Vraag: Buis of Transistor.
Moderator: Beheerdersteam
- autotuning_sem
Vraag: Buis of Transistor.
Ik heb een nogale rare/domme vraag.
Ik heb momenteel een Kenwood KA7020 (transistorversterker) waarmee ik mijn Tannoys draai (6Ohm) ik zou een vermogen per kanaal moeten hebben van 180 watt (8Ohm = 140, 4Ohm = 240) ofso. Om lekker hard te luisteren heb ik de volumeknop op 10 (van de 30) dus ik zou ongeveer 60 watt gebruiken toch?
Stel ik koop een buizenversterker, die zijn maar 5-6 watt ofso. Betekent dat er evenveel geluid uitkomt als dat ik mijn huidige kenwood op volume 1 zet? dan hoor je namelijk bijna niks. Dat kan toch niet zo zijn, want dan koopt toch niemand er een?
Ik weet dat het een nogal domme vraag is, maar hoe zit dit precies.
Betekend dit automatisch dat als ik een buizenversterker koop, mijn volume wat uit me speakers komt zwaar achteruit gaat?
Ik heb momenteel een Kenwood KA7020 (transistorversterker) waarmee ik mijn Tannoys draai (6Ohm) ik zou een vermogen per kanaal moeten hebben van 180 watt (8Ohm = 140, 4Ohm = 240) ofso. Om lekker hard te luisteren heb ik de volumeknop op 10 (van de 30) dus ik zou ongeveer 60 watt gebruiken toch?
Stel ik koop een buizenversterker, die zijn maar 5-6 watt ofso. Betekent dat er evenveel geluid uitkomt als dat ik mijn huidige kenwood op volume 1 zet? dan hoor je namelijk bijna niks. Dat kan toch niet zo zijn, want dan koopt toch niemand er een?
Ik weet dat het een nogal domme vraag is, maar hoe zit dit precies.
Betekend dit automatisch dat als ik een buizenversterker koop, mijn volume wat uit me speakers komt zwaar achteruit gaat?
- audiomanics
- Contacteer:
Re: Vraag: Buis of Transistor.
Ik denk dat je op stand 10 van 30 nog geen 15 watt hebt.. die regeling is logaritmisch namelijk.
Buizenversterkers hebben graag een speaker met een hoog rendement, maar als je een pushpull buizenverster neemt met bijv. een EL34 of KT88 zit je toch al snel aan een watt of 80 per kanaal..
Zo'n 5-8 wattertje is vaak iets van Single-ended of met iets met kleinere buizen, als EL84 enzo..
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een buizenversterker zelf nogal wat energie gebruikt.. denk aan een rendement van hooguit 10%.. bij SE versterkers gebruik je altijd het maximale vermogen..
Kees
Buizenversterkers hebben graag een speaker met een hoog rendement, maar als je een pushpull buizenverster neemt met bijv. een EL34 of KT88 zit je toch al snel aan een watt of 80 per kanaal..
Zo'n 5-8 wattertje is vaak iets van Single-ended of met iets met kleinere buizen, als EL84 enzo..
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een buizenversterker zelf nogal wat energie gebruikt.. denk aan een rendement van hooguit 10%.. bij SE versterkers gebruik je altijd het maximale vermogen..
Kees
Wattages nooit naar kijken.... ok ok ok.. tis wel een soort van indicatie. 
Waar je wel moet kijken is naar de gevoeligheid van de speaker. Tannoys hebben volgens mij niet echt een hoge gevoeligheid ( dB per watt ).
Welke buizenversterker had je op het oog ?
Waar je wel moet kijken is naar de gevoeligheid van de speaker. Tannoys hebben volgens mij niet echt een hoge gevoeligheid ( dB per watt ).
Welke buizenversterker had je op het oog ?
- autotuning_sem
Oke thnks voor het antwoord =D
die hogere energieverbruik maakt niet uit, dat betalen me ouders toch (ben pas 15 dusja) XD en me kenwood gebruikt ook al een niet zo magere 350watt aan energie XD
Ik heb nog geen buizenversterker op het oog, maar ik zou er ooit wel een willen, maar dan weet ik alvast waar ik rekening mee moet houden.
momenteel heb ik de Tannoy 635;
Profile 635
Recommended amplifier power: 25-120W
Sensitivity: 90dB
Nominal impedance: 8 Ohm
Frequency response: 44 -30.000Hz
Crossover frequency: 400Hz
Dimensions: (HxWxD): 820 x 286 x 264mm
Build: from 1996 until 1998
Inch Cone Type Partnumber
Dual concentric: 8 DC2046 7900.0413
Recone: 7900.0414
HF Diaphragm: 1 7900.0406
Crossover model: XO1199 7300.0510
die hogere energieverbruik maakt niet uit, dat betalen me ouders toch (ben pas 15 dusja) XD en me kenwood gebruikt ook al een niet zo magere 350watt aan energie XD
Ik heb nog geen buizenversterker op het oog, maar ik zou er ooit wel een willen, maar dan weet ik alvast waar ik rekening mee moet houden.
momenteel heb ik de Tannoy 635;
Profile 635
Recommended amplifier power: 25-120W
Sensitivity: 90dB
Nominal impedance: 8 Ohm
Frequency response: 44 -30.000Hz
Crossover frequency: 400Hz
Dimensions: (HxWxD): 820 x 286 x 264mm
Build: from 1996 until 1998
Inch Cone Type Partnumber
Dual concentric: 8 DC2046 7900.0413
Recone: 7900.0414
HF Diaphragm: 1 7900.0406
Crossover model: XO1199 7300.0510
Maar als je dan op het punt "ooit" bent aanbeland, wie zegt dan dat je dan dezelfde speakers nog hebt? misschien is dat pas over 20 jaar?
- autotuning_sem
20 jaar is wel heel ver weg XD maar dan weet ik het ook als ik ooit andere speakers koop, dat ik daar rekening mee moet houden
Toe maar ! 15 en dan al intresse in een buizen versterker 
90dB is opzich niet verkeerd. met 10 watt kan je al een flinke party bouwen hoor
90dB is opzich niet verkeerd. met 10 watt kan je al een flinke party bouwen hoor
- autotuning_sem
idd, bij Sights&Sounds (in Zutphen) staat een mooie XD alleen momenteel beetje duur. Het is een occasion, 2250 euro.
http://www.sightsandsounds.nl/index.php?id=316
die ene, met houten rand en houten afstandbediening =D ik ga morgen even kijken en luisteren, misschien dat ik er van de zomer kom te werken =D
o btw, me droom speakers zijn deze:
http://hwasing.myweb.hinet.net/CHARIO/3 ... -grand.jpg
Chario Millenium Grand :O die zijn zo mooi.
Audio zit denk ik in de familie, me vader heeft momenteel een Denon PMA1500R en Tannoy Prestige Turnberry
http://www.sightsandsounds.nl/index.php?id=316
die ene, met houten rand en houten afstandbediening =D ik ga morgen even kijken en luisteren, misschien dat ik er van de zomer kom te werken =D
o btw, me droom speakers zijn deze:
http://hwasing.myweb.hinet.net/CHARIO/3 ... -grand.jpg
Chario Millenium Grand :O die zijn zo mooi.
Audio zit denk ik in de familie, me vader heeft momenteel een Denon PMA1500R en Tannoy Prestige Turnberry
deze versterker bedoel je ?
Pathos
TT RR Hybride stereo versterker bouwjaar 2006 (locatie Zutphen)€ 2250,-
Hybride.. dat is een buizen voortrap met een transistor/mosfet eindtrap.
Noem ik persoonlijk niet echt een buizen versterker
Ben je.. of ken je iemand die handig is met elektronica ? Om toch ooit keer in aanraking met buizen te komen, zou je zelf een buizenvoortrapje kunnen maken. Kosten qua onderdelen vallen mee
Pathos
TT RR Hybride stereo versterker bouwjaar 2006 (locatie Zutphen)€ 2250,-
Hybride.. dat is een buizen voortrap met een transistor/mosfet eindtrap.
Noem ik persoonlijk niet echt een buizen versterker
Ben je.. of ken je iemand die handig is met elektronica ? Om toch ooit keer in aanraking met buizen te komen, zou je zelf een buizenvoortrapje kunnen maken. Kosten qua onderdelen vallen mee
- autotuning_sem
jeps, die bedoel ik =D zelf heb ik er nog niet superveel verstand van.
Nope, daarvan weet ik niet zo veel, en ik ken ook niemand. dus dat gaat lastig worden.
Nope, daarvan weet ik niet zo veel, en ik ken ook niemand. dus dat gaat lastig worden.
Hier wat specs van de amp:
PATHOS TT R-R ( Reference Remote ) Amplifier
2x35w, Pure Class A hybrid circuit with valves on the input stage
Fixed Resistor Volume Control
4xRCA Line Level (With Rec Out)
High Quality Speaker Terminals
Bron:
http://www.avland.co.uk/pathos/ttrr/ttrr.htm
PATHOS TT R-R ( Reference Remote ) Amplifier
2x35w, Pure Class A hybrid circuit with valves on the input stage
Fixed Resistor Volume Control
4xRCA Line Level (With Rec Out)
High Quality Speaker Terminals
Bron:
http://www.avland.co.uk/pathos/ttrr/ttrr.htm
Dit is een mooie aanzet om je vader buizenenthousiast te maken; trek hem over de streep, laat hem wat zien en zeur er de HELE dag over. Daarna is het een eitje en voor je het weet staat er een mooie buizenversterker in de kamer die na verloop van enkele weken stiekem naar boven verhuist. Om te proberenAudio zit denk ik in de familie, me vader heeft momenteel een Denon PMA1500R en Tannoy Prestige Turnberry
Ja precies: laat je vader die gloeiende buizen een tijdje zien en 90% kans dat ie verliefd word. Sluit hem aan op zijn speakers en die kans wordt nog een stuk groter
Een buizenversterker hoeft trouwens niet zo duur te zijn hoor..
Succes!
(En je Kenwood verbruikt 350 watt?!
Denk dat je ergens een foutje maakt.)
Een buizenversterker hoeft trouwens niet zo duur te zijn hoor..
Succes!
(En je Kenwood verbruikt 350 watt?!
Dat zal het maximum opgenomen vermogen zijn als hij vol open staat, kan best 350 watt zijn.Miniwatt schreef:(En je Kenwood verbruikt 350 watt?!Denk dat je ergens een foutje maakt.)
Trouwens, die versterkers die Roland importeert, zijn best hele leuke dingen voor het geld:
http://www.yarland.eu/producten/versterkers/fv34ciiisa/
- autotuning_sem
jeps 350 watt, maar het is ook de dikste serie van kenwood uit die tijd, weegt 15,5kg XD
en me pa wil misschien wel een buisversterker kopen, dusja wie weet =D
en me pa wil misschien wel een buisversterker kopen, dusja wie weet =D
Dan is zoon Yarland die Ray bedoeld een hele leuke betaalbare optie !
- autotuning_sem
die klinkt voor de prijs uitmintend!
en later met wat hulp ook nog eens prima te upgraden
en later met wat hulp ook nog eens prima te upgraden
- autotuning_sem
Nog een tip:
Een vlakke impedantieverloop is belangrijker dan het rendement. Een luidspreker die van 20hz-20000hz rond de 8ohm ligt en een rendement heeft van 84db/m is een eitje voor een buizenbak. Kom je met een speaker met een dip van 2 ohm en een piek van 60 ohm ga je zonder meer problemen krijgen met de frequentie lineariteit. Ookal is het rendement nog zo hoog. Het is namelijk zo waar de impedantie lager ligt kijg je minder output en waar deze hoger ligt meer.
zie: http://www.symphonysound.com/articles/tubefriendly.html
Ik zelf heb een buizenbak, (2x12 watt 6v6) waar een fout in zit waardoor deze heel gevoelig is voor impedantie schommelingen. Het rendement van m'n speakers is 85db maar gaat oorverdovend hard. In het middengebied heb ik een piek zitten qua impedantie, en heb ten gevolge daarvan zo'n boost van de midden tonen dat het niet te luisteren is. Een goede buizenbak heeft dit zonder meer minder last van, maar het is niet als een transistor waar impedantie in de praktijk zogoed als onbelangrijk is (of je moet met een heel idiote speaker komen
)
De impedantie waarden achterop de speaker is totaal nutteloos, pas als je de minimum en het maximum weet heb je er wat aan.
suc6 !
Een vlakke impedantieverloop is belangrijker dan het rendement. Een luidspreker die van 20hz-20000hz rond de 8ohm ligt en een rendement heeft van 84db/m is een eitje voor een buizenbak. Kom je met een speaker met een dip van 2 ohm en een piek van 60 ohm ga je zonder meer problemen krijgen met de frequentie lineariteit. Ookal is het rendement nog zo hoog. Het is namelijk zo waar de impedantie lager ligt kijg je minder output en waar deze hoger ligt meer.
zie: http://www.symphonysound.com/articles/tubefriendly.html
Ik zelf heb een buizenbak, (2x12 watt 6v6) waar een fout in zit waardoor deze heel gevoelig is voor impedantie schommelingen. Het rendement van m'n speakers is 85db maar gaat oorverdovend hard. In het middengebied heb ik een piek zitten qua impedantie, en heb ten gevolge daarvan zo'n boost van de midden tonen dat het niet te luisteren is. Een goede buizenbak heeft dit zonder meer minder last van, maar het is niet als een transistor waar impedantie in de praktijk zogoed als onbelangrijk is (of je moet met een heel idiote speaker komen
De impedantie waarden achterop de speaker is totaal nutteloos, pas als je de minimum en het maximum weet heb je er wat aan.
suc6 !
- autotuning_sem
oke heel erg bedankt.
hoe kan ik die waardes te weten komen, aangezien tannoy zo lomp is geweest juist mijn type (profile 635) niet in de profilebrochure is opgenomen -_______- er is dus geen informatie over mijn luidsprekers.
hoe kan ik die waardes te weten komen, aangezien tannoy zo lomp is geweest juist mijn type (profile 635) niet in de profilebrochure is opgenomen -_______- er is dus geen informatie over mijn luidsprekers.
Speaker eerst uit proberen op een buizenbak en kijken of het goed klinkt, voordat je er een koopt 
En vergelijk de weergave met een halfgeleider versterker. Let hierbij vooral op het hoog en laag!klusser schreef:Speaker eerst uit proberen op een buizenbak en kijken of het goed klinkt, voordat je er een koopt
- audiomanics
- Contacteer:
Tannoy 635 is absoluut een speaker om trots op te zijn, zeker als 15 jarige!! Vergis je niet... dit is echt een leuke luidspreker.. wees er zuinig op! Als je wil blazen... pak dan een ouwe PA speaker van 50 euro, maar koester deze speakers..
Ik weet zeker dat je, als je met je speakers naar iemand gaat die een buizenversterker te koop heeft, dat je ze rustig mag beluisteren..
Misschien dat je vader je wel even wil rijden dan...
Kees
Ik weet zeker dat je, als je met je speakers naar iemand gaat die een buizenversterker te koop heeft, dat je ze rustig mag beluisteren..
Misschien dat je vader je wel even wil rijden dan...
Kees