V-groef frees

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

V-groef frees

Bericht door Pjotr »

Voor het afschuinen van het het speakergat en van de frontplaat voor het doek zoek ik een V-groef frees. Niet zo'n kleintje van de bouwmarkt maar een forse maat en dan zonder zo'n geleide kogelellager.

Afbeelding

Zoek me suf, weet iemand waar de grotere maten te krijgen zijn zonder dat ze over 100 eu gaan kosten?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: V-groef frees

Bericht door GeertM2 »

Deze groot genoeg? Heb hem zelf ook, kwaliteit is ok voor het geld. Natuurlijk niet zo slijtvast als eenfreesje van 40 euro, maar ze werken prima. Ze hebben daar wel meer extreme maten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: V-groef frees

Bericht door Arno »

Hoe lang moet het snijvlak zijn?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: V-groef frees

Bericht door Pjotr »

Ha Geert, dat is er eentje met een kogellager. Dat gaat niet werken. De plaat is 25 mm dik dus dat geeft een beetje de maat aan. Dat zal niet in 1x lukken en zal in meerdere keren gedaan moeten worden. Vandaar dat zo'n kogellagertje niet gaat werken.

Het gaat dus om zoiets: http://www.borentappenschuren.nl/articl ... D12+A%3D90 Maar dan liefst met een diameter van 50 mm
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: V-groef frees

Bericht door dre »

bel de firma lodi in hillegom eens,die hebben voor mij ook al de nodige frezen besteld! :wink:

http://www.lodi-bv.nl/index.php?option= ... &Itemid=53
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: V-groef frees

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Ha Geert, dat is er eentje met een kogellager. Dat gaat niet werken. De plaat is 25 mm dik dus dat geeft een beetje de maat aan. Dat zal niet in 1x lukken en zal in meerdere keren gedaan moeten worden. Vandaar dat zo'n kogellagertje niet gaat werken.

Het gaat dus om zoiets: http://www.borentappenschuren.nl/articl ... D12+A%3D90 Maar dan liefst met een diameter van 50 mm
Ik denk dat je niet snel een grotere zult vinden. Ik weet niet wat de maat van de spantang in jouw machine is, maar ook dat kan een beperkende factor zijn. Ik heb nog wel iets liggen, ik zal morgen eens kijken wat de precieze afmetingen zijn.
Hoe wil je de frees geleiden?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: V-groef frees

Bericht door audiomanics »

Ik heb er laatst een gekocht van dik 40 rond, schacht van 8mm, eensnijder volhardmetaal zonder zo'n lager en met een scherp puntje (dus geen vlakje van 1mm zoals de meeste V-groeffrezen..) slechts 86,90 euro.. Wel een muts bij gekregen..
Afbeelding
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op wo 06 jan 2010, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: V-groef frees

Bericht door GeertM2 »

Pjotr schreef:
Ha Geert, dat is er eentje met een kogellager. Dat gaat niet werken. De plaat is 25 mm dik dus dat geeft een beetje de maat aan. Dat zal niet in 1x lukken en zal in meerdere keren gedaan moeten worden. Vandaar dat zo'n kogellagertje niet gaat werken.

Het gaat dus om zoiets: http://www.borentappenschuren.nl/articl ... D12+A%3D90 Maar dan liefst met een diameter van 50 mm
Ik snap het. Als ik het zo inschat zou je de schuine kanten aan de buitenkant misschien wel kunnen doen met de frees die ik aangaf (d=44mm). Veel groter past trouwens ook niet in de meeste bovenfrezen.
Je zou de speaker wat minder diep kunnen verzinken, zodat de facet wat kleiner wordt. Een recht gat maken en dan met de kopieerfrees erlangs.
Wat is eigenlijk de "functie" van de schuine kant voor de driver? Het gat optisch wat groter laten lijken ofzo?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: V-groef frees

Bericht door audiomanics »

Overigens zet ik met CNC een schuinekant van 100 x 100 mm desnoods..
Kegel100mm.jpg
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: V-groef frees

Bericht door Pjotr »

Tja Kees, als je om de hoek zou wonen sta ik morgen bij je op de stoep :D ;) Den Helder is hier vandaan toch nog wel een uurtje of twee.

Dat is wel een mooi freesje trouwens. Kost wel wat ... Misschien toch morgen maar eens bellen of ze die van 31,5 mm op voorraad hebben bij Borentappenschuren.nl en Lodi bellen, da's vlakbij.

De schuine buitenkanten zijn recht, dus dat kan gewoon met de cirkelzaag. Het gaat om het ronde gat van de speaker. Dat ga ik toch niet met de bovenfrees doen maar in de kolomboormachine. Draai de baffle, die op een steunplaat zit, dan rond op een centerpin. De schachtmaat is dus niet zo heel belangrijk.

@Arno,

Bedankt voor je aanbod, ik was nota bene vandaag nog in zonnig Dordrecht (en net voor de sneeuw ellende weer thuis, poeh...). Maar ik hou het wel in het achterhoofd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: V-groef frees

Bericht door Arno »

Wacht even met kopen. Volgens mij heb ik ook nog zo'n 40mm geval liggen waar Kees het over heeft.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: V-groef frees

Bericht door audiomanics »

Komt ie nu mee!!

Kees
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: V-groef frees

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Ik heb nog wel iets liggen, ik zal morgen eens kijken wat de precieze afmetingen zijn.
Door dat plaatje wat jij plaatste herinnerde ik me weer wat meer :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: V-groef frees

Bericht door Pjotr »

Ssst Kees........

Heb al per PB met Arno overlegd, gaat goed komen ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: V-groef frees

Bericht door Pjotr »

Omdat het freesje van Arno niet scherp meer was en geslepen moest worden, wat een weekje ging aanlopen, gisteren toch maar die frees bij Borenco besteld. Kwam vandaag binnen, prima lui daar.

De kwaliteit is prima en vlijmscherp. De punt loopt ook netjes door tot in het center en is aan een kant een stukje weg geslepen, zoals het hoort. je kunt er dus ook mee graveren. Heel wat anders dan die Chinese meuk van de bouwmarkt.

I.i.g. Allemaal hartelijk dank voor het meedenken \:D/
Bijlagen
V-groef-frees.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: V-groef frees

Bericht door Arno »

Da's een mooi freesje. Ik heb goeie ervaringen met frezen van CMT.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: V-groef frees

Bericht door SuperR »

Ik weet dat het een oud topic is, maar ook ik ben op zoek naar een frees om wat dikkere platen in 1 haal mee te bewerken. Heeft zoals Arno iemand nog iets liggen in de afdeling; 8mm schacht en 35-40 mm radius zonder lagertje? Dan kan ik namelijk tot 18mm plaat met 1 freesje verstek frezen
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”