Goede zuilen bouwen.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nickb

Goede zuilen bouwen.

Bericht door nickb »

Hallo,

Ten eerste maar een korte introductie:
Ben zelf altijd gek geweest van audio heb dan ook al het nodige spul gehad, verder ben ik sinds ik een auto heb verder gegaan met de audio in mijn auto.
Ook heeft mijn auto vele componenten zien komen en gaan, mijn laatste set kon zowel SQ als SPL met de nadruk op SPL (denk hierbij aan 6kWrms op alleen de subs en een geluidsdruk van 155dB+).
Er trilde wel eens wat dingen los etc. maar nadat de schanieren van mijn kofferbak klep zijn doorscheurd van de week ga ik hiermee stoppen.
De auto is me te veel waard om hiermee verder te gaan dus ben ik van plan om veel tot alles te verkopen.

Nu is het ook zo dat ik de auto bijna alleen gebruik om rond te rijden en muziek te luisteren, terwijl ik veel vaker op me eigen kamer zit met bijna altijd wel de muziek aan.
Ik heb dus meer aan een goede set op me kamer!

Momenteel bezit ik een leuke klasse-A versterker met kenwood zuilen die ik goedkoop heb kunnen krijgen.
Helaas zijn deze zuilen niet 100% meer en mis ik toch wel wat aan geluid!

Aangezien ik aardig wat losse drivers heb liggen ben ik gaan testen door de drivers in mijn huidige zuilen uit te wisselen.
Wat ik al verwachte en wat me erg opviel is dat de spl drivers meer kick gaven dan sublaag tenzij je er een bak vermogen op zet wat de originele drivers van de zuilen natuurlijk nooit kunnen hebben.

Van mijn familie uit zijn er meerdere die de interesse bij audio hebben liggen, dus heb ik het 1 en ander al mogen beluisteren denk hierbij aan zuilen vanaf 1000 euro p/s. en versterkers waar je een leuke auto voor kan kopen.
Ik zeg er meteen bij dat het niet mijn bedoeling is om zulke bedragen uit te gaan geven! (dat heb ik al teveel aan mijn auto gedaan).

Daarbij is het zelfbouwen van de zuilen natuurlijk ook super leuk, maar ik zou niet weten naar wat voor drivers ik moet kijken om een geluid te krijgen zoals de zuilen die ik heb beluisterd.
Mijn voorkeur gaat uit naar de duurdere elac zuilen, helder geluid bovenin en toch behoorlijk veel sublaag onderin maar wat voor drivers dit zijn?

Waar ik zelf aan dacht is een zuil met 3 of 4 16,5 cm drivers voor het sublaag en de kick en daarbij 1 mid en 1 tweeter.
mijn muziek smaak is erg breed van hardcore tot enya en zou ik ze ook wel eens voor een film willen gebruiken.
Als ik merken met het geluid wat ik zou willen zou moeten opnoemen vanuit de auto audio zou ik zeggen Micro Precision, Brax en Morel.

Verder heb ik al naar van alles gezocht en gevonden maar de zuilen die ik verder beluisterd heb zijn helaas alleen zuilen die je in een winkel koopt.
Kunnen jullie me verder helpen met bepaalde ontwerpen, voorbeelden en merken?

Alvast bedankt!

Nick.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Goede zuilen bouwen.

Bericht door Martijn M »

nickb

Bericht door nickb »

Juist, zoiets zoek ik wel!
Het mag ook met minder drivers, als er maar een strak en helder geluid uitkomt!
heb het volgende ook nog gevonden maar geen idee of dit in de buurt komt van wat ik zoek?
viewtopic.php?t=4651
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

nickb schreef:
.....
Waar ik zelf aan dacht is een zuil met 3 of 4 16,5 cm drivers voor het sublaag en de kick en daarbij 1 mid en 1 tweeter.
mijn muziek smaak is erg breed van hardcore tot enya en zou ik ze ook wel eens voor een film willen gebruiken.
.....
Kunnen jullie me verder helpen met bepaalde ontwerpen, voorbeelden en merken?
....
Alvast bedankt!
...
Nick.
Hoi Nick,

ik zou me in eerste instantie niet blindstaren op de door jou genoemde configuratie maar om eens de bestaande bouwpakketten te bekijken dus de eerste tip die ik je zou willen geven is om eens naar speakerland (Oss) te gaan en/of speaker&co (Haarlem of R'dam) en daar eens een meegebrachte ceedee te beluisteren op de opgestelde speakers die daar staan :D

prima lui, goede koffie en nóg betere speakers :mrgreen:

Die seas Odin MKIII die je postte dat is een luidspreker die ook om mijn lijstje staat om na te bouwen. Kwijlend heb ik dan ook het topic van Hondasnl (Marcus) doorgeworsteld. Zijn bouwwerken staan qua afwerking op een heel hoog niveau.

Wat je trouwens niet vermeld is met welk budget je zou willen werken, dan kunnen de overige members je nog beter adviseren over welke config's je eens zou kunnen bekijken.

keep us posted kerel! :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”