207 volt netspanning?!?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
207 volt netspanning?!?
Hallo,
Ik heb vanmidag voor de grap eens zo'n energieberekener gekocht, van het merk Cresta. Daarmee zou je dus kunnen zien hoeveel watts een bepaald apparaat gebruikt. Alleen zegt dat apparaat dat de netspanning nergens in het huis boven de 207 volt komt! Is dat apparaatje nou niet goed of ik echt hele lage netspanning? Of zouden huishoudelijke apparaten niet eens werken met 207 volt?
Ik heb vanmidag voor de grap eens zo'n energieberekener gekocht, van het merk Cresta. Daarmee zou je dus kunnen zien hoeveel watts een bepaald apparaat gebruikt. Alleen zegt dat apparaat dat de netspanning nergens in het huis boven de 207 volt komt! Is dat apparaatje nou niet goed of ik echt hele lage netspanning? Of zouden huishoudelijke apparaten niet eens werken met 207 volt?
Re: 207 volt netspanning?!?
Er is ergens een draadje waar verschillende mensen hun netspanning vermelden, maar 207V is wel erg laag.
Heb je geen fatsoenlijk DMM waarmee je het kunt controleren?
Heb je ook gekeken naar de specs van dat ding? heeft ie misschien ~10% afwijking? (230V -> 10% = 23V, 230-23=207?).
Heb je geen fatsoenlijk DMM waarmee je het kunt controleren?
Heb je ook gekeken naar de specs van dat ding? heeft ie misschien ~10% afwijking? (230V -> 10% = 23V, 230-23=207?).
Re: 207 volt netspanning?!?
Ik heb op het moment niks anders om het mee te meten, het schijnt dat de energieberekener die ik heb een van de beste is: http://www.hardware.info/nl-NL/news/ymi ... iksmeters/, ik heb de Cresta RCE-1106
Ik ga morgen wel even een Digitale multimeter kopen, want ik wil wel zeker weten hoe het nou zit, als de multimeter ook zoiets laags aangeeft, wat voor stappen kan ik dan ondernemen?
Ik ga morgen wel even een Digitale multimeter kopen, want ik wil wel zeker weten hoe het nou zit, als de multimeter ook zoiets laags aangeeft, wat voor stappen kan ik dan ondernemen?
Re: 207 volt netspanning?!?
Ik heb hier ook zo'n zelfde Cresta liggen en die geeft hetzelfde aan al mijn true-RMS meter.
Het kan zijn dat door de extra elektrische kacheltjes met dit koude weer de spanning tijdelijk inzakt maar 207V is wel heel laag t.ov. de 230V nominaal.
Het kan zijn dat door de extra elektrische kacheltjes met dit koude weer de spanning tijdelijk inzakt maar 207V is wel heel laag t.ov. de 230V nominaal.
Re: 207 volt netspanning?!?
Oke, dan weet ik in iedergeval dat de cresta meter betrouwbaar is, hij geeft nu rond dit tijdstip 213 volt aan, dus snachts klimt het wel iets omhoog, maar nog steeds niet veel, ik denk dat ik een mailtje naar nuon stuur, ik ben benieuwd wat ze zeggen!
Wij hebben geen electrische kacheltjes o.i.d staan, kan het voltage dan ook zakken door het stroomgebruik van de buren?
Wij hebben geen electrische kacheltjes o.i.d staan, kan het voltage dan ook zakken door het stroomgebruik van de buren?
Re: 207 volt netspanning?!?
KoenVW schreef:Wij hebben geen electrische kacheltjes o.i.d staan, kan het voltage dan ook zakken door het stroomgebruik van de buren?
Ja.
Ik zou een seintje aan de electriciteitsleverancier geven. Ze kunnen in het trafohuisje de zaak corrigeren.
En wie weet vinden ze bij de buren een wietplantage.
Dikke lol.
Re: 207 volt netspanning?!?
Zou het iig wel eerst met een goede voltmeter checken voor je aan de bel gaat trekken. Zo'n Cresta ding moet goed zijn maar die kan natuurlijk nog wel afwijken. Het blijft tenslotte een Chinees dingetje van een tientje.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: 207 volt netspanning?!?
Volgens mij kunnen het 2 dingen zijn;
- of je net is zo brak als ik weet niet wat
- of je meter is niet goed
Het net is echt 230Volt, zou het ieder geval moeten zijn. Dan nog vreemd dat de spanning, al dan niet goed gemeten, toch zo'n 6 volt varieert.....
Ik heb overigens een Voltcraft (Conrad) logger3500 en die geeft alles prima aan, vergeleken met een Fluke multimeter.
- of je net is zo brak als ik weet niet wat
- of je meter is niet goed
Het net is echt 230Volt, zou het ieder geval moeten zijn. Dan nog vreemd dat de spanning, al dan niet goed gemeten, toch zo'n 6 volt varieert.....
Ik heb overigens een Voltcraft (Conrad) logger3500 en die geeft alles prima aan, vergeleken met een Fluke multimeter.
Re: 207 volt netspanning?!?
Ik heb vandaag een digitale multimeter gehaald, en die geeft ook 210 volt aan... Het lijkt me dus echt aan de netspanning liggen en niet aan de meetapparatuur. Dat wordt dus even contact opnemen met Nuon!
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: 207 volt netspanning?!?
Ja dat lijkt me een goed plan!
Als ze een te dunne kabel gelegd hebben kan dat nog gevaarlijk zijn (voor jou) ook maar hoef je niet bang te zijn dat de zekering er bij hun uit klapt
Als ze een te dunne kabel gelegd hebben kan dat nog gevaarlijk zijn (voor jou) ook maar hoef je niet bang te zijn dat de zekering er bij hun uit klapt
Re: 207 volt netspanning?!?
Nuon mag 10% hoger en lager als de nominale netspanning leveren, er is dus niets aan de hand.
Re: 207 volt netspanning?!?
Ik meet met zo'n zelfde cresta ding bij mij gewoon 219 volt (ondanks dat ik iets hoger had verwacht) Ik heb re echter nog geen multimeter ingestoken dus alleen de cresta want het gaat alleen om verbruiksmeting.

