Voorstellen en rotzooi recycle projectje :) [afgerond]

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
meiborg

Voorstellen en rotzooi recycle projectje :) [afgerond]

Bericht door meiborg »

Hallo allemaal,

Hier op 't forum heb ik al een draadje lopen ivm een subje die ik aan het bouwen ben. Echter toen ik zo wat meer over dit forum bladerde zag ik dat ik mij niet helemaal aan de etiquette gehouden had, door mij als nieuweling niet eens netjes voor te stellen :oops:

Hierbij dus een herkansing: Ik ben Reinder, 30 jaar, woon in Tilburg en werk als woonbegeleider. Ben vroeger fietsenmaker geweest en heb twee jaar mts gedaan, heb altijd al een voorliefde voor knutselen en dingetjes maken gehad.

Vorig jaar heb ik mijn eerste setje speakers gemaakt, naar een ontwerp van Emil Attlid. http://attlid.eu/p_scimitar.html Prachtige bookshelf speakertjes waar ik een kleine variatie op heb gemaakt door de TB w3-871 op het laatste moment toch te switchen voor de TB w3-1285sg. Klinkt echt geweldig en aan het bouwen heb ik veel plezier beleefd. Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het bouwproces maar beneden een fototje van het eindresultaat. De speakers heb ik gebouwd uit mdf, het hele kastje vervolgens nog eens ingepakt met berkentriplex voor de looks (geen fineer omdat triplex véél goedkoper was :p) Bijkomend voordeel was dat ik door het berken triplex om de speakers en terminals te laten passen niet hoefde te frezen (had nog geen frees toen). Het eindresultaat heb ik afgelakt met een beetje melkachtige blanke lak wat perfect de houtnerf laat zien, iets wat op de foto niet goed overkomt. Ik krijg er veel complimenten over van bezoekers :)

Tijdens het rondneuzen hier op het forum raakte ik weer geïnspireerd door dit draadje http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9283 van Olaffel. Het recyclen / gebruiken van onderdelen en restjes om een speakertje te maken spreekt me erg aan, ook omdat ik allemaal restmateriaal had rondslingeren in het schuurtje waarvan ik al enkele keren de instructie had gekregen het eens weg te gooien of gebruiken van m'n ega :p

Van bovenstaande project had ik nog twee w3-871's over die ik graag eens tot twee speakertjes zou verwerken. Stukken mdf slingerde nog genoeg rond, restjes verf & halve potjes hout lijm etc. perfect om twee kleine speakertjes te bouwen. De bedoeling is om met zo weinig mogelijk kosten en zoveel mogelijk opmaken van restmateriaal twee kleine suround speakertjes te bouwen. Door de afmetingen van de restjes mdf vielen Cyburg sticks en andere bekende 3" ontwerpen helaas buiten de boot. Toen zag ik dit ontwerp oorspronkelijk van Zaph audio http://www.vikash.info/audio/W3-871S/ wat perfect was om al die restjes eens op te maken. Alleen de filtercomponentjes en terminals moest ik helaas nog aan schaffen, welke ik allemaal zo budget mogelijk besteld heb.

Het bleek tijdens het aftekenen dat ik tussen al die resten net niet genoeg grote stukken mdf had, zijpanelen krijg ik er niet in gepast, het scheelt echt maar milimeters. Toch maar door gegaan met zagen en de kastjes in elkaar gezet, dat wordt echt flink plamuren straks. De gaten voor de terminals en speakers heb ik geprobeerd te zagen met een gatenboor, dat is dus flink ovaal geworden. Hierdoor kan ik weer niet met de frees de speakers en terminals laten verzinken. Kortom het begon al goed :lol: Het frontjes probleem ga ik net als bij mijn eerste speakertjes oplossen door een plaatje er tegen aan te zetten aan de voor en achterkant. Moest natuurlijk met restmateriaal, in dit geval wat hardboard wat nog rondslingerde. Beneden wat foto's van het werk in uitvoering, je ziet dat het allemaal nog erg ruw en provisorisch is wat vooral te danken is aan het gebruik van restmateriaal en het stomme idee om een gatenboor te gebruiken. Ben er zelf wel van overtuigd dat ik het nog weg kan werken en tot mooie strakke kastjes kan omtoveren uiteindelijk :p Ga nu weer verder met bouwen, zal wanneer het weer wat gevorderd is meer foto's toevoegen :)
Bijlagen
De bookshelf speaker naar ontwerp van Emil Attlid
De bookshelf speaker naar ontwerp van Emil Attlid
De mdf kastjes met ovale gaten en te korte zijpanelen :s Wat een vakwerk :lol:
De mdf kastjes met ovale gaten en te korte zijpanelen :s Wat een vakwerk :lol:
Grove opzet van het voor en achter paneeltje uit hardboard, moet nog op maat gevijld/geschuurd worden
Grove opzet van het voor en achter paneeltje uit hardboard, moet nog op maat gevijld/geschuurd worden
Een goede blik op de net te kleine zij panelen, gelukkig ben ik kampioen in plamuren
Een goede blik op de net te kleine zij panelen, gelukkig ben ik kampioen in plamuren
De terminal met het notchfilter er op gekit. Let op het gerecyclede speakerkabel, twee aan elkaar gesoldeerde stukjes :p Moet nog krimpkous omheen
De terminal met het notchfilter er op gekit. Let op het gerecyclede speakerkabel, twee aan elkaar gesoldeerde stukjes :p Moet nog krimpkous omheen
Laatst gewijzigd door meiborg op do 17 dec 2009, 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.
meiborg

Re: Voorstellen en rotzooi recycle projectje :)

Bericht door meiborg »

Inmiddels even flink gevijld aan de gaten in de paneeltjes. Hiervoor een setje naaldvijltjes gebruikt die eigenlijk bedoeld zijn voor werken in de horlogerie (stamt nog uit mijn schooltijd). Ze passen echt perfect om de terminals en speakers. Zal het nog een beetje moeten schuren om wat ruimte te creëren voor wanneer het gelakt is, anders past het dan niet meer :p De omtrek van de paneeltjes moet nog netjes op maat geschuurd worden als ze dadelijk verlijmd zijn.
Bijlagen
De paneeltjes met voltooide uitsparingen
De paneeltjes met voltooide uitsparingen
even passen, fits like a glove
even passen, fits like a glove
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Alsnog welkom dan :wink:

Mag ik je even bedanken voor de link naar Nth Audio, werkelijk wat een mooie site!!

Veel succes met je project!
meiborg

Bericht door meiborg »

Dank je ;)

Ja mooie pagina hè, viel mij trouwens op dat een zekere audio zelfbouw winkel in Nederland twee ontwerpen van Emill verkoopt, echter met een andere naam dan Emill ze heeft gegeven, makes you wonder.. ;)

Heb inmiddels de paneeltjes verlijmd, zit een dikke laag plamuur op de zijpanelen om de ongeveer twee millimeter die ze te kort zijn op te vullen. Volgende stap is om de paneeltjes netjes op maat te schuren, met de bovenfrees wat af te werken aan de frontplaat en dan alles glad te plamuren.
Bijlagen
paneeltjes verlijmd, eerste laag plamuur op de zijpanelen
paneeltjes verlijmd, eerste laag plamuur op de zijpanelen
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Dan zou ik Emill even een mailtje sturen om hem hiervan op de hoogte te stellen en wellicht de tip te geven dat als hij dit niet wilt dat hij wat tekst erbij moet zetten dat het alleen voor de zelfbouwers is bedoeld en niet voor een commerciële instelling of iets dat daarop lijkt.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ja idd, daar zit ik zelf ook al aan te denken. Aan de andere kant, het ontwerp zelf wordt niet verkocht, alleen alle benodigdheden als kit om ze te bouwen. De plannen zelf staan gewoon erbij en maken volgens mij geen onderdeel uit van de kit. Toch maar even een mailtje gestuurd, als brave burger. Waarschijnlijk niks aan de hand maar ja.

Inmiddels de kastjes strak geschaafd en geschuurd, voorkant gefreest en alles staat in de plamuur. Vanmiddag afschuren en dan eerst een laagje mdf grondlak, dan vullende grondverf enz. Deze week staat in het teken van nat schuren en verven, eind van de week polijsten en klaar is Kees!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De kleine steen... dat was geloof ik een eigen ontwikkeling, maar weet dat niet eens zeker.

Die W5 is op het forum ook icm met 2" in praktisch dezelfde vorm gegoten, en TG heeft met die 3" ook zoiets gemaakt alleen dan met een wat duurder woofertje - audiotechnology
meiborg

Bericht door meiborg »

Wat betreft het mailtje, ik weet dat het toevallig in eerste instantie om precies dezelfde ontwerpen ging, echter inmiddels zijn er wat verschillen ook doordat beiden hun site iets hebben aangepast waarbij Emill zijn ontwerpen heeft verbeterd.

Maar meteen een disclaimer, ik weet helemaal niet hoe of wat dit gegaan is en het gaat mij ook niet aan. Ook heb ik met de beheerder van de betreffende winkel hierover geen contact gehad, dit omdat ik zelf goede ervaringen heb met de winkel en ik geen reden zie om mij hier voor de rest verder mee te bemoeien.

De strekking van de email naar Emill die ik gestuurd heb luidt ongeveer, dat ik zijn ontwerp gebouwd heb met een variatie door gebruik te maken van een andere breedbander voor het hoog en dat ik er heel blij mee ben. Daarbij de verandering in het filter gevoegd ter info en hem gecomplimenteerd met het succes van zijn ontwerpen dat ze ook beschikbaar worden gesteld op internet als kit.

Nogmaals, zelf denk ik dus dat er niks aan de hand is en denk dat ik met deze email Emill passend heb bedankt voor het gebruik van zijn ontwerp. Ik las mijn eerdere post en daaruit leek het net alsof ik een soort aangifte ging doen, vandaar dat ik dat hierbij verduidelijk in een nieuwe post zonder de originele te verwijderen aangezien dit misschien nog meer het idee zou geven dat hier iets aan de hand is. Ik vond het gewoon toevallig dat precies dat ontwerp ook in Nederland gepromoot werd :) Verder wil absoluut niet de betreffende winkel in een kwaad daglicht zetten, ik heb juist ervaren dat ze daar erg meedenken met de klant en heel hulpvaardig zijn, niks dan lof :)
meiborg

Bericht door meiborg »

Inmiddels weer wat verder met de luidsprekertjes. Het opmaken van oude verfresten heeft me flink parten gespeeld, heb geprobeerd ze te spuiten met een spuitbusje en dit af te lakken, helaas reageerde de verf op elkaar.. Resultaat, alles er af schuren & opnieuw beginnen.

Ik heb nu een tweede poging gedaan. Ik had natuurlijk meteen kunnen weten dat dit niet goed ging komen maar toch een restje zwarte lak erbij gepakt. Hiermee met een rollertje aan de gang gegaan, verf blijkt vol stukjes opgedroogde verf te zitten :( Enfin misschien kan ik dit met korrel 500 nog wel weg werken, in ieder geval alvast een nieuw potje verf en schuurpapier gehaald want er zal nog een laagje overheen moeten. Wel jammer, er komen zo alleen maar nieuwe restjes bij ;)
Bijlagen
even kijken of de speakertjes nog wel passen, na allerlei verf problemen. Let op de flink gehavende lak dankzij chemische reactie
even kijken of de speakertjes nog wel passen, na allerlei verf problemen. Let op de flink gehavende lak dankzij chemische reactie
IMGP0179.JPG
Tweede poging deze keer met een rollertje
Tweede poging deze keer met een rollertje
meiborg

Bericht door meiborg »

Eindelijk klaar met mijn kleine luidsprekertjes. Het schuren en lakken heeft wat stil gelegen omdat ik meer bezig was met het bestuderen van het transmission line principe :) Hierbij de foto's van het eindproduct, er moet nog wat met commandant 5 gespeeld worden voor de spiegelgladde afwerking maar daar heb ik voorlopig geen zin in.

Verder klinken ze best lekker voor zo'n kleine gesloten behuizing, heb ze op mijn HT versterker aangesloten met de cross-over op 100hz wat heel goed klinkt. Volgende project: een subwoofer met m'n TB w8-740 en waarschijnlijk wordt het dus een TL ;)
Bijlagen
IMGP0186.JPG
Plaats reactie