impdantie meten gaat van geen kanten...
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
impdantie meten gaat van geen kanten...
ik ben ff lost, ik dacht ik meet ff snel de impedantie van een box, maar ik krijg niets zinvols uit LIMP... aangesloten met t kastje van Bart, zeker weten alle andere uitgangen van de geluidskaart uit, LIMP gecalibreerd (beide ingangen middels splittertje op de zelfde uitgang van t kastje, en ja voor de meting de handel weer terug gezet) en dan krijg je dit:
dat is een MOX weerstand van 15ohm.......
er moet iets geks in de geluidskaart zijn denk ik zo, maar wat.... want zo af en toe lijkt het op een rechte lijn, met wat pieken, op 165 ohm...
iemand?
er moet iets geks in de geluidskaart zijn denk ik zo, maar wat.... want zo af en toe lijkt het op een rechte lijn, met wat pieken, op 165 ohm...
iemand?
Re: impdantie meten gaat van geen kanten...
Ik heb dit probleem ook wanneer ik met een Rotel (oud beestje, de RX-802) probeer te meten.
Meet ik vervolgens met een gewone Philips hifi receiver dan is er weer niets aan de hand...
Het lijkt op een aardingprobleem ergens, maar ik zou echt niet weten waar.
Pc zit aan de aarde, en de versterkers werken beide niet in brug.
Kortom ik zit ook met het mysterie
.
Meet ik vervolgens met een gewone Philips hifi receiver dan is er weer niets aan de hand...
Het lijkt op een aardingprobleem ergens, maar ik zou echt niet weten waar.
Pc zit aan de aarde, en de versterkers werken beide niet in brug.
Kortom ik zit ook met het mysterie
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je pc hoeft niet daadwerkelijk aan aarde te zitten om goeie metingen te kunnen doen.
Uiteraard moet je wel werken met een versterker die niet gebrugd is.
Dat zijn wel erg vreemde metingen Henkjan!
Als je de uitgang van de impedantie box kortsluit (dat mag want er zit een 27ohm weerstand in) wat meet je dan?
Uiteraard moet je wel werken met een versterker die niet gebrugd is.
Dat zijn wel erg vreemde metingen Henkjan!
Als je de uitgang van de impedantie box kortsluit (dat mag want er zit een 27ohm weerstand in) wat meet je dan?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hoe kan ik dit controleren?b_force schreef:Uiteraard moet je wel werken met een versterker die niet gebrugd is.
was vergelijkbare zooib_force schreef:Als je de uitgang van de impedantie box kortsluit (dat mag want er zit een 27ohm weerstand in) wat meet je dan?
Heb je dan niet het probleem dat de grond gaat zweven? Uit ervaring heb ik altijd last van een zware brom gehad als ik de PC niet ge-aard heb en zijn ook menig geluidskaart eraan kapot gegaan.b_force schreef:Je pc hoeft niet daadwerkelijk aan aarde te zitten om goeie metingen te kunnen doen.
Links en Rechts eens omdraaien, geeft soms de gekste dingen.
mvg Rudy
mvg Rudy
Ja, dat klopt. Door de Y-condensatoren in het netfilter kan het chassis op 115V komen te staan en kan er een paar mA gaan lopen. Dat is niet echt gevaarlijk maar menig geluidskaart overleeft dat niet als niet eerst de "gnd" van je interlink contact maakt.Chris_T schreef:Heb je dan niet het probleem dat de grond gaat zweven? Uit ervaring heb ik altijd last van een zware brom gehad als ik de PC niet ge-aard heb en zijn ook menig geluidskaart eraan kapot gegaan.
B.t.w. "ff snel" gaat niet werken met dit soort metingen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik meet met een laptop en externe (USB) geluidskaart (M-Audio mobile USB pre)
iemand nog wat over hoe ik kan testen/meten of de gebruikte versterker geschikt is?
iemand nog wat over hoe ik kan testen/meten of de gebruikte versterker geschikt is?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Kan wel pijn doenPjotr schreef:Ja, dat klopt. Door de Y-condensatoren in het netfilter kan het chassis op 115V komen te staan en kan er een paar mA gaan lopen. Dat is niet echt gevaarlijk maar menig geluidskaart overleeft dat niet als niet eerst de "gnd" van je interlink contact maakt.
B.t.w. "ff snel" gaat niet werken met dit soort metingen.
@ Chris_T
Je PC hoeft niet perse an aarde, als je maar zorgt dat beiden (je PC en je impedantie meting) maar aan elkaar hangen en dus dezelfde referentie hebben. Dat is ook een reden dat een gebrudge versterker niet gaat werken (buiten het feit dat je natuurlijk gekke dingen krijgt als je een gebrugde versterker opeens aan aarde hangt).
@ Henkjan.
Welke versterker gebruik je?
Een manier om het te controleren kan zijn door de - van de speaker te pakken en dan tussen bv de aarde mantel van je RCA/cinch stekker te meten. Is dat gewoon een kortsluiting (pieeeep
Deed deze opstelling het in het verleden wel?
(overigens kun je op een gelijke manier bepalen of de ground van je usb pre geschikt is)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
geen idee... dit is de eerste keer in deze opstelling, de vorige keer dat ik impedantie mat was met het CAMS32 setje, en dat liep via hun kastje en niet via de versterker.b_force schreef:Deed deze opstelling het in het verleden wel?
een klein Pioneer stereo autoversterkertje. (deze was overigens niet brugbaar herrinner ik me, zou dat een indicatie zijn dat die al gebrugd is?)b_force schreef:Welke versterker gebruik je
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die kans is wel aanwezig jaHenkjan schreef:een klein Pioneer stereo autoversterkertje. (deze was overigens niet brugbaar herrinner ik me, zou dat een indicatie zijn dat die al gebrugd is?)
Controleer ook even hoe de output en balance van je kanalen staat: line in: aan/uit etc.
Als het een "Klein" versterkertje is dan is het vrijwel zeker een BTL en dus i.d.d. gebrugd.
Echter als je geluidskaart gebalanceerd (symmetrisch) in is kun je daar wel mee meten. Dan moet je een dubbele verzwakker gebruiken. Eentje voor de "+" kant en eentje voor de "-" kant en elco's om de DC tegen te houden.
Je doet er slimmer aan om de hoofdtelefoon uitgang van je kaart te gebruiken i.c.m. een meetweerstand van 47 - 100 ohm.
Echter als je geluidskaart gebalanceerd (symmetrisch) in is kun je daar wel mee meten. Dan moet je een dubbele verzwakker gebruiken. Eentje voor de "+" kant en eentje voor de "-" kant en elco's om de DC tegen te houden.
Je doet er slimmer aan om de hoofdtelefoon uitgang van je kaart te gebruiken i.c.m. een meetweerstand van 47 - 100 ohm.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dan heb je toch nog steeds last van het feit dat beiden minnen niet aan elkaar liggen en je referentie niet klopt?
Dat maakt dan niet meer uit want je meet dan differentiaal. Het hele systeem is dan gebalanceerd. De min van iedere verzwakker ligt uiteraard wel aan de massa van je geluidskaart.b_force schreef:Dan heb je toch nog steeds last van het feit dat beiden minnen niet aan elkaar liggen en je referentie niet klopt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
daar is geen enkele verbinding... ik neem dus maar aan dattie dan gebrugd is... een andere versterker uit de kast trekken dan maar, wel jammer, het was zo'n handig klein ding...b_force schreef:Een manier om het te controleren kan zijn door de - van de speaker te pakken en dan tussen bv de aarde mantel van je RCA/cinch stekker te meten. Is dat gewoon een kortsluiting (pieeeep), dan weet je zeker dat hij niet gebrugd is.
kan je dat in een J&J plaatje samenvatten?Pjotr schreef:Echter als je geluidskaart gebalanceerd (symmetrisch) in is kun je daar wel mee meten. Dan moet je een dubbele verzwakker gebruiken. Eentje voor de "+" kant en eentje voor de "-" kant en elco's om de DC tegen te houden.
kan die dan gewoon aan het Arta kastje?Pjotr schreef:Je doet er slimmer aan om de hoofdtelefoon uitgang van je kaart te gebruiken i.c.m. een meetweerstand van 47 - 100 ohm.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat van Pjotr kan wellicht wel werken.
Toch lijkt het me handiger om gewoon een niet-gebrugde versterker te nemen. Dan zit je altijd goed (ook met andermans spullen, mocht het ooit voorkomen). Neem dan gewoon een LM1875 of een TDA chipje met een kleine voeding en je bent al klaar!
Toch lijkt het me handiger om gewoon een niet-gebrugde versterker te nemen. Dan zit je altijd goed (ook met andermans spullen, mocht het ooit voorkomen). Neem dan gewoon een LM1875 of een TDA chipje met een kleine voeding en je bent al klaar!
Als je meetweerstand niet te klein is. Iets van 47 ohm is prima, ik weet niet wat er in jouw Arta kastje zit. Met mijn E-MU kaart gaat dat i.g.g. prima. Het hangt ook een beetje van je kaart af, een beetje kaart moet 30 ohm hoofdtelefoons aan kunnen sturen. Maar dat doen ze niet allemaal helaas. Kwestie van proberen.Henkjan schreef:b_force schreef:kan die dan gewoon aan het Arta kastje?Pjotr schreef:Je doet er slimmer aan om de hoofdtelefoon uitgang van je kaart te gebruiken i.c.m. een meetweerstand van 47 - 100 ohm.
Anders kun je idd beter iets met een LM1875 of LM 3875 knutselen. Kijk eens bij Dantimax, die heeft voor niet al te veel leuke kitjes, zoals hier: http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... index.html
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wat dacht je van Ebay
PCBtjes kosten daar een paar dollar, en componenten kun je bij de lokale elktroboer/webwinkel voor weinig krijgen
De referentie weerstand is 27ohm. Deze waarde geven ze als voorkeur in de ARTA/LIMP-manual
Mijn ervaring is dat je line-out/koptelefoon uitgang op je geluidskaart vaak net te weinig spanning kan leveren. Stroom maakt niet veel uit omdat de referentieweerstand natuurlijk in serie staat.
PCBtjes kosten daar een paar dollar, en componenten kun je bij de lokale elktroboer/webwinkel voor weinig krijgen
De referentie weerstand is 27ohm. Deze waarde geven ze als voorkeur in de ARTA/LIMP-manual
Mijn ervaring is dat je line-out/koptelefoon uitgang op je geluidskaart vaak net te weinig spanning kan leveren. Stroom maakt niet veel uit omdat de referentieweerstand natuurlijk in serie staat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo'n kit is leuk, maar niet aan mij besteed.... ik doe wel een oproep in gevraagd 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Is net een lego pakket, van Velleman heb je ze ook, zelfs de jongste knaapjes kunnen dan!!Henkjan schreef:zo'n kit is leuk, maar niet aan mij besteed.... ik doe wel een oproep in gevraagd
viewtopic.php?f=22&t=10187
Kom op!!
Laatst gewijzigd door b_force op ma 04 jan 2010, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat komt niet zo kritisch. Optimaal is de max waarde van de impedantie van de speaker. 47 - 100 ohm kan ook prima.b_force schreef:De referentie weerstand is 27ohm. Deze waarde geven ze als voorkeur in de ARTA/LIMP-manual
Hangt een beetje van de speaker af. Een 15" 4 ohm woef gaat niet goed lukken maar een AL130 meet keurig volgens specs. Het is ook wel belangrijk dat het stil is in je meetruimte. De speaker werkt n.l. ook als gevoelige microfoon en omgevingsgeruis kan bij lage niveaus de meting verstoren.Mijn ervaring is dat je line-out/koptelefoon uitgang op je geluidskaart vaak net te weinig spanning kan leveren. Stroom maakt niet veel uit omdat de referentieweerstand natuurlijk in serie staat.
Het blijft beter om een klein versterkertje te gebruiken. Heb je toch ook nodig voor responsie en evt. vervormings metingen.
Ik zou toch eerst Pjotr's tip proberen, gebruikt de headphone output eens met een meetweerstand van 47.. 100Ohm. Ik heb het met mijn M-Audio Audiophile USB geprobeerd en de resultaten via de headphone output vs externe versterker waren 'praktisch' gelijk.Henkjan schreef:zo'n kit is leuk, maar niet aan mij besteed.... ik doe wel een oproep in gevraagd
In ieder geval kun je dan je meet-setup softwarematig controleren en het kost je - uitgezonderd weerstandje - nog eens niks ook.
edit: ik had er geen grote woofer aanhangen, maar een 6" bas/mid. Aan de andere kant, als je thiele-small parameters wilt meten - ik weet niet of dat je doel is – moet je volgens mij wel "klein-signaal" blijven dus is het niet zo heel erg als de spanning lager is. Voor vervormingsmetingen is het een andere zaak.
Groetjes,
Martin
Laatst gewijzigd door Nijn op ma 04 jan 2010, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een Velleman K4001, of K4003 Henkjan, is zo te doen 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
is wel t snelste ja....Nijn schreef:Ik zou toch eerst Pjotr's tip proberen, gebruikt de headphone output eens met een meetweerstand van 47.. 100Ohm. Ik heb het met mijn M-Audio Audiophile USB geprobeerd en de resultaten via de headphone output vs externe versterker waren 'praktisch' gelijk.
@Bart: weet je hoeveel projecten ik nog heb liggen... en daarnaast is solderen niet mijn hobby