Scheu loopwerk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

rdv300b833

Scheu loopwerk

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond Zelfbouwaudio,

de draaitafel draait nu een weekje en ik ben heel tevreden.

Op Ebay kwam ik een erg fraai lager tegen. Dat bleek een Scheu-lager te zijn. Het was gemonteerd op een 10 kilogram zwaar stuk staal; maar eigenlijk was dat niets meer dan een armboard.
Ik woon nabij Arnhem...even naar Solingen rijden is geen wereldreis. Daar zit de firma Scheu. Prima service: even het lager laten checken. Ik zocht daar ook een nette 12" arm. Deze is tenminste nog betaalbaar; andere 12-inchers doen heel auw in de portemonee.

Op de schappen bij Scheu lag een bizarre plaat acryl. Dat bleek ooit voor een demo gemaakt te zijn ("wat we technisch kunnen maken"). Het is een 500 mm schijf; 80 mm hoog. Eventjes dik 17 kg. En het lager....paste naadloos.
We kwamen snel tot een deal........
Afgerond met een "verse" keramische kogel.

En nu staat die schijf hier. Geef het een zetje en zonder gekheid: het blijft 5 minuten draaien.....
De arm was even een uitdaging. Het plateau geeft je niet veel speelruimte. Maar met een goede mal en overige spullen (weegschal, richtblok, test-lp, etc) .....en tijd....zowel de arm als het element netjes geplaatst.

In de tussentijd goed gezocht op internet v.w.b motortjes. Een paar merken komen snel naar boven drijven: pabst, maxxon, premotec....en een onmogelijk motortje uit het voormalige oostblok: RFT 1170.2. Dat laatste motortje is ooit ontwikkeld als wikkemotor voor spoelendecks. Meerdere serieuze firma's gebruiken dat motortje.
Op Ebay kwam ik het gevraagde artikel tegen.

En dik respect voor dat motortje: het is misschien klein...maar krijgt echt 17 kg aan het bewegen. Stabiliteit....geen probleem.

Ik heb een leuke stroboscoop die ook dienst doet als platenpuck. Door middel van ledjes geeft die exact aan of er een afwijking is van de 33 1/3 of 45 toeren.

Kortom: een geslaagd project. Zelfbouw....niet echt. Het was in dit geval zelf samenstellen. Maar nu wel genieten !
De cd-speler (en da's toch echt een leuke Krell speler) heeft geen kans.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
losse onderdelen op de bank. De rechtopstaande lineaal is 30 cm.
losse onderdelen op de bank. De rechtopstaande lineaal is 30 cm.
Lager: de zakelijke punt: de keramische kogel. Smering....heeeeeel dunne kruipolie.
Lager: de zakelijke punt: de keramische kogel. Smering....heeeeeel dunne kruipolie.
Schijf met losse motorhuizen. Ik dacht 2 motoren te moeten gaan gebruiken. Een is echter al krachtig genoeg.
Schijf met losse motorhuizen. Ik dacht 2 motoren te moeten gaan gebruiken. Een is echter al krachtig genoeg.
De nieuwe draaitafel staat nog op de grond. De oude (VPI Scout) nog op werkhoogte. Je ziet wel het bizarre verschil in plateau-grootte.
De nieuwe draaitafel staat nog op de grond. De oude (VPI Scout) nog op werkhoogte. Je ziet wel het bizarre verschil in plateau-grootte.
Fotootje van een gebruikt motortje (eerlijkheidshalve: niet mijn fotootje maar van internet)
Fotootje van een gebruikt motortje (eerlijkheidshalve: niet mijn fotootje maar van internet)
Afstellen van de arm-locatie
Afstellen van de arm-locatie
Met het juiste gereedschap kom je  lekker ver. Meestal hoeft deze truc niet omdat de fabrikant al de arm vast heeft gezet. En nu moet je zelf die truc doen.
Met het juiste gereedschap kom je lekker ver. Meestal hoeft deze truc niet omdat de fabrikant al de arm vast heeft gezet. En nu moet je zelf die truc doen.
Alles draait prima.<br />En het is nog Kerstvakantie....dus wat ga ik doen.....
Alles draait prima.
En het is nog Kerstvakantie....dus wat ga ik doen.....
rho

Re: Scheu loopwerk

Bericht door rho »

Wat een fraaie tafel zeg!
Ik heb ook wel een tijd gedroomt van een Scheu maar het budget heeft me altijd ontbroken.

Heb ooit een Bix (DIYhifisupply.com) gehad maar die is me niet zo bevallen. Het motortje maakte me gek. Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Volgens mij was dat een premotec.

Hoet doet dat oostblok ding het op dat gebied en heb je de Scheu motortjes ooit gehoord?
SARK

Bericht door SARK »

Prachtig =D>
Vertel eens wat meer over die puck, da's een impressive stukkie metaal met lampjes (ik ben gek op lamjes :idea: :idea: :idea: ).
rdv300b833

Goedemorgen Rho,

ook Scheu gebruikte (verleden tijd) dit DDR-motortje. Voor haar grote draaitafels gebruiken ze nu een Pabst met riemaandrijving.
Ik heb nu hier 2 van die motortjes liggen....en ze zijn echt stil. Je moet er met je oor wel dichtbij komen om te horen of die aanstaat. En dan is het geen brrrrrrrrrrrrrrrr maar een zhiiiiii-hoge toon van het draaien van de as. Verwaarloosbaar. En zeker niet om je er aan te storen.

Wat fotootjes geplakt. De motortjes worden geleverd met printplaatje. Op de site van Krishu (http://www.krishu.de) staat zelfs aangegeven hoe ze moeten worden aangesloten.
Gewoon in een lomp stuk gedraaid alu. Laat je fantasie maar lopen.
Motortje is eenvoudig ingeklemd in een stukje schuim. Dat zal ook vast een tikkie schelen in geluidsonderdrukking.
Maximaal gekopieerd van Scheu.......ze doen precies hetzelfde. De motortjes worden niet vastgezet in het chassis....dan komen de trillingen (en daarmee geluid) wel naar buiten.

Het toerental is met de 2 externe potmetertjes al lekker ruim regelbaar. Maar moet je wat extremer: ondering het motortje/printplaatje zit een klein stelschroefje. Klokwijs draaien....sneller. Tegen de klok in: zachter.

Met een 7 mm poelie doet werkt die prima met een 300 ~ 320 mm plateau. Maar het regelbereik voor een 500 mm plateau was echt teveel van het goede. Op de maximale stand kreeg ik nog een goede 33 1/3 tpm; de 45 zat er niet meer in. Met een simpel stukje messing pijp (paste netjes over de originele poelie) had ik gelijk een 11 mm poelie. Daarmee kom ik prima uit. Maar ik laat nog een echte nette poelie draaien. Heeft geen haast.

Zijn daarmee je vragen beantwoord ?

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
kaal motortje
kaal motortje
onderzijde; printplaatje zichtbaar
onderzijde; printplaatje zichtbaar
motortje ingeklemd in alu&quot;pijp&quot;. En je ziet de 2 potmeters + schakelaar 33/45
motortje ingeklemd in alu"pijp". En je ziet de 2 potmeters + schakelaar 33/45
metaaldraaiwerk
metaaldraaiwerk
rdv300b833

En goedemorgen Sark,

straks zal ik wat foto's maken van de led-puck. Open-en-dicht. Het is glimmend alu en nu nog donker.....met flitslicht wordt dat niet zo mooi/makkelijk fotograferen.

Groetsels,
Reinout
Bijlagen
overzicht draaitafel + led-puck
overzicht draaitafel + led-puck
rho

Bericht door rho »

Duidelijk antwoord.
Man had beloofd dat die motor van de Bix ook zo stil zou zijn maar ik kon hem horen draaien vanaf de luisterplaats die zo'n 3 meter van de tafel verwijderd was. (hij kwam zelfs boven de muziek uit bij tijden) Verschrikkelijk vond ik dat.
Voor de rest viel die tafel wel mee, maar omdat ik geen vertrouwen meer had in dat soort motortjes heb ik 'm weg gedaan. (De koper heeft eerst mogen luisteren en vond het niet zo erg :shock: )

Die puk vind ik ook wel interessant. Wat weegt zo'n ding?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jeetje wat een mooi ding om te zien! Wat voor element gebruik je?

Je geeft aan dat je platenspeler je KRELL cd-speler voorbij speelt. Ik heb het ook wel eens meegemaakt, maar kun je mij nog eens vertellen wat de verschillen precies zijn?

Het lager, dat kwam ook met de basis?

jan
rho

Bericht door rho »

Was ik nog vergeten te vragen: Waarom heb je de motor aan de kant van de arm gezet en niet aan de andere kant?
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Erg mooi hoor!! =P~
SARK schreef:
Prachtig =D>
Vertel eens wat meer over die puck, da's een impressive stukkie metaal met lampjes (ik ben gek op lamjes :idea: :idea: :idea: ).
+1
rho schreef:
Die puk vind ik ook wel interessant. Wat weegt zo'n ding?
+1
rdv300b833

Vraag Wowly (elementen)

Hallo Wowly,

op dit moment gebruik ik een Shelter 501MkII element. Daar ben ik heel tevreden mee. Veel (maar dat is relatief) elementen geprobeerd. Dat was nog op de VPI Scout maar het lijstje geeft je een idee:
- Grado Reference Master (erg muzikaal);
- ZYX R100 Yatra (fantastisch stereo);
- Lyra Lydian (detaillering !);
- Dynavector DV20X (leuk);
- ZYX RS10 (ADHD.....);
- Ortofon Jubilee (wauw....dit was een zeer fraaie alleskunner);
- Allnic (dit was nog een prototype...dus niet eerlijk in vergelijk);
- Koetsu Urushi (OK.....totaal andere prijs....maar die baslijn...zal ik altijd missen);
- Denon DL103 (niet lachen: veruit de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Je moet ECHT meer geld neerleggen om te gaan verbeteren. Niet neutraal...wel heerlijk spelend.). Dit element heb ik dus ook domweg liggen als een reserve waar ik me echt niet voor hoef te schamen. Valt wat mij betref tin het rijtje "audioklassiekers".

En uiteindelijk dus gevallen voor de Shelter. Ja...de Koetsu Urushi was beter....maar dan had ik ook naar andere super-exoten moeten luisteren (en die zijn er genoeg). De Koetsu was gewoon op dat moment teveel gevraagd van de portemonnee. De Shelter had hetzelfde als de Ortofon Jubilee: een alleskunner. De Lyra en ZYX vond ik een tikje eenzijdig (deze elementen waren echt goed op een bepaald gebied; maar leverden in op andere gebieden).
Waarom dan de Shelter en niet de Ortofon......was gewoon goedkoper.

Mijn Gryphon XT-MC voorversterker heeft een prima phonotrap. Wel tot max 200 ohm afsluitimpendantie. Dus je zit met MC's over het algemeen wel goed. Ik zou nog wel eens een v.d. Hul willen proberen....maar meestal liggen die bij de 500 ohm - 1K. Gewoon niet de juiste match; probeer ik dus maar niet.

Gevoegd enkele element-plaatjes die voorbij zijn gekomen.

Groetsels,
Reinout
(even voor de volledigheid voordat dit draadje uitmond in een oeverloos gel#* over welk element nu beter is of niet. Dit is MIJN persoonlijke, dus griezelig subjectieve, mening. Er zullen heus mensen zijn die in HUN combinatie juist wel hebben gekozen voor een element wat ik niet koos. Da's hun goed recht. Sterker nog: wees blij dat er zoveel keus is. Maar alsjeblieft niet beginnen met treurige opmerkingen dat ik helemaal ongelijk heb / dat het element vast niet goed was afgesteld / etc. Het is gewoon mijn keus. Punt)
Bijlagen
Mijn huidige Shelter 501MkII element.
Mijn huidige Shelter 501MkII element.
De Allnic. Nog in prototype-stadium. Vorige maand stond er in de LP zeer lovende zaken over. De prototype was het nog net niet.
De Allnic. Nog in prototype-stadium. Vorige maand stond er in de LP zeer lovende zaken over. De prototype was het nog net niet.
Dynavector DV20XH; leuk
Dynavector DV20XH; leuk
Testveld bij elkaar: 2 x ZYX, Lyra, Grado en Ortofon
Testveld bij elkaar: 2 x ZYX, Lyra, Grado en Ortofon
Koetsu Urushi Tsugaru....zucht....Maar iedere keer als het element zakt schrik je weer dat er iets mis gaat. Er hangt dan even voor ettelijke duizenden Euri's aan de arm !
Koetsu Urushi Tsugaru....zucht....Maar iedere keer als het element zakt schrik je weer dat er iets mis gaat. Er hangt dan even voor ettelijke duizenden Euri's aan de arm !
rdv300b833

Vraag Rho (motor).

Hallo Rho,

een goede vraag met een simpel antwoord: omdat ik daar nu meer plaats heb. Het staat en draait nu allemaal lekker. nu optimaliseren.
Ik heb geen last van brom/instraling van die DC-motor op de phonokabels (gelukkig).
Maar de motor zal nog wel naar de linkerkant verdwijnen. Ik heb een plexikap laten maken; die moet binnen 2 weken aankomen. Een mooi moment om de boel even om te zetten.

Grtz,
Reinout
rdv300b833

Vraag 2 Wowly (Krell)

En nogmaals hallo Wowly,

je had ook een vraag over de Krell n.a.v. mijn opmerking over weg spelen.

Het is echt een goede speler (KPS 20i/L) en doet al jaren trouwe dienst. Zeker niet de nieuwste; wel lekker stabiel. Typisch Krell gebouwd: massief....voor de eeuwigheid.

Zeker met de huidige draaitafel hoor je dat er wat mist: verfijning en gemak. De LP slingert de muziek zo de kamer in; de CD perst het de kamer in. Het lijkt iets geforceerd.

Dat betekent niet dat ik 100% alleen op LP ga. ik wil BEIDE bronnen hebben. Er komt teveel muziek alleen op CD uit. Maar als de mogelijkheid er is van LP.....is de keuze dus eenvoudig.

Mocht het dus een CD zijn....doet het niet direct pijn. Maar ik zie wel een toekomst-project aankomen (eigen DAC).

Gevoegd fotootje huidige set.

Grtz,
Reinout
Bijlagen
IMG_7543.JPG
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op do 31 dec 2009, 7:17, 2 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

Afbeelding

Mag ik bij je komen inwonen? :mrgreen: =P~
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Haha, dan moet je ook vragen of je je eigen muziekverzameling mee mag verhuizen...
rdv300b833

Vraag van Sark, Rho en KILLorBE (led-puck)

Goedenavond Sark, Rho en KILLorBE,

Vragen over de puck: ik heb er vanmiddag wat foto's van gemaakt. Een stuk alu is rot fotograferen.

Gewicht: 676 gram (inclusief 4 x AA batterij)
Diameter: 7 1/2 cm
Hoogte: net geen 9 cm

Gevoedt met 4 x AA-batterij. Deze zitten aan de binnenzijde onder de afschroefbare deksel. In die batterijruimte zit ook de schakelaar 33 1/3 # 45 toeren.
Door het omzetten van die schakelaar verandert de flitsfrequentie van de knipperende leds.

Als je het apparaat op de draaitafel zet met ingeschakeld toerental lijkt het net of de ledjes stil staan als je EXACT op 33 1/3 of 45 rpm bent. Draait je plateau iets te snel....lijken de ledjes ook sneller te draaien (kloksgewijs). Draait het te langzaam....lijken de ledjes naar "achter te lopen". Precies een stroboscoop.

De ledjes zijn best fel en da's behoorlijk vermoeiend voor de ogen. Geen probleem: apparaat omkeren en een vloeistofschakelaar schakelt de ledjes uit.
Beide zijden van de puck heeft een spindel-uitsparing en is dus te gebruiken als puck.

Groetsels,
Reinout
Bijlagen
IMG_7549.JPG
IMG_7552.JPG
IMG_7556.JPG
IMG_7559.JPG
IMG_7562.JPG
rho

Bericht door rho »

Zelf gemaakt?
Dan heb ik wel interesse in het design.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wow, mooie reply's.

Mijn zwager heeft onlangs de denon aangeschaft, grappig dat je over dat element begint... Prijs werdt behóórlijk gedrukt door het feit dat het in japan is besteld.

Overigens is mijn ervaring met de platenspeler in vergelijk met een cd-speler hetzelfde. Gemak en muzikaliteit, soort van kwikzilverige vloeibaarheid en eenvoud en harmonie. Buiten dat vind ik een cd-speler 100x gebruiksvriendelijker :)

Ik heb nu niet de huidige omstandigheden (lees jonge kinderen en kleinbehuisd) om een goede draaitafel neer te zetten. Maar ik hoop er nog eens een te bezitten......

Jan
rdv300b833

Motortjes binnen....

Goededag op de laatste dag van 2009 !

Die RFT motortjes uit de DDR hebben wel 1 nadeel: ze worden niet meer gemaakt.....
Nu zijn ze ooit ontwikkeld voor serieuze belasting en zijn daarmee goed voor jarenlang luisterplezier....maar toch.
Er zijn er nogal wat gemaakt maar zoals gezegd: meerdere fabrikanten gebruiken/gebruikten dit type voor hun draaitafel-aandrijving.

Lang leve de vakantie...lang leve internet: en zo vond ik een hoopje van deze motoren. Nog "nieuw" uit 1990...... Gelijk alle 9 opgekocht. Vandaag aangekomen en net getest. Draait prima. Normaal geef ik ze voeding via een simpele laptopvoeding (uitwisselbare zenerdiodes....verschillende voltages). Berehandig want deze motortjes zijn er in verschillende varianten (9 V en 12 V). Dat maakt dus nu niets uit.....gewoon een andere zener in de voeding douwen....klaar.

Het motortje lag OPEN en ja....dan hoor je spinnen. Volledig normaal neem ik aan. Gewoonlijks is natuurlijk de achterzijde van de motor dicht (scheelt al een slok op een borrel) en dan in een strakke behuizing in schuim ingeklemd (scheelt een borrel op een slok). Terugverwijzend op Rho's Bix-motor-probleem: dat herken ik hier echt niet.

Mijn voorraadje motoren (motortje is echter beter; de grootte is omgekeerd evenredig met de kracht) is dus zeker gesteld !

En nee.....er wordt niet bij ons ingetrokken. Ook niet met een muziekverzameling ?

Er was nog een vraagje over de led-puck. Nee....geen zelfbouw. Ik zag dit item op een Verdier draaitafel staan (ook een klassieker.....met ingebouwde hernia !) en was er weg van.

Beste wensen voor 2010 en behoud je oren voor hard vuurwerk.
Reinout
Bijlagen
Yes !  de voorraad is 9.
Yes ! de voorraad is 9.
Even testen....geen probleem
Even testen....geen probleem
rho

Bericht door rho »

Nou, jij zit goed voor de komende .... eeuwen. :D

Veel luister (en knutsel) plezier in 2010.
KILLorBE

Re: Motortjes binnen....

Bericht door KILLorBE »

rdv300b833 schreef:
lang leve internet: en zo vond ik een hoopje van deze motoren. Nog "nieuw" uit 1990.....

Er was nog een vraagje over de led-puck. Nee....geen zelfbouw. Ik zag dit item op een Verdier draaitafel staan (ook een klassieker.....met ingebouwde hernia !) en was er weg van.
Internet is inderdaad ideaal, NOS motortjes dus? (New Old Stock).

Met Verdier en google heb ik de puck gevonden, het is de Gyrascope van Lys-Electronique (voor de mensen die het willen weten), niet goedkoop, maar vergeleken met puck's/clamps van b.v. Clearaudio valt het nog wel mee.
Ik vermoede al dat er een gyroscoop in zou zitten, en de naam lijkt het te bevestigen.
Misschien eens kijken of zoiets zelf te fabriceren is.... 8-[
rdv300b833

Afdek kap

Hallo zelfbouwers,
ook zo'n last van stof op je draaitafel ? nou, ik wel.
Bij mijn VPI had ik een losse stofkap erbij gekocht die ik er over heen kon zetten. Maar die was best prijzig.
En nu met een 500 mm draaiplateau zal het helemaal pijn in de portemonee doen.......

Lang leve internet: en zo vond ik een bedrijf wat display kasten maakt voor modelbouw. Keurig acryl (echt helder). Tot op de cm te bestellen (ze hebben ook standaard kasten maar tot 75 cm is van alles mogelijk.....).
Mijn kap was 73 cm breed, 57 cm diep en 27 cm hoog. Zo kon ook de motor lekker blijven staan. En voor € 90 inclusief verzendkosten vanuit Duitsland had ik binnen de week een serieus pakket binnen.
Ik weet niet of ik hier de website van dat adres mag zetten....dus als je vragen hebt: stuur een berichtje.

Bouwen is simpel; het meeste werk is het verwijderen van de beschermfolies (lekker statisch.....).

En ja...ik ben weer teruggegaan naar de oude vertrouwde DL-103. Niet dat de Shelter slecht is; verre van dat. De combinatie van deze zware arm en de Denon is echt goed......de Shelter werkt weer mooier in middelzware armen.

Toekomstproject: een nette body voor de DL-103. Op internet zie je genoeg mogelijkheden....

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
de acryl platen komen binnen
de acryl platen komen binnen
bouwpakket
bouwpakket
kap gereed
kap gereed
in gebruik
in gebruik
DL-103 in actie !
DL-103 in actie !
Porcino

Bericht door Porcino »

rdv300b833 schreef:
En goedemorgen Sark,

straks zal ik wat foto's maken van de led-puck. Open-en-dicht. Het is glimmend alu en nu nog donker.....met flitslicht wordt dat niet zo mooi/makkelijk fotograferen.

Groetsels,
Reinout
Ha wat leuk nog een draaitafelfanaat bij Arnhem!

Wat me opvalt is dat je de motor vrij dicht bij de armbedrading hebt staan. Ikzelf heb hier ietsie last mee gehad, de aardedonkere achtergrond werd een stuk doodser door de motor aan de andere kant te plaatsten...
rdv300b833

Hallo Porcino,

dat kreeg ik van meerdere mensen te horen. Heb ECHT goed geluisterd maar er weinig van gemerkt. Maar goede raad....nooit negeren....de motor (beter: motortje) staat nu netjes aan de andere zijde !

Groetsels uit Elst
Reinout
Bijlagen
IMG_7704.JPG
Porcino

Bericht door Porcino »

Dat je weinig verschil merkt spreekt zeker voor de motor en zijn behuizing! Blijkbaar erg weinig strooiveld!

Mooie set verder!
mrmarc

Bericht door mrmarc »

Hallo Reinout,

Ik heb sinds kort een Scheu Analog premier II met Mörch DP6 arm. Googlelend naar Scheu kom ik jouw zelfbouwproject tegen. Fantastisch! Scroll ik verder kom ik jouw hele set tegen. Met....Reference 3A Grand Master en Solid Steel standaards. Heb je vorig jaar van mij overgenomen. Kleine wereld, nietwaar?

Heb een vraagje over je stofkap. Waar heb je die vandaan? En hoe heb je de zijden aan elkaar gemaakt. Zie ik iets van clips of gewoon verlijmd?

Met luistervriendelijke groet,

Marc
Plaats reactie