel dat ik een woofer buiten zijn xmax laat gaan.
Maargoed, laten we het inderdaad ook eens over de looks hebben, dan is die w69 echt geen knapperd helaas...
Prijstechnisch zal ik ook neigen naar de aw2000.
- bas focal m180
- Contacteer:
Nee die ovale is ook niet mijn favoriet kwa looks .
In de drie-weg van hobby-hifi mistaad hij niet maar als compacte sub nee.
In de drie-weg van hobby-hifi mistaad hij niet maar als compacte sub nee.
- bartsegers
Ik heb net nog de Dayton quattro in boxsim gezet, maar deze presteert niet beter dan de aw2000. Deze heeft zelfs 20 liter per unit nodig om even laag te komen.
Output @ 1 watt is zo goed als gelijk.
Ik denk dat het dan de Aw 2000 gaat worden niet
Output @ 1 watt is zo goed als gelijk.
Ik denk dat het dan de Aw 2000 gaat worden niet