UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door asterduc »

Ben vanavond rond 21:30 voorbij Wormer gereden en de snelweg was daar pikkedonker!
Dat ziet er volgens mij niet erg goed uit!
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Sander is net weg.....................

Co
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

En?

Resultaat geboekt?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Het was weer heel gezellig bij Co, ben net weer thuis ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Ben vanavond rond 21:30 voorbij Wormer gereden en de snelweg was daar pikkedonker!
Klopt! Ik koppelde toen net een 2kVA ringkerntrafo aan met 108000uF aan bufferelco's erachter, zonder softstart welteverstaan, toen ging heel Wormer even op zwart, excuses voor de eventuele overlast ... :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Leeuwarden »

Fijne jongens :evil: alleen melden dat ze Wormer in het donker zetten. Nou ja, als Wormer in het donker zit, is de ruis ook weg... O:)
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Het was inderdaad weer heel gezellig in Wormer. Sander had 2 prachtig opgebouwde voedingen meegenomen en een analoge scoop. Helaas konden we daar geen voetbalvrouwen op kijken en ook de politieberichten niet ontvangen. Toen we zo rond 21:30 hoorde dat er een Belg op een Gazelle fiets op de snelweg was gesignaleerd zette Sander van schrik het hele dorp op zwart. En dat net op een moment dat het er goed begon uit te zien :mrgreen:

De voedingen van Sander zijn niet voorzien van een amp-on en een DC beveiliging zodat eventuele ruis daarvan meteen uitgesloten is. Eerst maar de kleinste van de 2 erin gezet om eens te horen of de boel stil is. Nou vergeet het maar: ruis.
Aan de ene kant een tegenvaller maar ook een meevaller. Het ligt dan blijkbaar ook niet aan de originele voeding. Maar waar zit het probleem dan wel?
De grote voeding past niet in de kast en dat was een mooi moment om te besluiten de zaak maar helemaal te slopen. Daar wordt je vrolijk van na al die maanden zorgvuldig bouwen. :lol:
Ook deze opzet leverde geen resultaat. Ruis, ruis, ruis. :evil:
Dan maar weer eens met de inputkabel aan het werk. Ook dat gaf niet het gewenste effect. Ondertussen waren we al zo'n 3 uur aan het klootviolen (kennen de Belgen dat woord ook?) zonder ook maar enige verbetering te bespeuren.
In de vorige sessie had Sander de impedantie al teruggebracht naar 47K in plaats van de 100K die standaard op de UcD zit. Dat maakte toen vrijwel niets uit. Toch nog maar eens een keer met 10K gewoon over de inputkabel proberen. :shock: :shock: :shock: :shock:

Stil \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/

De ruis komt dus toch gewoon van de Hypex modules . Die 100K is dus blijkbaar erg ongelukkig gekozen.
De UcD's gaan nu door Sander aangepast worden. De impedantie wordt door 2 weerstanden van 22K omlaag gebracht naar 11K. Verder worden er nog wat verfijningen toegepast aan de weerstanden in de signaalweg, elco's worden vervangen en de inputcaps worden eruit gehaald. Kortom de Green Frog krijgt spierballen. :mrgreen:
Wordt vervolgd.

Co
Bijlagen
scoop_MG_8536.jpg
scoopStandaard_MG_8538.jpg
scoopTnet_MG_8542.jpg
uitgebouwd_MG_8532.jpg
audiofiel_MG_8540.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Leeuwarden »

YES! Eindelijk! Wat een speurtocht zeg! Een felicitatie is hier wel op zijn plaats lijkt me!

PS. Voetbalvrouwen was niets aan. Ging over triootjes. 8-[
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

Zeer goed nieuws dit.

Is het een idee om de modificaties aan het eind van de rit te posten, zodat andere UcD-gbruikers hier ook gebruik van kunnen maken? Is dit een fenomeen dat voornamelijk toepassing heeft in een 400 of zou ook de 180 er baat bij hebben?

Mijn exemplaren zijn overigens muisstil, dus gewoon maar met de p#ten vanaf blijven ??

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Is het een idee om de modificaties aan het eind van de rit te posten, zodat andere UcD-gbruikers hier ook gebruik van kunnen maken?
We zullen er in geuren en kleuren verslag van doen. Sander is ook nog bezig met een ander UcD project. Als het allemaal meezit kunnen we ook nog een aantal dingen vergelijken.

Co
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Wowly »

Phoe hee, jullie ghappy dat jullie het gevonden hebben zeg!

Overigens eens van de leukste draadjes van het forum geworden!

Jan
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door TubeHead »

Wheeej !! Congrats ! =D>

Heerlijk gevoel he ? Als je na lang zoeken het eindelijk heb gevonden :D
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Ik was (en ben) in elk geval heel erg blij. En als ik de grijns met trots vermengd op Sander zijn gezicht zag, nou dan denk ik dat hij ook tevreden was.
Sander heeft nog even een schets gemaakt met daarop het probleem en de oplossing. Gelukkig soldeert hij heel veel beter dan hij tekent. :mrgreen:

Co
Bijlagen
schets_MG_8545.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Henkjan »

mooi man! [tegeltjeswijsheidalarm]duidelijk weer dat de overwinning is voor hen die doorgaan...

maar ik ben dan wel nieuwschierig hoe het kan dan vele anderen (zoals Mischa) dan geen last hebben van die ruis, was er iets bijzonders aan Co z'n versterker?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door BertDB »

fiew !
Bijna de wanhoop nabij :twisted:
Maar ik heb ook dezelfde vraag als hierboven .. waarom heb jij ruis en een ander niet ? :shock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

waarom heb jij ruis en een ander niet ?
Ik denk dat 't gedeeltelijk te maken heeft met 't streven naar perfectie en de hoog rendements luidsprekers. Je moet feitelijk met je oor op de conus gaan liggen om de ruis goed te horen, dus het kan best zijn dat veel meer UcD's ruisen maar dat de gemiddelde gebruiker niet zo perfectionistisch te werk gaat, of niet met z'n hoofd in de luidspreker kruipt. Ikzelf zou ook niet tevreden zijn met de ruis en ook doorgaan tot het bittere eind om deze eruit te krijgen, ik snap Co dan ook volledig, daarom wilde ik ook alle moeite nemen om dit voor hem tot de bodem uit te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door ray5150 »

Dus als ik het goed begrijp was een simpel weerstandje de oorzaak van het (ruis) probleem.
Hardstikke leuk voor je dat je nu weer verder kunt.
Complimenten aan Sander =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

D'r komt iets meer bij kijken dan één weerstandje, ook omdat je feitelijk liever 't hele ingangscircuit op de schop gooit. In de bijlage 't originele schema zoals e.e.a. op iedere recente UcD180/400 terug te vinden is.

De opamp is geschakeld als instrumentatieversterker en stuurt direct de UcD modulator (op de vertikaal geplaatste print op de UcD module) aan. Direct herkenbaar zijn de koppelcondensatoren C3 en C4. Door de keuze van deze condensatoren (680nF) moet de ingangsimpedantie van de instrumentatieversterker vrij hoog zijn om nog een enigzins laag -3dB mogelijk te maken, vandaar de 220K weerstand erachter (R2, R5). Om nu toch rond de 100K ingangsimpedantie uit te komen zet men er ook nog een 220K weerstand voor (R1, R4).

Door het vervangen van R1, R4 door 10K weerstanden zijn we de ruis kwijt en behouden we 't gekozen -3dB punt omdat de impedantie aan de ingang van de opamp niet verandert. Echter liefst zijn we de koppelcondensatoren natuurlijk kwijt en maken we de UcD module DC gekoppeld. Het tweede schema geeft weer hoe e.e.a. er dan uit komt te zien. R2, R5 leggen in dit geval de ingangsimpedantie vast op 10K.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bijlagen
Origineel ingangscircuit UcD180/400.
Origineel ingangscircuit UcD180/400.
Aangepast ingangscircuit UcD180/400.
Aangepast ingangscircuit UcD180/400.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
..... Echter liefst zijn we de koppelcondensatoren natuurlijk kwijt en maken we de UcD module DC gekoppeld. Het tweede schema geeft weer hoe e.e.a. er dan uit komt te zien.
dus alleen te gebruiken als je zeker kan zijn dat je bron geen DC richting de versterker kan sturen :?:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Duidelijk toch zo :lol: Als je ziet hoe Sander dat ter plekke even uitlegt en op papier krabbelt, meesterlijk gewoon. Je snapt het dan ook nog. Niet dat ik het hem meteen na doe, het blijft een vak en Sander beheerst dat volkomen.

Co
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
waarom heb jij ruis en een ander niet ?
Ik denk dat 't gedeeltelijk te maken heeft met 't streven naar perfectie en de hoog rendements luidsprekers. Je moet feitelijk met je oor op de conus gaan liggen om de ruis goed te horen, dus het kan best zijn dat veel meer UcD's ruisen maar dat de gemiddelde gebruiker niet zo perfectionistisch te werk gaat, of niet met z'n hoofd in de luidspreker kruipt. Ikzelf zou ook niet tevreden zijn met de ruis en ook doorgaan tot het bittere eind om deze eruit te krijgen, ik snap Co dan ook volledig, daarom wilde ik ook alle moeite nemen om dit voor hem tot de bodem uit te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Super dat jullie het gevonden hebben!

Echter! Ik vind mezelf ook vrij perfectionistisch. Mijn luidsprekers hebben ongeveer 93dB/1watt rendement. Ik hoor iets zachtjes ruisen op 1a2 cm, maar ik kan me niet voorstellen dat jullie het daarover hebben hier.. Op 30 cm is het totaal onhoorbaar.

Ik ben dan ook wel benieuwd wat voor cd speler/loopwerk jullie hebben!? Is die stiller dan een standaard UcD en zoniet pakken jullie die dan ook nog aan? :wink:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

.... te gebruiken als je zeker kan zijn dat je bron geen DC richting de versterker kan sturen
Ook dat heeft Sander gisteren uitgelegd maar daar hoef je dus niet ongerust over te zijn. Daar heb ik nog een krabbel van maar misschien dat hij het hier nog eens wil uitleggen.

Co
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Martijn,
Ik ben dan ook wel benieuwd wat voor cd speler/loopwerk jullie hebben!? Is die stiller dan een standaard UcD en zoniet pakken jullie die dan ook nog aan?
Geen, je hebt misschien het topic niet goed gelezen, of de essentie is je ontgaan, maar Co z'n UcD's ruisen zonder dat er een bron aangesloten is (en ook met uiteraard).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Rudy »

Versta me niet verkeerd, ben blij dat je der vanaf bent ( hopelijk )

Maar, dit verklaard eigenlijk nog niet zo veel als je op het eerste zicht denkt, daar je de ingangsweerstand kleiner maakt, maar deze is al zeer laag wanneer je je preamp aansluit en opzet, dus in gebruik is er niets veranderd. ( Ro preamp < 100 , waardoor die 10k in het niets komt te zitten )

En bij mijn weten was de ucd ingangstrap dc gekoppeld, en dan van de ingangstrap naar de eindtrap ac gekoppeld, maargoed dit kan altijd veranderd zijn met de jaren.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door dre »

geweldig dat sander de tijd voor je heeft vrijgemaakt! 8)
Plaats reactie