Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Moderator: Beheerdersteam
Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Hallo allemaal,
Mijn naam is mark , ik ben 24 en woon in Dronten
al een aardige tijd ben ik van plan om zelf 2 zuilen te bouwen, alleen wist ik zelf nog niet precies hoe en wat.
ik heb aardig wat ervaring met car audio maar niet met home audio.
Een speaker die ik erg mooi vind is de monitor audio PL200 http://audio.com.pl/pics/newsy/monitor_ ... _m_max.jpg ( mijn budget alleen iets minder) . Hetgeen ik wil gaan bouwen zal er qua uiterlijk redelijk op moeten gaan lijken.
dus ik ga uit van ongeveer 1 meter hoog en ongeveer 20-21 cm breed.
de speakers zullen veel gebruikt worden bij films kijken , ook voor het luisteren van muziek.
Ik ben nog bezig met het voorwerk en vraag me daarbij een aantal dingen af , ik ben benieuwd of jullie mij daarmee kunnen helpen.
de componenten die ik wil gaan gebruiken zijn de volgende :
Tweeter : nog niet over uit.
Mid : Tangband W4-657D http://www.juoiga.nl/
2 woofers: fountek 168 http://www.fountek.net/products/fw168.pdf
mijn vraag is het volgende :
Ik kan van de woofers niet alle gegevens vinden die ik nodig heb voor Winisd.
vul ik de gegevens in die ik heb dan komt ik er op uit dat beide woofers in een ruimte van 31,3 liter moeten komen met een reflex pijp van 68.0 mm bij 11.36cm.
zou iemand dit voor mij kunnen na rekenen , want persoonlijk vind ik dit er klein , helemaal als ik soms zie in wat voor enorme kasten nog veel kleinere woofers worden gestopt.
al vast bedankt!
vr gr Mark
Mijn naam is mark , ik ben 24 en woon in Dronten
al een aardige tijd ben ik van plan om zelf 2 zuilen te bouwen, alleen wist ik zelf nog niet precies hoe en wat.
ik heb aardig wat ervaring met car audio maar niet met home audio.
Een speaker die ik erg mooi vind is de monitor audio PL200 http://audio.com.pl/pics/newsy/monitor_ ... _m_max.jpg ( mijn budget alleen iets minder) . Hetgeen ik wil gaan bouwen zal er qua uiterlijk redelijk op moeten gaan lijken.
dus ik ga uit van ongeveer 1 meter hoog en ongeveer 20-21 cm breed.
de speakers zullen veel gebruikt worden bij films kijken , ook voor het luisteren van muziek.
Ik ben nog bezig met het voorwerk en vraag me daarbij een aantal dingen af , ik ben benieuwd of jullie mij daarmee kunnen helpen.
de componenten die ik wil gaan gebruiken zijn de volgende :
Tweeter : nog niet over uit.
Mid : Tangband W4-657D http://www.juoiga.nl/
2 woofers: fountek 168 http://www.fountek.net/products/fw168.pdf
mijn vraag is het volgende :
Ik kan van de woofers niet alle gegevens vinden die ik nodig heb voor Winisd.
vul ik de gegevens in die ik heb dan komt ik er op uit dat beide woofers in een ruimte van 31,3 liter moeten komen met een reflex pijp van 68.0 mm bij 11.36cm.
zou iemand dit voor mij kunnen na rekenen , want persoonlijk vind ik dit er klein , helemaal als ik soms zie in wat voor enorme kasten nog veel kleinere woofers worden gestopt.
al vast bedankt!
vr gr Mark
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Welkom!
Heb even gekeken naar je selectie
Dan zou ik direct een tweeteroptie willen noemen die in dat straatje past: de TB 25-1719 - ook van juoiga
http://www.juoiga.nl/download/25-1719.pdf
Ik vrees dat je drivers optische match aan het kiezen bent, gelijkend op die monitor audio.
Hopelijk weet je genoeg van filteren en heb je een meetsysteem, anders zou ik gewoon iets nabouwen. Deze materialen laten zich niet eenvoudig tot een bevredigend klinkende 3-weg omtoveren. Ik verwacht dat de units ook niet in een gratis simulatieprogramma zitten, zoals boxsim - met visaton database.
Ik wil direct maar even eerlijk zijn: een 3-weg ontwerpen is voor gevorderden met ervaring en apparatuur.
Wellicht heb je er vertrouwen in en is er iemand met voldoende kennis die je hierin begeleidt. Op afstand gaat dat met een forum niet werken namelijk. Er zijn wel zat opties te vinden die een leuk bouwproces opleveren en daarna een fantastisch geluid - waarna je interesse in de M.A. vast vervalt
Je vraag of 31 liter niet te weinig isl 15 liter is vrij normaal voor een 6,5" midwoofer - en met o.a. een resonantiefrequentie van 45 Hz en vas a 16 liter verwacht ik dat dit dus gewoon klopt.
Anyway - succes en veel plezier hier!
Heb even gekeken naar je selectie
Dan zou ik direct een tweeteroptie willen noemen die in dat straatje past: de TB 25-1719 - ook van juoiga
http://www.juoiga.nl/download/25-1719.pdf
Ik vrees dat je drivers optische match aan het kiezen bent, gelijkend op die monitor audio.
Hopelijk weet je genoeg van filteren en heb je een meetsysteem, anders zou ik gewoon iets nabouwen. Deze materialen laten zich niet eenvoudig tot een bevredigend klinkende 3-weg omtoveren. Ik verwacht dat de units ook niet in een gratis simulatieprogramma zitten, zoals boxsim - met visaton database.
Ik wil direct maar even eerlijk zijn: een 3-weg ontwerpen is voor gevorderden met ervaring en apparatuur.
Wellicht heb je er vertrouwen in en is er iemand met voldoende kennis die je hierin begeleidt. Op afstand gaat dat met een forum niet werken namelijk. Er zijn wel zat opties te vinden die een leuk bouwproces opleveren en daarna een fantastisch geluid - waarna je interesse in de M.A. vast vervalt
Je vraag of 31 liter niet te weinig isl 15 liter is vrij normaal voor een 6,5" midwoofer - en met o.a. een resonantiefrequentie van 45 Hz en vas a 16 liter verwacht ik dat dit dus gewoon klopt.
Anyway - succes en veel plezier hier!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Hier de combi met je middentoner.
Je kunt deze speaker gesloten maken ipv basreflex, en dan daar basondersteuning in de vorm van de 2x 17 cm...

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... eral41.htm
Je kunt deze speaker gesloten maken ipv basreflex, en dan daar basondersteuning in de vorm van de 2x 17 cm...

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... eral41.htm
Re: Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie en het voorbeeld !
ik weet dat het niet gemakkelijk is een helemaal perfecte speaker te bouwen als je er nog geen ervaring mee hebt , maar mijn eisen qua geluid zijn denk ik ook niet zo hoog als die van de meeste mensen op dit forum.
op dit moment heb ik twee sony speakers van 10 jaar geleden op mijn harman/kardon receiver aangesloten en ik vind dit in principe al goed klinken , ik wil alleen graag wat meer uitstraling en qua geluid mag het natuurlijk wel iets beter .
vandaar dat ik inderdaad de drivers ook vanwege de looks heb gekozen.
het bouwen op zich vind ik al erg leuk en ik kan me niet voorstellen als ik alles netjes bereken qua inhoud en filter dat het minder gaat klinken dan wat ik nu heb( correct me if I'm wrong ).
vr gr Mark
ik weet dat het niet gemakkelijk is een helemaal perfecte speaker te bouwen als je er nog geen ervaring mee hebt , maar mijn eisen qua geluid zijn denk ik ook niet zo hoog als die van de meeste mensen op dit forum.
op dit moment heb ik twee sony speakers van 10 jaar geleden op mijn harman/kardon receiver aangesloten en ik vind dit in principe al goed klinken , ik wil alleen graag wat meer uitstraling en qua geluid mag het natuurlijk wel iets beter .
vandaar dat ik inderdaad de drivers ook vanwege de looks heb gekozen.
het bouwen op zich vind ik al erg leuk en ik kan me niet voorstellen als ik alles netjes bereken qua inhoud en filter dat het minder gaat klinken dan wat ik nu heb( correct me if I'm wrong ).
vr gr Mark
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Hoi Mark,
Ik ben net als jij ook niet begonnen, en was/ben redelijk thuis in car audio. Ben 28 en hou me daar al jaren me 20ste mee bezig. Vroeger gericht op SPL en nu meer op mooie klank.
Ben begonnen aan een budget Visaton 3 weg, om even te proberen. En het is een stuk ingewikkelder dan kant en klare car audio, het valt me enigszins tegen
Wat het niet minder leuk maakt, maar het is moeilijk te behappen. Gezien je eisen zou ik anders beginnen, na mijn eerste speaker test ga ik nu voor mooie 2 wegs. Ik denk dat het meer de moeite loont, zeker als beginner, om mooie 2-wegs te maken dan te beginnen met 3-wegs.
Meer kans dat het goed gaat en je tevreden bent over het resultaat, en als je later meer wil kan je ze altijd verkopen en een nieuw project beginnen.
Je zou bijvoorbeeld ook:
2 x Seas L15RLY/P 5" woofer
kunnen combineren met een mooie ribbon tweeter van Fountek, deze bijvoorbeeld:
1 x NeoCD3.0M RND BLK
En scheiding op 2500hz.
Of bij wat groter budget 2 x deze en 1 x deze en dan scheiding op 2000hz.
TIP!: Hou met je kosten rekening met een hoop extra kosten (die vielen me even tegen
. In je zijn (je HU en amp buiten beschouwing latend) speakers het duurste de rest valt mee. Maar voor DIY speakers komen er een hoop kosten bij, voor een setje +/- volgende extra kosten.
Scheidingsfilter > 50 tot 100 euro
Hout > zo 40 a 50 euro kwijt voor 22mm mdf met wat zaag opdrachten
Dempingsmatrialen Bitumen, opvulmiddel etc > 50 ~75 euro
Speakerterminals > min 15 euro tot veel meer
Interne kabels > min 10 euro tot veel meer
Afwerking kasten > als je dat leuk doet is ben je denk ik ook min 50 euro kwijt
Mooie schroeven/bouten > 15 euro
Grote bus houtlijm > 12 euro
Kortom, al minimaal 200 euro extra kosten (naast de speakers) voor een set van twee als je enigszins rustig aan doet met de extra's. Oplopend tot veel meer
En dan ga ik er vanuit dat je al lijmklemmen, bovenfrees en decoupeerzaag hebt. Kortom houd hier rekening mee
Ik ben net als jij ook niet begonnen, en was/ben redelijk thuis in car audio. Ben 28 en hou me daar al jaren me 20ste mee bezig. Vroeger gericht op SPL en nu meer op mooie klank.
Ben begonnen aan een budget Visaton 3 weg, om even te proberen. En het is een stuk ingewikkelder dan kant en klare car audio, het valt me enigszins tegen
Meer kans dat het goed gaat en je tevreden bent over het resultaat, en als je later meer wil kan je ze altijd verkopen en een nieuw project beginnen.
Je zou bijvoorbeeld ook:
2 x Seas L15RLY/P 5" woofer
kunnen combineren met een mooie ribbon tweeter van Fountek, deze bijvoorbeeld:
1 x NeoCD3.0M RND BLK
En scheiding op 2500hz.
Of bij wat groter budget 2 x deze en 1 x deze en dan scheiding op 2000hz.
TIP!: Hou met je kosten rekening met een hoop extra kosten (die vielen me even tegen
Scheidingsfilter > 50 tot 100 euro
Hout > zo 40 a 50 euro kwijt voor 22mm mdf met wat zaag opdrachten
Dempingsmatrialen Bitumen, opvulmiddel etc > 50 ~75 euro
Speakerterminals > min 15 euro tot veel meer
Interne kabels > min 10 euro tot veel meer
Afwerking kasten > als je dat leuk doet is ben je denk ik ook min 50 euro kwijt
Mooie schroeven/bouten > 15 euro
Grote bus houtlijm > 12 euro
Kortom, al minimaal 200 euro extra kosten (naast de speakers) voor een set van twee als je enigszins rustig aan doet met de extra's. Oplopend tot veel meer
En dan ga ik er vanuit dat je al lijmklemmen, bovenfrees en decoupeerzaag hebt. Kortom houd hier rekening mee
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Een beginner zonder meetapparatuur losse units aanraden, die ook nog kwetsbaar/delicaat zijn en woofers met een keiharde breakup - in een 2-weg?
Kijk gerust naar een ontwerp met deze units, maar laat het idee zelf te ontwerpen varen als je t met me eens bent:
Rijles geven aan bejaarden in een ferrari is:
- onnodig ingewikkkeld
- zonde van het geld
- potentie geheel te kort doen
Met die laatste woofer is een heel mooi ontwerp; zowel op http://www.zaphaudio.com - L18 monitor, als op http://www.humblehomemadehifi.nl als DD8 MKII
Verder zijn er met de fountek units ook veel ontwerpen in omloop. Wil ze gerust voor je opzoeken als je belangstelling hebt.
Indien je wel wat zelf wilt ontwerpen moet je eigenlijk units pakken die je ergens (gratis) kunt simuleren of tenminste zonder al te veel moeite (volgens het boekje) moet kunnen filteren. Ik zou dan gaan voor breedbandig inzetbare units. Voor een laag afgefilterde woofer zijn de problemen kleiner - die CERAL 4.2 kan dus best met 2x 6,5" Alu fountek om die reden.
Laatst is er een topic geweest van iemand die ook wilde beginnen met het bouwen van een 3-weg speaker, misschien al gelezen? (weet zo ff de naam niet meer)
Succes!
Kijk gerust naar een ontwerp met deze units, maar laat het idee zelf te ontwerpen varen als je t met me eens bent:
Rijles geven aan bejaarden in een ferrari is:
- onnodig ingewikkkeld
- zonde van het geld
- potentie geheel te kort doen
Met die laatste woofer is een heel mooi ontwerp; zowel op http://www.zaphaudio.com - L18 monitor, als op http://www.humblehomemadehifi.nl als DD8 MKII
Verder zijn er met de fountek units ook veel ontwerpen in omloop. Wil ze gerust voor je opzoeken als je belangstelling hebt.
Indien je wel wat zelf wilt ontwerpen moet je eigenlijk units pakken die je ergens (gratis) kunt simuleren of tenminste zonder al te veel moeite (volgens het boekje) moet kunnen filteren. Ik zou dan gaan voor breedbandig inzetbare units. Voor een laag afgefilterde woofer zijn de problemen kleiner - die CERAL 4.2 kan dus best met 2x 6,5" Alu fountek om die reden.
Laatst is er een topic geweest van iemand die ook wilde beginnen met het bouwen van een 3-weg speaker, misschien al gelezen? (weet zo ff de naam niet meer)
Succes!
Re: Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Ik denk dat je dit topic bedoelt 3-weg ontwerpwouter schreef:
Laatst is er een topic geweest van iemand die ook wilde beginnen met het bouwen van een 3-weg speaker, misschien al gelezen? (weet zo ff de naam niet meer)
Succes!
Ik wilde ook zelf wat ontwerpen maar ik ben er ook heel snel achtergekomen dat er meer bij komt kijken.
Het is niet ff een kistje bouwen en drivers erin proppen!
Ik volg dus ook het advies om een bestaand ontwerp te verbouwen in mijn ontwerp.
Succes!
Re: Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Bedankt voor alle reacties !
ik denk dat het voor mij inderdaad verstandig is toch een bestaand ontwerp te pakken .
misschien is er iemand die een 3 weg systeem kent met zilver kleurige drivers zoals de monitor audio speakers ?
het design vind ik namelijk ook een erg belangrijke factor.
met zwarte drivers heb ik al wel een en ander gevonden.
vr gr Mark
ik denk dat het voor mij inderdaad verstandig is toch een bestaand ontwerp te pakken .
misschien is er iemand die een 3 weg systeem kent met zilver kleurige drivers zoals de monitor audio speakers ?
het design vind ik namelijk ook een erg belangrijke factor.
met zwarte drivers heb ik al wel een en ander gevonden.
vr gr Mark
Re: Even voorstellen ,en gelijk een vraag.
Kijk eens naar volgende ontwerpen:
Visaton Classic 200 http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... 200_en.htm
Visaton Atlantis http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... lantis.htm
Visaton Concorde MK III http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... rde_en.htm
Visaton Classic 200 http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... 200_en.htm
Visaton Atlantis http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... lantis.htm
Visaton Concorde MK III http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... rde_en.htm
