HELP... toch een filter nodig?
Moderator: Beheerdersteam
HELP... toch een filter nodig?
Ik dacht laat ik eens speakers maken voor bij mijn computer. Laatst toevallig in
een zaak picolino's horen spelen dus gelijk 2x Vifa 9 BG 119/8 gekocht! Hier een
simpel kastje bij gemaakt aangesloten en..........
DRAMATISCH! onder de 300hz niks daarboven totaal uit balans heel scherp Hoofdpijn!
Er was me verteld dat een filter niet perse nodig was met de vifa klopt dit?
Ben nu dus van plan de kast en eventueel filter helemaal opnieuw te maken
had zelf in gedachte de CT-222 kast te bouwen (mooi klein voor bij de pc)
is dit wel verstandig?
een zaak picolino's horen spelen dus gelijk 2x Vifa 9 BG 119/8 gekocht! Hier een
simpel kastje bij gemaakt aangesloten en..........
DRAMATISCH! onder de 300hz niks daarboven totaal uit balans heel scherp Hoofdpijn!
Er was me verteld dat een filter niet perse nodig was met de vifa klopt dit?
Ben nu dus van plan de kast en eventueel filter helemaal opnieuw te maken
had zelf in gedachte de CT-222 kast te bouwen (mooi klein voor bij de pc)
is dit wel verstandig?
Re: HELP... toch een filter nodig?
Die vifa heeft inderdaad een filtertje nodig om de bafflestep te compenseren, anders is het middengebied te duidelijk aanwezig.
Het filtertje is niet complex. Ik weet zo even niet de waarden voor de componenten maar ik kan wel iets simuleren in Boxsim.
De CT-222 is denk ik iets te smal voor die vifa of niet?
Het filtertje is niet complex. Ik weet zo even niet de waarden voor de componenten maar ik kan wel iets simuleren in Boxsim.
De CT-222 is denk ik iets te smal voor die vifa of niet?
Re: HELP... toch een filter nodig?
Alle hulp is welkom dus als het voor me wil simuleren in boxsim graag! De ct-222 is idd smal misschien wel te smal maar kon zo
geen ander ontwerp vinden voor op m'n bureau.
Breeder zou wel mogen dieper & hoger liever niet.
geen ander ontwerp vinden voor op m'n bureau.
Breeder zou wel mogen dieper & hoger liever niet.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: HELP... toch een filter nodig?
Nee lijkt me niet is heel simpel aangesloten:
Versterker -> poolklem -> speaker
Versterker -> poolklem -> speaker
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: HELP... toch een filter nodig?
De breedte van de Picolino moet je eigenlijk aanhouden voor een goed functioneren van het filter
jij hebt de luidspreker van de picolino 2, dus check hier wat daarover een passende reactie is:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... no2_en.htm
Filteronderdelen zijn:
0,33 mH spoel
15 uF condensator
3,3 Ohm (mox) weerstand - 4 a 5 Watt is voldoende
Heb de units zelf ook, zijn echt heel lekker klinkende units - nooit scherp mits goed gefilterd etc.
Succes
jij hebt de luidspreker van de picolino 2, dus check hier wat daarover een passende reactie is:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... no2_en.htm
Filteronderdelen zijn:
0,33 mH spoel
15 uF condensator
3,3 Ohm (mox) weerstand - 4 a 5 Watt is voldoende
Heb de units zelf ook, zijn echt heel lekker klinkende units - nooit scherp mits goed gefilterd etc.
Succes
Re: HELP... toch een filter nodig?
Wouter bedankt voor je reactie! ik heb het ct-222 ontwerp aangepast aan de breedte van de picolino
en de benodigde filter onderdelen besteld bij caps 'n coils
nu hopen dat het beter klinkt als het in elkaar zit
en de benodigde filter onderdelen besteld bij caps 'n coils
nu hopen dat het beter klinkt als het in elkaar zit
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: HELP... toch een filter nodig?
zou goed moeten gaan, want die Vifa is een heel fijn speakertje, een van de betere breedbanders in die maat.
dat scherpe kan ik me absoluut niet voorstellen, stond er niet nog een equaliser actief? zo zonder filter krijg je hooguit een overdreven mid, schreeuwerige stemmen, maar scherpte in t hoog niet.
dat scherpe kan ik me absoluut niet voorstellen, stond er niet nog een equaliser actief? zo zonder filter krijg je hooguit een overdreven mid, schreeuwerige stemmen, maar scherpte in t hoog niet.
Re: HELP... toch een filter nodig?
Mooi dat wouter de waarden voor het filter heeft kunnen opsnorren, hoef ik geen filter te simuleren
Die vifa is inderdaad een mooi drivertje en ook ik verwacht geen scherpe klank mits juist gefilterd.
Die vifa is inderdaad een mooi drivertje en ook ik verwacht geen scherpe klank mits juist gefilterd.
Re: HELP... toch een filter nodig?
nou mijn filter onderdelen zijn binnen! maar om te voorkomen dat ik de boel helemaal verkeerd ga solderen .... zou iemand me kunnen vertellen hoe het precies op elkaar en de speaker aangesloten moet worden?
Re: HELP... toch een filter nodig?
Van de filter onderdelen staat hier beneden een fototje
* had ik het allemaal even wat te makkelijk ingeschat *
* had ik het allemaal even wat te makkelijk ingeschat *
Laatst gewijzigd door kradav op vr 27 nov 2009, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: HELP... toch een filter nodig?
De onderdelen dien je parallel aan elkaar te solderen (je hoeft niet te letten op polariteit), dan zet je het hele zaakje in serie met de vifa 
Re: HELP... toch een filter nodig?
ahh oke zelfs dat is nog niet helemaal duidelijk
bedoel je zo? :

bedoel je zo? :

Re: HELP... toch een filter nodig?
Mooie paint-plaatjes
Inderdaad, zoals Henkjan aangeeft is de manier.
Nu kan er niks meer mis gaan.
Inderdaad, zoals Henkjan aangeeft is de manier.
Nu kan er niks meer mis gaan.
Re: HELP... toch een filter nodig?
Bedankt Henk Jan & Arjan!!!
De soldeerbout is inmiddels aan het opwarmen
Het eindresultaat zal ik nog even posten
De soldeerbout is inmiddels aan het opwarmen
Het eindresultaat zal ik nog even posten
Re: HELP... toch een filter nodig?
Zo! de boxen zitten in elkaar en de eerste lagen grondverf hebben ze ook gehad
Heb ze heel simpel gehouden omdat ik het voor computer speakers al lastig genoeg vond

Vond ze zelfs zo goed dat ze even met versterker (t-amp) die ik ervoor ga gebruiken op de plek van mijn Totems mogen staan.
Iedereen bedankt!
Heb ze heel simpel gehouden omdat ik het voor computer speakers al lastig genoeg vond

Vond ze zelfs zo goed dat ze even met versterker (t-amp) die ik ervoor ga gebruiken op de plek van mijn Totems mogen staan.
Iedereen bedankt!


