meten met scoop

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audioquest
Contacteer:

meten met scoop

Bericht door audioquest »

het is de bedoeling van mij om met mijn scoop mijn element af te stellen,mijn scoop is een pm 3250 van philips(koelkast)
op dit moment staat hij als volgt ingesteld:
Afbeelding
wat ik als probleem ervaar is het volgende,ik krijg er een sinus golf op die ik dan bijstel tot ze hetzelfde zijn qua groote
en daarna zet ik de scoop in op a-b zodat ik kan kijken of ze elkaar opheffen bij een mono toon van 300hz
het idee erachter is de azimuth in te stellen van het element en ook de anti-skating,deze laatste is namelijk het probleem
ik heb al vanalles geprobeert maar ik zie geen verschil,zou iemand mij uit kunne leggen wat ik eventueel verkeerd doe?
zou de anti-skating dan bv met een stereo toon moeten gebeuren,op de lp van jan kool staat dat de 300hz mono wel degenlijk gebruikt kan worden voor anti-skating instellen(68 mikron) zou iemand dit kunnen verduidelijken
alvast bedankt

ps:het zijn 2 verschillende probes 10:1 en 1:1(als het goed is zo goed afgesteld)
Pjotr

Re: meten met scoop

Bericht door Pjotr »

Tja die Jan Kool :)

Beide kanalen op gelijke sterkte afregelen is onzin voor de Azimuth. Daarvoor zijn de beide kanalen van een element veel te ongelijk. Daar kan wel een paar dB verschil in zitten.

Azimuth stel je af adh van minimale overspraak. Daarvoor heb je een testplaat nodig waar testgroeven op staan waarin maar 1 kanaal gemoduleerd is. Je verdraait dan het element dusdanig dat in het "stille" kanaal het signaal zo klein mogelijk is. Dat doe je dan voor links en voor rechts. Dat lukt nooit voor beide kanalen even goed. Als compromis regel ik ze dan meestal af op gelijke en zo min mogelijk overspraak.

Antskating stel je het beste af op minimale vervorming en met de amplitude testgroeven. Hoe meer amplitude een element aan kan hoe beter en dat is het beste af te stellen met de modulatie testgroeven. Je zet dan de scoop op X-Y en je moet dan een rechte lijn blijven zien (onder ongeveer 45 graden). Is de antskating niet goed dan komt er aan het einde een knik en rafels aan die lijn.

Je kunt ook een geluidskaart + ARTA gebruiken als spectrum analyser en beide kanalen op minimale vervorming af regelen.
audioquest
Contacteer:

hallo pjotre

zou u dat uit kunnen leggen van x-y, ik heb alleen y-a of y-b of is dit niet van belang?
graag zou ik dat willen weten omdat ik er echt niet veel van begrijp :D
alvast bedankt
Pjotr

Bericht door Pjotr »

audioquest schreef:
hallo pjotre

zou u dat uit kunnen leggen van x-y, ik heb alleen y-a of y-b of is dit niet van belang?
Rechts-midden op de scoop zit een knopje "X-DEFL." Zet dat op "EXTERN - Via Yb". De horizontale afbuiging komt dan niet van de tijdbasis maar van het Yb kanaal en heb je een X-Y display. Het linker kanaal dan op Ya en het rechter op Yb.

Zet dan wel de helderheid flink terug omdat je anders het risico loopt op inbranden van het scherm bij geen signaal.

P.s. Bij de betere audio-TV zaak zijn verloopjes te te krijgen voor tulp --> BNC, bedoeld als verloopje voor sommige video ingangen op TV's. Die zijn erg handig voor dit werk om je phono versterker op de scoop aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 25 nov 2009, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
audioquest
Contacteer:

hoi

bedankt voor de hulp,ga het straks gelijk even proberen,ik laat het nog even weten als het gelukt is
audioquest
Contacteer:

hoi pjotr

ik krijg geen bruikbare meting,wel een rechte lijn onder 90 graden,echter veranderd deze lijn niet als er gewicht wordt gegeven of ontrokken,zou er nog een instelling niet goed staan? misschien een gevoeligheidsfactor?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb je wel links EN rechts aangesloten op resp. Ya en Yb? En ze alle twee aangezet met de daarvoor bestemde knopjes naast de gevoeligheidsschakelaar?

Verder moet je een modulatietrack nemen met de een zo groot mogelijke modulatie die net begint te vervormen. Daaraan kun je de tracking zien wat het element nog aan kan. Afijn zie eerst maar een lijn onder 45 graden te krijgen ;)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb een testplaat van glas (een ronde spiegel eigenlijk).
Deze gebruik ik altijd voor de antiskating.

Ik laat de naald zakken op de draaiende glazen plaat en zorg ervoor dat de naald op zijn plek blijft staan en niet naar binnen of naar buiten glijdt. Zo staat het ook in de beschrijving van deze spiegelplaat.

Is dit ook een goede methode?
Ik heb een Philips testplaat, die zou ik eens beter moeten bestuderen om de mogelijkheden te leren kennen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Robert,

Ik moet je helaas teleurstellen. Skating wordt veroorzaakt door de wrijving van de naald met de groefwand. Dat zorgt voor een resulterende kracht naar binnen waarvoor gecompenseerd moet worden. Die wrijving hangt sterk af van het raakvlak wat de naald maakt met de groefwand en de naaldkracht. Daarom is die voor een ronde naald ook anders dan voor een elliptische. Wat jij doet is de naaldpunt op een plaat zetten en die dan ook nog eens van een heel ander materiaal is dan waar een LP van gemaakt is. Die punt raakt in werkelijkheid bij het afspelen van een plaat nooit de groefwand. Die methode geeft nooit een juiste compensatie. Ook zijn er wel testplaten met een blank stukje er op om dat zo te doen. Ook dat is niet de manier.

De enig bevredigende manier is voor mij een vervormingstest met een spectrumanaliser gebleken. Je ziet dan heel snel dat bij een onjuiste afstelling de vervorming in het ene kanaal veel hoger is dan van het andere. Zoiets kun je zelfs op het gehoor doen. Ook met de spoortest met de amplitude tracks kom je een aardig eind: Bij een onjuiste afstelling vliegt de naald bij de heftige modulatietracks er eerder uit en zie je op de scoop allang duidelijk de vervorming.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal mijn testplaat nog eens bestuderen. Er zit een uitgebreide beschrijving bij.
audioquest
Contacteer:

dat klopt ja,die test lp is geen goed middel voor antiskating,aangezien u er erg veel verstand van heeft zou ik eens mogen vragen of de inwaartse druk :^o nog veranderd naarmate hij meer naar de binnenkant gaat? mijn idee is dat hij meer tegendruk nodig heeft aan de binnenkant omdat hij gaat versnellen,net als een draaikolk zeg maar.
ik ben nog met de scoop aan het werk geweest maar het lukt mij niet om een lijn van 45 graden te krijgen,een hint zou op prijs worden gesteld :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Audioquest,

Zou het verder ook niet meer weten. Krijg je wel beide kanalen (L en R tegelijk) als sinus te zien als je de tijdbasis van de scoop gebruikt? In dat geval lijkt mij de scoop niet in orde in de X-Y stand. Kan best met zo'n oud beesje (die is toch wel zo'n 30 - 40 jaar oud), misschien zijn de schakelaartjes van de scoop brak --> even een paar keer heen en weer halen. Deze Philips scoops waren gebouwd als een tank, enige makke was dat de schakelaars van de beruchte "Philips" kwaliteit waren. Anders alle kabeltjes nog eens nalopen.
audioquest
Contacteer:

hoi pjotr

ik zal het allemaal nog eens nalopen,bedankt iniedergeval
Plaats reactie