Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,
Olaffel schreef:
Ben van plan om in de looks van de versterker iets te maken met deze schakeling erin gebouwd en een master volume om ook de andere versterker te regelen. Een switch tussen kanalen wil ik ook inbouwen, iets met relais lijkt mij wel netjes. Ben alleen nog op zoek naar een schakeling hiervoor.
Dit gedeelte gaat verder in het topic: viewtopic.php?t=9320

Verder ben ik nog op zoek naar iets dat de storende tik in de speakers wegfilterd bij het uitschakelen van de versterker. Bij het terugschakelen van de relais hoor ik een tik uit de tweeters komen.

gr Olav
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Je zou de uitschakelaar kunnen verbinden met de mute-aansluiting van de chip. Als die bekrachtigd is, dan daarna het relais af laten vallen.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Da's wel slim. Ik ga eens kijken of ik dit kan toepassen op alle 3 de chips. Bedankt.

Olav
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Volgens mij kun je de mute-aansluitignen van de chips gewoon parallel zetten. Ik meen ook in een datasheet zoiets te hebben gezien.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Dat scheelt weer met het aantal schakelaars. Zal de datasheet nog eens even raadplegen. Ook eens even kijken hoe goed die schakelaar is met een lek oid, aangezien deze ook de 220V voor de relais schakelt.

Gr Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik heb nog een andere oplossing voor het harde getik bij het uitschakelen: heb nog geen diode's in sperrichting over de relais staan. Ik zal vanmiddag eens kijken of dit 100% de oplossing is. Het geluid ontstaat door het uitschakelen van de relais dus ik denk dat dit wel de oplossing kan zijn.

gr Olav
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het lijkt me sterk dat het getik dan bij je speaker weggaat aangezien die diode aan de "aanstuur kant" staat.
Overigens is het sowieso wel aan te raden om een diode over de relay te zetten ivm flinke piek spanningen.

Ik zie dat je ook een "ontlaad" weerstand hebt bij je elco's dus dat zit ook goed. Het is vreemd want de LM3886 heeft volgens mij juist zo'n anti plop functie.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Het getik van de relais had ik ook bij de voorversterker, bij het plaatsen van een diode was het weg. Dus de kans lijkt mij groot dat het getik bij deze versterker dan ook weg is. Bij beide versterkers zijn de relais niet verbonden met de versterkerprint. De relais hebben bij beide versterkers zelfs een eigen voeding. Zal vanavond even melden of het probleem ook weg is.

gr Olav
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mmmm dat is typisch, wellicht toch een soort doorslag spanning ofzo.

Iig een tipje voor in de toekomst, relais ALTIJD overbruggen met een diode. Zeker ook voor de levensduur van de relay.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Het is vreemd want de LM3886 heeft volgens mij juist zo'n anti plop functie.
En die werkt prima. Tussen mijn LM3886's en luidsprekers bevinden zich enkel een weerstand en een spoeltje. Nooit hoorde ik ook maar het kleinste tikje als ik de versterker aan of uit zette.

Op een of andere manier lijkt de inschakelvertraging hier meer kwaad dan goed te doen. Lost de diode over het relais niets op, dan kan je eens proberen of de plop zich ook zonder die schakeling voordoet. Zoniet, dan zou een volgende stap kunnen zijn om de bedrading van de inschakelvertraging even buiten alle andere bekabeling en schakelingen om te leggen. Is de plop dan nog steeds aanwezig, dan weet je dat je het enkel in de schakeling zelf moet zoeken.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Iig een tipje voor in de toekomst, relais ALTIJD overbruggen met een diode. Zeker ook voor de levensduur van de relay.
Uhm, eigenlijk ligt je relais daar niet echt wakker van. Het is meer ter bescherming van de aansturende electronica. Bij het afschakelen wekt de spoel van het relais een tegenspanning op. Om die af te voeren (te blussen) plaats je in omgekeerde richting een diode erover (dus de anode aan de massa en de kathode naar plus).

Overigens is het wel een goede tip om dit in de toekomst te doen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ehm klopt jah, die (belangrijkste) reden was ik er nog vergeten bij te zetten. :oops:

Maargoed heb ook menig goedkoop relaytje zien sterven, zeker als je ze vaker laat schakelen. (dan heb je het wel over goedkope exemplaren)
Desalniettemin blijft het belangrijk.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Vond t even leuk om een soort "reclame" achtig iets te maken met specs erbij. Tsja had ik gewoon even zin in 8) :D

Groeten,


Olav
Bijlagen
cappuccino_amplissimo.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Bericht door mischa72 »

WOW :shock: :shock: :shock:

Kan zo in een audioblad.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Bericht door Olaffel »

Dankje!, da's een mooi compliment :D

Groeten,

Olav
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Bericht door Miniwatt »

Leuk, Olav, ik ken de motivatie wel, dat zal bij een van mijn apparaten ook nog wel eens gebeuren. Schrijf er anders nog een juichartikel bij met nog meer foto's ;) Kan je mensen vast aardig mee foppen :twisted:
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Bericht door Olaffel »

Miniwatt schreef:
Leuk, Olav, ik ken de motivatie wel, dat zal bij een van mijn apparaten ook nog wel eens gebeuren. Schrijf er anders nog een juichartikel bij met nog meer foto's ;) Kan je mensen vast aardig mee foppen :twisted:
Ik moet ook voor studie een magazine ontwerpen met een onderwerp naar keuze, dus cover, main artikel enzo. Laat dat een mooi moment zijn om eigen foto's van eigen apparaten te gebruiken en uitaraard: Cappuccino audio het merk van Gobla, Mr.X en mij :wink: Dus die 'grap' met artikel etc is onderweg 8)

Groeten,


Olav
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Bericht door ray5150 »

Olaffel schreef:
Miniwatt schreef:
Leuk, Olav, ik ken de motivatie wel, dat zal bij een van mijn apparaten ook nog wel eens gebeuren. Schrijf er anders nog een juichartikel bij met nog meer foto's ;) Kan je mensen vast aardig mee foppen :twisted:
Ik moet ook voor studie een magazine ontwerpen met een onderwerp naar keuze, dus cover, main artikel enzo. Laat dat een mooi moment zijn om eigen foto's van eigen apparaten te gebruiken en uitaraard: Cappuccino audio het merk van Gobla, Mr.X en mij :wink: Dus die 'grap' met artikel etc is onderweg 8)
Zozo, dat ziet er netjes uit. jij kan zo bij een audioblad aan de slag als vormgeving-redacteur....
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Bericht door TubeHead »

HEeeeeeeel netjes hoor :shock: =D>

btw... aan/uit schakelaar van Niels ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Bericht door Olaffel »

TubeHead schreef:
...
btw... aan/uit schakelaar van Niels ? :mrgreen:
Schakelaar was verkeerde levering van Conrad, had een zonder led erin besteld omdat met led wel prijzig was. Maar ik vond het helemaal niet erg om deze in mn zending te vinden :wink:

Olav
Plaats reactie