Bouw KT88 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

BertDB

Re: Bouw KT88 PP versterker

Bericht door BertDB »

Die marge zit vaak ook al in de door de fabriek opgegeven spanning, dus het lijkt me niet zo'n probleem. In elk geval lijkt het me niet de oorzaak van deze brom.
Dat zal hier zeker het probleem niet zijn :wink: , maar niet bij alle merken is die 'ingebouwde' marge even groot.
Ik speel dan liever op zeker :mrgreen:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het blijft een raadsel. Beide kanten zijn volledig gelijk, maar aan 1 kant is de kathode spanning van de KT88's rond de 120mV, aan de andere kant 60mV, wat 'ie moet zijn. Op de 4 uitgangen van het bias schakelingetje staat netjes -49V. Voeding omgedraaid, geen verandering. Buizen omgewisseld, geen verandering. En de luide brom op de uitgang blijft. Nou scheelt het dat er vandaag buiten ook nogal wat herrie is, valt dit niet zo op :D Er moet gewoon iets aan 1 kant niet goed zitten .. er zitten 100% zeker juiste weerstandswaarden in, correct aangesloten.

De koppel c's zijn nieuwe auricap's Robert.

Het wordt denk ik wachten to ik iets van een dummy load heb, zodat ik wat kan gaan meten, want ik kom zo niet verder.

Huidige status:

Afbeelding
BertDB

Bericht door BertDB »

keurig !
Vaak is het ook wat afwegen.. héél propere binnenkant en wat langere draden of een iets minder opgeruimde binnenkant en wat kortere draden :lol:
maar meestal ontkom je niet aan de spaghetti :twisted: . Een draadkleurcode brengt gelukkig nog wat extra overzicht O:)

Wat is het printje rechts ? (dat groene ?)
Ik vermoed dat het linker printje je bias instelling is en het middelste je inschakelvertraging vd hoogspanning ?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja, het wordt ook nog weer veranderd hoor, zit nu in de signaalweg van montagedraad tot zilverdraad, maar had wat te weinig liggen hier. En het is vakantie :D Komt nog dus. Weerstanden idem, zitten ook nogal wat "gewone" types tussen, moet carbon worden, is latere zorg. De draden zijn wel dusdanig gelegd dat ze nog wel samengebonden kunnen worden, zodat een wat degelijker steviger geheel ontstaat. Ook even kijken wat dit voor invloed op brom en troep heeft.

Linkse printje is de bias inderdaad, het groene is de inschakelvertraging en de middelste zit alleen een relais op (aangestuurd door de inschakelvertr.), inderdaad om de hoogspanning te schakelen. Met 100nF + iets van 80K over het contact.

Heb wat spulletjes voor een dummyload besteld, want het houdt nu een beetje op eigenlijk, moet kunnen meten nu. Let op, als ik de voeding van kanaal verwissel blijft het probleem aan dezelfde kant aanwezig, en na buizenwissel ook (met probleem bedoel ik de kathodespanning aan 1 kant die 2 x te hoog is). Kan er iets met de UGT van 1 kant loos zijn? Spanningen van de (belaste) voeding die ik meet zijn aan de kant met het probleem ook een 25V lager dan aan de andere kant.

Edit: als ik ohms meet onder de buizenvoeten (zonder buizen dus) is dit aan beide kanten op alle punten gelijk, stopweerstanden e.d. moeten dus allemaal goed zitten.
BertDB

Bericht door BertDB »

Het probleem zal zich niet situeren in de voeding aangezien omwisselen niet uitmaakt.
De 25V verschil kan inderdaad komen van een ongelijke belasting per kant.

Meet voor alle zekerheid eens aan de voeding zonder buizen (niet te lang ook want de condensatoren zijn héél nipt bemeten vind ik).
Kijk of de spanningen dan aan beide zijden gelijk zijn en of de rimpel die erop zit ook gelijk is.
Kan je dat toch al zeker uitsluiten.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Geprobeerd, het valt me mee, onbelast loopt de spanning op tot iets van 495V. Had eigenlijk verwacht dat íe hoger zou zijn. Maar die is aan beide kanten gelijk dus, voeding is het niet. Dan zou het de UGT nog steeds kunnen zijn toch?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Barry2001 schreef:
Het blijft een raadsel. Beide kanten zijn volledig gelijk, maar aan 1 kant is de kathode spanning van de KT88's rond de 120mV, aan de andere kant 60mV, wat 'ie moet zijn. Op de 4 uitgangen van het bias schakelingetje staat netjes -49V. Voeding omgedraaid, geen verandering. Buizen omgewisseld, geen verandering. En de luide brom op de uitgang blijft. Nou scheelt het dat er vandaag buiten ook nogal wat herrie is, valt dit niet zo op :D Er moet gewoon iets aan 1 kant niet goed zitten .. er zitten 100% zeker juiste weerstandswaarden in, correct aangesloten.

De koppel c's zijn nieuwe auricap's Robert.

Het wordt denk ik wachten to ik iets van een dummy load heb, zodat ik wat kan gaan meten, want ik kom zo niet verder.
Zit er niets los bij de ingang, of maakt ergens contact mee.
Daar is de versterker toch het gevoeligst?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb ik ook aan gedacht, verbinding van ingang naar 6SN7 weggehaald, geen verschil.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

En ingangen afsluiten of kortsluiten? dan heb je geen signaal in je eerste buis dan mag zou je geen brom mogen hebben.
Slechte buis kan niet zeg je zelf? ook de 6sn7 heb ik zelf de buis opnieuw gesoldeerd deze waren erg slecht.
Wellicht toch aardlus ergens .. niet eenvoudig te vinden zo denk ik.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Schoot me nog iets te binnen , heb je de gloeivoeding zo aan de buizen hangen (desnoods via tijdrelais)
Er zou dan een van de gloei draden aan aarde moeten liggen.
Wanneer die "zweeft" gaat dat ook niet goed.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De gloeispanning voor de KT88's heeft een middenaftakking, en die hangt aan chassismassa. Bedoel je dat? De gloeispanning voor de ECC99 en 6SN7 komt wel rechtstreeks uit de voedingstrafo op de buisjes terecht zonder dat ze aan massa liggen. Dit is een 2A aftakking (staat op de trafo), de 2 aftakkingen voor de KT88's (2 per aftakking) zouden 4A moeten kunnen leveren, met een middenaftakking. Kan morgen wel ff een fotootje maken, gaan zo naar vrienden toe het oudejaar uitluiden.

Stond in het schema al iets van een c naar massa bij de ECC99 gloeispanning, begreep ook niet waar dit op sloeg.

Goed uiteinde allen!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je de ECC99's al eens van plaats verwisseld?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Ik heb bij de trafo aftakking 6,3v een van de wikkelingen aan aarde gelegd.
Dit schijnt veel voor te komen.
Als je je eerste buis eens wissel verhuist dan het brommen ook?

Gelukkig nieuwjaar iedereen
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Heb je de ECC99's al eens van plaats verwisseld?
Heb ik gedaan Robert, geen effect.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Penguin schreef:
Ik heb bij de trafo aftakking 6,3v een van de wikkelingen aan aarde gelegd.
Dit schijnt veel voor te komen.
Als je je eerste buis eens wissel verhuist dan het brommen ook?

Gelukkig nieuwjaar iedereen
Ook de lezers van dit draadje de beste wensen voor 2010!

Het brommen blijft uit beide kanalen komen, wat ik ook probeer. Zo heb ik de voedingstrafo nu aangesloten:

Afbeelding

De onderste aftakkingen, 2 x 3.15V gaan elk naar 2 x KT88. De 0 aftakking hier ligt aan de chassismassa. De andere aftakkingen van 6.3V gaan resp. naar de 2 ECC's en naar de 6SN7, hier ligt niets van aan massa. Die van de 6SN7 gaat ook nog naar de inschakelvertraging, die ik hiervan aftak. Op die inschakelvertraging ligt overigens niets aan massa. 0 en 230V gaan naar de net entree, sch ligt aan chassismassa. De 0 en 360V gaan rechtstreeks naar de voeding, de 360V aansluiting loopt via het inschakelrelais. Kan ik zonder problemen de 0 van de gloeispanning van de 6SN7 en/of ECC's aan massa leggen?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

het is de bedoeling om 1 van de 2 wisselstroomdraden van de gloei aan massa te liggen.
Jouw b.v. naar aanzicht op je foto de rode aan massa de zwarte uiterraard NIET(sluiting)
Dat kan wellicht je brom wegnemen.
Mijn KT 88 voedingstrafo aftakking 6,3v hangt 1 van de aansluitingen aan massa.

7-8 is de 6,3volt waarvan ik 1 ader aan massa hebt gelegt.

Hang er maar een krokedillenbek snoertje aan voor de test.
Bijlagen
Kopie van DSCN1918.JPG
BertDB

Bericht door BertDB »

hang eens een condensatortje op die verbinding zoals hier "gloei D3A".

Afbeelding

Schijnt erg veel bromproblemen te voorkomen.
Echter verklaart dit niet waarom je het aan slechts één kant hebt en waarom je buisinstelling daar niet klopt ..
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, duidelijk, ik zal hier wat mee gaan experimenteren. Op de foto zit het inderdaad niet zo handig aangesloten penguin, maar op het moment van aansluiten was ik in de veronderselling dat dit verder niet uitmaakte :D maar zal het aanpassen, en eens aan massa hangen.

Die brom hoor ik op beide kanalen xbake, en ik zal het c-tje eens proberen bij een of beide kanten. En het is hard, die brom, samen met de biasinstelling die aan 1 kant niet goed is doet vermoeden dat het toch wat anders is. Daarom de vraag, kan het met een defekte UGT te maken hebben? Hoe gevoelig is zo'n ding? De testluidsprekers die ik gebruik zijn halfgare dingen die ik al jaren voor dit soort dingen gebruik, met misschien wel een vage impedantie.

Maar ik ga morgen in elk geval eens wat met de middenaftakking proberen, kijken of het wat oplevert. Vanmiddag met de nieuwjaarsvisite al goed aan de cerveza gezeten dus dat wordt 'm vanavond zeker niet 8) Ik houd jullie op de hoogte, wederom dank voor het meedenken!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Oja, wat ik zou kunnen proberen is om de UGT's eens om te wisselen, om te kijken of het bias probleem mee verhuisd naar de andere kant?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

waarom vraag je niet aan Dick triode wat het kan zijn die is immers de grootvader van deze versterker.
Want je hebt wel je ct punt aan aarde das iets anders gebouwd als de mijne vandaar.
Denk dat dick dit speciaal zo ontworpen heeft.
Waar ik helaas niets van weet
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Afbeelding

Niet negatief bedoeld:
Valt je niet iets op?
Je gloeidraden lopen veel te dichtbij je versterker weerstanden etc andere componenten.
Ik zou alles weghalen, en dan helemaal om de trafo`s rechts en links naar het voorfront dan naar de buis voeten.
Dus zo min mogelijk in de buurt van je trap.
sevenup

Bericht door sevenup »

Penguin schreef:
Afbeelding

Niet negatief bedoeld:
Valt je niet iets op?
Je gloeidraden lopen veel te dichtbij je versterker weerstanden etc andere componenten.
Ik zou alles weghalen, en dan helemaal om de trafo`s rechts en links naar het voorfront dan naar de buis voeten.
Dus zo min mogelijk in de buurt van je trap.
Inderdaad de gloeidraden zo ver mogelijk weg van andere componenten. Ook het liefst strak tegen het chassis aan.

Verder zie ik nogal wat ( overbodig ) lange bedrading. Deze kan ook storing oppikken.
BertDB

Bericht door BertDB »

Storing en 'wat' brom ja, maar niet zoals barry hier beschrijft.
Bovendien is zijn buisinstelling op één kanaal ook niet goed..
je kan morgen de ugt's eens veranderen, maar ik betwijfel het echt of het daaraan zal liggen barry.. :?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Tsja, de buisinstelling is even de grootste prioriteit, voor brom en andere troep kan ik dan alsnog met de bekabeling in de weer. Ik wil toch de UGT's eens omdraaien, kijken wat er gebeurd. Dit is namelijk het enige dat ik nog niet heb omgewisseld.

Wat de bekabeling betreft, ik zie het Dick ook zo doen in zijn "Bill". Maar uiteraard sta ik open voor de suggestie penguin :D als de buisinstelling in orde is en er blijft brom ga ik het zeker doen.

Het blijft wel een raadsel, omdat het een relatief simpele schakeling is en ik 100% zeker weet dat de weerstands waarden en verdere connectie op de buizen volgens schema is.
BertDB

Bericht door BertDB »

wie weet .. :D
Het zou raar zijn want dat zou betekenen dat er een grondige fout in de transfo zit, terwijl de bill transfoset één van hun meestverkopende is, en alle berekeningen reeds lang op voorhand gedaan zijn voor het wikkelen ed.. maar wie weet is er in de fabricage wel iets misgelopen .. :-#
Plaats reactie