Maar ja het kan zelfs een maandag ochtend condensator zijn die spanningen vreemd maken.
Niet veel onderdelen maar wel verrekte lastig te ontdekken.
Ik leef met je mee
Moderator: Beheerdersteam
Ja, de voeding klapt in elkaar door een verkeerde belasting (onbalans), dat is waarschijnlijk de enorme brom die ik hoor, denk dat je gelijk hebt. Over de dummyload, heb zelf al spullen besteld, had dat al veel eerder moeten doen, maar dank voor het aanbod. Verwacht de spullen misschien vandaag wel.audiomanics schreef:Ik ben even de weg kwijt tussen al die posts maar als je je bias al niet terug kan regelen tot ca 30mV over de 1 Ohm kathode weerstanden moet je echt even je NGS circuit nakijken.. Desnoods een paar weerstandjes in dat circuit veranderen. Je moet gewoon genoeg volten op die grid kunnen zetten om die buis bijna dicht te drukken.. Dan loopt er ook geen of in ieder geval weinig stroom.
Die brom kan in jouw geval ook heel goed die overbelasting zijn: 120mV betekent ook een stroom van 120mA door die buis! je voeding zakt door zijn knieen en in de UGT loopt dan ook ruim teveel stroom.. Een onbalans in je eindtrap kan ook tot brom leiden.
Je kunt die ECC99 en die 6SN7 in eerste instantie rustig loskoppelen, desnoods die C2 en C3 koppelcondensatoren losnemen.. Je eindtrap zal de belasting zijn.
Over die dummy: gewoon een 8,2 Ohm 25W weerstand functioneert ook prima.. Ik heb er nog wel een paar voor je te leen, met stekertjes er aan.
En... heb jij nog geen Variac??? Dat zou, volgens mij, iedere buizenbouwer moeten hebben..
Kees
Dit gaat niet Robert, de enkelvoudige wikkelingen (zitten er 2 van op) zijn 6.3V/2A, wat te weinig is zoals je zelf al zegt voor 2 x KT88. Op de vorige pagina van dit draadje staat wel een foto met aansluitingen van de trafo. De 0 van de gloeispanningen van de ECC99's en 6SN7 kan ik zowiezo nog wel aan massa leggen. Dan nog blijft het vreemd dat het probleem zich aan 1 kant voordoet toch?RobertD schreef:Meet ook eens de stroom door het schermrooster. Je hebt al zoveel gecontroleerd dat er inderdaad echt iets bij die eindbuizen moet zitten.
Over de bedrading zou ik me niet zoveel zorgen maken, dat mag niet tot zo'n enorme brom leiden dat je de muziek nauwelijks hoort.
(De versterker van Paul uit een andere post is goed te beluisteren.)
De gloeivoedingen van de ECC99 en de 6SN7 moeten op de één of andere manier aan massa gelegd worden. Kijk nog eens goed naar het schema van Dick. Ik vermoed dat je de gloeistroom voor de KT88 buizen van de 6,3V wikkeling moet halen en de gloei van de stuurbuizen van de wikkeling met de middenaftakking. Controleer daarbij alleen wel of de stroomwaarden kloppen. De enkelvoudige wikkelingen zouden twee KT88's moeten gloeien, maar dan is 2A te weinig.
Oja Kees, ook nog geprobeerd: het biascircuit heb ik ook nog omgedraaid, dus de bias van de "juiste" kant op de "foute" kant gezet, probleem blijft aan dezelfde kant zitten. Zit 'm niet in het biascircuit. Daarbij, als ik dit loskoppel meet ik op de 4 uitgangen keurig -49V wat ik kan regelen.audiomanics schreef:Ik ben even de weg kwijt tussen al die posts maar als je je bias al niet terug kan regelen tot ca 30mV over de 1 Ohm kathode weerstanden moet je echt even je NGS circuit nakijken.. Desnoods een paar weerstandjes in dat circuit veranderen. Je moet gewoon genoeg volten op die grid kunnen zetten om die buis bijna dicht te drukken.. Dan loopt er ook geen of in ieder geval weinig stroom.
Die brom kan in jouw geval ook heel goed die overbelasting zijn: 120mV betekent ook een stroom van 120mA door die buis! je voeding zakt door zijn knieen en in de UGT loopt dan ook ruim teveel stroom.. Een onbalans in je eindtrap kan ook tot brom leiden.
Je kunt die ECC99 en die 6SN7 in eerste instantie rustig loskoppelen, desnoods die C2 en C3 koppelcondensatoren losnemen.. Je eindtrap zal de belasting zijn.
Over die dummy: gewoon een 8,2 Ohm 25W weerstand functioneert ook prima.. Ik heb er nog wel een paar voor je te leen, met stekertjes er aan.
En... heb jij nog geen Variac??? Dat zou, volgens mij, iedere buizenbouwer moeten hebben..
Kees
Ja, lijkt me ook, en dit moet ook zeker goed te krijgen zijn.xbake schreef:aah, goed om te horen dat hij nu in elk geval al goed ingesteld is.
Nu weet je onmiddellijk dat je versterker werkt.
De brom ligt vaker aan eerder subtiele oorzaken zoals bedrading en plaatsing van componenten.
Een saillant detail is nog: ik tak de voeding van de inschakelvertraging af van deze gloeispanning. Deze inschakelvertraging is echter nergens met een andere spanning (of massa) vd versterker verbonden, maar alleen met het relais wat de hoogspanning schakelt. Ik wil toch nog even proberen of dat er wat mee te maken heeft, of toch op een manier (die ik nu even niet zie) er wat aan elkaar hangt. Kan ik eenvoudig proberen door die voeding even op een externe voeding te hangen. Ga ik nog proberen. Maar feit is dat zoals het nu is zonder dat die 0 gloeispanning 6SN7 aan massa ligt het mis gaat.audiomanics schreef:Dat is toch redelijk vreemd: die 6SN7 heeft een indirecte verhitting, dus die gloeidraad is galvanisch niet verbonden met de triodes in die buis![]()
En dan nog... hoe kan die buis in vredesnaam de bias van de eindbuizen beinvloeden?? Ik zit haast te denken aan een hoogfrequente oscillatie...
Kees
Cool Barry6SN7 0 gloeispanning aan massa
Ja, die 12V aftakking kan ik ervoor gebruiken, maar kwam met de spanning wat te hoog uit, vandaar. Maar ik ga dat aanpassen, lijkt me ook beter dan van een gloei aftakken. De truuk met de spanningsdeler ga ik onthouden, en ermee experimenteren.RobertD schreef:De voedingstrafo heeft ook een aparte 12V wikkeling. Kun je die niet voor de inschakelvertraging gebruiken?
Verder kun je nog even proberen om de gloeispanningen van de stuurbuizen via een potmeter of twee weerstanden aan massa te leggen. Normaal gesproken leg je de gloei niet met één kant aan massa, maar maak je met twee weerstanden of een potmeter van 100 ohm een spanningsdeler waarvan je het middelpunt aan massa legt.
Als je de gloeivoeding opnieuw gaat bedraden let er dan op dat je de draden haaks op de signaalweg legt en dicht tegen het chassis aan.
Heel goed dat je nu al zover bent. Wat vind je van de klank van je versterker?