HELP... toch een filter nodig?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

Ik dacht laat ik eens speakers maken voor bij mijn computer. Laatst toevallig in
een zaak picolino's horen spelen dus gelijk 2x Vifa 9 BG 119/8 gekocht! Hier een
simpel kastje bij gemaakt aangesloten en..........

DRAMATISCH! onder de 300hz niks daarboven totaal uit balans heel scherp Hoofdpijn!

Er was me verteld dat een filter niet perse nodig was met de vifa klopt dit?
Ben nu dus van plan de kast en eventueel filter helemaal opnieuw te maken
had zelf in gedachte de CT-222 kast te bouwen (mooi klein voor bij de pc)
is dit wel verstandig?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door arjank »

Die vifa heeft inderdaad een filtertje nodig om de bafflestep te compenseren, anders is het middengebied te duidelijk aanwezig.
Het filtertje is niet complex. Ik weet zo even niet de waarden voor de componenten maar ik kan wel iets simuleren in Boxsim.
De CT-222 is denk ik iets te smal voor die vifa of niet?
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

Alle hulp is welkom dus als het voor me wil simuleren in boxsim graag! De ct-222 is idd smal misschien wel te smal maar kon zo
geen ander ontwerp vinden voor op m'n bureau.
Breeder zou wel mogen dieper & hoger liever niet.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door bartsegers »

Hoe heb je alles aangesloten, gaat daar niks mis?
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

Nee lijkt me niet is heel simpel aangesloten:
Versterker -> poolklem -> speaker
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door wouter »

De breedte van de Picolino moet je eigenlijk aanhouden voor een goed functioneren van het filter

jij hebt de luidspreker van de picolino 2, dus check hier wat daarover een passende reactie is:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... no2_en.htm

Filteronderdelen zijn:
0,33 mH spoel
15 uF condensator
3,3 Ohm (mox) weerstand - 4 a 5 Watt is voldoende

Heb de units zelf ook, zijn echt heel lekker klinkende units - nooit scherp mits goed gefilterd etc.

Succes
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

Wouter bedankt voor je reactie! ik heb het ct-222 ontwerp aangepast aan de breedte van de picolino
en de benodigde filter onderdelen besteld bij caps 'n coils

nu hopen dat het beter klinkt als het in elkaar zit O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door Henkjan »

zou goed moeten gaan, want die Vifa is een heel fijn speakertje, een van de betere breedbanders in die maat.

dat scherpe kan ik me absoluut niet voorstellen, stond er niet nog een equaliser actief? zo zonder filter krijg je hooguit een overdreven mid, schreeuwerige stemmen, maar scherpte in t hoog niet.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door arjank »

Mooi dat wouter de waarden voor het filter heeft kunnen opsnorren, hoef ik geen filter te simuleren :D
Die vifa is inderdaad een mooi drivertje en ook ik verwacht geen scherpe klank mits juist gefilterd.
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

nou mijn filter onderdelen zijn binnen! maar om te voorkomen dat ik de boel helemaal verkeerd ga solderen .... zou iemand me kunnen vertellen hoe het precies op elkaar en de speaker aangesloten moet worden?
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

Van de filter onderdelen staat hier beneden een fototje

* had ik het allemaal even wat te makkelijk ingeschat *
Laatst gewijzigd door kradav op vr 27 nov 2009, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

Bouw tot nu toe:
Afbeelding
Filter onderdelen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door arjank »

De onderdelen dien je parallel aan elkaar te solderen (je hoeft niet te letten op polariteit), dan zet je het hele zaakje in serie met de vifa :D
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

ahh oke zelfs dat is nog niet helemaal duidelijk :oops:
bedoel je zo? :
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door Henkjan »

nee, zo
filtertje - dat doe je dus zo.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door arjank »

Mooie paint-plaatjes :D
Inderdaad, zoals Henkjan aangeeft is de manier.

Nu kan er niks meer mis gaan.
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

Bedankt Henk Jan & Arjan!!!
De soldeerbout is inmiddels aan het opwarmen :)
Het eindresultaat zal ik nog even posten
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door wouter »

:roll: ben benieuwd :wink:
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: HELP... toch een filter nodig?

Bericht door kradav »

Zo! de boxen zitten in elkaar en de eerste lagen grondverf hebben ze ook gehad
Heb ze heel simpel gehouden omdat ik het voor computer speakers al lastig genoeg vond ;)

Afbeelding

Vond ze zelfs zo goed dat ze even met versterker (t-amp) die ik ervoor ga gebruiken op de plek van mijn Totems mogen staan.

Iedereen bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”