phono versterker

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

phono versterker

Bericht door badduh »

Ik heb een mooie draaitafel op de kop getikt maar mijn audiolab 8000q heeft helaas geen phono aansluiting.
Nu kan ik natuurlijk een kant en klare kopen maar zelf bouwen is leuker en ik hoop een betere kwaliteit voor het zelfde of minder geld te verkrijgen.
Nu heb ik al op internet en op dit forum zitten kijken maar word er nog niet echt wijzer van. Wel kwam ik twee ontwerpen tegen die mij door hun eenvoud aanspreken namelijk de phonoclone en de vsps van rjm http://phonoclone.com.

Nu zijn de ervaringen met de vsps wisselend en van de phonoclone overwegend positief. Probleem is echter dat ik het liefst zowel mm als mc elementen wil kunnen gebruiken. Vraag is dan ook, is de phononclone aan te passen zodat hij voor zowel mc als mm geschikt is?
Of zijn er andere eenvoudige ontwerpen waar ik eens naar zou moeten kijken?
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: phono versterker

Bericht door KILLorBE »

badduh schreef:
Probleem is echter dat ik het liefst zowel mm als mc elementen wil kunnen gebruiken. Vraag is dan ook, is de phononclone aan te passen zodat hij voor zowel mc als mm geschikt is?
Dat is toch al het geval? De PhonoClone :mrgreen:
Ik heb er geen ervaring mee, het was de eerste die in me opkwam toen ik phonoclone las.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door amanda »

Binnekort bij Twisted pair...
http://www.twistedpearaudio.com/news.aspx

Een schema staat al op het DIY forum
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: phono versterker

Bericht door dre »

die ga ik in de gaten houden!

zelf morgen een jasmine lp 03 aan de tand voelen morgen! 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door b_force »

Phono voorversterkers met opamps zijn eigenlijk zelf heel goedkoop te maken. Voordeel aan opamps is dat je de RIAA curve heel erg precies kunt evenaren met een handje vol componenten voor weinig geld.
Echter kan ik me goed voorstellen dat je liever buizen wilt hebben bij een platenspeler. Dat is qua nostalgische waarde wel veel mooier natuurlijk 8)

Ik zou echter gaan voor ECC83/12AX7. Niet zozeer voor de klank, maar puur voor de versterking. Een passief RIAA netwerk dat je laat zien in de startpost verzwakt nmlk behoorlijk. Daarnaast is de output van een gemiddeld element net 2-10mVrms. Dit wil je toch wel richting de 1Vrms hebben. Er is dus echt een hoop versterking nodig.

Binnenkort ga ik voor Interficior een buizen RIAA trapje maken.
Wellicht is dat ook iets voor jou?
badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

Re: phono versterker

Bericht door badduh »

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Na wat zoeken ben ik nog een ander leuk ontwerp tegen gekomen, namelijke de bugle van Hagerman Technology: http://www.hagtech.com/bugle.html

Afbeelding

Heeft een gain tot 70 db dus zou ook geschikt moeten zijn voor mc zal proberen om het schema in eagle te krijgen, snap alleen nog niet zo goed wat ik met ground moet doen, hebben de voeding en het audio signaal een gedeelde ground? Kortom ik heb nog wat te lezen de komende dagen :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: phono versterker

Bericht door Pjotr »

badduh schreef:
Heeft een gain tot 70 db dus zou ook geschikt moeten zijn voor mc
Vergeet het maar. Met de daar opgegeven waarden heeft het ding een nominale gain bij 1 KHz van 43 dB. En met die ruisbron van een serieweerstand van 1K aan de ingang al helemaal ongeschikt voor MC.
badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

Re: phono versterker

Bericht door badduh »

Klopt de waarden in dit schema zijn de standaard waarden voor 40 db, op de website van Hagerman kan je de waarden voor een gain van 70 db uitrekenen: http://www.hagtech.com/equalization.html blijft natuurlijk nog die serie weerstand van 1k over, is er niet een manier om deze te omzeilen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: phono versterker

Bericht door Pjotr »

Voor een MC met een uitgangsspanning < 1 mV is er eigenlijk maar 1 goede oplossing n.l. een jfet aan de ingang. Kijk ook eens hier: http://www.klaus-boening.de/html/lab_page.html

En verder hier het hele verhaal: http://www.klaus-boening.de/html/phonos ... inputstage Pas wel op want er zitten tekenfouten in de schema's op die site, of het moet inmiddels aangepast zijn.
badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

Re: phono versterker

Bericht door badduh »

Heb de website waar je naar verwijst bekeken maar moet helaas toegeven dat mijn kennis tekort schiet om het ook daadwerkelijk te begrijpen :(
Ken jij een kant en klaar ontwerp wat voldoet aan mijn eisen van simpel dus door een beginner als mij te maken en mm en mc mogelijkheid?

Na wat verder zoeken naar de bugle phono kwam ik het volgende tegen: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=21339.0 nu begrijp ik uit het verhaal dat hij er een soort reverse riaa curve van maakt maar ik neem aan dat het niets afdoet van het idee om de noise omlaag te brengen door de weerstanden te verlagen. Hij heeft het volgende schema gepost, de weerstand aan de ingang is nu 39 ohm ipv 1k, ook heeft hij R11 en R9 uit het vorige schema weg gelaten, kan jij inschatten of dit met de gewijzigde riaa curve te maken heeft of dat deze sowieso niet nodig zijn?
I want to have a very low noise Bugle. I have two of the PCBs and are planning to build one with very low resistor values to make the
resistor noise as low as possible.

Of course one can use lower noise OPamps than the OPA134, but I want to build a antiRIAA that is a lowest noise version by just lowering and removeing resistors.

Lowering resistor values means increasing some capacitor values. I have increased most capacitors by a factor 10. See schematics below.
RIAA correction resistor values are lowerd by about a factor of 10. Not exactly 10 as I
wanted a better RIAAaccuracy than is standrad in the Bugle.

Resistors R29 and R27 are removed (1k standard).
The input series resistor is lowered from 1k to 39 Ohm.

Feedback resistors are lowered about a factor 10, too.

I am lucky to have 220n, and 100n polystyrene caps. C3 will be a 2.2u WIMA MKP10 (or MKP10) and is paralleled with 47n PS for best sound quality.

My simulations in SPICE show good promise for my modificatons. WIth Hagerman's RIAA reference (see schematics below) I get about +-0.025 dB RIAA inaccurace from 20Hz - 20kHz!

Can there be any problems / disadvantage with my modifications?
Schema:
http://coset.se/tmp/Audio/Hagerman/S1.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: phono versterker

Bericht door Pjotr »

Dat ziet er al beter uit :D Voor de eerste op-amp zou ik dan toch de ruisarmere nemen b.v. de LME49710
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door b_force »

jeetje 3 opamps voor een RIAA, moet niet veel gekker worden :lol:
Doorgaans gebruik je twee en als je even goed prutst/simuleert/berekent kan het zelfs met 1.
Gaat prima met elke opamp naar smaak, kost een beetje, presteert een hoop.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: phono versterker

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Doorgaans gebruik je twee en als je even goed prutst/simuleert/berekent kan het zelfs met 1.
Gaat prima met elke opamp naar smaak, kost een beetje, presteert een hoop.
Ga eerst maar eens zelf berekenen, simuleren en prutsen :D Met 1 op-amp ga je nooit de benodigde versterking en bandbreedte halen voor een MC-pre met een passieve RIAA correctie. En met 2 gaat het erg krapjes aan worden en heb je op-amps nodig met een erg groot GBP.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door b_force »

Niet met passief nee, maar daarom moet je hem ook in de terugkoppellus zetten.
Je bent gek als je het passief gaat doen, dat is waanzinnig inefficiënt.
Check bv de website van Jacco Dekkers, die heeft een mooi calculator daar op staan. Mocht je geïnteresseerd zijn in de wiskundig regeltechnische afleiding dan kun je daar ook je lol op. (hoewel wat te hoog gegrepen voor sommigen)

Ik heb hier simulaties, berekeningen en experimenten genoeg mee gedaan!!!
Dus dat hoef ik echt niet nog eens te doen! :wink:

Overigens zou je het (theoretisch) net kunnen halen met een 12ax7/ecc83 buis (dus 2 triodes). Echter ga ik dan even uit van een output van ongeveer 4mV (dat redelijk standaard is). Een MC is meestal lager en heeft wat meer versterking nodig.
Maar daarover binnenkort dus meer.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: phono versterker

Bericht door rho »

Misschien nog een optie: ESP P06.
En nog wat meer voorbeelden van die site.

Die ESP P06 heb ik hier spelen (enkel MM) en ben daar best wel tevreden over.
badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

Re: phono versterker

Bericht door badduh »

Die was ik inmiddels al eens tegengekomen, maar is niet geschikt voor mc. Ik lees toch wel aardige dingen over de bugle, er zijn ook diverse mensen die hem met succes in standaard vorm hebben gebruikt met een mc element. Denk dat ik maar eens moet proberen om een schema te tekenen in eagle, of zijn er eenvoudigere alternatieven welke ook een pcb kunnen genereren?
badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

Re: phono versterker

Bericht door badduh »

Ik ben inmiddels een beetje in eagle aan het prutsen geweest en heb het volgende schema weten te maken, nu staan er nog geen waardes in maar ik hoop dat jullie wat commentaar kunnen geven of ik op de goede weg ben en of er dingen zijn waar ik me aan moet houden bij het tekenen van een schema. Tevens weet ik als leek nog steeds niet wat ik met die ground aan moet, is de ground voor de voeding en voor het audio signaal het zelfde :?:
beagle_v0.1.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door b_force »

Waarom neem je de RIAA passief en niet in de terugkoppeling?
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

Buis ecc83 met riaa verwerkt in de tegenkoppeling.

Met een high output MC (denon DL110) kun je zo aansluiten op deze mm trap
Bijlagen
m m trap alg.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door b_force »

Leuk schema, maar de versterking is nog lang niet voldoende.
Ik kom net op een versterking van rond de 43.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: phono versterker

Bericht door Miniwatt »

badduh schreef:
is de ground voor de voeding en voor het audio signaal het zelfde :?:
Ja, klopt.

Dit is ook een leuke met één ECC83 per kanaal (ik gebruik deze nu), versterkt ook niet heel erg veel, copyright van onze KT88.
Bijlagen
kt7riaach0.jpg
badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

Re: phono versterker

Bericht door badduh »

b_force schreef:
Leuk schema, maar de versterking is nog lang niet voldoende.
Ik kom net op een versterking van rond de 43.
dl110 is ook een high output mc.

Wel leuk die buizen trapjes, maar wou het eerst maar eens bij een opamp versie houden. Dat ik een passief riaa gedeelte gebruik is omdat dat het ontwerp van de bugle is. Aangezien ik een bestaand ontwerp wil gebruiken wou ik dat maar zo laten.

Is er een maximale waarden voor de elco's welke direct aan de voedingspennen van de opamps komen?
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

Opamps vreselijk dat geluid uit die krengen. wel presies maar dat kan met buizen ook.
Inderdaad de Denon DL110 is een highoutput mc

Met dit element kwam ik geen drive tekort hoor nagenoeg geen ruis, oke een groot contrast met cd nivo maar ja dat is appels peren vergelijk

Buisjes wel voeden met 6,3volt gelijkspanning ivm eventuele brom, die ik totaal niet heb
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door b_force »

Je bedoelt eerder dat opamps opeens niet allerlei dingen extra laten horen :wink: 8)
Met opamps kun je prima kwaliteit RIAA preamps maken, daar is echt helemaal niks mis mee.
Ik kan me echter voorstellen dat buizen wat leuker en mooier staan bij een goede platenspeler en je dat een veel beter gevoel geeft. Ik vind het nmlk ook wel een stuk beter.

Ik heb even gegoogled en de Denon DL110 schijnt iets van 1,6mVrms output te hebben.
Laten we ongeveer zeggen dat je ongeveer 1Vrms wilt hebben, dan moet je zo'n 625 keer versterken.
Dat is dan nog zonder RIAA correctie dus het wordt nog iets meer. (weet ik even niet uit het hoofd, hangt tevens ook van de soort schakeling af, ergens rond 20-25dB)
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

Je bedoelt eerder dat opamps opeens niet allerlei dingen extra laten horen

nee

Opamps klinken in mijn smaak niet, zelfs in cd spelers probeer ik ze te vermijden.
Dat is denk ik een persoonlijke smaak.
Heb ooit een opamp riaa gehad, maar wat een verschil dit gaf met dit buis ontwerpje was aanzienlijk.
Plaats reactie