Saba Cello

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: Saba Cello

Bericht door TubeHead »

richard schreef:
Misschien heb je ook wat aan dit Youtube filmpje: link
Offtopic: Die trillingsdempers die het boven blad vast houden ! Geniaal ! :idea:
hemaworst

Bericht door hemaworst »

RobertD schreef:
Hoi Hemaworst, heb jij daar een tekening van?
Ik wil gebruik maken van Berken triplex voor de baffle en de zijkanten.
Of ik waar een tekening van heb? Bedoel je van de speaker? Die heb ik op pagina 1 gepost. Succes!
hemaworst

eindelijk weer wat verder

Bericht door hemaworst »

Zo, eindelijk weer wat verder. Ik heb net 1 zijkant helemaal er tegen en de overtollige randen er van af geschuurd. Vanavond de tweede kant er tegen. Op de foto's lijkt de speaker soms wat scheef, maar dat komt door het fototoestel.
Grappig is dat de uivorm, er ook beneden redelijk goed in blijft zitten. Ik had veel meer "verloop" verwacht.
Bijlagen
van af de bovenkant
van af de bovenkant
Geschuurd in het zonnetje
Geschuurd in het zonnetje
Deze kant moet dus nog, lijkt scheef, maar komt door fototoestel
Deze kant moet dus nog, lijkt scheef, maar komt door fototoestel
Beetje onscherp
Beetje onscherp
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Zeeeeeer netjes !! =D>
Teigetje

Bericht door Teigetje »

Hemaworst:

(tou-) petje af, ziet er strak uit!
Hoe ga je de Saba's bevestigen op de baffle, à la Methe of Le Bong?

Suc6!

Groet, Frank
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik ga volgende week beginnen aan een paar speakers in deze vorm. Geïnspireerd door de Sonatine, met slechts één breedbander erin.

Gewoon leuk kerstvakantie project.

Ik zal een camera meenemen naar de vriend waar ik ga zagen en frezen.
hemaworst

Bericht door hemaworst »

Zo, ik denk dat ik ze zwart maak en rijk word door ze op ebay te zetten
http://cgi.ebay.de/EternalArts-Grande-V ... _752wt_958
2750 EURO!!! Voor 2ehandse :-& Dat is dan wel inclusief verzenden, hè :lol:
Afbeelding
hemaworst

Bericht door hemaworst »

RobertD schreef:
Ik ga volgende week beginnen aan een paar speakers in deze vorm. Geïnspireerd door de Sonatine, met slechts één breedbander erin.
Leuk! Ik ga het zeker volgen!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

viewtopic.php?f=3&t=10141&start=0

Ik ben begonnen met de voorbereidingen..
hemaworst

Bericht door hemaworst »

Joepie! eentje is af! Ik heb ze even op gele (Duplo) voetjes gezet.
Bijlagen
eentjeaf_1.jpg
eentjeaf_2.jpg
hemaworst

Bericht door hemaworst »

:D Eindelijk!!! Ik heb de tweede in elkaar gezet en heb ze allebei spelend! De linkerspeaker moet ik nog de overtolige randen verwijderen. Ze moeten allebei nog geschuurd en gelakt worden, maar ik kon niet wachten om ze allebei te beluisteren. Ze klinken erg leuk :D. Ze spelen op dit moment op een KT88(11 watt). Wat me net als RobertD opvalt is dat er soms wat veel bas aanwezig is. Ik heb ze net op pootjes van 8 cm gezet en het lijkt daardoor een stuk af te nemen. Wellicht neemt het wat af zodra ik ze gelakt heb?
Bijlagen
_DSC0368.jpg
Laatst gewijzigd door hemaworst op za 13 mar 2010, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ze zien er heel fraai uit! Dat bassige is bij mij een stuk minder geworden. Mijn kasten hebben nog steeds maar één laagje lak, maar waarschijnlijk ook door het inspelen is het iets minder geworden. Het hout moet zich ook nog even "zetten", zeg maar wennen aan de vorm waar het in is gezet.

Hoe vind je ze verder klinken? Ik ben er erg tevreden mee. Als ik de prijs/prestatie verhouding van mijn speakers vergelijk met andere zijn ze helemaal top.
weidok

Bericht door weidok »

hemaworst schreef:
:D Eindelijk!!! Ik heb de tweede in elkaar gezet en heb ze allebei spelend! De linkerspeaker moet ik nog de overtolige randen verwijderen. Ze moeten allebei nog geschuurd en gelakt worden, maar ik kon niet wachten om ze allebei te beluisteren. Ze klinken erg leuk :D. Ze spelen op dit moment op een KT88(11 watt). Wat me net als RobertD opvalt is dat er soms wat veel bas aanwezig is. Ik heb ze net op pootjes van 8 cm gezet en het lijkt daardoor een stuk af te nemen. Wellicht neemt het wat af zodra ik ze gelakt heb?
pootjes van 8 cm lijkt mij aan de korte kant.. :)
zo tussen de 15 - 20 cm lijkt mij beter
hemaworst

Bericht door hemaworst »

@weidok: De pootjes van 8 cm komen uit de blokkendoos van mijn zoontje :lol: Er zitten geen blokken van 20 cm in, dus zal zelf wat gaan fabrieken O:)

@RobertD
Ik vind ze erg goed klinken, zeker voor de kosten; 50 Euro aan hout, paar euros voor het filter en 50 Euro voor de Sabas. Gisteren wat naar Cristina Branco, Chris Rea(on the beach), Room Eleven, Neill Youngs Goldenheart, Diana Krall en Pergolesis Stabat Matar geluisterd, dat klinkt echt vreselijk goed, lekkerder dan mijn Dali Ikon6.

Een concert van Tom Waits (glitter and doom) vond ik zelf een klein beetje rommelig klinken, door het te aanwezige bas. Het is wat de vroeg voor Prodigy(ivm buren), maar dat ga ik vanmiddag proberen.
weidok

Bericht door weidok »

hemaworst schreef:
@weidok: De pootjes van 8 cm komen uit de blokkendoos van mijn zoontje :lol: Er zitten geen blokken van 20 cm in, dus zal zelf wat gaan fabrieken O:)
De onderkant van kast moet volgens mij op minstens 20 cm van de vloer
lijkt mij als de foto's van Methe zo bekijk :)
link http://methe-family.de/sabacello.htm

plaatje
Bijlagen
voorbeeld
voorbeeld
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik ben gisteravond even bij Hemaworst op bezoek geweest. Vèèl te lang geleden voor het laatst. :oops:

De speakers klinken echt heel erg goed met akoestische muziek. Met stemmen klinkt het echt heel mooi en levensecht. Het stereobeeld is echt gestoken scherp (KT88 SE versterker)! De hoge tonen klinken ook gewoon heel erg goed. Dat had ik niet verwacht van een papieren conus van die afmeting.

Wat wel blijft knagen (lijkt mij) is dat de speaker alleen niet erg neutraal is. Dat vraagt wel enige uitleg; hij geeft alle frequenties wel netjes even hard maar in de bas gaat het mis. Hij is dus wel 'neutraal' met klassieke muziek en jazz in kleine bezetting. Maar met pop of niet akoestische muziek gaat het helemaal mis in de bas. Even grof geschat zat de Q ergens op 2 of zo. De cd van Tom Waits (zie boven) klonk echt net of je in de bar naast het concertzaaltje van een liveconcert zit: je hoort eerst de hoge tonen van de muziek en de bas komt er veel later achteraan. Dus een drumkick klinkt als taf... ... bwooooooom.

De kast slaat dus echt energie op in het gebied <400Hz. De zijkant is ook best wel een grote lap die maar aan 3 kanten ondersteund wordt. Je voelt 'm ook echt trillen. Ik wou m even aandrukken om te dempen. :-$ Toen donderde de speaker zo van de blokkendoos blokjes af. :-s Oeps. Hij ziet wel heel groot uit maar het weegt echt niks.

Trouwens: je ziet de afwerking niet echt goed op de foto's. :twisted: De tweede is al veel strakker. Het triplex splintert erg makkelijk en dan moet je het rond gaan schuren om weg te krijgen. Ach nou ja, ze zien er in ieder geval mooi uit. En dan zijn ze nog niet eens af. En stukken beter dan die rechte open baffle MDF dingen. Ik heb sowieso geen recht van spreken want Kaiton heeft tenminste wat gemaakt. Ik nog niet. :(

De bas is eigenlijk gewoon niet in orde. Ik denk dat de zijkanten nog best wel een brace op een slimme plek kunnen gebruiken. Maar eigenlijk moet je dit geen bas voeren. Gewoon in een iets kleiner kastje en op 200Hz HP en dan een Ripohl er onder.

Ze hebben echt iets bijzonders, maar je kunt er gewoon niet alles op draaien.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je moet ze ook even de tijd geven hoor.
De mijne waren in het begin ook heel bassig. (wel met een andere speakers bezetting).
Laatst heb ik een tweede laklaag aangebracht, en toen dacht ik weer dat de bas was toegenomen. Het lijkt wel of die zijkanten echt heel slap moeten zijn, dan dreunen ze minder.

Tubular Bells van Mike Oldfield, vanaf elpee, was betoverend mooi.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Inspelen ok, maar dit gaat echt niet vanzelf bijtrekken hoor.

De zijkanten staan door de buiging onder spanning. Daardoor wordt de resonantiefrequentie omhoog gebracht. Net als bij de 'zingende zaag' (zaag bespeeld met strijkstok) waarbij je de juiste toonhoogte maakt door de zaag te buigen. Als de zijkant zijn spanning verliest door kruip (zo heet dat als het hout langzaam meegeeft) zal die frequentie iets zakken. Maar dan gaat de demping echt niet omhoog hoor.

Wat in dat duitse document staat is trouwens dat de greencones zo stijf mogelijk tegen de baffle gemonteerd moeten worden. En deze zitten op rubbertjes. Daardoor verlies je ook controle (demping).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”