d'appolito meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

d'appolito meten

Bericht door MichaelB »

Hoe meet je een d'appolito configuratie? Ik wil namelijk de meetgegevens in de AS2.100 stoppen.

1. Meet ik gewoon 1 woofer dichtbij en tel ik hier dan 3dB bij op, aangezien het 2 woofers zijn?
2. Meet ik in het midden tussen de woofers? Je krijgt dan volgens mij niet het pure geluid van de woofer, omdat je dan al 10-15cm van de hart van de speaker zit. Maakt dat überhaupt uit?

Dan een voor de hand liggende vraag, maar ik stel hem toch: hoe dichtbij is dichtbij? :lol:
Ik zie in de specificaties van de ECM8000 dat deze behoorlijk last zou hebben van het "proximity effect". Dit effect zou zelfs 10-12dB zijn bij 100Hz op 2cm afstand... :shock: Het staat ook op de verpakking gedrukt. :-s
Hoe serieus moet ik dit nemen? Je zou dan toch nooit een dichtbij meting kunnen doen?
holco

Re: d'appolito meten

Bericht door holco »

Ik neem iig een abo :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb de dichtbij meting alleen gebruikt voor de laagcorrectie en evt staande golven of driverreso weghalen. de metingen voor de filtering gewoon op afstand.

@Michael: is dit voor je SDX7/JX92 ontwerp? dan is zelf zuiver meter bij de overname lastiger uiteraard
MichaelB

Bericht door MichaelB »

@Henkjan

Duidelijk antwoord. Je hebt dus de breedbander niet ingeladen. Ga ik dat ook niet proberen.

Staande golven heeft deze behuizing totaal geen last van en de metingen zien er keurig uit. Laat ik dat wel achterwege en ga ik gew0on fijn aan de slag met filtering op basis van de 1 meter meting.

Toch ben ik nog steeds benieuwd naar hoe je een d'appolito correct meet als je een dichtbij meting wil doen...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waarom zou je dichtbij willen meten?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Omdat je vooral in het laag veel last hebt van kamer invloeden?

Meet ik de woofer dichtbij dan krijg ik een mooie curve waar ik niets aan hoef te doen. Meet ik deze op 50cm-1meter-1,5meter dan gaat het gigantisch pieken en dalen. De curves over de verschillende afstanden lijken in het geheel niet meer op de dichtbij meting, logisch uiteraard.
Met het verschuiven het het tijdvenster is er nog wat aan te doen, maar er blijven veel kamer invloeden zichtbaar.

Ik dacht trouwens dat dat gewoon was om een dichtbij meting voor de woofer te doen, onder de 200/300Hz (afhankelijk van de ruimte). Even de gehele kamer equalisatie terzijde.
arjank

Bericht door arjank »

In een normale huiskamer kun je met MLS vanaf ongeveer 300hz meten (vanaf 1 meter afstand) met een correct ingesteld tijdvenster. Doe je dat niet dan krijg je inderdaad pieken en dalen en ziet het watervaldiagram er verschrikkelijk uit. Alles onder de 300 hz meet ik van heel dichtbij (paar centimeter afstand van de woofer, of bij een d'appolito systeem tussen de twee woofers in) en dan stel ik het tijdvenster zo in dat er geen reflekties meer zijn. Tevens simuleer ik de laagweergave, tot 300hz klopt dit behoorlijk met de werkelijkheid, dit kan ik met de metingen, die ik dan dicht bij de woofer verricht, verifiëren.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

@arjank

Dank je voor je antwoord. Met name over het meten van de d'appolito. Ik zal deze eens tussen de woofers in meten.
Het "voordeel" van de Jordan is de bundeling, want dat geeft juist weer minder kamer effecten. Die blijft behoorlijk consistent bij grotere afstand.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Proximity bij een omni?
Waar staat dat?
En waarom + 3 dB?
Plaats reactie