Simpel te bouwen digital delay: bestaat het?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Marp
Beheerder / Sysadmin

Simpel te bouwen digital delay: bestaat het?

Bericht door Marp »

Wat ik me afvraag is of er geen eenvoudige manier is om een digital delay voor audio te maken. Dit was 10 jaar terug al erg eenvoudig met een chip van Mitsubishi. Zie: schema ESP. Hiervan was alleen de vertraging gefixeerd op 20 ms, en de chip is al sinds 2000 niet meer verkrijgbaar.

In een tijd dat zelfs eenvoudige digitale apparaten van een delay-functie zijn voorzien en dat Behringer voor 39,- een effectpedaal levert met 24-bits AD/DA-conversie en een meervoudige stereo delay tot 1300 ms, stelt een variabele delay tot pakweg 15 ms eigenlijk niets meer voor. Toch kom ik voor zelfbouwers maar bitter weinig tegen.

Kent iemand een eenvoudige oplossing om (zonder PC) een of enkele audio-signalen tot hooguit 15 ms te vertragen?

--
Ps: Voti verkoopt wel een analoge chip van Panasonic, maar de specs zijn duidelijk niet van deze tijd.
ray5150

Re: Simpel te bouwen digital delay: bestaat het?

Bericht door ray5150 »

Ehm, ja, dat kan wel. probeer de PT2399 eens. of hij echt hifi is en 16 bits weet ik niet zo een, twee, drie, 't is wel een stuk moderner dan een BBD.

Hier te koop: http://www.newtone-online.nl/catalog/pr ... cts_id=172

Link naar schema met audio voorbeelden: http://www.diystompboxes.com/smfforum/i ... ic=60662.0

en een datasheet:
PT2399.pdf
(95.24 KiB) 49 keer gedownload
Wat ben je er precies mee van plan?

[edit, ik zie net in de datasheet dat zijn laagste delay 31 ms is. vormt dat een probleem?]
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat geeft inderdaad wel een probleem: de bedoeling is om audio synchroon weer te geven met het geluid wat afkomstig is van een 1,5 tot 6 meter verderop geplaatste luidspreker. Dat komt neer op 3,5 tot 15 ms. Deze is dan niet bruikbaar, maar het geeft wel hoop. O:)

Wat ik van plan ben: testen of afstraalgedrag en de immer zo wenselijke diepte te beinvloeden zijn met mono luidsprekers door de ruimte, die op het juiste moment zacht in tegenfase meespelen. Want waarom zou je geluid alleen maar een bepaalde richting op willen duwen, als je het tegelijkertijd vanuit andere richtingen weg kan trekken mits juist gedoseerd, exact getimed, en voldoende verspreid...

Is dit beheersbaar, dan is met een behuizing met minimale rechtstreekse reflecties wellicht een haarscherpe focus mogelijk, terwijl de electronica een doseerbare hoeveelheid indirecte reflecties simuleert (geen echo maar enkelvoudig signaal). Ondermeer de ogenschijnlijke afstand tot de achterwand zou dan misschien vergroot kunnen worden. Of de tegenoverliggende wand kan akoestisch een beetje transparanter worden en wellicht iets verder weg lijken... bij het gebruik van vééél drivers, óf een aantal verticale rondstralers op die wand.

Hoog zijn de verwachtingen vooralsnog niet, maar nu ik toch met verspreid geplaatste woofers aan de slag ga wil ik dit ook graag gelijk testen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou eens op Marktplaats kijken. Daar worden digitale delays vaak voor een habbekrats aangeboden. Kun je zelf niet tegenaan bouwen.

Maar idd of die 16 bits zijn is de vraag, de oudere zijn soms 14 bits. De nieuwere daarentegen 24 bits.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Naar wat voor soort apparaten kijk je dan op marktplaats?

--
Edit: je bedoelt toch niet digitale effect-apparatuur welke een signaal verzwakt blijft repeteren? Bij mijn weten kan je daarbij het aantal repeats meestal niet op 1x en op -0 dB instellen, al kan dit in de loop der tijd zijn veranderd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Edit: je bedoelt toch niet digitale effect-apparatuur welke een signaal verzwakt blijft repeteren? Bij mijn weten kan je daarbij het aantal repeats meestal niet op 1x en op -0 dB instellen, al kan dit in de loop der tijd zijn veranderd.
Ja, de meeste hebben ook gewoon sec een delay instelling, heet dan iets van "tape delay". Max is dat iets van 2,5 tot 5 sec. Wat het minimaal is zou ik niet durven zeggen.

Overigens kan ik mij niet voorstellen dat er niet allerhande VST plug-ins zijn voor zoiets.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

In de stand "tape delay" verwacht ik dat de delay nooit lager gaat zijn dan 300 ms (wat voor dat effect al ongebruikelijk laag is). Met VST is een aantal milliseconden geen enkel probleem, en met een of meer geluidskaarten zijn waarschijnlijk heel wat zones te creëren. Alleen komt dan alsnog die computer om de hoek kijken.

Ik hoop toch nog eens een eenvoudige single chip delay tegen te komen. Een PT2399 had bijv. een heel leuke oplossing kunnen zijn als 31,3 ms niet de kortste vertragingstijd was. Heel handig dat de vertraging met slechts een weerstandje kan worden ingesteld.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Misschien is dit wat? Felston DD740 Digital Audio Delay: http://www.felston.com/

"0 - 340 milliseconds in 1ms or 0.33ms steps (96kHz sample rate signals)"

Er zijn meer van dit soort doosjes te vinden.

<Edit>

Hmm, nieuw toch wel boven je begroting denk ik: http://shop.varitech.nl/product_info.ph ... cts_id=402
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hier iemand die iets zelf gebouwd heeft: http://burnit.co.uk/sdiy/index.php?page=4xd Zo te zien geen simpel project.

Hmm nu ik er zo over nadenk moet het niet zo moeilijk zijn om een serieel S/PDIF of I2S signaal digitaal te vertragen. Nou nog iemand die daar tijd voor en zin in heeft :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Marp schreef:
Naar wat voor soort apparaten kijk je dan op marktplaats?

--
Er zijn genoeg modellen waar dit wel mogelijk is.
Ik noem bijvoorbeeld de Alesis Midiverb 3 en 4, Yamaha SPX serie, Digitech TSR serie. met een beetje zoeken te vinden rond de 100 euro.

Zelf kocht ik onlangs een Midiverb 4 voor 40 euro, had wel een kapotte backlight achter de LCD. is inmiddels gefixt. :D
Met het uitzoeken van alle mogelijkheden ben je zo een paar avonden zoet.

Mischien is dit iets voor je : de Berhinger SHARK.
Kost rond de 100 a 120 euro, enekelvoudige delay, instelbaar is ms. feet en meters. 0 tot 2500 mseconde.
Bedoelt om tijdvertragings problemen tussen grotere PA torens op te heffen. is helaas wel mono.
eigenlijk precies wat je zoekt. :mrgreen:

Yamaha maakt ook zoiets, maar die kost wel 8 keer zo duur.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hé die Behringer had ik nog niet eens gezien :D

En jouw favoriet TC Electronic noem je niet eens? :mrgreen: Mwa, kost ook iets van over de 1K dan ....
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
En jouw favoriet TC Electronic noem je niet eens? :mrgreen: Mwa, kost ook iets van over de 1K dan ....
Met TC, Lexicon en Eventide kom je in een heel andere divisie natuurlijk, ook voor mij onbetaalbaar.
Ik dacht een beetje rekening te houden met Mario's budget, maar vooruit.
De beste delay aller tijden : De TC electronics 2290. \:D/ \:D/ \:D/
2290_Front.jpg
Word nu niet meer gemaakt, had een nieuwprijs waar je een hele leuke auto voor kocht. (7000 gulden voor de basisversie.)
doet nu nog gebruikt minimaal 1000 euri's......

The Edge van U2 heeft er een stuk of 6, en nog een paar reserve waarschijnlijk...
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Daar zal ik dan maar eens een stuk of 6 van bestellen... om te proberen. Als het werkt, kan ik er altijd nog een aantal bij kopen om een zwik FR88-EX á 25,- aan te sturen. 8)
Pjotr schreef:
Hmm nu ik er zo over nadenk moet het niet zo moeilijk zijn om een serieel S/PDIF of I2S signaal digitaal te vertragen. Nou nog iemand die daar tijd voor en zin in heeft :D
Moeilijk kan het inderdaad niet zijn om data slechts een aantal milliseconden op te slaan. De meest onbenullige IC's en apparaten die ook maar iets met DSP doen, beschikken vaak al over veel uitgebreidere delay-mogelijkheden. En dan is dat nog slechts een nevenfunctie die amper iets kost.

Eigenlijk verwacht ik geen chip meer te vinden die simpelweg een paar ms vertraagt, omdat die functie al overal in wordt geintegreerd. Maar wie weet... met ons allen weten/zien we meer dan ik alleen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”