open baffle laag drivers in combinatie met fostex fe126E

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sevenup

open baffle laag drivers in combinatie met fostex fe126E

Bericht door sevenup »

Hallo,

Ik had het idee om een open baffle speaker te maken.
Als tweeter had ik bedacht de monacor DT-300 met waveguide.

Nu zag ik een nieuwe woofer staan bij monacor ( gemaakt door tangband ). Het gaat om deze:

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-750c.htm

Afbeelding

Zou deze woofer werkbaar zijn in een open baffle? Zo ja, hoe kan ik gegevens berekenen zoals -3dB in het laag? Ze hoeven niet echt heel laag te gaan, aangezien het laag aangevuld wordt door een aktieve subwoofer.

Alvast bedankt,

Michiel
Laatst gewijzigd door sevenup op ma 28 dec 2009, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel

Re: open baffle mogelijk met W8-750C ?

Bericht door Ronkel »

Lijkt mij een aardige midrange unit (> +- 100 Hz) voor een open baffle. Xmax is ok, niet super. Ik gebruik zelf een Visaton GF200 als mid. -3 dB punt valt niet zo snel iets over te zeggen; ik zou zeggen ga eens spelen met The Edge (vinkje "open baffle" aan) of koop ABC Dipole voor 10 euro :).

Let wel: een OB moet je fatsoenlijk elektronisch corrigeren. Passief is niet zo makkelijk en gaat alleen met een brede baffle en een hoge highpassfrequentie; een serieuze compromis.

Als je eens een goede fullrange OB wilt horen ken ik nog wel wat forumlui in de buurt :wink: .
sevenup

Bericht door sevenup »

Ronkel schreef:
Lijkt mij een aardige midrange unit (> +- 100 Hz) voor een open baffle. Xmax is ok, niet super. Ik gebruik zelf een Visaton GF200 als mid. -3 dB punt valt niet zo snel iets over te zeggen; ik zou zeggen ga eens spelen met The Edge (vinkje "open baffle" aan) of koop ABC Dipole voor 10 euro :).

Let wel: een OB moet je fatsoenlijk elektronisch corrigeren. Passief is niet zo makkelijk en gaat alleen met een brede baffle en een hoge highpassfrequentie; een serieuze compromis.

Als je eens een goede fullrange OB wilt horen ken ik nog wel wat forumlui in de buurt :wink: .
Fullrange open baffle is ook een optie. ik heb nu een fullrange backloaded horn met de fostex FE126E.
Welke unit gebruik je?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

sevenup schreef:
Ronkel schreef:

Fullrange open baffle is ook een optie. ik heb nu een fullrange backloaded horn met de fostex FE126E.
Welke unit gebruik je?
Ik heb erg weinig ruimte (studentenkamertje) en gebruik de GF200 als basmid met een schakelbare crossover naar een goedkoop BR subje (120 Hz, 80 Hz of geen sub). Op beschaafde volumes en in een kleine ruimte kan een goeie 8" wel tot +- 50 Hz spelen. Met de 120 Hz crossover gaat het echt f*cking hard in zo'n klein hokkie.

Ik gebruik de BG Neo3 als dipooltweeter; goedkoop, klein (nauwelijks last van rondstralen op hoge frequenties), lage vervorming; maar heeft wel enige correctie van de frequentiekarakteristiek nodig.

Bertor heeft een volwassen fullrange dipool met 2x SLS 12" als bas (en woont ook in de buurt); da's echt fullrange en geschikt voor grotere ruimtes. Absolute topset.

Maar voor je een driver kiest, is het handig om eerst eens na te gaan hoe je wilt filteren. Passieve filtering stelt wat andere eisen aan de units en de baffle, met aktieve filtering kun je echt het maximale uit je driver halen.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik denk dat ik het toch iets anders ga doen. Mijn fostex FE126E wil ik gaan hergebruiken voor mid/hoog en voor het laag moeten er nog drivers komen. Nu zag ik bij Conrad wat drivers staan gemaakt door Visaton. Onder andere een redelijk potente 30cm woofer.
Nu is mijn vraag of deze woofer geschikt is voor opben baffle, en zo ja, hoeveel units heb ik nodig per kant?
Alles wordt aktief gefilterd en aangestuurd met 2 versterkers. Mijn huidige 12E1 buizenversterker voor mid-hoog en een nog te bouwen versterker voor laag ( ongeveer 200W in 4 Ohm per kant )

Afbeelding

Visaton WHC 30 X spec hier...
sevenup

Re: open baffle laag drivers in combinatie met fostex fe126E

Bericht door sevenup »

Lekker thuis vandaag en eens even gebrainstormed. Hier iets waar ik aan zit te denken.

Een dubbele N-profiel dipool subwoofer per kant. En dan de fostex FE126E erboven. Deze wordt gemonteerd op een mooie plank van de ikea. Deze is 19cm breed.

Afbeelding

Ik weet alleen niet of dit breed genoeg is. Ik wil de FE126E gaan inzetten vanaf ongeveer 120Hz. Weet iemand hoe breed/hoog de baffle hiervoor moet zijn?
Bijlagen
OB.JPG
open_balle_WHC30X.pdf
(12.16 KiB) 118 keer gedownload
richard

Bericht door richard »

In principe lijkt het wel een interessante woofer voor een open baffle, een hoge Q en lage fs, zodat je een lage onderste grensfrequentie overhoudt. Maar er zijn geen gegevens over de maximaal te maken slag (x-max). Die moet ook redelijk zijn, zeker als je passief de afval onder de kortsluitfrequentie wil compenseren. Ik ben bang dat de slag wat tegenvalt, Dat is meestal zo bij goedkopere luidsprekers om toch een redelijk rendement te krijgen uit een kleinere magneet.

De Eminence Alfa 15a wordt ook veel gebruikt, maar die is een maatje groter en wat duurder. Die loopt van zichzelf wat op in het laag waardoor je weinig (actief) hoeft te corrigeren.

Als je toch actief gaat aansturen maakt het wat minder uit, al is een hogere Q, lage fs en lange x-max dan ook wel prettig anders moet je niet alleen de afval vanwege de bafflebreedte corrigeren maar ook de demping van de ophanging. Dat vraagt energie en beperkt de belastbaarheid.

Wat betreft dat N-frame zou ik een van de woofers omdraaien, dan werken ze symmetrisch, dat geeft minder vervorming.
sevenup

Bericht door sevenup »

richard schreef:
In principe lijkt het wel een interessante woofer voor een open baffle, een hoge Q en lage fs, zodat je een lage onderste grensfrequentie overhoudt. Maar er zijn geen gegevens over de maximaal te maken slag (x-max). Die moet ook redelijk zijn, zeker als je passief de afval onder de kortsluitfrequentie wil compenseren. Ik ben bang dat de slag wat tegenvalt, Dat is meestal zo bij goedkopere luidsprekers om toch een redelijk rendement te krijgen uit een kleinere magneet.

De Eminence Alfa 15a wordt ook veel gebruikt, maar die is een maatje groter en wat duurder. Die loopt van zichzelf wat op in het laag waardoor je weinig (actief) hoeft te corrigeren.

Als je toch actief gaat aansturen maakt het wat minder uit, al is een hogere Q, lage fs en lange x-max dan ook wel prettig anders moet je niet alleen de afval vanwege de bafflebreedte corrigeren maar ook de demping van de ophanging. Dat vraagt energie en beperkt de belastbaarheid.

Wat betreft dat N-frame zou ik een van de woofers omdraaien, dan werken ze symmetrisch, dat geeft minder vervorming.
Ik heb alle TSP data gevonden van de WHC30X.

x-max lijkt OK te zijn.
Bijlagen
WHC30X.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik wil aktief filteren. Misschien met reckhorn S1.
Hiermee kan ik aktief filteren en een boost in het laag geven om de afval te compenseren. Ook zit er een subsonic filter op om alles onder de Fs weg te filteren.

Ik ga hem wel modificeren met goede opamps en een fatsoenlijke gestabiliseerde voeding. Deze zijn namelijk niet al te best ( brom / ruis )

Verder moet er nog een versterker bijkomen. Misschien zoiets als:

4x100Wklasse-D

2x200W amp
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb via marktplaats een 2 woofers WHC30X kunnen kopen voor 25 Euro. Is het proberen waard. Misschien eerst een proefkastje bouwen en aansluiten op mijn Subamp.

Verder zoek ik nog een versterker met ongeveer 2x150W-200W in 4 Ohm. Liefst modules of anders een complete. Iemand nog wat leuks liggen? Mag niet de hoofdprijs kosten :wink:
sevenup

Bericht door sevenup »

Net even een behringer cx2310 crossover op de kop getikt via marktplaats voor 30 euro. Kan ik mooi mee experimenteren :D
sevenup

Bericht door sevenup »

Heb een JBSystems VX400 versterker op het oog. Kan hem waarschijnlijk kopen voor €70. Lijkt mij wel goed om mee te experimenteren. Komt uit op ongeveer 100W RMS per basspeaker. Zou genoeg moeten zijn :)
sevenup

Bericht door sevenup »

Nog een leuk design :)
Bijlagen
dipole2.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Waaa 9 milimeter Xmax? voor dat geld?

Kan dat waar zijn?v :roll: :wink:
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb de drivers net binnen en er zit een heel hoge magneet op. Zijn er eigenlijk 2 op elkaar gelijmd. Verder ook wel een behoorlijke rolrand, dus zou best kunnen. Zal hem binnenkort wel eens testen. Ik heb namelijk een behringer A500 versterker kunnen kopen 2de hands. Deze heeft redelijk wat power. Hoop hem eind deze week binnen te hebben.

De woofers zien er best goed uit, helemaal voor het geld. Het membraan is wel erg simpel, van een soort kunststof met verstevigingsribbels erin.
sevenup

Bericht door sevenup »

richard

Bericht door richard »

Wel wat hoger aan de prijs maar verschillende modellen speciaal bedoelt voor open baffle:
http://www.aespeakers.com/products.php
Plaats reactie