Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Al enige tijd zit ik te dubben om een versterker te gaan bouwen. Niet omdat ik hem nodig heb, maar omdat het mij erg leuk en leerzaam lijkt en..... omdat ik niet de persoon ben die iedere avond op de bank ploft.
Ik heb een tijd gekeken naar de 41Hz kitjes. Dit leken mij leuke kitjes voor het geld en relatief eenvoudig te maken. Dit is voor mij een vereiste, gezien ik niet of nauwelijks verstand heb van electronica. Maar met een beetje geduld, lezen ed kom je een heel eind. Een kitje dus, dat ging het worden.
Tsja, wat voor "type".. chip, transistor, ucd, klasse a....... Uiteindelijk gekozen voor een klasse a versterker, omdat ik om eerlijk te zijn nog nooit een "echte" klasse a versterker "gehoord" heb. Ook ben ik van menig, je doet iets goed, of je doet het niet. Al zoekende ben ik uitgekomen op een Firstwatt F5 naar ontwerp van Nelson Pass. Goede reviews, eenvoudig te maken, klasse a. De klant voor mij.
Gestaagd komen de onderdelen binnen druppelen. In deze post zal ik een overzicht bijhouden waar de onderdelen vandaan gekomen zijn.
Als ik vragen heb zal ik mij tot jullie richten.

M.v.g.

Chris

Onderdelen:

- Printen: Cviller (diy-audio) http://viller.eu/gb
- Onderdelen voor de versterker prints: http://tech-diy.com/Store/store.htm
- Koellichamen: http://www.conradheatsinks.com/welcome.htm
Bijlagen
CIMG3425.JPG
CIMG3428.JPG
CIMG3433.JPG
CIMG3435.JPG
Laatst gewijzigd door Boerenterprise op za 09 jan 2010, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Eerste vraag heb ik al.

Ik het schema van de versterker wordt een aantal keren een weerstand van 1k genoemd. Ik de verpakking van de kit van DIY-tech staat ook 1k, echter 1,5k zat in het zakje. Is dit erg? Of beter gezegd, wat is de invloed en het gevolg?

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Barry2001 »

Dat hangt er maar vanaf waar die weerstand zit natuurlijk. http://www.firstwatt.com/downloads/F5-om_sm-080527.pdf op pagina 11, is het R9? Daar kan zeker ook 1.5K in.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Christian »

Hoi Chris,

Je bent al mooi op weg zie ik.

Heb je de vraag over de weerstanden ook al gesteld op diyaudio.com? Daar zitten vele bouwers van deze amp op basis van deze kit.

Gr,

Christian
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Ik zou er liever voor gaan om 'm eerst volgens de manual te maken. Daarna indien gewenst eraan gaan tweaken.

R17 en R18 maken deel uit van de stroombegrenzing. Volgens mijn berekening gaat de stroombegrenzer met 1,5K voor R17 en R18 bij pas bij 14 ampere werken i.p.v. bij 10 ampere.

Lees de manual eerst eens een paar keer goed door. Daar staat de werking van de stroombegrenzer ook in.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door ray5150 »

Boerenterprise schreef:
- Koellichamen: ????? iemand goede suggestie ??????
Volgens de manual (blz. 12) heb je een koelblok nodig van 6 graden celsius/Watt. nu wordt dat hier in Europa gerekend in Kelvin/Watt.
Je zult dat dus moeten (laten) omrekenen.
F5-om_sm-080527.pdf
(1.17 MiB) 231 keer gedownload
Hier een stukje over rekenen aan koelprofielen:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Nee geen 6 C/W, er staat .6 (= 0,6 C/W). Da's een heel veel groter stuk aluminium! Nelson geeft al aan dat je een blok van ong. 20x15cm met vinnen van 5cm nodig hebt per transistor om op ongeveer 20°C boven omgevingstemperatuur uit te komen. Betekent dus 4 van deze blokken...

Klasse A is met name duur als 't om de koeling (en voeding!) gaat.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door meanman64 »

Chris,

Als je iemand kent die tegen de Belgische grens woont kan die ook een kijkje nemen op de Zwarte Markt in Tessenderlo.Koelprofielen zijn daar voor een prikje te koop zelf heb ik er zien liggen die kunnen dienen.Ik denk dat je voor rond de 30 Euro of minder klaar bent.Ik kan zelf ook wel eens kijken maar dan zijn ze nog niet bij u thuis :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Henkjan »

graden celsius/Watt. nu wordt dat hier in Europa gerekend in Kelvin/Watt.
dat is gelijk
, 1graad celcius verschil is het zelfde als 1 kelvin verschil
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

@ Barry2001: Het is inderdaad R9, maar ook de Treb genoemde R17 & R18.

@ Christian: Ik ben rustig aan begonnen. Die paar weerstanden kosten mij al behoorlijk wat tijd hoor. Ik heb de vraag nog niet op DIY audio gesteld. Ik ben helaas veel interessante links kwijt geraakt, doordat ik laatst de computer opnieuw geinstalleerd heb en vergeten ben om het bestandje van Favorieten (waar Windows alle links opslaat) veilig te stellen. Helaas heel wat uurtjes speur werk verdwenen :cry:

@ Treb: Ik heb het stukje over de stroombegrenzer nogmaals goed doorgelezen en denk dat ik eerst maar de geleverde 1,5k weerstanden ga gebruiken. (al vind ik het wel jammer dat ze niet volgens schema en leveroverzicht geleverd zijn) Ik zal op DIY audio gaan graven naar mede diy-ers die dezelfde kit hebben gebruikt, en wat hun resultaten zijn. Als ik hier meer over gevonden heb zal ik het in dit topic plaatsen.

Ik heb wel een geschikt koellichaam gevonden (de MF35-151.5 van http://www.conradheatsinks.com) maar de verzendkosten zijn volgens mij erg hoog. Iets dergelijks moet ook dichterbij te krijgen zijn. Ik gebruik liever 1 grote per kant dan twee kleinere tegen elkaar aan gezet. Puur esthetisch oogpunt.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Hoi Meanman64,

Ik ken niemand vlak bij de grens helaas. Minder dan 3 tientjes :shock: klinkt zeer goed.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Boerenterprise schreef:
Ik gebruik liever 1 grote per kant dan twee kleinere tegen elkaar aan gezet. Puur esthetisch oogpunt.
Twee of meer kleinere koelen beter als één grote. http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ost1970180
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door ray5150 »

Treb schreef:
Nee geen 6 C/W, er staat .6 (= 0,6 C/W). Da's een heel veel groter stuk aluminium! Nelson geeft al aan dat je een blok van ong. 20x15cm met vinnen van 5cm nodig hebt per transistor om op ongeveer 20°C boven omgevingstemperatuur uit te komen. Betekent dus 4 van deze blokken...
Oeps! :oops: :oops: Lees en typefoutje....
Henkjan schreef:
graden celsius/Watt. nu wordt dat hier in Europa gerekend in Kelvin/Watt.
dat is gelijk
, 1graad celcius verschil is het zelfde als 1 kelvin verschil
Wist ik niet, weer wat geleerd....
Natuurkunde is ook alweer 25 jaar geleden voor het laatst op school gehad.


@Boerententerprise: op Marktplaats duiken ook wel eens dit soort koelblokken op.
er zijn een hoop Vlaamse forumleden, mischien dat eens iemand daar op die zwarte markt wil gaan kijken?
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Boerenterprise schreef:
@ Treb: Ik heb het stukje over de stroombegrenzer nogmaals goed doorgelezen en denk dat ik eerst maar de geleverde 1,5k weerstanden ga gebruiken. (al vind ik het wel jammer dat ze niet volgens schema en leveroverzicht geleverd zijn) Ik zal op DIY audio gaan graven naar mede diy-ers die dezelfde kit hebben gebruikt, en wat hun resultaten zijn. Als ik hier meer over gevonden heb zal ik het in dit topic plaatsen.
Ter info: het is niet verplicht de stroombegrenzer te gebruiken. Je loopt wel een risico dat bij een kortsluiting van de uitgang de eindtorren het niet overleven.
Bijlagen
Het F5 schema zonder stroombegrenzer.
Het F5 schema zonder stroombegrenzer.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Maar door gebruik te maken van de 1,5k weerstanden heb ik de stroom begrenzing toch niet uitgesloten? Het punt van begrenzing is toch alleen "verplaatst" en ben ik nog safe?

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Klopt het dat het streepje op de print het schroefje voorsteld van de Trimpot potentiometer en dat ik de trimpot potentiometer zo monteer als hij nu op de print ligt? Of moet ik ergens anders rekening mee houden (lees: montage voorschrift)

Alvast bedankt.

M.v.g.

Chris
Bijlagen
CIMG3462.JPG
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Boerenterprise schreef:
Maar door gebruik te maken van de 1,5k weerstanden heb ik de stroom begrenzing toch niet uitgesloten?
Nee
Boerenterprise schreef:
Het punt van begrenzing is toch alleen "verplaatst"
Ja
Boerenterprise schreef:
ben ik nog safe?
Geen flauw idee, dat weet je pas nadat je 'm voor 't eerst aanzet :lol:
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Boerenterprise schreef:
Klopt het dat het streepje op de print het schroefje voorsteld van de Trimpot potentiometer en dat ik de trimpot potentiometer zo monteer als hij nu op de print ligt? Of moet ik ergens anders rekening mee houden (lees: montage voorschrift)

Alvast bedankt.

M.v.g.

Chris
Chris,

Ik denk dat je er heel goed aan doet de F5 thread op diyAudio door te nemen. Ik weet het, dat is een enorm lange thread met 6445 berichten met behoorlijk wat off-topic geleuter, maar er staan veel antwoorden in op vragen die wij je hier slechts ten dele kunnen beantwoorden. Er zijn hier n.l. niet erg veel F5 bouwers. Mogelijk zijn wij de enige twee, en aangezien ik de Peter Daniel printen heb...

Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je de trimpot monteert, het is wel zo dat je 'm vóór gebruik op de laagste weerstand instelt. Afhankelijk van de montage moet je dan met de klok mee of tegen de klok in draaien bij instellen van de ruststroom en DC offset.

Heb je deze al gelezen? http://viller.org/audio/2009jan_gbf5/gbf5_guide.pdf
Laatst gewijzigd door Treb op zo 20 dec 2009, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Treb »

Chris, ik kan het niet er goed zien op je foto maar heb je die dikke 3 watters liggend op de printplaat gesoldeerd? Liever iets (5mm) boven de printplaat solderen!
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

uhm,.......... liggend op de printplaat. en de pootjes zijn al ingekort 8-[

edit: die handleiding had ik inderdaad al gevonden. bedankt.

M.v.g.

chris
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Christian »

Hoi Chris,

Ik vond dit plaatje op diyaudio.com. Volgens mij geeft dit antwoord op jouw vraag over de potmeter.

Groeten,

Christian
Bijlagen
thermistor_01.jpg
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Boerenterprise »

Hoi Christian,

Bedankt. Ik ga de potmeters op dezelfde manier plaatsen.
Ik ben ook begonnen met het doorlezen van het F5 topic op DIY-audio. Zal nog wel een poosje duren... tsjeeemug wat een berg, en met de feestdagen voor de deur druk druk druk. Ik ga een overzicht maken van de in mijn ogen praktische tips. De tips tricks en adviezen op detail (electro) niveau zeggen mij toch niets, helaas geen verstand van. Ik heb geen idee wat ik er uit zal halen, maar als ik alles heb doorgespit, zal ik het overzicht wel posten.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Leeuwarden »

Speelt ie al?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door ray5150 »

Ben jij altijd zo vlug dan? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Bericht door Leeuwarden »

Absoluut niet! Maar die eindtrapjes van Pass zijn redelijk simpel... Soms kan dat heel snel gaan 8)
Plaats reactie