Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door JvS »

Hallo,

Met de forumupgrade is ook de layout wat aangepast. Ziet er prima uit, maar ik zou graag een aanvullend verzoek willen doen en ik snap iets niet :).

Om met het laatste te beginnen. Ik kan een bericht opslaan (klik er al een paar keer per ongeluk op, als ik een reactie wil plaatsen en op de verkeerde knop druk), maar daarna kan ik hem niet terugvinden. Waar blijven die berichten?

Het verzoek gaat om de "Reageer" knop, of eigenlijk het ontbreken daarvan (die was er volgens mij eerst wel? Ook in de nieuwe layout). Onderaan een onderwerp staat nu heel groot nieuw topic, en in de berichten kan je op de kleinere reageer knopjes drukken. Maar onderaan een topic, wil ik eigenlijk nooit een nieuw topic openen, maar reageren. Ik heb al een paar keer een reactie in een nieuw topic gezet (zonder titel). Ik kan me voorstellen dat dit bij minder ervaren gebruikers veel per ongeluk nieuwe topics op levert.

Ik zou het prettig vinden als die knop wordt veranderd in (of bijgestaan door) een reageerknop :). Kan dat?
Bijlagen
Screen.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door jeroen_d »

Ik ben het met je eens, maar ik laat dit verder graag aan Marp over.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door SARK »

JvS schreef:
Hallo,

Met de forumupgrade is ook de layout wat aangepast. Ziet er prima uit, maar ik zou graag een aanvullend verzoek willen doen en ik snap iets niet :).

Om met het laatste te beginnen. Ik kan een bericht opslaan (klik er al een paar keer per ongeluk op, als ik een reactie wil plaatsen en op de verkeerde knop druk), maar daarna kan ik hem niet terugvinden. Waar blijven die berichten?
Het 'concept' wordt in je 'gebruikerspaneel' opgeslagen:
Foetsie.jpg
Ja ik heb er ook een aantal keer per ongeluk op geklikt :oops:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door b_force »

En dikke vette grote reageer knop is wat mij betreft ook veel praktischer.
Die "nieuwe onderwerp" knop hoeft toch sowieso niet overal (te pas en te onpas) te staan?
Ik zie veel fora waar deze enkel te zien is in de lijst met topics, niet in een topic zelf.
(dan kun je der vergissing sowieso nooit maken)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Henkjan »

het valt me nu pas op....
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door JvS »

Henkjan schreef:
het valt me nu pas op....
Je komt hier gewoon te weinig Henkjan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door b_force »

En dat voor een moderator, hihi :wink: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Arno »

Eerst was de knop 'reageer' er wel, naast 'nieuw onderwerp'
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Die "nieuwe onderwerp" knop hoeft toch sowieso niet overal (te pas en te onpas) te staan?
Ik zie veel fora waar deze enkel te zien is in de lijst met topics, niet in een topic zelf.
(dan kun je der vergissing sowieso nooit maken)
Enkel op het topic-overzicht was inderdaad voldoende geweest, en bij boards als SMF is dat ook zo. Maar op alle software valt wel wat aan te merken. En ach, we hebben het toch 5 jaar met die buttons gedaan zonder dat iemand vroeg om daarvoor de software aan te passen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Marp »

JvS schreef:
Het verzoek gaat om de "Reageer" knop, of eigenlijk het ontbreken daarvan (die was er volgens mij eerst wel? Ook in de nieuwe layout). Onderaan een onderwerp staat nu heel groot nieuw topic, en in de berichten kan je op de kleinere reageer knopjes drukken. Maar onderaan een topic, wil ik eigenlijk nooit een nieuw topic openen, maar reageren. Ik heb al een paar keer een reactie in een nieuw topic gezet (zonder titel). Ik kan me voorstellen dat dit bij minder ervaren gebruikers veel per ongeluk nieuwe topics op levert.

Ik zou het prettig vinden als die knop wordt veranderd in (of bijgestaan door) een reageerknop :). Kan dat?
De situatie was slechts tijdelijk. ;) De button [nieuw onderwerp] naar een andere template verhuizen was iets omslachtiger dan de button [antwoord] binnen een bericht opnemen. Dat heb ik afgelopen nacht afgemaakt.

Hou er overigens rekening mee dat zoiets de komende tijd vaker kan gebeuren. Het onderliggende programma is zo'n beetje de meest complexe in zijn soort, en de aanvullende template-set is ook niet de geringste -> 94 templates á honderden regels code voor het tonen van een paar verschillende pagina's. Dat is soms behoorlijk zoeken voor een minimale verandering, wat na een lange nacht werken aan het forum soms iets minder vlot verloopt.

Het gebeurt dus wel vaker dat ik tegen het aanbreken van de dag iets onafgemaakt laat liggen. Gelukkig zijn de meeste aanpassingen niet direkt zichtbaar, ... maar soms ook wel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door b_force »

Het feit dat er op het oude forum nooit iets van gezegd is, betekent nog niet dat mensen het wel graag wilde hebben :wink:
Nouja ach een extra onderwerp toets bij een topic is niet zo erg hoor. Beetje puntjes op de i zegmaar. Het is een beetje zo'n ding waarvan je je afvraagt wat het er doet als je in een topic zit.

Wat ik alleen niet begrijp. Bij veel lay-out wijzigingen wordt het daadwerkelijk (gehoste) forum gebruikt. Ook voor andere wijzigingen trouwens. Waarom probeer je die dingen niet offline en zet je het dan in een keer online? Dan heeft niemand er last van.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Marp »

Omdat door de voortijdige upgrade het forum is als een kartonnen luidsprekerbox met fineer uit de printer: het oogt redelijk (in dit geval: voldoende vertrouwd om mee te kunnen werken), maar dat is slechts de buitenkant. Ik ga nu mijn tijd niet meer verdoen met nog eens een testforum installeren, op bovendien anders geconfigureerde servers. Elke aanpassing wordt nu rechtstreeks doorgevoerd, zodat dit gelijk in orde is.

Ps: wat betreft last hebben: ik doe mijn best door het merendeel 's nachts uit te voeren. Voor mijn baas deed ik dat enkel als hij me goed betaalde. ;)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Wowly »

ik vind last een groot woord; je kunt ook gewoon zelf uit je doppen kijken toch?

mario verricht nu forse zaken, laat hem zijn ding doen op zijn tempo, wat mij betreft ligt dat al veel te hoog.

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door b_force »

Ow, begrijp me niet verkeerd.
Ik vind het nieuwe forum helemaal top werken!!

Echter is testforum installeren met XAMP, WAMP etc (zullen vast wel meer zijn) in 10 minuten gedaan.
Daarna alle files kopieren (database hoeft niet) en klaar ben je.
Wilde alleen een handige tip geven. :wink: (op die manier kun je klooien wat je wil, zonder dat je per ongeluk het forum onderuit gooit oid. Dat bedoelde ik met last)
Laatst gewijzigd door b_force op di 06 okt 2009, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Marp »

Dank je, Jan. Je was me net voor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Pjotr »

Marp, voel je niet aangevallen. Negens voor nodig, je doet je best.

Neemt niet weg dat JvS een punt noemt wat mij in het gebruik ook nogal stoort en niet intuïtief werkt. De opmerking van JvS is w.m.b. als constructieve feedback bedoeld. Wat ik ook nogal verwarrend vind is dat er 2 knoppen "Bevestig" zijn bij het beantwoorden. Je moet dus niet de laatste hebben maar degene halverwege de pagina. Beter zou iets zijn van "Plaats bericht" voor de eerste knop die je hebben moet om een bericht op het forum te krijgen.

Keep on the good work ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Marp »

Pjotr,

Waarom zou ik me aangevallen voelen? Ik denk dat je even onderscheid moet maken tussen mijn antwoord aan JvS, en de zijdelingse discussie die ontstond met b_force.

JvS benoemde destijds een situatie die gedurende een aanpassing ontstond, wat op die dag ook aanleiding kon zijn dat je op een verkeerde button klikte. De grote Antwoord-button geheel onderaan de pagina was op dat moment net vervangen door een kleine antwoord-button bij elke post, naast de citeer-button. Onderaan de pagina stond toen alleen nog de grote button om een nieuw topic te openen, zodat sommigen daar per ongeluk op klikten. Deze button is nog diezelfde avond verwijderd, waarmee die tijdelijke situatie alweer was opgeheven.

Vanaf die tijd vind je Afbeelding alleen nog terug in topicoverzichten, en heeft niemand meer de neiging om er per ongeluk op te klikken.

Prima toch?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Knoppen, reageren en bericht opslaan (?)

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Wat ik ook nogal verwarrend vind is dat er 2 knoppen "Bevestig" zijn bij het beantwoorden. Je moet dus niet de laatste hebben maar degene halverwege de pagina.
De tweede bevestig-button is aanwezig voor als je meerdere attachments hebt toegevoegd, en dus de pagina is gegroeid. Zodoende kan je na toevoegen gelijk het bericht posten, zonder eerst terug naar boven te hoeven scrollen om de button te zoeken. Heb je geen attachments toegevoegd, dan is het inderdaad wat dubbel, maar je kan gewoon beiden gebruiken hoor. Althans, zo zou het moeten zijn.
Pjotr schreef:
Beter zou iets zijn van "Plaats bericht"
Dat ben ik met je eens: zo waren we het ook gewend in phpBB2. Desondanks heb ik een aanpassing achterwege gelaten omdat ik daarvoor bij elke update opnieuw in de her en der verspreide vertalingsbestanden moet zoeken naar minder wenselijke termen. Het helpt weinig om daarvoor een lijst bij te houden met door te voeren wijzigingen, want een volgende vertaler gebruikt misschien weer andere termen. En dan staat binnenkort alweer een update voor de deur...

Zo bekeken denk ik dat het handiger is om een vertaalpakket te gebruiken zoals het wordt aangeleverd. Behalve als het nogal wazig wordt, natuurlijk... dus SVP wel gewoon blijven vermelden. O:)
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”