goedkope kolomboor afdoende?
Moderator: Beheerdersteam
goedkope kolomboor afdoende?
Hallo mensen,
ik overweeg een goedkope kolomboormachine aan te schaffen zodat ik bij toekomstige audio-projecten zelfstandig mooi loodrecht gaten kan boren. Vandaag ben ik even bij een aantal bouwmarkten geweest en ik zag daar o.a. een Einhell kolomboormachine voor slechts 59,00 euro (Praxis), en voor een gelijke prijs een Ferm kolomboormachine (Gamma). Ze leken op het oog aardig identiek. Het enige wat mij nog weerhoudt van het aanschaffen van zo'n ding is de vraag of je voor dat geld iets hebt wat goed genoeg is om netjes bijv. h.o.h. gaatjes te boren. M.a.w., gaat zon boor zwabberen of is het goed genoeg? Uiteraard is het voor incidenteel gebruik, dus ik ga er niet 8 uur per dag mee werken dus het hoeft geen super degelijk apparaat te zijn.
Zijn hier toevallig zelfbouwers met een vergelijkbaar apparaat die ervaring hebben met deze apparaten?!
ik overweeg een goedkope kolomboormachine aan te schaffen zodat ik bij toekomstige audio-projecten zelfstandig mooi loodrecht gaten kan boren. Vandaag ben ik even bij een aantal bouwmarkten geweest en ik zag daar o.a. een Einhell kolomboormachine voor slechts 59,00 euro (Praxis), en voor een gelijke prijs een Ferm kolomboormachine (Gamma). Ze leken op het oog aardig identiek. Het enige wat mij nog weerhoudt van het aanschaffen van zo'n ding is de vraag of je voor dat geld iets hebt wat goed genoeg is om netjes bijv. h.o.h. gaatjes te boren. M.a.w., gaat zon boor zwabberen of is het goed genoeg? Uiteraard is het voor incidenteel gebruik, dus ik ga er niet 8 uur per dag mee werken dus het hoeft geen super degelijk apparaat te zijn.
Zijn hier toevallig zelfbouwers met een vergelijkbaar apparaat die ervaring hebben met deze apparaten?!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
ik heb zo'n Ferm, en daarmee is t gelukt om een 2mm gaatje in een M4 boutje te boren... elke cent waard t ding. ja rammelt, en helemaal vrii van speling is t ding niet, maar het is een van m'n meest gewaardeeerde tools. gewoon op de laagste snelheid zetten. samengevat: ga je geen spijt van krijgen
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Hoi Henk-Jan,
bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik dan binnenkort er maar een ga aanschaffen
bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik dan binnenkort er maar een ga aanschaffen
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Nou die dingen zijn gewoon rommel, veel te licht gebouwd. (60 euro in de sloot gegooid)
Kan je beter iets meer geld uitgeven voor iets meer kwaliteit (vind ik dan persoonlijk)
Ik zelf overweeg een creusen. Dat is mss wel erg duur. Maar een:
Contimac
Huvema
Maxx
met een boor diameter van 16mm ofzo is een veel stabielere machine
En je zoekt een tafelboormachine ipv een kolomboormachine
http://www.buitelaar.nl hier kan je ook even kijken
just my 2 cents.....
Kan je beter iets meer geld uitgeven voor iets meer kwaliteit (vind ik dan persoonlijk)
Ik zelf overweeg een creusen. Dat is mss wel erg duur. Maar een:
Contimac
Huvema
Maxx
met een boor diameter van 16mm ofzo is een veel stabielere machine
En je zoekt een tafelboormachine ipv een kolomboormachine
http://www.buitelaar.nl hier kan je ook even kijken
just my 2 cents.....
Re: goedkope kolomboor afdoende?
ik vind altijd dat je met zulke apparaten goed moet kijken hoe vaak je het gebruikt.
gebruik je `m een paar keer per jaar,dan zou ik de goedkopere versie aanschaffen.
ga je `m echt vaak gebruiken(elke week)is het een extra inverstering zeker waard.
misschien een fraaie op mp?
gebruik je `m een paar keer per jaar,dan zou ik de goedkopere versie aanschaffen.
ga je `m echt vaak gebruiken(elke week)is het een extra inverstering zeker waard.
misschien een fraaie op mp?
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Tip: Koop geen kleintje, daar ben je snel op uitgekeken.
Ook de goedkope Huvema machines komen uit China of India maar zijn wel van veel betere kwaliteit. Ferm is een handelsnaam en kan van alles zijn, van rommel tot goede kwaliteit. Voor een redelijk goede kolomboormachine ben je gewoon rond de 150 - 200 EU kwijt.
Ook de goedkope Huvema machines komen uit China of India maar zijn wel van veel betere kwaliteit. Ferm is een handelsnaam en kan van alles zijn, van rommel tot goede kwaliteit. Voor een redelijk goede kolomboormachine ben je gewoon rond de 150 - 200 EU kwijt.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Mocht je óóit in metaal wille boren: besef je dat het bijna net zo intressant is om het uit de hand te gaan doen. Als je plaats heb om hem te laten staan: zoek een oude industrieele, gaat de rest van je leven mee.... Er zijn geen bijzondere vernieuwingen geweest de laatste 40 jaar...
Jan
Jan
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Ik heb zo'n Ferm tafelboormachine gehad, en dat was gewoon een heel goed dingetje. Beetje speling op de kop, zij het weinig. Maaaarrrr... één van de belangrijkste dingen had ie niet: een goede diepteaanslag. Ik weet niet of dat bij de huidige versies beter is, maar dat is iets wat je goed in de gaten moet houden.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Maar we willen toch ook loodrecht boren?Wowly schreef:Mocht je óóit in metaal wille boren: besef je dat het bijna net zo intressant is om het uit de hand te gaan doen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Heb hier een paar jaar geleden een Einhell voor iets van EUR 100,- aangeschaft. Gebruik 'm ongelooflijk veel, en voor wat ik ermee doe voldoet 'ie prima. Als je de kans krijgt voor weinig een idustrieel apparaat op de kop te tikken is het mooi, maar heb zelf op mijn el cheapo nog geen tekortkomingen gevonden.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Idd een goed punt om op te letten. Op veel goedkope machines is dat van plastic en daar heb je niet veel aan. Wat ook handig is als je hem op diepte vast kunt zetten. Ik gebruik hem n.l. ook als bovenfrees. Ik kan hem niet op diepte vast zetten maar kan wel de tafel middels een tandheugel op hoogte instellen, erg handig.Arno schreef:Maaaarrrr... één van de belangrijkste dingen had ie niet: een goede diepteaanslag. Ik weet niet of dat bij de huidige versies beter is, maar dat is iets wat je goed in de gaten moet houden.
Oh ja, koop er gelijk een machineklem van minimaal 100mm bij die je op de boortafel vast kunt schroeven.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Wat ik wilde aangeven is dat de krachten bij metaalwerk totaal van andere orde zijn 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Pjotr schreef:Idd een goed punt om op te letten. Op veel goedkope machines is dat van plastic ...Arno schreef:Maaaarrrr... één van de belangrijkste dingen had ie niet: een goede diepteaanslag. Ik weet niet of dat bij de huidige versies beter is, maar dat is iets wat je goed in de gaten moet houden.
Inderdaad plastic
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Huvema is beter, maar het blijft niet alles.Pjotr schreef:Tip: Koop geen kleintje, daar ben je snel op uitgekeken.
Ook de goedkope Huvema machines komen uit China of India maar zijn wel van veel betere kwaliteit. Ferm is een handelsnaam en kan van alles zijn, van rommel tot goede kwaliteit. Voor een redelijk goede kolomboormachine ben je gewoon rond de 150 - 200 EU kwijt.
Ik zou ook een zwaardere (overbemeten) machine kopen. Deze is simpelweg stabieler.
http://www.huvema.nl/nl/metaalbewerking ... i230v.html (ik meen 384 euro)
Zelf hebben wij deze nog thuis. Leuk ding, maar de kop is nu al kapot na 48 gaten van 100mm met een gatenboor.
Toch is deze al vele malen beter als die andere veel goedkopere machines.
Als je weinig geld wilt uitgeven zou ik je als tip geven (zoals eerder genoemd) een degelijke industriële machine kopen van martktplaats ofzo.
1x geld uitgeven en gaat je leven lang mee
of 2x rotzooi kopen, en dan alsnog een duurdere kopen.
Bovendien boren die hele goedkope machines niet haaks, want de tafel ten opzichte van de aandrijving buigt gewoon door!
dus: goedkope kolomboor afdoende?
antwoord: NEE!!!!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
hoe ga jij met je boor om? ik heb een veelvoud van die gaten met de 7gatenzaag gedaan en t 60€ ding werkt nog steeds... en dat tafeltje is degelijk genoeg, dat buigt echt niet door.
maar als je voor vergelijkbaar geld een gebruikte profi machine kan krijgen, moet je dat zeker doen...
maar als je voor vergelijkbaar geld een gebruikte profi machine kan krijgen, moet je dat zeker doen...
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Eerst dacht ik maar niet te reageren, maar ik kan het niet laten .... Laat ik eerst even vertellen wat mijn achtergrond is. Ik zit zelf al 33 jaar in de metaalbewerking en heb allerlei machines bediend. Verder ben ik een aantal jaren servicemonteur geweest voor cnc en conventionele verspanende machines, dus misschien dat ik wel mag zeggen dat ik er verstand van heb ? Wat ik in de verhalen hiervoor lees zijn twee dingen : goedkope machines zijn niet geweldig, daar ben ik het helemaal mee eens en verder wordt gezegd dat je daarom niks met die machines kunt. Hier komt dus weer een typische mening van onkundige mensen naar boven. Leken geven altijd de schuld aan de machine ! Een ervaren vakman maakt ook op slechte machines kwaliteits werkstukken. Metaalbewerking is echt een vak en niet iets voor een amateur. Het spijt me dat ik dit zo hard zeg. Een simpele vergelijking : iemand die net zijn rijbewijs heeft zet je niet in een circuitauto, hij zal er zijn rondes mee rijden (hopelijk) maar toptijden haalt hij niet, netzomin als hij de ideale lijn kan rijden. Zet je de Stig in de auto dan lijkt het wel vanzelf te gaan. Vergelijk maar eens een ronde van Jeremy Clarckson in een onderstuurde auto met een ronde van de Sig. Zo is het ook met machines. Ik heb zelf twee van die goedkope kolomboormachines en ja, ze hebben veel speling maar nee dat is geen probleem. Scherpe boren (geen Gamma kwaliteit maar Sandvik o.i.d.) en goed centeren zijn noodzakelijk om zuiver te boren. Net als het juiste toerental en niet te veel druk op de boor. Op 0,1 mm tolerantie een aantal gaten boren is geen probleem en de gaten zijn zuiver rond. Je moet alleen meer geduld hebben. Logisch toch ?
Re: goedkope kolomboor afdoende?
In wat voor materiaal?, Treed je niet buiten de specificaties van de machine?. Te laag koppel ingesteld?Peertje schreef:Leuk ding, maar de kop is nu al kapot na 48 gaten van 100mm met een gatenboor.
Dit geeft aan dat je veel te veel druk op de tafel zet, en een te laag koppel gebruikt, mischien waren de boren ook een beetje bot?Peertje schreef:Bovendien boren die hele goedkope machines niet haaks, want de tafel ten opzichte van de aandrijving buigt gewoon door!
dus: goedkope kolomboor afdoende?
antwoord: NEE!!!!
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Wij hadden eerst een Ferm op de zaak in het magazijn (jaja in een metaalconstructie bedrijf!)ray5150 schreef:In wat voor materiaal?, Treed je niet buiten de specificaties van de machine?. Te laag koppel ingesteld?Peertje schreef:Leuk ding, maar de kop is nu al kapot na 48 gaten van 100mm met een gatenboor.
Geen idee, de snelspankop liet gewoon los van de morcekonus. + de gaten boor zat zo vast dat we uiteindelijk maar 2 sokketangen er op hebben gezet.
Gister avond schoot hij al weer los, weer vastgedraaid met een degelijke inbus sleutel, en ja hoor, kop dol gedraaid! hiep hiep hoera!
as maandag maar een nieuwe halen.
Dit geeft aan dat je veel te veel druk op de tafel zet, en een te laag koppel gebruikt, mischien waren de boren ook een beetje bot?Peertje schreef:Bovendien boren die hele goedkope machines niet haaks, want de tafel ten opzichte van de aandrijving buigt gewoon door!
dus: goedkope kolomboor afdoende?
antwoord: NEE!!!!
Ik boor altijd met Dormer boren! (type weet ik niet) Dit is geen rommel. Maar gewoon een boor van goede kwaliteit.
Koppel? Ongeveer het juiste toerental gekozen, en dan "redelijk" wat boordruk er op, tafel buigt krom, en het gat zit schuin in je massief vierkant 40x40!
Goedkope machines van 60 euro doen alleen maar beetje poetsen met boor 10, meer druk er op en tafel/kolom buigt simpel weg door.Net als het juiste toerental en niet te veel druk op de boor. Op 0,1 mm tolerantie een aantal gaten boren is geen probleem en de gaten zijn zuiver rond. Je moet alleen meer geduld hebben. Logisch toch ?
ps: ben wel iemand die van kwaliteit gereedschap houd
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Ik heb dezelfde ervaring met de boorkop van een Huvema machine als Peertje. Daar zit standaard een snelpankop op en die gaat snel aan gort met speedboren en gatenzagen. Die kop is gewoon slecht EN gevaarlijk. Een 3mm boortje wat los komt en wat je om je oren krijgt is niet leuk. Verder is het een stabiele machine die bij ons nu al 20 jaar mee gaat. Dus, en dat is nog niet genoemd, draag ALTIJD een veiligheidsbril!
Beste is om die kop snel te vervangen door een goede "Jacobs" boorkop, eentje met een sleutel dus.
Met 2e hands machines van marktplaats is het oppassen, de meeste industriële machines lopen op 3-fasen. Dat moet je maar net hebben.
Beste is om die kop snel te vervangen door een goede "Jacobs" boorkop, eentje met een sleutel dus.
Met 2e hands machines van marktplaats is het oppassen, de meeste industriële machines lopen op 3-fasen. Dat moet je maar net hebben.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Alleen een pro weet de beperkingen van een mindere kwaliteit machine te omzeilen. juist de minder ervarenen gaan dan faliekant de fout in. Ik zeg wel eens zo (papa zeg.....): een vakman komt met een aardppelmesje nog een heel eind, de amateur heeft aan de duurste machine's nog niet genoeg....
Maar; als je weet wat je ermee gaat doen, hoef je niet overbemete machine's te kopen. Zen misschien is zo'n 60 euro boormachien wel voldoende....
jan
Maar; als je weet wat je ermee gaat doen, hoef je niet overbemete machine's te kopen. Zen misschien is zo'n 60 euro boormachien wel voldoende....
jan
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Hallo mensen,
bedankt voor jullie bijdragen! Ik ben nu toch wel overtuigd dat ik een goedkope kolomboor kan kopen en dat ik daarmee goed genoeg kan boren. Ik zal dan niet bezuinigen op goede boortjes. Ik moet er nog wel even bij vermelden, dat reeds met goede resultaten bij een kameraad heb geboord met ook een goedkope boormachine, maar deze is al vrij oud, dus niet meer verkrijgbaar. Ik ga gewoon wat proefstukjes boren en mocht het echt onacceptabel zijn, dan breng ik hem gewoon terug.
bedankt voor jullie bijdragen! Ik ben nu toch wel overtuigd dat ik een goedkope kolomboor kan kopen en dat ik daarmee goed genoeg kan boren. Ik zal dan niet bezuinigen op goede boortjes. Ik moet er nog wel even bij vermelden, dat reeds met goede resultaten bij een kameraad heb geboord met ook een goedkope boormachine, maar deze is al vrij oud, dus niet meer verkrijgbaar. Ik ga gewoon wat proefstukjes boren en mocht het echt onacceptabel zijn, dan breng ik hem gewoon terug.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Dat klopt: als de amateur niet geheel de juiste feeling heeft om met machines om te gaan, helpt hij zelfs de meest onverwoestbare machines voortijdig naar de klo... Dat zag ik zowel met nieuwe machines gebeuren als met machines die in de juiste handen zelfs na jaren stevig klussen nog geen spoortje van slijtage vertoonden.Wowly schreef:een vakman komt met een aardppelmesje nog een heel eind, de amateur heeft aan de duurste machine's nog niet genoeg....
Niet iedereen heeft die feeling van nature. Ik durf zelfs te stellen dat een meerderheid van de klussers dat niet heeft, en pas na oefening leert aanvoelen wat wel of niet kan. De een heeft dat al snel in de vingers, en de ander kan zichzelf behelpen na het verslijten van enkele machines... óf hij komt erachter dat het verstandiger is om bepaalde werkzaamheden uit te besteden.
Wie van zichzelf weet dat hij tot de eerste groep behoort, en verwacht dat hij een machine nog vaak genoeg gaat gebruiken, kan met een gerust hard gelijk professioneel gereedschap aanschaffen. Anderen kunnen zich beter afvragen of het niet beter is om eerst met een betaalbaar apparaat te beginnen*, om daarna zelf te besluiten of de aanschaf van een dure machine voor hem zinnig is. Zoiets is zeer persoonsgebonden, en zeker op afstand valt nauwelijks te beoordelen hoe het met andermans vaardigheden zit. Ik vind dat met dit laatste vaak te weinig rekening wordt gehouden, en heb de indruk dat vaak vanuit de eigen positie wordt gedacht wanneer het advies wordt gegeven om maar gelijk in professioneel of industrieel gereedschap te investeren.
* Een beginnende automobilist adviseren we toch ook geen Mercedes omdat hij de degelijkheid, wegligging en exacte besturing harder nodig heeft dan een ervaren chauffeur?
Bijkomend voordeel van later investeren in een kostbare machine is dat deze niet onnodig heeft geleden aan het begin van zijn levensfase. Dat komt niet alleen de levensduur ten goede, maar waarborgt ook een grotere precisie waarmee al die jaren kan worden gewerkt. Het goedkoop apparaat kan dan zonodig worden verkocht, zodat het financieel eigenlijk nihil te noemen is. Of je houdt hem erbij:
- voor het groffere werk.
- om niet je dure machine te hoeven uitlenen aan die vriend/kennis/buurman aan
wie je het moreel gezien niet kan weigeren.
(zelfs als je nooit uitleent: machines gaan meestal net stuk bij diegene voor wie je een zeldzame uitzondering maakt) - om te voorkomen dat de machine, waarmee je 12 jaar lang de meest uiteenlopende
klussen met grote precisie verrichte, in handen van zoontjelief al gelijk gebreken
begint te vertonen, waarna je - net als al die andere vaders - enigzins teleurgesteld
moet erkennen dat hij toch niet alle vaardigheden van zijn vader heeft meegekregen. - enz.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Fftjes topicje kicken.
Heeft iemand ervaring met het merk Quantum?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3695-1-0/
Of het merk Jet (ook te vinden op die website)
(niet dat ik er nu geld voor heb, maar ben gewoon beetje aan het kijken)
Heeft iemand ervaring met het merk Quantum?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3695-1-0/
Of het merk Jet (ook te vinden op die website)
(niet dat ik er nu geld voor heb, maar ben gewoon beetje aan het kijken)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: goedkope kolomboor afdoende?
haha, ik heb met zo'n betaalbaar ding mun complete line arrays voorzien van de speaker gaten met gatenzagen, ikzelf had er meer moeite mee dan de machine
ik gebruik um nog steeds vaak met plezier.....
