Dipool- vs cornerwoofers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Dank je Bertor,
Dat is duidelijk. Ik heb diezelfde resonantie op ca 60 Hz met alleen al mijn monitor speakers. Toch ook maar eens met een convolver aan de slag.
Ik las ergens dat ButeFir ook beschikbaar is onder Win zodat ik hem als DirectX plugin in mijn JRMC player zou kunnen gebruiken. Echter kan ik daar niets naders over vinden. Heb jij (of iemand anders) enig idee hoe dat zit?
<Edit>
Na wat zoekwerk deze gevonden: http://convolver.sourceforge.net/index.html Met de kerstdagen eens mee spelen.
Dat is duidelijk. Ik heb diezelfde resonantie op ca 60 Hz met alleen al mijn monitor speakers. Toch ook maar eens met een convolver aan de slag.
Ik las ergens dat ButeFir ook beschikbaar is onder Win zodat ik hem als DirectX plugin in mijn JRMC player zou kunnen gebruiken. Echter kan ik daar niets naders over vinden. Heb jij (of iemand anders) enig idee hoe dat zit?
<Edit>
Na wat zoekwerk deze gevonden: http://convolver.sourceforge.net/index.html Met de kerstdagen eens mee spelen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Is er dan wat voor te zeggen dan een corner woofer misschien beter zou zijn indien deze als flinke lijnbron/array in de hoek staat? Of is de X-Y-Z corner een ideale positie voor de techniek 'cornerwoofer'?!bij 65 Hz is bij de cornerwoofer een piek te zien en bij de dipool nauwelijks. Bij de cornerwoofer regel ik deze piek gewoon weg, lijkt allemaal goed te gaan.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Geen gekke gedachte Wouter. Maar wil je dan verder een optimaal homogeen geluidsveld dan heb je toch minstens nog 2 andere woofers nodig die dan ook lijnbronnen zouden moeten zijn.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Ben benieuwd! Misschien leuk om daar een apart draadje over te openen. Ik kan je wel helpen, ik het het ooit werkend gehad. Het kan overigens ook met muziekspeler Foobar2000 met de 'impulse response convolver' plugin: http://www.foobar2000.org/components/view/foo_convolvePjotr schreef:Dank je Bertor,
Dat is duidelijk. Ik heb diezelfde resonantie op ca 60 Hz met alleen al mijn monitor speakers. Toch ook maar eens met een convolver aan de slag.
Ik las ergens dat ButeFir ook beschikbaar is onder Win zodat ik hem als DirectX plugin in mijn JRMC player zou kunnen gebruiken. Echter kan ik daar niets naders over vinden. Heb jij (of iemand anders) enig idee hoe dat zit?
<Edit>
Na wat zoekwerk deze gevonden: http://convolver.sourceforge.net/index.html Met de kerstdagen eens mee spelen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Ben erg into dipool subs en cornerwoofers... wil ook experimenten gaan doen en meten, maar kan geen delay instellen... dus moet eerst aan de hardware werken.Geen gekke gedachte Wouter. Maar wil je dan verder een optimaal homogeen geluidsveld dan heb je toch minstens nog 2 andere woofers nodig die dan ook lijnbronnen zouden moeten zijn.
En heb nog 16 stuks 6,5" philips units waarvoor ik een toepassing zoek...
Kan ook nog open baffle line array worden
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Is er dan wat voor te zeggen dan een corner woofer misschien beter zou zijn indien deze als flinke lijnbron/array in de hoek staat? Of is de X-Y-Z corner een ideale positie voor de techniek 'cornerwoofer'?![/quote]
Een perfecte lopende golf in een luissterruimte is haalbaar met een 'double bass array' (DBA). De woofers worden dan op de voor en achterwand geplaats, waarbij de woofers op de achterwand een signaal krijgen dat in tijd is vertraagd en is omgekeerd in polariteit. Er zijn mensen die daarmee hebben geexperimenteerd en goede resultaten verkrijgen:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... st15483815
Een perfecte lopende golf in een luissterruimte is haalbaar met een 'double bass array' (DBA). De woofers worden dan op de voor en achterwand geplaats, waarbij de woofers op de achterwand een signaal krijgen dat in tijd is vertraagd en is omgekeerd in polariteit. Er zijn mensen die daarmee hebben geexperimenteerd en goede resultaten verkrijgen:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... st15483815
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Je hebt toch een computer, wat is het probleemwouter schreef:Ben erg into dipool subs en cornerwoofers... wil ook experimenten gaan doen en meten, maar kan geen delay instellen... dus moet eerst aan de hardware werken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Dat ik op een PC alleen http://www.zelfbouwaudio.nl kan vinden, en Word gebruik voor tekstverwerken
Zonder gekheid, ben er niet handig mee. Ik zou willen dat ik met DSP en delays kon spelen met de PC, maar denk dat ik daarvoor te ver achter loop. Misschien als ik het eens bij een ander werkend zie dat ik kan inschatten of ik het ook aan zou durven, maar voor alsnog ben ik echt een leek op PC gebied.
Verder had ik het artikel hier al eens gelezen:
http://www.nubert.de/downloads/dba.pdf
wel leuk, iets meer plaatjes
In hoeverre is deze techniek anders dan die van Geddes?!
Zonder gekheid, ben er niet handig mee. Ik zou willen dat ik met DSP en delays kon spelen met de PC, maar denk dat ik daarvoor te ver achter loop. Misschien als ik het eens bij een ander werkend zie dat ik kan inschatten of ik het ook aan zou durven, maar voor alsnog ben ik echt een leek op PC gebied.
Verder had ik het artikel hier al eens gelezen:
http://www.nubert.de/downloads/dba.pdf
wel leuk, iets meer plaatjes
In hoeverre is deze techniek anders dan die van Geddes?!
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Volgens mij probeert Geddes een zo diffuus mogelijk geluidsveld te creeren. Hoe dat klankmatig verschilt van DBA, geen idee.
Pjotr gaat in de kerstvakantie aan de slag met roomcorrectie. Als hij e.e.a. beschijft wil ik ook wel support geven en kun jij ook meedoen in dat draadje.
Pjotr gaat in de kerstvakantie aan de slag met roomcorrectie. Als hij e.e.a. beschijft wil ik ook wel support geven en kun jij ook meedoen in dat draadje.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Hoi Bertor
Zit voorlopig nog te studeren op hoe e.e.a.op te zetten. "Convolver" krijg ik i.d.d. netjes als DirectX plugin in JRMC gelinkt.
Paar vraagjes.
Een convolver vraagt een impulsresponsie als input, meestal als wav file.
1/ Normaliter krijg je een impulsresponsie over het frequentiebereik tot 1/2 F_sample en wordt de ondergrens bepaald door het aantal samples vs sample rate. Maar hoe doe je dat als je alleen tot onder zeg 150 Hz wilt corrigeren en niet voor daarboven? Zijn daar tools voor?
2/ En hoe meet ik nu het resultaat als ik een convolver in mijn mediaplayer gelinkt heb? Ik kan Arta moeilijk als input voor mijn mediaplayer gebruiken, die lust alleen wav files of andere PCM files. Arta stuurt mijn geluidskaart rechtstreeks aan? Heb ik toch e.o.a. DirectX patchbay router o.i.d nodig om de generator van Arta door de convolver te sturen.
Zit voorlopig nog te studeren op hoe e.e.a.op te zetten. "Convolver" krijg ik i.d.d. netjes als DirectX plugin in JRMC gelinkt.
Paar vraagjes.
Een convolver vraagt een impulsresponsie als input, meestal als wav file.
1/ Normaliter krijg je een impulsresponsie over het frequentiebereik tot 1/2 F_sample en wordt de ondergrens bepaald door het aantal samples vs sample rate. Maar hoe doe je dat als je alleen tot onder zeg 150 Hz wilt corrigeren en niet voor daarboven? Zijn daar tools voor?
2/ En hoe meet ik nu het resultaat als ik een convolver in mijn mediaplayer gelinkt heb? Ik kan Arta moeilijk als input voor mijn mediaplayer gebruiken, die lust alleen wav files of andere PCM files. Arta stuurt mijn geluidskaart rechtstreeks aan? Heb ik toch e.o.a. DirectX patchbay router o.i.d nodig om de generator van Arta door de convolver te sturen.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Hoi Pjotr,
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je de correctiefilters nu gaat maken, maar ik zal even beschrijven hoe ik het doe. Voor de metingen en het maken van de correctiefilters gebruik ik RoomEQWizard: http://www.hometheatershack.com/roomeq/. Je kunt deze downloaden door een account te maken op dat forum, of je doet mij even een pb. Je hebt Arta dus niet nodig voor de metingen, RoomEQ kan dat met een sinussweep. Voor filtering zijn er 20 banden parametrische equalizing, high en lowpass filters, shelving filters. Uiteindelijk kun je de impulsresponsie van het correctiefilter als wav exporteren. Dit correctiefilter stop je vervolgens in de convolver plugin.
De stappen zijn als volgt:
1. Meet op een aantal plekken op en rond de luisterplek.
2. Doe een middeling van de metingen
3. 1/6 octaaf smoothing
4. Doe de correcties met behulp van de PEQ
5. Exporteer als wav. Kijk even welke bitdepth je nodig hebt, verder zet ik 'normalize' altijd uit
Ik hoop dat de stappen een beetje duidelijk zijn?
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je de correctiefilters nu gaat maken, maar ik zal even beschrijven hoe ik het doe. Voor de metingen en het maken van de correctiefilters gebruik ik RoomEQWizard: http://www.hometheatershack.com/roomeq/. Je kunt deze downloaden door een account te maken op dat forum, of je doet mij even een pb. Je hebt Arta dus niet nodig voor de metingen, RoomEQ kan dat met een sinussweep. Voor filtering zijn er 20 banden parametrische equalizing, high en lowpass filters, shelving filters. Uiteindelijk kun je de impulsresponsie van het correctiefilter als wav exporteren. Dit correctiefilter stop je vervolgens in de convolver plugin.
De stappen zijn als volgt:
1. Meet op een aantal plekken op en rond de luisterplek.
2. Doe een middeling van de metingen
3. 1/6 octaaf smoothing
4. Doe de correcties met behulp van de PEQ
5. Exporteer als wav. Kijk even welke bitdepth je nodig hebt, verder zet ik 'normalize' altijd uit
Ik hoop dat de stappen een beetje duidelijk zijn?
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Hoi Bertor,
Ik heb even een nieuw draadje gemaakt om deze discussie voort te zetten "Bas en room mode correctie met behulp van DRC". Het heeft nu weinig meer met Dipool vs conerwoofers te maken.
Ik heb even een nieuw draadje gemaakt om deze discussie voort te zetten "Bas en room mode correctie met behulp van DRC". Het heeft nu weinig meer met Dipool vs conerwoofers te maken.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Bertor, Waarom pas je na middeling nog smoothing toe? Verlies je dan niet juist precieze informatie?
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Tja, die 1/6e octaaf is een beetje een trade-off. In het diepe laag wil je juist zoveel mogelijk resolutie maar in het mid-laag juist weer iets minder. Ben al vaker 1/6e octaaf tegengekomen als gulden middenweg.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Bij de meeste meetsystemen vind ik dat de resolutie in het laag te wensen overlaat. De stappen zijn imo te groot.
Voor een nauwkeurige laagmeting gebruik ik 'just-lms', welk bij 'lsp-cad' zit. Hier kun je de totale systeemresolutie gebruiken om een smallere band op te meten waardoor de grafiek er veel nauwkeuriger en gedetaillieerder uitziet.
Voor een nauwkeurige laagmeting gebruik ik 'just-lms', welk bij 'lsp-cad' zit. Hier kun je de totale systeemresolutie gebruiken om een smallere band op te meten waardoor de grafiek er veel nauwkeuriger en gedetaillieerder uitziet.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Hallo Ed,
"De meeste meetsystemen" Hoezo??? Je meet bandbreedte/resolutie is: Sample_rate/FFT_lengte. Het hangt er dus maar helemaal van af hoe je dat instelt. Met windowing kan dat een factor 1,5 tot 3 minder worden maar dan nog. REW gebruikt meen ik een FFT van 256K.
Arta heeft een max FFT van 256K en Audiotester zelfs van 1Meg. Met een sample rate van 8 KHz kun je dus heel ver komen in het laag maar ook wel met 44.1 KHz of 48 KHz. Je hebt dat sowieso nodig om T/S parameters van woofers goed op te kunnen meten.
"De meeste meetsystemen" Hoezo??? Je meet bandbreedte/resolutie is: Sample_rate/FFT_lengte. Het hangt er dus maar helemaal van af hoe je dat instelt. Met windowing kan dat een factor 1,5 tot 3 minder worden maar dan nog. REW gebruikt meen ik een FFT van 256K.
Arta heeft een max FFT van 256K en Audiotester zelfs van 1Meg. Met een sample rate van 8 KHz kun je dus heel ver komen in het laag maar ook wel met 44.1 KHz of 48 KHz. Je hebt dat sowieso nodig om T/S parameters van woofers goed op te kunnen meten.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Wel, dat dacht ik dus ook, maar buiten 'just-lms' is het me nog niet gelukt om vloeiende puntloze meting te krijgen in het laag.Pjotr schreef:Hoezo??? Je meet bandbreedte/resolutie is: Sample_rate/FFT_lengte. Het hangt er dus maar helemaal van af hoe je dat instelt.
Arta heeft een max FFT van 256K.
Zal het zondag nog eens met Arta en de ATB 701 meetkaart proberen.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Lijkt mij dat je dan veel last van ruis hebt. 10 - 50 keer middelen en/of de signaal niveaus verhogen helpt dan.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Gisteren heb ik ook wat tijd gehad om met de roomEQwizzard te spelen. Eerst heb ik een 5 punts meting gedaan met alleen mijn mains en daar een gemiddelde van genomen. Het viel me op dat er wel heel veel spreiding zat tussen de verschillende plaatsen. Daarna heb ik de cornerwoofers en de zyclop er bij ingeschakeld. De crossover freq tussen de woofers en de mains zijn gewisseld tussen 80-100-120-150Hz. De latere metingen heb met een "enkele" 4 sweeps meting gedaan (op vier plaatsen).
Voor het eerst kreeg ik het voor elkaar om aanpassingen ook daadwerkelijk terug te zien in de metingen. De metingen zijn daarom denk ik wel aardig gelukt. Helaas kwam ik er net achter dat bij een afbeelding geen legenda zit. Het is dus lastig te zien wat welke grafiek is. Ik heb ook wat boosts gebruikt wat wel wat resultaat opleverder, maar ik moet nog nader onderzoeken of dit wenselijk is. Na de eerste metingen heb ik voornamelijk de onder de 80Hz aanpassingen gedaan. Bij de laatste meting heb ik ook wat hoger aanapssinge vericht.
Ook heb ik een meting gedaan met verschillende fases en een inverted fase. Ik vraag me af of het fase verdraaien op mijn DCX goed werkt. Ook vroeg ik me af of het niet wenselijk is om een par eq in te stellen met een q van meer dan 10. Of levert dit gebruik van veel "heftige" filters ook problemen op?
Wanneer de hongkong dac werkt moet ik maar eens proberen om de mains ook via de DCX te laten lopen zodat ik ook de freq van de mains nog wat kan EQ'en.
Onder de 40Hz loopt de microfoon volgens mij heel erg af of de instellingen waren niet goed gekozen.
gr Kevin
Voor het eerst kreeg ik het voor elkaar om aanpassingen ook daadwerkelijk terug te zien in de metingen. De metingen zijn daarom denk ik wel aardig gelukt. Helaas kwam ik er net achter dat bij een afbeelding geen legenda zit. Het is dus lastig te zien wat welke grafiek is. Ik heb ook wat boosts gebruikt wat wel wat resultaat opleverder, maar ik moet nog nader onderzoeken of dit wenselijk is. Na de eerste metingen heb ik voornamelijk de onder de 80Hz aanpassingen gedaan. Bij de laatste meting heb ik ook wat hoger aanapssinge vericht.
Ook heb ik een meting gedaan met verschillende fases en een inverted fase. Ik vraag me af of het fase verdraaien op mijn DCX goed werkt. Ook vroeg ik me af of het niet wenselijk is om een par eq in te stellen met een q van meer dan 10. Of levert dit gebruik van veel "heftige" filters ook problemen op?
Wanneer de hongkong dac werkt moet ik maar eens proberen om de mains ook via de DCX te laten lopen zodat ik ook de freq van de mains nog wat kan EQ'en.
Onder de 40Hz loopt de microfoon volgens mij heel erg af of de instellingen waren niet goed gekozen.
gr Kevin
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Helaas heb ik geen waterfall plotjes. Mijn kennis van de stof is ook niet heel groot. Schröder frequenties, RT60, waterfall, effecten van Q factor naast de smalbandigheidswaarde zijn allemaal dingen waar ik weinig van weet. Een mooie freqcurve verkrijgen is tot nu toe mijn enige doel, maar ook dit zou niet zaligmakend zijn. Mijn kamer is wel klein. Ik denk dat de ingestelde boosts niet optimaal zijn. Bij de instelling op Amanda d'r DEQ zie ik alleen afgefilterde pieken. Ik had opgemerkt dat in mijn kamer buiten de luisterpositie een vervelend geluidsbeeld heerste (dreunen). Misschien is het beter om alleen de pieken weg te filteren zodat er buiten de luisterplek geen extra pieken worden gemaakt. Dit is misschien het beste compromis. Op de luisterplek klonk het wel lekker. Heerlijke "bass"drums bij Pink Floyd en The Eagles. (Waarom is er zo weinig, voor mij aantrekkelijke muziek, zo goed opgenomen als dit
) Helaas heb ik vanwege drukte erg weinig tijd. Ik denk dat eind januri de eerste mogelijk is om de microfoon er weer bij te pakken.
Het is mij al eerder opgevallen dat het minder storend is om ergens een dip te hebben dan een piek.
Het is mij al eerder opgevallen dat het minder storend is om ergens een dip te hebben dan een piek.
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Ja, helemaal mee eens. Dat gedreun is hinderlijker dan dips (en dat vinden de buren ookk.p. schreef:Het is mij al eerder opgevallen dat het minder storend is om ergens een dip te hebben dan een piek.
Weet niet of je klassiek kunt waarderen maar dit is echt fraai opgenomen met stevig paukenwerk (is ook een klassieker):
- Bijlagen
-
- Solti2.jpg (10.06 KiB) 196 keer bekeken
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Dipool- vs cornerwoofers
Peter, je hebt gelijk, het is een kwestie van de juiste verhouding te vinden.asterduc schreef:Wel, dat dacht ik dus ook, maar buiten 'just-mls' is het me nog niet gelukt om vloeiende puntloze meting te krijgen in het laag.Pjotr schreef:Hoezo??? Je meet bandbreedte/resolutie is: Sample_rate/FFT_lengte. Het hangt er dus maar helemaal van af hoe je dat instelt.
Arta heeft een max FFT van 256K.
In just-mls is dat eenvoudig omdat het ook de enige beschikbare instellingen zijn.
Dan zou het dus ook in Arta moeten lukken.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Dipool- vs cornerwoofers
toch handig zo'n forumasterduc schreef:Dan zou het dus ook in Arta moeten lukken.
