Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Hallo,

Ik ben pas nieuw op het forum en weet nog niet hoe alles werkt enzo. Maar ik heb een vraag:
Sinds kort heb ik een auto gekocht een rover 200 serie, De vorige eigenaar had op radio speakers aangesloten alleen de speakers zijn er weer uitgehaald. Nu heb ik zelf speakers gekocht en wil die graag aansluiten in de hoedenplank, De gaten zijn er al. De bekabeling loopt er ook al een zwarte en een roode de - en de + dus neem ik aan.
Bij de speakers zat ook bekabeling met een mannetje en vrouwtje heb het mannetje op het vrouwtje gedaan en het vrouwtje opn het mannetje dit past maar op 1 manier en is per speaker zo. Dus dat kan niet fout gegaan zijn.
Voor de duidelijkheid ik heb 2 speakers. Toen heb ik de uit eindes van de bedrading De + bij elkaar gedaan en op de rode kabel aangesloten en - op de zwarte. Dus ik denk nu moeten de speakers het doen, maar helaas.
Toen ben ik maar de bedrading gaan controleren naar de radio toe. En volgens mijn gaat de zwarte draad naar de accu?????
En de rode naar de radio alleen die zit er niet in. En ik vraag me dus af waar moet die in want er zijn alleen 2 tulp aansluitingen maar dit is voor de versteker? en nog een aansluiting. De rode draad naar de accu heeft ook weer zon mannetje / vrouwtje uiteinde maar ik vraag me dus af waar moet die naartoe?
Moet het eigelijk wel naar de radio of zit ik helemaal verkeert te denken.
Ik ben echt een noob in dit gebied dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

De foto's

op de link klikken want anders is de afbeelding te groot.

De radio
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2224683.html

De aansluiting: Mannetje/ Vrouwtje
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2224684.html

Alvast bedankt.

Mvg simon
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door rickvdvalk »

Ben bang dat dat geen luidsprekerdraden zijn :? . Maar de voeding en remote voor een versterker die achterin ingebouwd kan worden.

Sluit hier niet je speakers op aan!

Waarschijnlijk kan je ook wel achterluidsprekers op je radio aansluiten maar moet je dan zelf nog de draden leggen. Hoe je dat op de radio moet aansluiten staat als het goed is in de handleiding daarvan.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door Martijn H »

:-k

Welkom in zba!
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Dat daar een versterker op aangesloten moet worden lijkt me sterk. want de Tulp ingangen bij de radio zijn toch al voor de versterker? Er staat R en L op.

maar oke als dat de kabels niet zijn voor de speakers hoe moet ik de speakers dan aansluiten? Waar op de radio precies ?
Of ergens anders ?

mvg simon
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door rho »

Je zou ook hier eens kunnen proberen. :wink:
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door EJH »

Als het goed is heb je een ISO aansluiting aan de bedrading van je radio (staat niet op de foto).
Je hebt dan 1 stekkerblok waar 2 stekkers in moeten of 2 stekker blokken voor 2 stekkers, het blokje waar 8 draden aan zitten is voor je speakers (4 uitgangen is 8 draden ),zo te zien een gesteepte en een effen draap per kanaal.
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Bedankt voor je reactie.

Morgen zal ik eens kijken of ik het gevonden krijg.
En dan kan ik de bedrading van de speaker dus gwn tussen dat kastje/stekker stoppen?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door MechanicalAnimal »

EJH schreef:
Als het goed is heb je een ISO aansluiting aan de bedrading van je radio (staat niet op de foto).
Je hebt dan 1 stekkerblok waar 2 stekkers in moeten of 2 stekker blokken voor 2 stekkers, het blokje waar 8 draden aan zitten is voor je speakers (4 uitgangen is 8 draden ),zo te zien een gesteepte en een effen draap per kanaal.
Je moet een ISO stekker blok hebben zoals EJH zegt, dat stekkerblok moet bij jouw type autoradio horen. Als deze ontbreekt dan kun je je speakers dus niet aansluiten en ook je autoradio niet van stroom voorzien.
Mocht ie foetsie zijn door dat de vorige eigenaar dat ding ook geklauwd heeft dan moet je ff naar de Halfords en/of lokale carhifi-boer voor een nieuwe.

Afbeelding

Die gekleurde draadjes hebben allemaal een functie zoals Plus, Min, Massa, TelefoonMute, Remote, en natuurlijk 8 stuks speakerdraadjes. 2 speakers voor en 2 speakers achter (4 speakers) en 2 draadjes (+ en -) per speaker wat een totaal van 8 maakt.

De handleiding bij je radio vertelt je wel kleurtje welke kabel voorsteldt.

Sucses :D
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door JB84 »

Hoi Simon,

Zo te zien beschikt de radio al over de ISO stekker.
Kun je misschien meer informatie geven over het merk radio en type ?

gr. Jens
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door richard »

MechanicalAnimal schreef:
De handleiding bij je radio vertelt je wel kleurtje welke kabel voorsteldt.
Ook even in het schema bij de auto kijken, de geschakelde draad en de plus (rood en geel) zijn soms omgewisseld. Als de radio de zenders niet vasthoud als je de auto uit zet moet je de rood en geel omwisselen.
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Bedankt voor jullie reactie :)

Zon iso stekker zit in de radio dus dan zoek ik de juiste bedrading op en zet ik er doormiddel van een kroonsteentje de speakers erop.
De rest van de radio doet het gewoon goed het gaat hier over een pioneer. Maar de handleiding zit er niet bij. Dus dat word even uitzoeken. maar kan ik bijvoorbeeld de speakers ook aansluiten op het kabeltje van de speakers van voren? Alleen dan moet ik nog een lange draad leggen. En heeft er misschien iemand zon schema ?

Alvast bedankt.

mvg simon
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door JB84 »

Een iso stekker heeft sowiezo 4 aansluitingen ( 2 speakers) voor rear.
De draden verbinden met de voorste speakers zou ik niet doen, dan is het niet meer mogelijk front en rear afzonderlijk van elkaar te bedienen vanaf de headunit

Als je even het type pioneer vermeld (staat op voorzijde) kan ik wel een schema zoeken van de iso stekker voor deze headunit (ook als deze niet bij de radio geleverd is en een iso stekker van Rover zelf is)

Edit:

Pioneer voor Rover 200:
Bijlagen
ISO voor Rover 200-pinoeer
ISO voor Rover 200-pinoeer
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Dankje wel ik zal even het type opzoeken.

Maar ik heb toevallig nog een versterker gevonden en die wil ik misschien nog gaan aansluiten.
Er staat Power op Dus daar denk de plus en de min van de accu?
en nog een stuk voor de speakers maar dat snap ik wel.
En dan nog de tulp aansluitingen R en L
Moet ik de tulp aansluitingen verbindingen R en L met de tulp aansluitingen van de radio?
En de + en - van de accu? of niet.

Want er is iets vaags :S De - loopt naar de accu en de + loopt nergens naar toe die licht gewoon los in de auto met zon mannetje / vrouwtje aansluiting moet die misschien naar de R en L van de radio?

Ik zal eerst eens het type van de radio opzoeken.

Alvast bedankt.

mvg simon
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Ik ga er toch een versterker tussen zetten.
De bedrading wie er al zit ben ik inmiddels achter komen De Min loopt gwn naar de min naar de accu.
En de + Loopt naar de + van de radio. Dus daar haalt die zijn stroom vandaan.
Dan kan ik de versterker achterin op de Rode en zwarte draad aansluiten en dan de speakers op de versterker aansluiten en dan moet die het doen? Of moet ik nog de tulp aansluitingen van de radio en de versterker R en L op elkaar aansluiten?

De radio is trouwens een: Pioneer Deh-2000R

De aansluitingen van de versteker:

Bij power staan de kopjes: Batt - Rem - GND
En bij die tulp aansluitingen staat Low Input en staan de kopjes R en L
En dan Speakers L - L + R - en R+ maar dit snap ik wel

Me vraag is dus eigelijk waar ik de rode + en de zwarte - op moet aansluiten En of ik uberhoudt R en L met elkaar moet verbinden

Alvast bedankt.

mvg simon
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door JB84 »

Batt: de rode + kabel vanaf de accu !
rem: remote kabel vanaf de radio voor aansturen versterker
gnd: - vaak bruin/zwart
R+L: signaalkabel vanaf de radio dmv tulpstekkers.


Gebruik voor de + een daarvoor bestemde kabel ( minimaal 6mm2 + zekering), de - (gnd) kan je gewoon op carrosserie van de auto plaatsen, gebruik ook hiervoor geen lullig kabeltje en hou ook minimaal 6mm2 aan !!

Dan komen nog de "signaalkabels" voor de versterker, met daarbij een remote kabeltje. LET OP vanaf de voorzijde mogen de + kabel en de tulpkabels elkaar niet kruisen i.v.m storen/ruis/geluid van dynamo. Dus zit je accu links, breng dan ook vanaf de linkerzijde de kabel naar achteren toe, en gebruik rechts/midden voor de signaalkabel !!!

Vanaf de versterker kun je weer de luidsprekers/sub aansturen.
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door KILLorBE »

JB84 schreef:
( minimaal 6mm2 + zekering), de - (gnd) kan je gewoon op carrosserie van de auto plaatsen
Kleine aanvulling:
Zekering zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen en de carrosserie kaal schuren voor een beter contact.
Gebruik voor de + en - kabelogen om de kabels met de accu en carrosserie te verbinden, voor de versterker kun je kabelvorken gebruiken.
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Die + en - Kabels wie er al liggen vind ik een beetje vaag.
De zwarte - Die zit rechtstreeks aan de accu met een zekering volgens mijn.
En de plus zit ergens bij de radio verbonden en achterin zit een zekering. bij de hoedenplank.
De kabels zijn wel dik genoeg.

Is dit zo goed of niet?

En die Rem moet die percee aangesloten zijn.

Want ik zou niet weten waar die ergens aan moet.

Mvg simon
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Ik denk trouwens dat die rode kabel de REM moet zijn want die zit bij de radio tussen de bedrading.
Dus Daar komt pas stroom op te staan als de radio aangaat denk ik.
Dus als rode draad splits met een kroon steentje en op De REM en BAT zet.
Dan moet die het toch gewoon doen? Of kan dit niet moet de BAT Echt altijd stroom hebben?
Dit lijkt me toch sterk.

Mvg simon
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door JB84 »

KILLorBE schreef:
JB84 schreef:
( minimaal 6mm2 + zekering), de - (gnd) kan je gewoon op carrosserie van de auto plaatsen
Kleine aanvulling:
Zekering zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen en de carrosserie kaal schuren voor een beter contact.
Gebruik voor de + en - kabelogen om de kabels met de accu en carrosserie te verbinden, voor de versterker kun je kabelvorken gebruiken.
thnx! had ik er wel even bij mogen vermelden.

@ TS de veiligste en beste manier is hoe ik het heb uitgelegd aan je.

De remote kabel zit ook bij je ISO stekker in, en is om je versterker aan te sturen vanaf de headunit, wel verstandig dus ! Dus niets gaan splitsen of veranderen...

Hier een link voor je: http://www.carmedia.nl/inbouw/inbouw_versterker.htm
staat alles nogmaals beschreven hoe je een versterker in moet bouwen.

gr. Jens
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Bedankt voor je antwoord :)
Maar ik zou graag willen weten.
OF ik dus de rode draad Op de BAT En REM Tegelijk kan zetten?
Want de rode draad komt ergens vanaf de radio vandaan.
Dus dan komt er pas stroom op de versterker te staan als de radio aan staat. ( het frontje erin zit)

Mvg simon
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door JB84 »

antwoord is NEE. De rode draad komt bij de radio vandaag en zou dus WAARSCHIJNLIJK je remote zijn, dus de BATT oftewel de + op de versterker moet zijn voeding krijgen middels een kabel van de accu !!

Remote is niets meer dan een stuurstroom die aangeeft wanneer de amp z'n werk kan doen, dus radio uit=amp uit, dus een geschakelde +. Voorkomt dat je versterker aan zou blijven staan als je contact uit staat en je accu leegt trekt.


Doe het nou precies zoals aangegeven staat in die link, dan kan er weinig fout gaan !!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door MechanicalAnimal »

rho schreef:
Je zou ook hier eens kunnen proberen. :wink:

@simon,
heb je rho zijn bovenstaande tip al eens bekeken? Er staan ook veel artikelen in zoals "how-to's" etc, ze hebben daar vast ook wel een FAQ.
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Dank jullie wel voor de reacties, En ben er mee bezig geweest maar is niet geluk.
Dus ik ga de speakers gwn op de iso stekker aansluiten bij de andere speakers zonder versterker.
Alleen heeft dan dus iemand zon schema van een iso stekker van een pioneer deh-200R
Zodat ik de speakers wie in me hoedenplank liggen aan kan sluiten op de speakers van bijvoorbeeld voor.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door JB84 »

simonfcdb schreef:
Dank jullie wel voor de reacties, En ben er mee bezig geweest maar is niet geluk.
Dus ik ga de speakers gwn op de iso stekker aansluiten bij de andere speakers zonder versterker.
Alleen heeft dan dus iemand zon schema van een iso stekker van een pioneer deh-200R
Zodat ik de speakers wie in me hoedenplank liggen aan kan sluiten op de speakers van bijvoorbeeld voor.
Als je paar posts terugleest zie je een schema staan van de ISO stekker. Bekijk dat schema ff goed en loop alles even na, dan zou het geen probleem voor je moeten zijn.
simonfcdb
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 17:04

Re: Speakers Aansluiten Hulp Nodig !

Bericht door simonfcdb »

Dankuwel :D
Ik zal het morgen eens gaan proberen :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”