Maar, dit verklaard eigenlijk nog niet zo veel als je op het eerste zicht denkt, daar je de ingangsweerstand kleiner maakt, maar deze is al zeer laag wanneer je je preamp aansluit en opzet, dus in gebruik is er niets veranderd. ( Ro preamp < 100 , waardoor die 10k in het niets komt te zitten )
Eens, maar na lang zoeken was dit het enigste dat een oplossing scheen te bieden. Door gebrek aan een schema van de UcD modules is het na de instrumentatieversterker wel uit met de pret wat betreft zoeken naar oorzaken. Ik krijg volgende week een set UcD400HG modules binnen en zal daar eens kritisch naar kijken en als 't nodig is direct vergelijken met die van Co. Co heeft echter zelf ook als eens modules uit een andere serie geprobeerd en dat bood geen soelaas. Wordt vervolgd!
Ik denk dat 't gedeeltelijk te maken heeft met 't streven naar perfectie en de hoog rendements luidsprekers. Je moet feitelijk met je oor op de conus gaan liggen om de ruis goed te horen, dus het kan best zijn dat veel meer UcD's ruisen maar dat de gemiddelde gebruiker niet zo perfectionistisch te werk gaat, of niet met z'n hoofd in de luidspreker kruipt.
eeeeeecht wel ! Ik denk eerder dat het te maken heeft met de gevoeligheid van zijn ingangstrap. Co zijn Ucd400HG zal waarschijnlijk wat gevoeliger zijn dan mijn vooroorlogse UcD180. Met gevoeliger bedoel ik dan dat hij meer high end is en daardoor gevoeliger voor verstoringen.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de gevoeligheid van zijn ingangstrap. Co zijn Ucd400HG zal waarschijnlijk wat gevoeliger zijn dan mijn vooroorlogse UcD180. Met gevoeliger bedoel ik dan dat hij meer high end is en daardoor gevoeliger voor verstoringen.
Nee, gevoeligheid is gelijk, de versterking ligt namelijk vast. En gezien de eenvoud van de ingangsschakeling (zie schema hierboven) die vrijwel identiek is per UcD module is d'r niks anders dat wezenlijk verschilt. De 680nF polyester condensatoren ipv. de 22uF elco's gaan 't verschil echt niet maken.
Klopt precies, maar een nauwkeurigere opamp zal gevoeliger zijn voor kleine onvolkomenheden dan een opamp die het niet zo kritisch neemt.
Ik bedoel dus niet de gevoeligheid als in termen van versterking, maar meer in de trant van ongewenste zaken. Hoe dichter je bij het ideale komt hoe meer invloed een kleine verstoring zal hebben.
Klopt precies, maar een nauwkeurigere opamp zal gevoeliger zijn voor kleine onvolkomenheden dan een opamp die het niet zo kritisch neemt.
Ik bedoel dus niet de gevoeligheid als in termen van versterking, maar meer in de trant van ongewenste zaken. Hoe dichter je bij het ideale komt hoe meer invloed een kleine verstoring zal hebben.
Nee, hoezo? Je brengt 't nu alsof een opamp gekwalificeerd kan worden naar nauwkeurigheid etc. D'r zijn een aantal zaken die de werking en prestaties vastleggen, maar de nauwkeurigheid is niet debet aan de opamp zelf, maar in de regel aan de schakeling waarin deze wordt toegepast. Je kan wel een aantal andere zaken vergelijken, onderstaand document geeft een goede samenvatting van welke parameters belangrijk zijn bij de keuze voor een bepaald type opamp.
Na alles wat we geprobeerd hebben in de afgelopen maanden kan ik niet anders dan concluderen dat het fenomeen ruis te maken heeft met de module zelf. Alle overige opties kunnen we echt wel uitsluiten. De enige storende factor die we nog niet hebben verwijdert ben ik zelf. Nu ben ik ook weer niet zo'n erg stralend persoontje dus dat zal wel meevallen
De oplossing die we nu denken te hebben gevonden is de eerste en enige die de ruis deed verstommen. Derhalve is het naar mijn idee toch de moeite waard om het maar gewoon te doen. Nee, zekerheid hebben we niet. Hoop echter wel. Lukt dit ook niet dan klootviool ik gewoon nog wat verder. Een versterker hoort immers niet hoorbaar te ruisen, hoe zacht dat ook is. Maar met een beetje mazzel kan ik voor de kerst misschien Stille Nacht Heilige Nacht draaien zonder ruis. Dus echt stil
De ruis komt zeker niet van de UcD module, tenzij die kapot is. De hoge ingangsimpedantie van 100K van de UcD module heeft geen invloed op de ruis, de ingangsimpedantie wordt kortgesloten door de uitgangsimpedantie van de bron. Teken het maar uit; signaal bron --> uitgangsweerstand van bron ---> ingangsweerstand van de UcD module. De signaalbron is voor berekenen van de impedanties 0, dan zie je dat de uitgangsweerstand van de bron parallel staat aan de ingangsweerstand van de UcD module..... .
Als je nu de ruis kan verminderen door de 100K te verlagen naar 10K dan is er of een andere ruisbron of de bron heeft een hele hoge uitgangsweerstand.
Als je nu de ruis kan verminderen door de 100K te verlagen naar 10K dan is er of een andere ruisbron of de bron heeft een hele hoge uitgangsweerstand.
We hebben juist helemaal geen bron en toch ruis. Zonder inputkabel hebben we geen ruis, met echter wel. Met de 10K is de zaak stil. De module is net terug uit Groningen om ze te laten checken, dat ze defect zijn sluit ik dus uit.
Rudy maakte ons ook al attent op dit fenomeen en ook weet ik inmiddels dat hij gelijk heeft. Voor mij verklaart het echter nog steeds niet waarom de UcD ruist als er geen bron is. En dat er precies dezelfde ruis is als er wel een bron is die aanstaat. Preamp uit geeft ook stilte.
Als je nu de ruis kan verminderen door de 100K te verlagen naar 10K dan is er of een andere ruisbron of de bron heeft een hele hoge uitgangsweerstand.
We hebben juist helemaal geen bron en toch ruis. Zonder inputkabel hebben we geen ruis, met echter wel. Met de 10K is de zaak stil. De module is net terug uit Groningen om ze te laten checken, dat ze defect zijn sluit ik dus uit.
Rudy maakte ons ook al attent op dit fenomeen en ook weet ik inmiddels dat hij gelijk heeft. Voor mij verklaart het echter nog steeds niet waarom de UcD ruist als er geen bron is. En dat er precies dezelfde ruis is als er wel een bron is die aanstaat. Preamp uit geeft ook stilte.
Co
Wel..., dat klopt toch ook volledig? Als er niks op is aangesloten houdt dat in dat de ' signaalbron' een oneindige hoge uitgangsimpedantie heeft. Dus de dominerende weerstand is alleen de ingangsweerstand van 100K. Volstrekt logisch dat de zaak dan harder ruist dan als je de weerstand verlaagt naar 10k.
Heb jij enig idee waar de ruis vandaan komt? We hebben nu werkelijk alles geprobeerd, alles is uitgebouwd en op de werkbank opnieuw aangesloten, de voeding is vervangen door twee andere met een compleet andere opbouw, de trafo is vervangen, zo ook de softstart en de UcD module blijft ruisen. De enigste manier om hem stil te krijgen *zonder* aangesloten bron is de ingangsimpedantie verlagen naar 10K, *met* aangesloten bron is de ruis echter weer terug, ongeacht de ingangsimpedantie van de UcD module. Beide versterkers die Co heeft opgebouwd vertonen exact hetzelfde gedrag.
De enigste manier om hem stil te krijgen *zonder* aangesloten bron is de ingangsimpedantie verlagen naar 10K, *met* aangesloten bron is de ruis echter weer terug, ongeacht de ingangsimpedantie van de UcD module. Beide versterkers die Co heeft opgebouwd vertonen exact hetzelfde gedrag. http://www.hardwareanalysis.com
Hoe verklaar je dan dat de UcD *zonder* aangesloten bron en 100K (ipv. 10K) ingangsimpedantie ook ruist? Verlaag je de ingangsimpedantie naar 10K *zonder * aangesloten bron dan is hij stil.
Hoe verklaar je dan dat de UcD *zonder* aangesloten bron en 100K (ipv. 10K) ingangsimpedantie ook ruist? Verlaag je de ingangsimpedantie naar 10K *zonder * aangesloten bron dan is hij stil.
Nou omdat de ingang dan met 100K aan GND hangt, dit ruist harder dan met 10K aan GND hangen. Als je nu de ingang kortsluit dan is de ruis nog lager....
Welke versie van de RelaixeD heb jij opgebouwd Co? Is dit de laatste versie? Ik zie daar namelijk een flinke fout in het uitgangscircuit die Jos heeft doorgevoerd. Onderstaand is het origineel, waarbij de hele uitgangsbuffer volgens mijn ontwerp is, kijk vooral even naar de feedback weerstanden rondom de opamp, deze zijn laagohmig.
In de laatste versie heeft Jos een flink aantal wijzigingen heeft doorgevoerd, ikzelf ben daar niet bij betrokken geweest, dit heeft Jos op eigen initiatief gedaan, daarbij zijn de weerstanden rondom de opamp een faktor 10 in waarde gegroeid en daarmee ook de door de weerstanden gegenereerde ruis!
Dat heb ik je nu net gemaild Zitten we precies hetzelfde te concluderen Het antwoord is dus de inverterende versie. Volgens Jos zou deze iets beter klinken.
&$$#^%43^#^#&$ ... op basis van? De originele RelaixeD is ontworpen om de complimenteren met de ExtremA wat betreft vervorming en ruisbijdrage, dat doet hij dan ook. Als ik het nieuwe uitgangscircuit bekijk zal het me niets verbazen als dit een faktor 10 toename in THD en een faktor >10 toename in ruis tot gevolg heeft. Ook is van de originele opzet als instrumentatieversterker afgeweken en da's al helemaal niet verstandig omdat een instrumentatieversterker erg goed geschikt is als balanced line driver.
Hoe verklaar je dan dat de UcD *zonder* aangesloten bron en 100K (ipv. 10K) ingangsimpedantie ook ruist? Verlaag je de ingangsimpedantie naar 10K *zonder * aangesloten bron dan is hij stil.
Nou omdat de ingang dan met 100K aan GND hangt, dit ruist harder dan met 10K aan GND hangen. Als je nu de ingang kortsluit dan is de ruis nog lager....
@Jan-Peter:
Dit hadden we al gehad en het volgende geconstateerd:
cve schreef:
Wat gebeurt er trouwens als je de ingang kortsluit? Sorry, ik heb maar even niet gekeken of dit reeds gevraagd is.
Hoi Mischa,
De vraag is nog niet gesteld. Het antwoord kan ik wel geven. Er gebeurt helemaal niets, de ruis blijft in ongewijzigde vorm en niveau aanwezig.
Co
Misschien dat het Co door het geworstel even ontschoten is, of hij heeft te snel geantwoord op mijn vraag om mijn jaloezie vanwege de mooie uitvoering niet te snel te laten oplopen.
Ik wens Co evengoed sterkte bij het herstel van het griepje in zijn Green Frog.