even een vraagje
Moderator: Beheerdersteam
even een vraagje
ik wil met 2 woofers die eigenlijk voor de auto gemaakt zijn voor in huis iets maken in eerste instantie een tl per sub omdat ik dat een goed klinkende kast vindt
maar nu had ik een hersen scheet en nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een TL te combineren met een hoorn behuizing
dus achter de speaker magneetkant een tl en aan de voorkant van de speaker een hoorn is dit mogelijk en zou het een leuk geluid geven
maar nu had ik een hersen scheet en nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een TL te combineren met een hoorn behuizing
dus achter de speaker magneetkant een tl en aan de voorkant van de speaker een hoorn is dit mogelijk en zou het een leuk geluid geven
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: even een vraagje
he robnie,
Dit is niet echt haalbaar.
Je belast de driver natuurlijk door hem in een behuizing te plaatsen. Als je hem tweezijdig gaat belasten met ook nog verschillende kasttypen, denk ik dat het puinhoop wordt.
Daarbij is een hoorn voor echt sublaag, immens groot.
Ik ken je voorliefde voor de TL, maar ik wil je eens wijzen op de Tapped horn.
Lees er eens wat over zou ik zeggen, ik denk dat jij dit namelijk wel kan waarderen!
Je kunt er zeer diep laag mee verkrijgen, en de behuizing is eenvoudig.
(Moet wel custom worden berekend)
Welke driver wil je gebruiken ?
Dit is niet echt haalbaar.
Je belast de driver natuurlijk door hem in een behuizing te plaatsen. Als je hem tweezijdig gaat belasten met ook nog verschillende kasttypen, denk ik dat het puinhoop wordt.
Daarbij is een hoorn voor echt sublaag, immens groot.
Ik ken je voorliefde voor de TL, maar ik wil je eens wijzen op de Tapped horn.
Lees er eens wat over zou ik zeggen, ik denk dat jij dit namelijk wel kan waarderen!
Je kunt er zeer diep laag mee verkrijgen, en de behuizing is eenvoudig.
(Moet wel custom worden berekend)
Welke driver wil je gebruiken ?
Re: even een vraagje
ik wil 2 drivers gebruiken 1 driver per kast.
van rockford fosgate uit de oude he2 serie.
deze zijn 2x4ohm en 400 watt rms en tien inch.
deze wil ik dan serie schakelen zo dat ik op 8 ohm uit kom en dan op een aparte.
versterker zetten voor puur sub ik zal de t/s even opzoeken heb ik zo even niet bij de hand.
ik weet dat de FS 30 hz is meer nog even niet maar komt ook nog
ik kan wel zeggen dat d grote niet zo veel uitmaakt als hij maar goed laag weergeeft.
dat is nr 1 en niet anders
van rockford fosgate uit de oude he2 serie.
deze zijn 2x4ohm en 400 watt rms en tien inch.
deze wil ik dan serie schakelen zo dat ik op 8 ohm uit kom en dan op een aparte.
versterker zetten voor puur sub ik zal de t/s even opzoeken heb ik zo even niet bij de hand.
ik weet dat de FS 30 hz is meer nog even niet maar komt ook nog
ik kan wel zeggen dat d grote niet zo veel uitmaakt als hij maar goed laag weergeeft.
dat is nr 1 en niet anders
Re: even een vraagje
he bart lijkt mij zeker een leuke behuizing om te maken.
maar er schijnen volgens wat ik gelezen heb nog wat moeilijkheden te zijn omwille van het berekenen van zo een behuizing.
mocht jij hier enige kennis van hebben zou ik graag de moeite nemen er een te bouwen.
ik hoop dat jij mij hiermee verder kan helpen dan zal ik de t/s opzoeken van de subs.
alvast bedankt
maar er schijnen volgens wat ik gelezen heb nog wat moeilijkheden te zijn omwille van het berekenen van zo een behuizing.
mocht jij hier enige kennis van hebben zou ik graag de moeite nemen er een te bouwen.
ik hoop dat jij mij hiermee verder kan helpen dan zal ik de t/s opzoeken van de subs.
alvast bedankt
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: even een vraagje
Het punt is, dat ik de simulatie van een TappedHorn aardig onder de knie had.
Totdat ik mijn totale Pc geformatteerd heb, en alles kwijt ben geraakt. (echt alles...)
De simulatie was met de raveland axx1010, en ging vrij aardig laag.
Ik heb mijn simulatie toen aan de hand van deze site gedaan.
http://www.volvotreter.de/th.htm
Als ik weer tijd heb, dan moet ik weer hornresp downloaden en erachter gaan zitten.
Er zijn vast andere forummers die wel an snel een simu kunnen intikken.
Je weet een beetje wat de vorm (kan) zijn bij een tapped horn neem ik aan...
Dit is te zien op de foto's, erg lang en smal, of opgerold etc.
Je moet misschien voor het aardige wel even de volledige parameters hier vermelden.
hornresp wilt graag van je het volgende weten:
SD:
BL:
Cms:
Rms:
Mmd:
Le:
Re:
Kun je daar achter komen? Wellicht door Winisd de ontbrekenede parameters te laten berekenen. (versie alpha kan dat volgens mij)
Had je graag op weg geholpen, maar zoals je kan lezen heb ik geen enkel progje meer op de pc staan, afgezien van de echt belangrijke back-up spullen natuurlijk.
Totdat ik mijn totale Pc geformatteerd heb, en alles kwijt ben geraakt. (echt alles...)
De simulatie was met de raveland axx1010, en ging vrij aardig laag.
Ik heb mijn simulatie toen aan de hand van deze site gedaan.
http://www.volvotreter.de/th.htm
Als ik weer tijd heb, dan moet ik weer hornresp downloaden en erachter gaan zitten.
Er zijn vast andere forummers die wel an snel een simu kunnen intikken.
Je weet een beetje wat de vorm (kan) zijn bij een tapped horn neem ik aan...
Dit is te zien op de foto's, erg lang en smal, of opgerold etc.
Je moet misschien voor het aardige wel even de volledige parameters hier vermelden.
hornresp wilt graag van je het volgende weten:
SD:
BL:
Cms:
Rms:
Mmd:
Le:
Re:
Kun je daar achter komen? Wellicht door Winisd de ontbrekenede parameters te laten berekenen. (versie alpha kan dat volgens mij)
Had je graag op weg geholpen, maar zoals je kan lezen heb ik geen enkel progje meer op de pc staan, afgezien van de echt belangrijke back-up spullen natuurlijk.
-
Juriaan
- Ook commercieel actief
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
- Locatie: Schinveld
Re: even een vraagje
kistje voor in de auto was ook een (door mij berekende) backloaded horn ,
dus Robnie is er inmiddels bekend mee
dus Robnie is er inmiddels bekend mee
Re: even een vraagje
he juriaantje ja klopt die backloadedhorn die jij berekend had voor mij ging ook aaardig met 2x8inch.
maar die is inmiddels ook al weer van eigenaar verwisseld.
hij is naar een forummer gegaan langeharry.
nu speel ik met een enkele 10 inch x-ion in een door bart berekende transmissielijn.
maar een backloadedhorn is toch weer heel anders als een tappedhorn dat is in mijn ogen een omgedraaide TL.
ha ha bart die t/s die jij vraagt zijn net die gegevens die ik nog niet heb gevonden ik heb tot nu toe
VAS
FS
QTS
en verder is het nog even vaag maar ik vindt ze wel als ze er zijn ha ha
maar heb nog even tijd nodig.
als ik ze compleet heb post ik ze hier en mischien is er dan iemand die mij verder zou kunnen helpen.
maar die is inmiddels ook al weer van eigenaar verwisseld.
hij is naar een forummer gegaan langeharry.
nu speel ik met een enkele 10 inch x-ion in een door bart berekende transmissielijn.
maar een backloadedhorn is toch weer heel anders als een tappedhorn dat is in mijn ogen een omgedraaide TL.
ha ha bart die t/s die jij vraagt zijn net die gegevens die ik nog niet heb gevonden ik heb tot nu toe
VAS
FS
QTS
en verder is het nog even vaag maar ik vindt ze wel als ze er zijn ha ha
maar heb nog even tijd nodig.
als ik ze compleet heb post ik ze hier en mischien is er dan iemand die mij verder zou kunnen helpen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: even een vraagje
Wat is het exacte typenummer van die woofer ?
Zet wat je vind hier maar neer, je kunt vaak andere parameters uitrekeken namelijk.
Of.... Je laat de woofer even doormeten als er in de buurt een forumlid woont die dat met LIMP doet bv.
Zet wat je vind hier maar neer, je kunt vaak andere parameters uitrekeken namelijk.
Of.... Je laat de woofer even doormeten als er in de buurt een forumlid woont die dat met LIMP doet bv.
Re: even een vraagje
sorry voor de late reaktie bart maar het type nr is rockford fosgate rfp3210 ofwel he2 genoemd en dan de zwarte serie met de zwarte conus ik ben zelf al aan het zoeken maar de site van rockford is hier niet zo vlot helaas
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: even een vraagje
Gevint...
Ik heb nu weinig tijd, maar je moet gewoon zelf aan de slag met Hornsresp (simulatie programma)
Gewoon rustig stap voor stap het programma begrijpen.
Met dit bij de hand, moet het iedereen lukken.
http://www.licht-geluid.nl/forum/zelfbo ... nresp.html
Ik gebruik ook soms deze site voor wat ondersteuning.
http://www.cowanaudio.com/th.html
Ik heb nu weinig tijd, maar je moet gewoon zelf aan de slag met Hornsresp (simulatie programma)
Gewoon rustig stap voor stap het programma begrijpen.
Met dit bij de hand, moet het iedereen lukken.
http://www.licht-geluid.nl/forum/zelfbo ... nresp.html
Ik gebruik ook soms deze site voor wat ondersteuning.
http://www.cowanaudio.com/th.html
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: even een vraagje
Speakerbouwers (met meer hornresp en tapped horn ervaring)
Wie kan mij verder helpen met de simulatie van een Tapped Horn voor deze woofers?
Ik krijg wel iets, maar uhm niet erg hoog inzetbaar, en toch ook niet compact, met dik 4 meter...
(Ik weet dat ze niet klein worden, maar toch, moet korter kunnen toch?)
Ik heb net pas gemerkt dat de nieuwste Hornresp een Tapped HOrn simulator heeft. (real time, zoals in bijvoorbeeld winisd dat ook gebeurt als je wat veranderd)
Zie mijn probeersel.
Wie kan mij verder helpen met de simulatie van een Tapped Horn voor deze woofers?
Ik krijg wel iets, maar uhm niet erg hoog inzetbaar, en toch ook niet compact, met dik 4 meter...
(Ik weet dat ze niet klein worden, maar toch, moet korter kunnen toch?)
Ik heb net pas gemerkt dat de nieuwste Hornresp een Tapped HOrn simulator heeft. (real time, zoals in bijvoorbeeld winisd dat ook gebeurt als je wat veranderd)
Zie mijn probeersel.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: even een vraagje
Ik krijg het niet voor elkaar hier iets huiskamer waardigs voor te maken.
Hij moet HEEL lang worden om een vlakke response te krijgen.
(maar dan speelt hij meteen richting de 15hz....
) Bruikbaar tot 50 +/-
Vrij bizar eigenlijk
Hij moet HEEL lang worden om een vlakke response te krijgen.
(maar dan speelt hij meteen richting de 15hz....
Vrij bizar eigenlijk
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: even een vraagje
raar verloop van die lijn, zo eerst heel dik, dan een smalle doorgang en dan weer dik...
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: even een vraagje
Inderdaad,
Ik zou mijn handen er niet voor in het vuur steken
Verkopen die drivers, en dan éen van de geschikte Tapped Horn kandidaten kopen...
Ik zou mijn handen er niet voor in het vuur steken
Verkopen die drivers, en dan éen van de geschikte Tapped Horn kandidaten kopen...
Re: even een vraagje
ik weet niet hoe ik moet zien hoe groot de kist wordt en hoe de line wordt.
ben er wel nieuwschierig naar eigenlijk zouden jullie mij wat opheldering kunnen geven.
door een eenvoudig tekeningetje met wat maten van de behuizing die.
er besproken wordt zou ik zeer waarderen alvast bedankt
ben er wel nieuwschierig naar eigenlijk zouden jullie mij wat opheldering kunnen geven.
door een eenvoudig tekeningetje met wat maten van de behuizing die.
er besproken wordt zou ik zeer waarderen alvast bedankt
