En dan ook nog eens voor 12 uur op staan

. Vanavond heb ik misschien nog wat tijd om te meten.
Het antwoord dat je gaf is niet juist. Misschien alvast een kleine hint. Er zijn twee gefilterde woofers te zien en één ongefilterde.
De scheidings frequenties liggen op 71 en 150hz. En mijn woofers zitten in gesloten kasten en de zyklop is een grote TL die tot 20Hz loopt. Er is wel een butterwurth 48dB subsonisch filter ingesteld op 20Hz. De woofers lopen zijn gesimuleerd op 60/65 Hz -3dB
Ompolen van de sub geeft geen verschil in de dip rond 30Hz.
Volgens mij staan de sub en de woofer wel in tege fase. Bij de normale fase onstond er een dip net na de overname frequentie. Die dip wou ik niet wegwerken omdat ik dan de woofer moest boosten op een frequentie waar hij sneller richting xmax gaat.
Bij de sub in tegenfase ontstond er een kleine dip voor de overname frequntie welke met een kleine boost weg te werken was. De boost is 1,7dB met een Q van 4 op 52Hz.
Er zijn natuuurlijk een paar opties om die 30Hz dip weg te werken.
-Basstraps
-Luister positie veranderen
-Sub verplaatsen
-Actieve sub plaatsen die alleen 30Hz speelt en dan met delay en fase verandering
Een basstrap wordt heel groot vermoed ik en je moet hem maar net kunnen plaatsen.
De luisterpositie is wel aardig mooi zo, maar kan misschien een meter naar voren, maar dan moet de woofer langs de zijmuur waarschijnlijk ook anders gepositioneerd worden.
Sub verplaatsen is niet makkelijk een gaat me in mijn eentje niet lukken. En als het lukt is de plaatsingsmogelijk hij vrij beperkt. Langs de korte wand (2.80) kan hij worden verplaatst. momenteel ligt de driver in het midden van die muur.
Een actieve sub maken zou kunnen, maar ook die plaatsing is beperkt. Bij de woofers bleek wel dat een dip in de weergave wel weg kon worden getrokken. Bij Kijk maar eens bij mijn vorige metingen (links rechts samen.jpg) rond de 85Hz. Het probleem is dan wel om een sub te maken die 30Hz met fatsoenlijke ouput kan weergeven en dat voor een studenten budget.
Als het lukt zal ik vanvond kijken wat de 30hz op vershcillende plekken in mijn kamer doet. En misscien kan ik de mains ook wat filteren.
gr Kevin