Ik zal proberen niet al te geïrriteerd te reageren nu. Wees geduldig, ik doe mijn best.
Ik zie hier alweer een heleboel generalisaties en stokpaardjes voorbijkomen. Ik ga even precies op je vragen reageren.
Je kamer is voor deze speakers
misschien te klein. Maar dat kan ik moeilijk iets over zeggen als je verder niet vermeld waar de muren en vloer/plafond uit bestaan. Als je in een betonnen hok zit dat is dat te klein voor een flinke transmissielijn. Als je een houten vloer of gipswand hebt dan heb je veel minder probleem met te veel bas (staande golven).
Hoe voller de kamer staat hoe beter het wordt omdat je de reflecties dempt. Maar dat hangt natuurlijk waarmee het vol staat. Boeken dempen vooral alleen laag, gordijnen hoog. Dat kan echt allerlei rare invloeden hebben, maar als je weet welke resonantiefrequenties de materialen hebben kun je het allemaal in je voordeel gebruiken.
Één meter is echt veel te weinig afstand. Je zit óf recht voor de tweeter met als gevolg teveel hoog, óf er onder met als gevolg te weinig, én je krijgt niet fijne interferenties rondom de overname frequenties. Als je wat verder weg zit zijn de looptijdverschillen veel kleiner. Je krijgt totaal geen idee van ruimtelijke afbeelding (breedte en diepte).
De afstand tot de achterwand van 10cm is voor deze speakers veel te weinig (en 35cm tot de zijwand). Je krijgt zo een flinke bult in de bas (bijna 6dB).
Over je versterker en cd-speler. Ja, dat maakt wel degelijk een verschil. En dat is helemaal niet marginaal. Een receiver uit een €700 setje zal niet je bepaald tot audiofiele hoogten leiden. Even aangenomen dat de 35W voldoende is, dan zal het waarschijnlijk nog duf, saai, sloom en plat klinken. Je krijgt alleen maar een wolk van 'sound' in plaats van een poging tot overtuigen dat er een band in je kamer staat te spelen. Laat staan dat de muziek je boeit of emotie kan overbrengen (waar muziek voor bedoeld is).
Over het algemeen heeft een 35W receiver een ondermaatse voeding, die voor een versterker gewoon belangrijk is. Een goede versterker hoort stabiel stroom te leveren zodat ook speakers met een lastig impedantieverloop ook nog goed klinken. Dat houdt in dat een 35W versterker zijn nominale vermogen bij 8 Ohm levert, bij 4 Ohm 70W en bij 2 Ohm 140W. Als ik mag raden dan is dat bij jouw Denon iets van 35, 65 en 80W. Oftewel als het er op aankomt blijft er van al dat vermogen niks over voor een goede dynamiek.
En dan heb ik het nog niet eens over duidelijkheid van weergave van stemmen, helderheid, detailweergave en ruimtelijkheid (virtuele weergave van breedte en diepte).
De cd-speler kan ook verschil maken maar zal voor jou geen verschil maken als je niet eerst je opstelling en akoestiek in orde hebt. Met deze opstelling zul je weinig extra plezier hebben van een andere versterker.
Maar ik durf te wedden dat als je je kamerindeling echt aan de speakers aanpast je wel degelijk goed kunt luisteren naar die Events. En dan moet je gewoon maar eens een andere (goede, dwz geen Denon of andere Japanse grootgrutter elektronica of wannabe high-end) versterker proberen of lenen. Een echte audiowinkel leent dat wel uit. Dan kun je het zelf horen en kun je je eigen mening vormen in plaats van allerlei meningen aan te nemen die je misschien juist wel af kunnen houden van wat je eigenlijk zoekt. En dat hoeft helemaal niet zo heel duur te zijn.
Ik heb hier een 12W chineesje van €200 (gemod) staan die een andere van €2400 voorbij speelt en daarmee ongeveer 98% van alle versterkers. Toen die van 2400 kapot was moest ik noodgedwongen naar een backup (goede!) fl 1100,- receiver luisteren. Nou, ik heb m bijna het raam uit gefl...