Bibliotheek ZBA

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bibliotheek ZBA

Bericht door Pjotr »

Omdat we geen "Zelfbouwaudio Algemeen" hebben maar even in dit hoofdstuk :D

Op de front pagina van ZBA staat een bibliotheek (velen weten dat niet eens denk ik). Echter de index daarvan is nou niet echt up-to-date. Als je wat wilt opzoeken zit je je rot te zoeken en moet je een heel artikel doorspitten voor het gewenste onderwerp. Ook merkte ik dat bepaalde links naar illustraties niet meer werkten, terwijl die toch nog ergens op de server moeten staan.

Dat is jammer want daar is veel werk ingestoken met name door Sietse. Dus...........

1/ Kan het overzicht niet wat opgeruimd/bijgewerkt worden.
2/ Kan er niet een link naar toe komen op het forum zodat mensen ook weten wat op de front pagina te beleven is.

(Ik weet wel, er staat een link maar die is nou niet echt duidelijk).
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door Arno »

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik stond zelfs min of meer op het punt om hetzelfde aan te kaarten.

Wat mij zelfs beter lijkt, is als de artikelen van de voorpagina worden opgenomen in een nieuw forumonderdeel of subfora voor tips en 'handleidingen'.
Ik heb plannen om wat 'handleidingen' te maken, waarin ik vaak terugkerende vragen/problemen met betrekking tot houtbewerking zou willen aanpakken. Het zou dan fijn zijn als dat niet 'kwijt' zou raken op de voorpagina.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door Henkjan »

Er wordt achter de schermen wat getest... maar echt vlot gaat t niet moet ik toegeven, we hebben t allemaal vrij druk
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door Marp »

Arno schreef:
Ik heb plannen om wat 'handleidingen' te maken, waarin ik vaak terugkerende vragen/problemen met betrekking tot houtbewerking zou willen aanpakken.
Dat zou erg mooi zijn. Ik denk dat je daar veel mensen mee kan helpen.

Laat het ontbreken van afbeeldingen je niet afschrikken: waar iets ontbreekt, gaat het om gelinkte afbeeldingen op een server waarvan het adres is verlopen. Het elders plaatsen stamt uit de tijd dat afbeeldingen nog niet lokaal op de server werden opgeslagen. Misschien kunnen we tussendoor eens tijd vinden om alle artikelen na te lopen.

In elk geval: wil je een nieuw artikel aandragen, dan worden bijbehorende bestanden gewoon bij het artikel opgeslagen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Wat mij zelfs beter lijkt, is als de artikelen van de voorpagina worden opgenomen in een nieuw forumonderdeel of subfora voor tips en 'handleidingen'.
Hier even op terugkomend. Ik vind het eigenlijk wel prima dat het apart in een bibliotheek staat en het verder niet als forumdraadjes onbeheerd kan groeien. Dan wordt het onoverzichtelijk, het zijn vrij fundamentele handleidingen. Misschien een link "Bibliotheek" op het forum (als het nagelopen is)?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Arno schreef:
Wat mij zelfs beter lijkt, is als de artikelen van de voorpagina worden opgenomen in een nieuw forumonderdeel of subfora voor tips en 'handleidingen'.
Hier even op terugkomend. Ik vind het eigenlijk wel prima dat het apart in een bibliotheek staat en het verder niet als forumdraadjes onbeheerd kan groeien. Dan wordt het onoverzichtelijk, het zijn vrij fundamentele handleidingen. Misschien een link "Bibliotheek" op het forum (als het nagelopen is)?
Nee, zeker niet als gewone forumdraadjes met vaak lange discussies. Ik dacht aan gesloten berichten.
Maar op de voorpagina vind ik ook prima, als het maar goed te vinden is.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door sietse »

Arno,
Maak eerst je verhaal in Word, eventueel met plaatjes. Dan kun je op je gemak bekijken of je zelf tevreden bent met wat je hebt geschreven of dat je nog iets wilt aanpassen. En neem er de tijd voor. Als dat klaar is, kan worden bekeken hoe het in de bieb geplaatst kan worden. Zo heb ik het met mijn verhaaltjes ook gedaan.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door bertor »

Is het een idee om er een soort wiki van te maken? Dan kan de schijver zelf dingen aanpassen, is minder arbeidsintensief voor de beheerder. Misschien is het goed om het zo te doen dat de beheerder eerst goedkeuring moet geven voor publicatie, zal vast ook wel mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door Marp »

Ik weet niet of ik het al moet zeggen, maar dat maakt deel uit van de tests. Het moet nog blijken of het ook praktisch uitvoerbaar is. De software is zwaar beveiligd, en stelt daarmee eisen aan de server en aan het consequent doorvoeren van security-updates, wat omwille van diezelfde veiligheid enkel op een omslachtige manier kan. We bekijken de opties.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door bertor »

Ah, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bibliotheek ZBA

Bericht door Marp »

bertor schreef:
Is het een idee om er een soort wiki van te maken?
Hij is er hoor. :rock:
Arno schreef:
Wat mij zelfs beter lijkt, is als de artikelen van de voorpagina worden opgenomen in een nieuw forumonderdeel of subfora voor tips en 'handleidingen'.
Daar is nu alle ruimte voor in de wiki. :goeie:
Arno schreef:
Ik heb plannen om wat 'handleidingen' te maken, waarin ik vaak terugkerende vragen/problemen met betrekking tot houtbewerking zou willen aanpakken. Het zou dan fijn zijn als dat niet 'kwijt' zou raken op de voorpagina.
Een aantal artikelen op de voorpagina stammen nog uit de tijd dat ZBA zich tevreden moest stellen met een vrij standaard hostingpakket. Toen was er geen ruimte voor tientallen GB's aan data plus ruim overhead, dus het was nog heel gebruikelijk om afbeeldingen op andere locaties onder te brengen.

Sinds ZBA overstapte op een royaal serverpakket wordt zoveel mogelijk gestimuleerd om afbeeldingen bij de posts te voegen, zodat ze op de server worden bewaard en dus niet op een andere website die later mogelijk niet meer hetzelfde is. Dat geldt eveneens met afbeeldingen in de inmiddels in gebruik genomen wiki, en uiteraard zouden we nu ook nooit meer de afbeeldingen van artikelen elders onderbrengen.

Als je handleidingen in de wiki plaatst en daar afbeeldingen aan toevoegt dan blijven die bij de overige data bewaard, en dus ook beschikbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”