speaker hangt een beetje door, wat Nu

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bas focal m180
Contacteer:

speaker hangt een beetje door, wat Nu

Bericht door bas focal m180 »

Ik heb 2 units liggen die naar mijn idiee een beetje te lang op de magneet gestaan hebben , woordoor het membraam wat is gaan hangen. Dit concludeer ik omdat ik zie dat de spider niet vlak loopt maat een beetje omlaag gaat, +-1mm. Ook zie ik dat de spreekspoel boven minder is dan onder de poolkern .Het gaat om de seas excel m15ch001.
Is dit proces om te keren doormiddel het membraam een tijdje ( dagen of weken ) van gewicht op de achterzijde te plaatsen ,als ie goed warm is , en dan in een koude ruimte te plaatsen ofzo.
Iemand goede idieen of oplossingen .
Dit kleine verschil zou toch moeten opgelost kunnen worden.
Bijlagen
IMG_0210a.jpg
IMG_0215a.jpg
arjank

Re: speaker hangt een beetje door, wat Nu

Bericht door arjank »

Ik zou hem gewoon een tijdje onderste boven neerleggen en afwachten tot de spreekspoel weer goed gecentreerd is. Ik denk dat extra gewicht niet zo goed zal zijn voor de zachte rubberen ophanging van die unit. Vergeet niet dat hij eerst wel de juiste positie had en gewoon door het liggen is ingezakt, dit process is (meestal) gewoon terug te draaien (als je maar geduld hebt)
Boerenterprise

Bericht door Boerenterprise »

Ik zou er niets aan doen. Gewoon spelen met die handel, dan worden ze in een korte tijd ontelbaar vaak heen en weer geslingerd. Ik kan me haast niet voorstellen dat de drivers bij bijvoorbeeld leveranciers of verkoop punten altijd op hun kant worden opgeslagen.

M.v.g.

Chris
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wel een beetje suf voor zo'n dure driver, het zou in principe niet mogen. Heb het eens met B139's gehad maar die hadden dan ook 25 jaar opgeslagen gelegen. Nadat ze weer normaal verticaal gemonteerd waren en een tijdje gespeeld hadden kwam het toch weer goed.
bas focal m180
Contacteer:

Ik wil ze pas van de zomer gaan gebruiken dus ik heb even de tijd om het een en ander te proberen.
mocht het probleem na een tijdje blijfen bestaan zou een recoon setje een oplossing kunnen zijn.
Ik heb alvast geinformeerd bij clofis of ze aan zo een setje kunnen komen.
Maar natuurlijk ga ik eerst naar alle andere mogelijk heden kijken en proberen.
richard

Bericht door richard »

bas focal m180 schreef:
... zou een recoon setje een oplossing kunnen zijn.
Wordt waarschijnlijk alleen Clofis beter van.

De ophanging is vast vrij slap ten opzichte van het gewicht van het membraan, zet hem op de kop en hij hangt over een tijdje naar buiten uit. De weergave zal er nauwelijks onder lijden, de x-max is alleen wat kleiner.
Maar door de boel normaal te gebruiken komt het vast wel goed.
bas focal m180
Contacteer:

richard schreef:
De ophanging is vast vrij slap ten opzichte van het gewicht van het membraan, zet hem op de kop en hij hangt over een tijdje naar buiten uit. De weergave zal er nauwelijks onder lijden, de x-max is alleen wat kleiner.
Maar door de boel normaal te gebruiken komt het vast wel goed.
Dat is ook een mogelijkheid , zolang de spreek spoel binnen de poolkern blijft . wat hoger filteren zou dus een goede mogelijkheid zijn als over een paar maanden er toch een lichte afwijking te constanteren valt.
Ze staan op zijn kop dus een tijd wachten.

Meer mogelijk heden advies blijft welkom.
Plaats reactie