Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Ach, er is plaats genoeg en zo kun je het tenminste direct lezen zonder eerst te hoeven downloaden en unzippen.
Bij mij gaat het bouwen ook niet zo snel hoor pcdegoede, met m'n eerste versterker vorig jaar ben ik een heel jaar mee bezig geweest
Als je er maar plezier aan beleeft, want daar gaat het om. Voordat deze versterker muziek produceert zijn we denk ik minimaal ergens in het voorjaar beland. Ik vind het bewerken en spuiten van het chassis ook leuk om te doen en besteed daar veel aandacht aan. Dat opnieuw getekende schema is in ieder geval wat beter leesbaar dan het origineel
En we hebben weer veel leesplezier

Neeflief (hij is naar mij vernoemd
) heeft een klein foutje gemaakt dat echter heel makkelijk op te lossen is. De achterwand zou 5 mm moeten zijn maar heeft hij net als de zijwandjes van 20 mm massief eiken gezaagd. Dat betekent dat er van achter bijna 20 mm uitsteekt maar door de balkjes aankomende week in verstek te zagen gaat het alsnog allemaal goedkomen. De vierkante gaten voor inputs en netspanning moeten nog een heel klein beetje worden uitgelubberd, en de overige ronde gaten voor de speakeraansluitingen en de zekeringhouder komen ook nog aan bod. Nog werk zat aan de winkel dus
. Ik kwam trouwens in mijn geheime buizenkistje naast een vergeten GZ34 (altijd handig!) ook een RK-3B24W tegen. Dat schijnt ook een gelijkrichter te zijn. Kan ik daar in een toekomstig project wat mee??
- RobertD
- Contacteer:
Datasheet: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /3B24W.pdf
Het is een half-wave rectifier. In "gewone" techniek is dat eigenlijk een enkele diode. Wanneer je een goede gelijkrichter wilt maken, zul je er twee nodig hebben. (Of vier).
De GZ34 zit ook in de Bocama, dus daar heb je een mooie reserve.
Leuke omlijsting, een beetje stevigheid aan de kant waar je stekkers insteekt is wel prettig hoor. 5 mm lijkt me wat dunnetjes voor massief hout.
Het is een half-wave rectifier. In "gewone" techniek is dat eigenlijk een enkele diode. Wanneer je een goede gelijkrichter wilt maken, zul je er twee nodig hebben. (Of vier).
De GZ34 zit ook in de Bocama, dus daar heb je een mooie reserve.
Leuke omlijsting, een beetje stevigheid aan de kant waar je stekkers insteekt is wel prettig hoor. 5 mm lijkt me wat dunnetjes voor massief hout.
Hmmm, dan moet ik er dus nog zo eentje bij hebben, nou dan wordt dat weer een project voor jaren verder RobertD. Wel jammer, want het is een mooie buis, ook om te zien. Vijf mm is inderdaad wat dun maar wel weer makkelijk met het inbouwen van luidsprekeraansluitingen en zekeringhouder. Nu moet ik verzonken gaten maken om ze te kunnen plaatsen, maar dat is geen ramp. Het hout ligt inmiddels alweer bij neeflief mèt de extra wensen en hij zal de hoekjes meteen op een professionele wijze aan elkaar bevestigen
. Zo stoom ik hem klaar om in de toekomst een prachtige eiken of mahonie omlijsting voor een buizenversterker te maken voor z'n geliefde oom 
Heel mooi! Ik neem aan dat de oranje chassisplaat eenzelfde behandeling krijgt?
groeten, Paul
groeten, Paul
Nee, die blijft oranje
Vind ik persoonlijk mooier staan dan wijnrood
De houten omlijsting wordt ook oranje

Gelukkig maar, het zou anders toch ook wel érg deftig worden. Kan je trouwens ook oranje lak krijgen die bestand is tegen hoge temperaturen? Dan neem je gelijk de buizen even mee...PA4URK schreef:Nee, die blijft oranjeVind ik persoonlijk mooier staan dan wijnrood
![]()
De houten omlijsting wordt ook oranje
![]()
![]()
Met het oog op het komende WK?
Maar alle gekheid op een stokje: de trafokapjes en de chassisplaat wijnrood (want zo heet het bij MoTip) en de eiken omlijsting donker 'rambo', want daar heb ik nog een half blikje van. Ik heb dit gezien bij de buizenversterkers van het Japanse Tri http://www.aspera-audio.com/tri.html en ik was meteen verkocht. Zó mooi!
Maar alle gekheid op een stokje: de trafokapjes en de chassisplaat wijnrood (want zo heet het bij MoTip) en de eiken omlijsting donker 'rambo', want daar heb ik nog een half blikje van. Ik heb dit gezien bij de buizenversterkers van het Japanse Tri http://www.aspera-audio.com/tri.html en ik was meteen verkocht. Zó mooi!
je bedoeld die tuin beits ? Die geruik ik ook altijdPA4URK schreef:donker 'rambo', http://www.aspera-audio.com/tri.html en ik was meteen verkocht. Zó mooi!
Moet zeggen... zou er zelf 1 2 3 zelf niet zo snel voor kiezen dat kleurtje kiezen...
Maar het heeft zeker wat speciaals ! Moet wel bij de interieur van de kamer passen.
Nee TubeHead, het is Rambo transparante pantserlak die bij elke laag iets donkerder kleurt. Je kunt zo zelf bepalen hoe ver of je gaat. Ik heb het bij mijn EL-34 versterker ook gebruikt http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=7&t=6436. Ik hoop dat het mooi kleurt met dat wijnrood...
De meeste gaten heb ik geboord, alleen aan de voorkant nog drie gaatjes voor on/off, selectieschakelaar en volume en aan de achterkant de vier LS aansluitingen. Ik prakkizeer: twee aan beide zijden van de ingangen - mooier, maar kan maar nèt of nèt niet - of in in het midden waar ruimte zat is. Dat betekent dat de beide draden van de UGT voor de ingangen langs komen te lopen en dat de rechter uitgang dichterbij de voeding komt te zitten. Heeft dat invloed op mekaar, verhoogt dat de kans op brom of ben ik nu te voorzichtig?
Ik zou het jezelf vooral zo makkelijk mogelijk maken. Alle bedrading netjes wegwerken is toch al een heidens karwei, zeker voor ons amateur electronici die nog ernstig schrikken van een kluwen onderdelen en bedrading. Ik vermoed dat je nog wel voldoende ruimte hebt in het midden ten aanzien van de voedingskabel. Je kan altijd nog een metalen schotje plaatsen.
Succes,
Paul
Succes,
Paul
Op dat antwoord zat ik stiekem te wachten Paul
Er is ruimte genoeg dus dat moet lukken. Ik zag dat jij je eerste schema hebt laten vallen en voor DHTRob hebt gekozen. Ik vraag me af of die ECC82 bij Rob vervangen kan worden door de 83. Bij mijn EL34 versterker kan ik ze zonder problemen uitwisselen, evenals de ECC81. Voorlopig houdt ik het op het schema van Peter maar net als jouw kan dat zó weer veranderen. Ik ga zachtjesaan maar eens wat hardware bestellen, voetjes, LS-aansluitingen, etc.
Dilemma:In de originele Bocama van mij zitten HS elco's van Nichicon, deze lijken goed maar ik ken de voorgeschiedenis niet dus twijfel of ik ze overzet in de zelfbouwer. Voor een paar nieuwe multicap JJ's is er binnenin wel ruimte te vinden, lukt dat niet moet er een extra gat op het chassis komen voor één van de twee. Ook liggen er in mijn junkbox nog een paar toepasselijke elco's voor de HS voeding. Nieuw is natuurlijk het mooist, maar wanneer er iets ligt wat ook toepasbaar is?

Stomme vraag misschien, maar kan ik het voedingsschema van de Bocama gebruiken voor het versterkerschema van Peter of Rob? Of moeten er dan weer onderdelen aangepast worden?
Stomme vraag misschien, maar kan ik het voedingsschema van de Bocama gebruiken voor het versterkerschema van Peter of Rob? Of moeten er dan weer onderdelen aangepast worden?
Die Nichicons moet je echt vervangen hoor..
Of de Bocamavoeding te gebruiken is: ja, je kunt zelfs het laatste deel wat voor de VV en de phonotrap is weglaten. Wellicht moet je wat weerstanden aanpassen om op de juiste voltages te komen.
De voeding van Rob heb ik niet bij de hand, maar die zal wel niet verkeerd zijn. Net als Peter v. W. zal hij wel een smoorspoel gebruiken, dat raad ik je ook wel aan
Of de Bocamavoeding te gebruiken is: ja, je kunt zelfs het laatste deel wat voor de VV en de phonotrap is weglaten. Wellicht moet je wat weerstanden aanpassen om op de juiste voltages te komen.
De voeding van Rob heb ik niet bij de hand, maar die zal wel niet verkeerd zijn. Net als Peter v. W. zal hij wel een smoorspoel gebruiken, dat raad ik je ook wel aan
Okay MiniWatt, dan worden het de JJ's. Eerst m'n boodschappenlijstje maar eens maken voor de grote onderdelen. Intussen kan ik de houten behuizing in de Rambo zetten want daar zitten nu alle gaten in. Ik popel om het chassis te gaan spuiten 
Met condensatoren opnieuw gebruiken moet je altijd wel oppassen.. Dat zijn toch de eerste onderdelen die het af laten weten. 
Okay, okay, ik beloof dat het nieuwen worden
Iemand ervaring met koppel C's van Solen Fast?
Iemand ervaring met koppel C's van Solen Fast?