Hulp bij GHP ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Hulp bij GHP ontwerp
Hallo,
Ik zat te denken aan een gesloten kast met twee Visaton W250S-8 woofers erin en een elco in serie. Hoe kan ik het volume van de kast en de capaciteit van de elco berekenen?
AJHorn geeft een aardig plotje met een kast van 80L en een elco van 1000µF maar als ik zonder elco simuleer dan krijg ik een heel ander plotje dan met WinISD (de hoornmond is een mm o.i.d.), dus die vertrouw ik niet.
Mvg,
Vuurkat
Ik zat te denken aan een gesloten kast met twee Visaton W250S-8 woofers erin en een elco in serie. Hoe kan ik het volume van de kast en de capaciteit van de elco berekenen?
AJHorn geeft een aardig plotje met een kast van 80L en een elco van 1000µF maar als ik zonder elco simuleer dan krijg ik een heel ander plotje dan met WinISD (de hoornmond is een mm o.i.d.), dus die vertrouw ik niet.
Mvg,
Vuurkat
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 13 aug 2008, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Roland schreef:de condensator formule moet ik opzoeken.
CODE: Selecteer alles
265.000 x Qts
Cs = -------------
Re x Fs
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Ik heb er ooit een scriptje voor gemaakt, gebaseerd op de HH formules:
http://www.12vhifi.nl/closed.html (Error 403: Not Found)
Rob.
Rob.
Iedereen bedankt
.
Met één woofer:
Ik kom met de het script van Bertje uit op een kast van 30.17L (Qtc=0.95), een elco van 526.06µF (net als met de formule van SARK) en een -3dB punt van 73.63Hz
.
Met een Qtc van 0.707 krijg ik dezelfde resultaten als met een gewone gesloten kast (zelfde volume en zelfde -3dB punt).
Als ik dat zo zie kan ik beter een gewone gesloten of basreflex kast maken, of klopt er iets niet?
Met één woofer:
Ik kom met de het script van Bertje uit op een kast van 30.17L (Qtc=0.95), een elco van 526.06µF (net als met de formule van SARK) en een -3dB punt van 73.63Hz
Met een Qtc van 0.707 krijg ik dezelfde resultaten als met een gewone gesloten kast (zelfde volume en zelfde -3dB punt).
Als ik dat zo zie kan ik beter een gewone gesloten of basreflex kast maken, of klopt er iets niet?
Voorzover ik weet zit je met een ghp (18 dB) kwa impuls gedrag tussen een br (24 dB okt.) en een gesloten kast ( 12 dB okt.) in.
Zowiezo probeer ik impuls gedrag altijd in samenhang met diepgang te zien. Wat trager onder de 30Hz is geen probleem mijn inziens. Je gehoor wordt naar de 0 Hz toe ook steeds ongevoeliger voor impuls gedrag. Een en ander zou ik daarom niet los willen zien van het -3 dB punt.
Groet Roland
Zowiezo probeer ik impuls gedrag altijd in samenhang met diepgang te zien. Wat trager onder de 30Hz is geen probleem mijn inziens. Je gehoor wordt naar de 0 Hz toe ook steeds ongevoeliger voor impuls gedrag. Een en ander zou ik daarom niet los willen zien van het -3 dB punt.
Groet Roland
Hoi Roland,
Ik ben toch wel blij dat ik overgestapt ben op gesloten laag van BR / Bandpass. Met een gesloten laag is de onderste octaaf toch echt een onderdeel van de muziek geworden. Dit valt erg op bij instrumenten die een groot bereik beslaan en hun grondtonen <100Hz hebben. Maar ieder het zijne
//offtopic de caps en spoelen doen weer wonderen met de rsq8p en de audax/focal setup!
Ik ben toch wel blij dat ik overgestapt ben op gesloten laag van BR / Bandpass. Met een gesloten laag is de onderste octaaf toch echt een onderdeel van de muziek geworden. Dit valt erg op bij instrumenten die een groot bereik beslaan en hun grondtonen <100Hz hebben. Maar ieder het zijne
//offtopic de caps en spoelen doen weer wonderen met de rsq8p en de audax/focal setup!
Een GHP zit ook tussen BR en Sealed in: is ook logisch. Van 12dB afval maak je door voorschakeling van een 1ste orde netwerk (lees de 560µF cap) een 3de orde akoestische karakteristiek (18dB/octaaf): dus precies tussen de 24dB/octaaf en 12dB/octaaf in 
Ik blijf er alleen bij dat het niet meer is dan een passive bassboost die meer kwaad dan goed doet en het meestal aflegt tegen een goed afgestemde BR.
Ik blijf er alleen bij dat het niet meer is dan een passive bassboost die meer kwaad dan goed doet en het meestal aflegt tegen een goed afgestemde BR.
Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen, dus, je moet compromissen sluiten.Ik blijf er alleen bij dat het niet meer is dan een passive bassboost die meer kwaad dan goed doet en het meestal aflegt tegen een goed afgestemde BR.
Mijn ervaring is dat een GHP systeem strakker klinkt dan een bassreflexkast, naar mijn idee nagenoeg net zo strak als een gesloten systeem.
Voordelen GHP zijn:
-kleine kast (waardoor er tevens minder paneelresonanties zijn)
-geen bijgeluiden(geruis in de bassreflexpijp)
-geen pijpresonanties (of je moet een passieve radiator gebruiken)
-beter impulsgedrag
Nadelen GHP zijn:
-rendement minder dan bassreflex
-de driver moet voor dezelfde geluidsdruk meer uitslag maken waardoor meer vervorming optreed
-impulsgedrag is iets minder dan een gesloten syteem
-prijs van een goede condensator
Ik heb effetjes die 2 w250's gesimuleerd in Boxsim.
-35liter per woofer
-veel dempingsmateriaal (om de kast toch klein te houden
-1000uf in serie voor de woofers
Je ziet mooi de werking van de serie-condensator.
Ik denk dat als je een Mivoc AM120 erop aansluit en je die w250's impulsgecompenseerd in een kast inbouwt je een hele leuke sub krijgt die erg strak klinkt.
Ik heb volgens dit princip eens een sub gebouwd met twee axx1212 in een geslotenkast, impulsgecompenseerd en een elco ervoor. Het laag is fenomenaal!
-35liter per woofer
-veel dempingsmateriaal (om de kast toch klein te houden
-1000uf in serie voor de woofers
Je ziet mooi de werking van de serie-condensator.
Ik denk dat als je een Mivoc AM120 erop aansluit en je die w250's impulsgecompenseerd in een kast inbouwt je een hele leuke sub krijgt die erg strak klinkt.
Ik heb volgens dit princip eens een sub gebouwd met twee axx1212 in een geslotenkast, impulsgecompenseerd en een elco ervoor. Het laag is fenomenaal!
Volgens mij heb ik versie 1.03, extra filter opties zijn niet nodig, gewoon een serie C in het schema plaatsen en voilá jouw GHP wordt zonder problemen gesimuleerd
Dat ontwerp met die axx1212 heb ik ook eerst gesimuleerd in boxsim, de uiteindelijke metingen die ik gedaan heb kwamen perfect overeen met de gesimuleerde waarden.
Dat ontwerp met die axx1212 heb ik ook eerst gesimuleerd in boxsim, de uiteindelijke metingen die ik gedaan heb kwamen perfect overeen met de gesimuleerde waarden.
Ah
Ik heb het net even geprobeerd en het viel me op dat als ik de woofer in een basreflexkast simuleer de impedantiepiek lager is dan met een gesloten kast (zelfde volume, condensator en demping). Ik zou juist verwachten dat deze bij een basreflexkast hoger zou zijn. Heeft dit iets met het impulsgedrag te maken?
Linkwitz transform is misschien ook een optie
Ik heb het net even geprobeerd en het viel me op dat als ik de woofer in een basreflexkast simuleer de impedantiepiek lager is dan met een gesloten kast (zelfde volume, condensator en demping). Ik zou juist verwachten dat deze bij een basreflexkast hoger zou zijn. Heeft dit iets met het impulsgedrag te maken?
Linkwitz transform is misschien ook een optie
Als ik ze in boxsim simuleer krijg ik een gesloten kast + condensator een erg hoge piek en als ik er een basreflex kast van maak is er ook een piek en die is lager.arjank schreef:En hoe bedoel je dat eigenlijk, de impedantiepiek is lager?
Edit: gisteren heb ik getest hoe het klonk met een kast van 30L en twee elco's van 330µF parallel. Ik heb het idee dat m'n zuiltjes (-3dB op iets rond de 40Hz) veel dieper gaan.

