Heftige LM3886 versterker: bijna klaar
Moderator: Beheerdersteam
- Soundexcel
- Soundexcel
- Soundexcel
Ik herhaal:
Soundexcel schreef:Euuh flup.
De uitgangs weerstanden pas installeren na het testen van alle individuele versterker trappen.
Als er dan iets mis gaat. is het simpel om te achterhalen waar het is.
Als alles aan elkaar zit en er gaat iets fout, ben je even zoet met het zoeken waar het probleem zit.
Verder lekker bezig
- Soundexcel
- Soundexcel
10mV is inderdaad geen probleem.
In dit geval licht het echter anders.
In het circuit zit een DC servo.
Deze staat verkeerd geconfigureerd. Hierdoor staat er continue deze 10mV op de uitgang.
Ik moet dus nog het een en ander aanpassen. Doel is tegen de 0mV.
Bij een strakke afregelen moet dit haalbaar zijn.
In dit geval licht het echter anders.
In het circuit zit een DC servo.
Deze staat verkeerd geconfigureerd. Hierdoor staat er continue deze 10mV op de uitgang.
Ik moet dus nog het een en ander aanpassen. Doel is tegen de 0mV.
Bij een strakke afregelen moet dit haalbaar zijn.
- Soundexcel
Zo, een tijdje verder.
Eindelijk weer een beetje tijd dus weer aan het knutselen gegaan.
Ik heb een licht brommetje op de uitgang.
Dit is alleen op de trafo.
Als ik de versterker voed met mijn labvoedingen, is hij muis stil.
Mijn conclusie was dat het hier om instraling ging.
Met dit in het achterhoofd heb ik de trafo uit de behuizing gehaald, en deze in een losse behuizing geplaatst.
Ik was dit sowieso van plan omdat ik hierdoor de voeding bij de versterker een stuk netter kan opbouwen.
Helaas. Nog steeds exact het zelfde brommetje.
Als ik op verschillende punten meet kom ik een klein half sinusje tegen.
Op de uitgang van de versterker is het ongeveer 10mV.
Als ik kijk op de 15V +/- of het audio na de ingangs trap is het ongeveer 3mV (zie de foto's).
Heeft iemand een idee waar dit soort storingen door ontstaan?
Is het een rotte diode ergens op de versterker, een rotte elco?
Het brommetje is concequent over de hele versterker (dus beide kanten).
Het zal dus wel erg toevallig zijn als er iets defect is.
Hopelijk komt dit bij iemand bekend voor.
Eindelijk weer een beetje tijd dus weer aan het knutselen gegaan.
Ik heb een licht brommetje op de uitgang.
Dit is alleen op de trafo.
Als ik de versterker voed met mijn labvoedingen, is hij muis stil.
Mijn conclusie was dat het hier om instraling ging.
Met dit in het achterhoofd heb ik de trafo uit de behuizing gehaald, en deze in een losse behuizing geplaatst.
Ik was dit sowieso van plan omdat ik hierdoor de voeding bij de versterker een stuk netter kan opbouwen.
Helaas. Nog steeds exact het zelfde brommetje.
Als ik op verschillende punten meet kom ik een klein half sinusje tegen.
Op de uitgang van de versterker is het ongeveer 10mV.
Als ik kijk op de 15V +/- of het audio na de ingangs trap is het ongeveer 3mV (zie de foto's).
Heeft iemand een idee waar dit soort storingen door ontstaan?
Is het een rotte diode ergens op de versterker, een rotte elco?
Het brommetje is concequent over de hele versterker (dus beide kanten).
Het zal dus wel erg toevallig zijn als er iets defect is.
Hopelijk komt dit bij iemand bekend voor.
- Soundexcel
- audiomanics
- Contacteer:
- Soundexcel
- audiomanics
- Contacteer:
Nou, ik vroeg dit omdat de vorm niet een sinustopje lijkt maar meer op de laadstroom van de elco's..
Wat voor soort gelijkrichterdiodes gebruik je? (sommige diode soorten hebben een hogere doorgangsspanning dan bijv. Schottky's: HexFreds bijv..
Of dit spanninkje is afkomstig van de doorgangsspanningen of de laadstromen..
Als in het eerste geval een diode wat anders reageert of de trafo is niet perfect symetrisch, dan verwacht ik iets van 50Hz ipv. 100Hz
Hoe is de gelijkrichter geplaatst na de trafo.. Ik vermoed, voor zover ik het kan zien heb je een trafo met middenaftakking en op de buitenste draden een brug aangesloten..
Is de amplitude in grote mate afhankelijk van de belasting?
Hoe groot zijn de condensatoren die je over de diodes hebt staan?
Ik zit ook maar wat te brainwaven want zoiets is op geen enkele manier te simuleren als je de oorzaak niet kent..
Kees
Wat voor soort gelijkrichterdiodes gebruik je? (sommige diode soorten hebben een hogere doorgangsspanning dan bijv. Schottky's: HexFreds bijv..
Of dit spanninkje is afkomstig van de doorgangsspanningen of de laadstromen..
Als in het eerste geval een diode wat anders reageert of de trafo is niet perfect symetrisch, dan verwacht ik iets van 50Hz ipv. 100Hz
Hoe is de gelijkrichter geplaatst na de trafo.. Ik vermoed, voor zover ik het kan zien heb je een trafo met middenaftakking en op de buitenste draden een brug aangesloten..
Is de amplitude in grote mate afhankelijk van de belasting?
Hoe groot zijn de condensatoren die je over de diodes hebt staan?
Ik zit ook maar wat te brainwaven want zoiets is op geen enkele manier te simuleren als je de oorzaak niet kent..
Kees
- Soundexcel
Hoi Kees.
Je brainwave wordt zeer gewaardeerd.
Ik heb een brug gebruikt en snelle soft recovery diodes (weet helaas het type zo niet uit mijn hoofd).
De trafo wordt inderdaad gebruikt met midden aftak.
Het is echter wel gewoon een trafo met twee individuele windingen.
Ik heb de versterker nog niet zwaar kunnen belasten.
In de tijd tot nu toe heb ik de voeding niet zien inzakken.
Over de brug zitten 100nF condensatoren. Over de soft recovery diodes zat 47nF. Ik ben met een dubbele gelijkrichter bezig met 47nF en 100ohm RC over elke diode.
Ik zat een beetje richting de 15V voeding te denken.
Deze haalt zijn voeding bij de V+/- vandaan. Over twee 10ohm weerstanden. Hierna buffer elco. De voeding is gebaseerd op een LM317 en LM337.
Hier is het golfje ook op te zien. Deze voedt de ingangs trap en DC servo opamps. Het is dus vrij logisch dat je de brom terug ziet op het audio.
Ik heb de PCB zo uitgevoerd dat ik de 15V+/- of de 5V (digitaal, t.b.v. AVR) met een losse voeding kan aansturen. Dit is dus nog een optie.
Je brainwave wordt zeer gewaardeerd.
Ik heb een brug gebruikt en snelle soft recovery diodes (weet helaas het type zo niet uit mijn hoofd).
De trafo wordt inderdaad gebruikt met midden aftak.
Het is echter wel gewoon een trafo met twee individuele windingen.
Ik heb de versterker nog niet zwaar kunnen belasten.
In de tijd tot nu toe heb ik de voeding niet zien inzakken.
Over de brug zitten 100nF condensatoren. Over de soft recovery diodes zat 47nF. Ik ben met een dubbele gelijkrichter bezig met 47nF en 100ohm RC over elke diode.
Ik zat een beetje richting de 15V voeding te denken.
Deze haalt zijn voeding bij de V+/- vandaan. Over twee 10ohm weerstanden. Hierna buffer elco. De voeding is gebaseerd op een LM317 en LM337.
Hier is het golfje ook op te zien. Deze voedt de ingangs trap en DC servo opamps. Het is dus vrij logisch dat je de brom terug ziet op het audio.
Ik heb de PCB zo uitgevoerd dat ik de 15V+/- of de 5V (digitaal, t.b.v. AVR) met een losse voeding kan aansturen. Dit is dus nog een optie.
Ik zou de massa van de versterker aansluiten daar waar de spanning van de condensators afgenomen wordt, aan de andere kant dus van de voeding. Verder zou ik de massa rail niet in een dubbele lijn leggen maar overal met elkaar verbinden. Soldeer er bv een koperen strip tussen zodat de impedantie van de massaleiding tussen de elco's minimaal is.
Dan ook nog zorgen dat alleen de massa van de ingang cinchbussen contact met de kast maakt.
Dan ook nog zorgen dat alleen de massa van de ingang cinchbussen contact met de kast maakt.
beetje progress huize flup ( tegenwoordig een hoop minder tijd voor de hobby
) ...
Nog een plekje voor de gelijkrichters vinden, vind ik erg lastige dingen !
Verder zie je 2x printje met 4x LM3886 ( door Soundexcel ontworpen pcb ), 2x een 500VA 2x2V trafo, 2x condensatorbank van 72 000µF, een hoop draden, rechtsonder een kroontsteen met 2 NTC's en een zekering ( is zwaar afgezekerd met 10A snel ), dit omdat in de 230V inlet een zekering van 6.3A snel zit, het is de bedoeling dat deze zijn geest geeft en niet die in de versterker ( lastig om te vervangen ).
Helaas gaan zelfs met een NTC softstart mijn lampen even zachter branden als ik dit beestje opzet
.
Nog een plekje voor de gelijkrichters vinden, vind ik erg lastige dingen !
Verder zie je 2x printje met 4x LM3886 ( door Soundexcel ontworpen pcb ), 2x een 500VA 2x2V trafo, 2x condensatorbank van 72 000µF, een hoop draden, rechtsonder een kroontsteen met 2 NTC's en een zekering ( is zwaar afgezekerd met 10A snel ), dit omdat in de 230V inlet een zekering van 6.3A snel zit, het is de bedoeling dat deze zijn geest geeft en niet die in de versterker ( lastig om te vervangen ).
Helaas gaan zelfs met een NTC softstart mijn lampen even zachter branden als ik dit beestje opzet