Dipool- vs cornerwoofers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door k.p. »

bertor schreef:
Heb je ook meetapparatuur? Ik ben wel benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet.

Je lengtemode zit zo op 40 Hz, daaronder zou je dus afkunnen met alleen de zyklop. Misschien kun je de cornerwoofers toch nog to 40 Hz laten lopen. Als je mains de 40 Hz ook halen heb je 5 LF bronnen, dat is lekker veel en zou een goed resultaat moeten geven :)
Meet apparatuur heb ik. Goede kennis omternt meten echter niet. Mijn microfoon zou onder de 40Hz moeten aflopen dus exacte gevens heb ik niet zonder calibiratie. Relatieve verschillen moeten wel zichtbaar gemaakt kunnen worden.

Volgens mijn berekening is de langste maat in mijn kamer net iets meer dan 5 meter wat neer komt op een frequentie van 34Hz. Mijn "subjes" kan ik niet zo laag laten spelen en mijn mains zijn BR. De overname frequentie op mijn versterker kan wisselen tussen 80/100/120 Hz. Om nu alles te gaan mixen levert volgens mij alleen maar meer problemen op.

Ik vraag me trouwens wel af of een tweede orde LR filter wel ideaal is in deze situatie. Van de ene kant heb je natuurlijk een groter overlap gebied zodat je het voordeel van meer bronnen hebt, maar van de andere kant levert het misschien ook wel wat fase problemen op. Lastige maar interessante materie. Over twee weken heb ik misschien weer wat tijd om te gaan meten.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

Welke meet-mic heb je? De meeste microfoons wijken maar een paar dB af bij 20 Hz, niet zo'n groot probleem dus.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

wouter schreef:
ff zoeken, maar het was duidelijk...

de ene plek had een rustige roll off onder 45 Hz, bij de andere meting zag ik al dat er onder de 50 Hz nauwelijks nog wat te meten viel
Als je met 'de ene' de sub tussen de sats bedoelt en 'de andere' de sub bij de muur dan kan ik me voorstellen dat dit het waargenomen effect verklaart :)

(mijn antwoord was verloren gegaan in de topic-splitsing, dus hierbij nogmaals)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door wouter »

Klopt, dat bedoelde ik.

De sub had weinig diepgang en meettechnisch had die in het midden opgesteld weinig diepgang en een steile rolloff.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door k.p. »

Dit is mijn meetsetje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =34&t=7834
Deze week kan waarschijnlijk geen uitgebreide metingen doen. Volgende week heb ik wat meer tijd hier voor.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

k.p. schreef:
Dit is mijn meetsetje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =34&t=7834
Deze week kan waarschijnlijk geen uitgebreide metingen doen. Volgende week heb ik wat meer tijd hier voor.
Zou prima moeten lukken. Welke software gebruik je?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door k.p. »

Ik gebruik Arta om te meten. Gisteren heb ik nog wel even snel gepoogd een nieuw ontwerp (gefilterd met de DCX) te meten, maar ook dit leverde niet echt fantastische resultaten op. Mijn kennis met meten is te laag. Er zijn teveel instellingen waarvan ik het nut nog niet begrijp. De CSD die ik bijvoorbeeld probeerde te plotten leek nergens op.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

k.p. schreef:
Ik gebruik Arta om te meten. Gisteren heb ik nog wel even snel gepoogd een nieuw ontwerp (gefilterd met de DCX) te meten, maar ook dit leverde niet echt fantastische resultaten op. Mijn kennis met meten is te laag. Er zijn teveel instellingen waarvan ik het nut nog niet begrijp. De CSD die ik bijvoorbeeld probeerde te plotten leek nergens op.
Daar is wel e.e.a. over te vinden op het 'meten' forum. Voor de laagweergave is een CSD verder niet nuttig.

Maar probeerde je een subwoofersysteem te filteren?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door k.p. »

In dit geval probeerde ik geen sub systeem af te filteren. Volgende week zal ik me eens in gaan verdiepen hoe ik goed laag kan meten met Arta. Ik las al iets over een gemiddelde meting op de luisterplek. Is een enkele meting niet voldoende? En zijn er mede Arta gebruiks die hun instellingen voor laag meting willen delen? Dit scheelt best wat zoek speur en zoek werk namelijk.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

Hier kun je wat meer lezen over spatial averaging:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 41#p155041

Bij mij is er vooral verschil bij frequenties boven de 100 Hz. Overigens gebruik ik RoomEQwizard voor de metingen: http://www.hometheatershack.com/roomeq/. Voordeel is dat je dan metingen kan opslaan (kan met de demo-versie van Arta niet) en een average doen gaat gemakkelijker volgens mij. Je kunt RoomEQ je downloaden als je een account maakt, of doe me even een pb...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door Martijn M »

Vanavond ben ik bij Bertor op bezoek geweest. Na eerst een hele tijd naar de dipools geluisterd te hebben heeft hij me het verschil tussen dipoollaag en zijn kleine cornerwoofers laten horen. Het was een hele ontnuchterende ervaring: het verschil is minimaal! We hebben het hier over vier stuks 12" woofers in dipool versus twee 6.5" woofertjes in een box. En nee, niet alleen in het laag, zelfs bij een crossoverpunt tussen midhoog en laag bij 400 hz is het haast onhoorbaar. Het geluidsbeeld valt bij een dergelijk hoge frequentie wel ineen als je opstaat en te maken krijgt met fasefouten. Toch lijkt een systeem met cornerwoofers mij heel interessant met een iets lager crossoverpunt. Bertor is iets dergelijks van plan. Als hij zo ver is, zal ik zijn project op de voet volgen, want het lijkt mij ook wel wat om zonder die grote dipoolpanelen te kunnen zonder aan klankkwaliteit in te moeten boeten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door wouter »

vier stuks 12" woofers in dipool versus twee 6.5" woofertjes
en dit scheelt ook aardig...
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

wouter schreef:
vier stuks 12" woofers in dipool versus twee 6.5" woofertjes
en dit scheelt ook aardig...
Je bodoelt qua prijs? Ja zeker. Maar als je iets gaat bouwen zou ik toch minimaal 10" nemen, 6.5" blijft toch een middentoner he :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door wouter »

Ja zeker :wink:

ik heb nog 2x een TIW200XS - het eerste type, met een Rms van 0,4. Mijn AL130's hebben een Rms van 0,38 Zou dit dan een mooie combi kunnen worden op basis daarvan?

Ik vraag me af hoe HOEK die cornerwoofers moeten zijn. Een kastje met diagonale voorplaat, zo ondiep mogelijk? En is in de X-Y-Z hoek het beste, dus links en rechts op de grond? Nou ja... ik lees het vanzelf wel.

Als die Hypex 2.100 nou genoeg delay zou hebben, dan is corner F.A.S.T. wel mijn ding :D
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door Ronkel »

Martijn M schreef:
Vanavond ben ik bij Bertor op bezoek geweest. Na eerst een hele tijd naar de dipools geluisterd te hebben heeft hij me het verschil tussen dipoollaag en zijn kleine cornerwoofers laten horen. Het was een hele ontnuchterende ervaring: het verschil is minimaal! We hebben het hier over vier stuks 12" woofers in dipool versus twee 6.5" woofertjes in een box. En nee, niet alleen in het laag, zelfs bij een crossoverpunt tussen midhoog en laag bij 400 hz is het haast onhoorbaar. Het geluidsbeeld valt bij een dergelijk hoge frequentie wel ineen als je opstaat en te maken krijgt met fasefouten. Toch lijkt een systeem met cornerwoofers mij heel interessant met een iets lager crossoverpunt. Bertor is iets dergelijks van plan. Als hij zo ver is, zal ik zijn project op de voet volgen, want het lijkt mij ook wel wat om zonder die grote dipoolpanelen te kunnen zonder aan klankkwaliteit in te moeten boeten.
Dat vond ik ook, het verschil is minimaal. Echt een mooi systeem. Lijkt mij ook wel wat, maar ik kan geen cornerwoofers plaatsen. Hoewel het lastig is om te ontwerpen, vind ik het wel handig als een luidspreker/woofer je wat vrijheid biedt qua plaatsing zonder daarbij aan prestatie in te boeten.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

wouter schreef:
Ja zeker :wink:

ik heb nog 2x een TIW200XS - het eerste type, met een Rms van 0,4. Mijn AL130's hebben een Rms van 0,38 Zou dit dan een mooie combi kunnen worden op basis daarvan?

Ik vraag me af hoe HOEK die cornerwoofers moeten zijn. Een kastje met diagonale voorplaat, zo ondiep mogelijk? En is in de X-Y-Z hoek het beste, dus links en rechts op de grond? Nou ja... ik lees het vanzelf wel.

Als die Hypex 2.100 nou genoeg delay zou hebben, dan is corner F.A.S.T. wel mijn ding :D
Ik denk dat je een Qts van 0.4 en 0.38 bedoelt? Dit zegt iets over de opslingering bij de resonantiefrequentie, maar die getallen zeggen niks over het al dan niet combineren van beide units. Ik denk dat een gesloten kast met de TIW en open baffle met de AL130 een prima combi is.

Hoe hoek die cornerwoofers moeten zijn, is een goede vraag. De woofer heeft altijd een bepaalde afstand tot de hoek. Hoe groter die afstand, hoe lager in frequentie er destructieve interferentie zal optreden en er een dip in de respons te zien is. Er is zoiets te zien in mijn metingen (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1439304) vanaf 300 Hz, maar zou ook nog iets anders kunnen spelen. De speakers zijn iets van 25 diep, destructieve interferentie bij een halve golflengte van 50 cm dan kom je op 350 Hz. Lyngdorf probeert dit effect in elk geval te minimaliseren.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

Ronkel schreef:
Dat vond ik ook, het verschil is minimaal. Echt een mooi systeem. Lijkt mij ook wel wat, maar ik kan geen cornerwoofers plaatsen. Hoewel het lastig is om te ontwerpen, vind ik het wel handig als een luidspreker/woofer je wat vrijheid biedt qua plaatsing zonder daarbij aan prestatie in te boeten.
Dank voor het compliment :) Misschien is voor jou een Geddes-sub systeem wel wat. Je kunt het makkelijk testen, raap een stel speakers en versterkers bij elkaar (vast wel te vinden in de flat), 8 kanalen DSP heb je.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door k.p. »

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om te testen. Dit kwartiel is ontzettend druk voor mij en de eerste paar weken zal ik er ook geen tijd voor krijgen. Dit kwartiel hoop ik ongeveer 25EC te scoren en dat valt niet mee. Verder heb ik natuurlijk wel mijn gedachten laten gaan. Met mijn beperkte kennis over LT dacht ik wel een mogelijke kandidaat in de AWM104 of AWM124 te zien. Eventueel nog impuls gecorigeerd zoals lyndorf ook toepast dacht ik. Voor een relatief laag bedrag heb je dan je cornerwoofers die diep gaan met nog een aardige output. Misschien een idee voor de mensen die al een DSP zoals de DCX hebben om hier aan te rekenen. Hoe het met de vervorming zit en tot welke frequentie je deze units kan inzetten weet ik verder niet.

@Bertor: Ik weet even niet of ik je al had bedankt voor de software, maar bij deze... bedankt. :D

gr Kevin
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door Ronkel »

bertor schreef:
Dank voor het compliment :) Misschien is voor jou een Geddes-sub systeem wel wat. Je kunt het makkelijk testen, raap een stel speakers en versterkers bij elkaar (vast wel te vinden in de flat), 8 kanalen DSP heb je.
Zou op zich wel kunnen inderdaad... dan moet ik bijv. de vier 12" units uit de sub in de woonkamer schroeven :D . Maar voorlopig eerst andere dingen.

Heb je het hoofdstuk over laagweergave in Sound Reproduction gelezen? Dat vond ik ook wel interessante materie, met name het idee om de Mean Spatial Variance te verkleinen. Lijkt ook wel een beetje op de Geddes methode.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door wouter »

Ik denk dat je een Qts van 0.4 en 0.38 bedoelt?

Ha, das grappig!

Ik bedoelde Rms, de 'acceleratiefactor' (zeg ik dat zo een beetje goed?!). Die TIW scoort wat dat betreft als een goede middentoner, en toevallig vrijwel gelijk aan de AL130

Maar het grappige:
AL130: Qts = 0,38 & Rms 0,38 kg/s
TIW 200 XS (eerste type) = Qts 0,4 & Rms 0,4 kg/s

hoe is het mogelijk - de verwarring compleet :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door Martijn M »

RMS zegt op zichzelf niets over de 'snelheid' van een eenheid. Je moet gewoon kijken naar de frequentiecurve van een eenheid om te bepalen hoe snel hij is, want een luidspreker gedraagt zich als een minimum-fasesysteem. Hoe hoger hij vlak doorloopt, hoe sneller. Zaken als RMS, BL, Le etc. spelen weliswaar een rol, maar zeggen op zichzelf niets. Ik hecht daarom dan ook - in kwalitatieve zin - totaal geen waarde aan deze parameters.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

Ronkel schreef:
Zou op zich wel kunnen inderdaad... dan moet ik bijv. de vier 12" units uit de sub in de woonkamer schroeven :D . Maar voorlopig eerst andere dingen.

Heb je het hoofdstuk over laagweergave in Sound Reproduction gelezen? Dat vond ik ook wel interessante materie, met name het idee om de Mean Spatial Variance te verkleinen. Lijkt ook wel een beetje op de Geddes methode.
Ik bedoel meer kant-en-klare speakers en dan de baspoort dichtstoppen met een sok :)

Maar dat Sound Field Management lijkt inderdaad wel een beetje op de Geddes methode, alleen geheel geautomatiseerd dan.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

k.p. schreef:
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om te testen. Dit kwartiel is ontzettend druk voor mij en de eerste paar weken zal ik er ook geen tijd voor krijgen. Dit kwartiel hoop ik ongeveer 25EC te scoren en dat valt niet mee. Verder heb ik natuurlijk wel mijn gedachten laten gaan. Met mijn beperkte kennis over LT dacht ik wel een mogelijke kandidaat in de AWM104 of AWM124 te zien. Eventueel nog impuls gecorigeerd zoals lyndorf ook toepast dacht ik. Voor een relatief laag bedrag heb je dan je cornerwoofers die diep gaan met nog een aardige output. Misschien een idee voor de mensen die al een DSP zoals de DCX hebben om hier aan te rekenen. Hoe het met de vervorming zit en tot welke frequentie je deze units kan inzetten weet ik verder niet.

@Bertor: Ik weet even niet of ik je al had bedankt voor de software, maar bij deze... bedankt. :D

gr Kevin
Ik weet het ook niet, maar graag gedaan :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door Pjotr »

Boeiende materie. Hoe is de stand nu?

@Bertor

Wat ik mij afvraag is wat je doet met de verticale mode(s) tussen vloer en plafond. Werk je die voldoende weg met een DSP of heb je de sub hoger van de vloer gezet?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool- vs cornerwoofers

Bericht door bertor »

De kamer is zo'n 2.6 meter hoog, dus dan zou je de eerste mode bij monopool verwachten bij zo'n 65 Hz. Bij dipool zou ik geen mode verwachten, verticaal is de respons sterk verzwakt. De woofer staat bijna op de vloer, schat zo'n 25 a 30 cm er vanaf (basreflex poort (dichtgestopt met sok) zit eronder, vandaar).

Afbeelding

Bovenstaande grafiek is eerder gepost, het is de spatial average van de dipool- (paars) en cornerwoofer (blauw). Inderdaad, bij 65 Hz is bij de cornerwoofer een piek te zien en bij de dipool nauwelijks. Bij de cornerwoofer regel ik deze piek gewoon weg, lijkt allemaal goed te gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”