Info gezocht over Philips AD7063/M8

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door sjons »

Goeienavond/morgen,

een kennis van me heeft nog een paartje AD7063 liggen, en vroeg aan mij of we daar nog wat leuks mee kunnen doen. kan er alleen niet veel van vinden op het net. bedoeling is om (want ze zitten nu in van die plastic hoeletoeter kassies) er een paar nette speakers mee te bouwen die dan mooi voor bij de pc kunnen.

vraag is dus of iemand wat meer info heeft over deze speakers, en misschien ook nog wel een leuk ontwerpje ervoor weet?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door bartsegers »

Ik heb exact dezelfde in mijn vorige auto gehad.
Die zaten er waarschijnlijk niet af fabriek in overigens....

(Volgens mij komt de foto van Hupse zelfs van mij.. :) )
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door sjons »

Dezen kwamen niet uit een auto, maar uit van die ronde 100V luidsprekers.
Dingen klinken best redelijk nog, maar de info bij hupse is wat karig.
Jij hebt dus geen info hierover, of weet ook niet iemand die dat eventueel wel heeft?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door bartsegers »

Uhm...
Ik kan kijken of ik er nog eentje heb liggen, en dan meet ik zn TSP voor je op.
Kan niks beloven, kom vanmiddag in het voorraadhok :)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door arjank »

Met een gesloten kastje tussen de 10 en 15 liter zit je wel goed verwacht ik. Je kunt ook nog kleiner gaan, bijv. 7 liter gesloten en dan met een condensator van pakweg 560uf in serie er voor (GHP principe). Je kunt ook op de oude Philips tour gaan en een kastje van 10 a 15 liter maken met een "gaatjes" achterwand met dempingsmateriaal er op geplakt (kritisch gedempt systeem).
Ik verwacht dat de TSP niet voor bassreflex geschikt zijn maar misschien dat de metingen van Bart uitkomst bieden.

Ook is het handig een lcr netwerkje er tussen te plaatsen om de bafflestep te compenseren, dan klinken die philips breedbanders alleen nog maar beter. Je hebt hier wel meetapparatuur/simulatie programma voor nodig. Simulatie programma en goede oren wil ook nog wel werken :D
Als je eruit bent wel kastje je gaat bouwen dan wil ik wel het lcr netwerkje ontwerpen.

Op dit plaatje zie je de opvolger van de AD7063, meestal zit er tussen deze versies weinig verschil.
Bijlagen
pag14.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door bartsegers »

Sorry, maar ik heb hem niet meer liggen...
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door sjons »

@arjan Super, nu weet ik in ieder geval iets meer dan " het is een luidspreker "... Zal met m'n kennis overleggen, denk dat we dan nog een paar testkasten gaan maken om te kijken wat ie 't mooiste vind. Je hebt niet toevallig nog wat meer info over "de oude Philips tour"? Iig eerst maar bedankt!

@bart Geen probleem, bedankt voor de moeite zover.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door sietse »

Ik kom in mijn archief de 7063 niet tegen, maar wel de 70630. Zou het de zelde kunnen zijn?
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door sjons »

Volgens mij niet, hupse heeft ook een 70630, maar die heeft een andere productiecode... (ah, daar was Bart z'n foto ook al...)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door bartsegers »

Volgens mij zijn het ook echt twee verschillende.
de 7063 had een veel stuggere ophaning/surrund dan de 70630.
Heb je een foto van de jouwe?

Philips heeft namelijk volgens mij 1 van deze twee als batch gebruikt in autodeuren. (toyota)
Een "Lekke" kast is dan wellicht een mooi uitgangspunt.
slecht klonken ze in elk geval zeker niet!
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door sjons »

bartsegers schreef:
Heb je een foto van de jouwe?
Niet bij de hand, maar de plaatjes bij de AD70630/M8 (die van jou) zijn rond, terwijl de speaker waarvan ik de gegevens overgenomen heb dezelfde vorm heeft als de AD7063/M8, oftewel achthoekig...
bartsegers schreef:
Philips heeft namelijk volgens mij 1 van deze twee als batch gebruikt in autodeuren. (toyota)
Waarschijnlijk dan de 630, die ronde dus.
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Info gezocht over Philips AD7063/M8

Bericht door Tweety »

Hallo Sjons,

Misschien dat ik je hier mee een beetje verder mee kan helpen :)

Zoals je ziet is de AD 7063/M iets je eerder ontwikkeld dan de AD 70630/M. En inderdaad lijken ze veel op elkaar, maar zijn niet precies het zelfde.

De AD 7063/M4 heeft voor mij trouwens wel iets speciaals, was mijn eerste ZB. :D

Nou ik hoop dat je er iets mee kan.

Groeten,
Wido
Bijlagen
AD 7063M voorblad.JPG
AD 7063M frequentiecurve.JPG
AD 70630M voorblad.JPG
AD 70630M frequentiecurve.JPG
Plaats reactie