Hulp bij GHP ontwerp

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Hulp bij GHP ontwerp

Bericht door Vuurkat »

Hallo,

Ik zat te denken aan een gesloten kast met twee Visaton W250S-8 woofers erin en een elco in serie. Hoe kan ik het volume van de kast en de capaciteit van de elco berekenen?

AJHorn geeft een aardig plotje met een kast van 80L en een elco van 1000µF maar als ik zonder elco simuleer dan krijg ik een heel ander plotje dan met WinISD (de hoornmond is een mm o.i.d.), dus die vertrouw ik niet.

Mvg,
Vuurkat
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 13 aug 2008, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Volume kast reken je met een Q van 0.95 de condensator formule moet ik opzoeken. Weet je in ieder geval al hoe groot de kast is :)

Groet Roland
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Bedankt :D dan kan ik de kast alvast gaan ontwerpen.

Edit: met een Qtc van 0,95 wordt de kast 60-61L (50-51L met demping neem ik aan).
Edit2: voor twee woofers samen dus
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 15 okt 2008, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Waarom een elco in serie? Mis ik iets?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Roland schreef:
de condensator formule moet ik opzoeken.

CODE: Selecteer alles

     265.000 x Qts
Cs = -------------
        Re x Fs
Bron= HH nr.1 2006
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Bij een GHP wordt de kast express afgestemd op een hoge Qtc, dit levert een kleine kast op. Om de piek weg te werken wordt een condensator in serie met de driver geplaatst.

Een en ander is reeds vaker uitvoerig in de HobbyHifi besproken.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

In de HH nr. 2 2007 staat een zeer uitgebreide uitleg :idea:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik heb er ooit een scriptje voor gemaakt, gebaseerd op de HH formules:
http://www.12vhifi.nl/closed.html (Error 403: Not Found)
Rob.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Iedereen bedankt :D .

Met één woofer:
Ik kom met de het script van Bertje uit op een kast van 30.17L (Qtc=0.95), een elco van 526.06µF (net als met de formule van SARK) en een -3dB punt van 73.63Hz :shock: .

Met een Qtc van 0.707 krijg ik dezelfde resultaten als met een gewone gesloten kast (zelfde volume en zelfde -3dB punt).

Als ik dat zo zie kan ik beter een gewone gesloten of basreflex kast maken, of klopt er iets niet?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Vuurkat schreef:
Met een Qtc van 0.707 krijg ik dezelfde resultaten als met een gewone gesloten kast (zelfde volume en zelfde -3dB punt).
Das raar, je -3 dB punt zou veel lager moeten liggen, zoek op dit forum maar eens op miniwave subwoofer. Die is 0.707 met een hoogpas.

Groet Roland
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Als ik het simuleer in AJHorn (demo) met een hoornmond van 1mm^2 dan krijg ik een (lichtjes) oplopend plotje tot ongeveer 60Hz.

Met een kast van 40L gaat het al iets beter, dan gaat ie tot ongeveer 50Hz.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Maar nadelen zijn er ook.
- je moet wel een erg goede cap in serie zetten (of opbouwen uit minimaal één hoogwaardige cap).
- je impulsgedrag wordt dramatisch. Je kan dan beter een goed afgestemde BR maken.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Okee, die wordt het dan niet (maar ik had gelezen dat het impulsgedrag tussen gesloten en basreflex in zat :? ).
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Voorzover ik weet zit je met een ghp (18 dB) kwa impuls gedrag tussen een br (24 dB okt.) en een gesloten kast ( 12 dB okt.) in.

Zowiezo probeer ik impuls gedrag altijd in samenhang met diepgang te zien. Wat trager onder de 30Hz is geen probleem mijn inziens. Je gehoor wordt naar de 0 Hz toe ook steeds ongevoeliger voor impuls gedrag. Een en ander zou ik daarom niet los willen zien van het -3 dB punt.

Groet Roland
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Roland,

Ik ben toch wel blij dat ik overgestapt ben op gesloten laag van BR / Bandpass. Met een gesloten laag is de onderste octaaf toch echt een onderdeel van de muziek geworden. Dit valt erg op bij instrumenten die een groot bereik beslaan en hun grondtonen <100Hz hebben. Maar ieder het zijne ;-)

//offtopic de caps en spoelen doen weer wonderen met de rsq8p en de audax/focal setup!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik ben nergens tegen of voor hoor. Ik noem alleen even de hellingen waarmee de verschillende kasten afvallen. En een ghp zit wat dat betreft tussen gesloten en br.

Dank je voor het compliment.

Groet Roland
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Een GHP zit ook tussen BR en Sealed in: is ook logisch. Van 12dB afval maak je door voorschakeling van een 1ste orde netwerk (lees de 560µF cap) een 3de orde akoestische karakteristiek (18dB/octaaf): dus precies tussen de 24dB/octaaf en 12dB/octaaf in ;-)
Ik blijf er alleen bij dat het niet meer is dan een passive bassboost die meer kwaad dan goed doet en het meestal aflegt tegen een goed afgestemde BR.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ik blijf er alleen bij dat het niet meer is dan een passive bassboost die meer kwaad dan goed doet en het meestal aflegt tegen een goed afgestemde BR.
Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen, dus, je moet compromissen sluiten.
Mijn ervaring is dat een GHP systeem strakker klinkt dan een bassreflexkast, naar mijn idee nagenoeg net zo strak als een gesloten systeem.

Voordelen GHP zijn:
-kleine kast (waardoor er tevens minder paneelresonanties zijn)
-geen bijgeluiden(geruis in de bassreflexpijp)
-geen pijpresonanties (of je moet een passieve radiator gebruiken)
-beter impulsgedrag

Nadelen GHP zijn:
-rendement minder dan bassreflex
-de driver moet voor dezelfde geluidsdruk meer uitslag maken waardoor meer vervorming optreed
-impulsgedrag is iets minder dan een gesloten syteem
-prijs van een goede condensator
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Infinity doet (of deed) veel met dit systeem:

Afbeelding
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ik heb effetjes die 2 w250's gesimuleerd in Boxsim.
-35liter per woofer
-veel dempingsmateriaal (om de kast toch klein te houden
-1000uf in serie voor de woofers

Je ziet mooi de werking van de serie-condensator.
Ik denk dat als je een Mivoc AM120 erop aansluit en je die w250's impulsgecompenseerd in een kast inbouwt je een hele leuke sub krijgt die erg strak klinkt.
Ik heb volgens dit princip eens een sub gebouwd met twee axx1212 in een geslotenkast, impulsgecompenseerd en een elco ervoor. Het laag is fenomenaal!
Bijlagen
w250ghp01.JPG
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Bedankt :D

Welke versie van boxsim gebruik je trouwens? In versie 1.04 zie ik geen extra filteropties.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Volgens mij heb ik versie 1.03, extra filter opties zijn niet nodig, gewoon een serie C in het schema plaatsen en voilá jouw GHP wordt zonder problemen gesimuleerd 8)
Dat ontwerp met die axx1212 heb ik ook eerst gesimuleerd in boxsim, de uiteindelijke metingen die ik gedaan heb kwamen perfect overeen met de gesimuleerde waarden.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ah

Ik heb het net even geprobeerd en het viel me op dat als ik de woofer in een basreflexkast simuleer de impedantiepiek lager is dan met een gesloten kast (zelfde volume, condensator en demping). Ik zou juist verwachten dat deze bij een basreflexkast hoger zou zijn. Heeft dit iets met het impulsgedrag te maken?

Linkwitz transform is misschien ook een optie
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Een basreflexkast en daarbij een condensator in serie gaat niet zo goed werken (het kan, volgens B. Timmermans). En hoe bedoel je dat eigenlijk, de impedantiepiek is lager? Een basreflexkast heeft twee impedantiepieken waarbij het dal(minimum) de afstemfrequentie is.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

arjank schreef:
En hoe bedoel je dat eigenlijk, de impedantiepiek is lager?
Als ik ze in boxsim simuleer krijg ik een gesloten kast + condensator een erg hoge piek en als ik er een basreflex kast van maak is er ook een piek en die is lager.

Edit: gisteren heb ik getest hoe het klonk met een kast van 30L en twee elco's van 330µF parallel. Ik heb het idee dat m'n zuiltjes (-3dB op iets rond de 40Hz) veel dieper gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”