Elco symbool op PCB

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Duck Twacy

Elco symbool op PCB

Bericht door Duck Twacy »

Beetje een noob vraag waarschijnlijk. Dacht ook dat ik dit wel wist, maar twijfel nu.

Ben een PCB voor een Stoetkit versterker aan het bestukken. Op de PCB komen een flink aantal elco's voor die getekend zijn met een rechthoek met aan een van de korte kanten een extra lijn (of balk) evenwijdig aan de korte zijde. Op de PCB staat voor de elco's verder geen aanduiding van + of -.

Nu hebben alle gebruikte axiale elco's aan 1 kant een soort inkeping/ribbel/gleuf, meestal staat daar ook een + bij.
Beetje als dit
Afbeelding

Nu dacht ik dat de kant waar de rechthoek die extra lijn heeft, wel zal moeten samenvallen met de kant waar een elco die ribbel heeft (beetje een schematische weergave van de ribbel). Dus de kant van de "extra balk" op de PCB is de + kant van de elco.

Nu volg ik de tracks van een aantal elco's (C1 en C2, schema volgt) en het lijkt niet te kloppen.
Bijlagen
pcb.jpg
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op ma 21 dec 2009, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Duck Twacy

Re: Elco symbool op PCB

Ik heb dus voor C1 en C2 de kant + gevolgd die volgend beijgevoegd schema naar R1 moet leiden.

En dat blijkt dus niet de kant te zijn met de "dubbel balk"??

(heb helaas geen tekeningvan de pcb sporen zelfd)
Bijlagen
schema.jpg
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

behoorlijk verneukeratief! Maar je hebt het zelf gecontroleerd dus zal het wel kloppen.. Je veronderstelling dat de dikke streep overeenkomt met de plus, klopt over het algemeen wel..
Gelukkig staat er op die elco's ook een zwarte streep bij de min :D
Als je ooit een foto tegenkomt van een exemplaar dat afgebouwd is, zie je ook meteen de orientatie van de elco's..(er van uitgaande dat het exemplaar op de foto een werkend exemplaar is)

Kees
Duck Twacy

Heb t inmiddels ook voor C7 en C8 gecontroleerd en daar gaat de kant van de "streep" naar R3. Volgens het schema is dat de - kant. Dus consistent met wat ik voor C1 en C2 waarneem.

Baal wel een beetje want C7 en C8 zitten er al op..

Maar je hebt gelijk, het ging niet om de "ribbel", maar om de streep (die inderdaad ook op de elco's staat, aan de andere kant van de ribbel)

:-$
:?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zeer verneukeratief inderdaad, goed dat je er zelf ook bij nadenkt. Ben zelf pcb layouter van beroep, maar deze silkscreen variant heb ik echt nog nooit gezien. En als je een kit verkoopt mag je er vanuit gaan dat 'ie ook gebouwd gaat worden door mensen met minder ervaring, dan mag je er helemaal wel duidelijk bij zetten wat + en - is. Controleer voor de zekerheid alle elco's voor er sap op gaat, het is bijna oud en nieuw maar dit zijn niet de knallers waar je op zit te wachten!
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik interpreteer ook nog wel eens afwijkend, maar dit lijkt mij toch duidelijk :zwarte streep op de elco = zwarte streep op tekening. Maar idd beter eerst even vragen voordat ze ontploffen..
Duck Twacy

Achteraf gezien heb je helemaal gelijk. Om een of andere reden had ik in eerste instantie de zwarte ring niet eens gezien :oops: Excuus is door de blauwe banden die er ook doorheen lopen...

Anyway de elco's die er nu al op zittem hebben de zwarte ring niet (wel zo'n gleuf/ribbel), maar alleen zo'n pijl. Die wijst volgens mij in de stroom richting (dus met de punt naar - ).
Afbeelding

Maar ze ziitten er wel verkeerd op..
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Er staan ook grote 'minnen' op die pijl ;)
Klopt dus.
Duck Twacy

Niet op mijn exemplaren. Is gewoon een foto die er een "beetje" op lijkt
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Bij dat soort elco's wordt de min met een streep aangeduid ;)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”