Zaph ZDT3.5

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Zaph ZDT3.5

Bericht door dre »

ik zou er ook voor gaan!
het is gewoon een goed ontwerp,ze nemen het pakket niet voor niet op in hun programma! :wink:
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Heeft mischien iemand deze luidsprekers staan? Zodat Cosmic ze ergens kan luisteren? Excuseer me de geschapen verwarring. Mischien kan Cosmic toelichten waarom de keuze op deze speaker viel?

Groet Roland
dre

Bericht door dre »

hahaha,het zit je nogsal dwars roland! :mrgreen:
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik probeer het nu juist weer goed te maken... Ik ben de rust zelve weer hoor. Het is natuurlijk niet de bedoeling alleen maar verwarring te scheppen.
dre

Bericht door dre »

was maar een geintje! :wink:
the cosmic gate

Bericht door the cosmic gate »

ik ga er ook gewoon voor, maar krijg niet veel animo in mijn PE gezamelijke inkoop "actie" dus tja dan toch maar eens binnen NL kijken .
dre

Bericht door dre »

je hebt groot gelijk!
als je de onderdelen op maat bij ronald besteld voordat je gaat bouwen zal alles ongeveer gelijk af zijn! :wink:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik wil niet perse dat je in de VS gaat bestellen hoor, maar volgens mij hebben we uitgerekend dat alle componenten in de VS kopen je in het slechtste geval (5% invoer, 19% btw, 10 euro inklaringskosten) inclusief verzendkosten 415 euro moet betalen voor het geheel.

In Nederland ben je alleen voor de drivers al 330 euro verder (incl verzending). Dan heb je dus nog 80 euro voor filteronderdelen voor twee speakers.

Niet in de VS willen kopen is natuurlijk prima, maar dan moet je het wel om de juiste reden doen. Dat verzendkosten relatief hoog zijn, zou mij niet uitmaken als de totale kosten lager zijn. Toch?
the cosmic gate

Ben er tesamen met Roland van Caps and Coils uitgekomen dat ik totaal op 140 euro afgerond uitkom aan filter materiaal.
Dus scheelt wel iets maar tja wat is wijsheid he , zit nu nog met dempings materiaal (wat zal eventueel het alternatief zijn voor sonic barrier)
JvS schreef:
Ik wil niet perse dat je in de VS gaat bestellen hoor, maar volgens mij hebben we uitgerekend dat alle componenten in de VS kopen je in het slechtste geval (5% invoer, 19% btw, 10 euro inklaringskosten) inclusief verzendkosten 415 euro moet betalen voor het geheel.

In Nederland ben je alleen voor de drivers al 330 euro verder (incl verzending). Dan heb je dus nog 80 euro voor filteronderdelen voor twee speakers.

Niet in de VS willen kopen is natuurlijk prima, maar dan moet je het wel om de juiste reden doen. Dat verzendkosten relatief hoog zijn, zou mij niet uitmaken als de totale kosten lager zijn. Toch?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Als je door een leverancier al zover bent geholpen, zou ik geneigd zijn het daar ook te kopen :).

Voor demping: De midrange en tweeter hebben een eigen behuizing, dus je hoeft alleen voor het laag te dempen. Je kunt gewoon die matten van europe audio gebruiken lijkt me. Wellicht aanvullen met wat sonofill spul.

Als je trouwens componenten voor het filter bestelt, koop je dan ook die extra weerstandjes om de midrange en tweeter naar je smaak in te stellen? Kost je een paar extra weerstandjes, maar kan het wel 'af' maken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

the cosmic gate

uhhmmm geen idee :oops: welke weerstandjes heb je het over ? :oops:
Zal ene weerstandje echt zoveel invloed hebben dat het hoorbare verschillen geeft ?
JvS schreef:
Als je trouwens componenten voor het filter bestelt, koop je dan ook die extra weerstandjes om de midrange en tweeter naar je smaak in te stellen? Kost je een paar extra weerstandjes, maar kan het wel 'af' maken.
JvS

Bericht door JvS »

Ja het kan het niveau van een speakerunit beinvloeden. Dat kan nogal schelen :).

Op de pagina van Zaph bij het verhaal over het wisselfilter staan de alternatieven die je hebt bij het maken van het filter.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JvS schreef:
Ja het kan het niveau van een speakerunit beinvloeden. Dat kan nogal schelen .
ja, en zeker omdat jou kamer hoogstwaarschijnlijk anders is dan die van Zaph en jou smaak waarschijnlijk ook zou ik daar zeker wat mee experimenteren voor het filter in de kast gaat. 1dB meer of minder kan t verschil maken tussen wel aardig en precies goed
the cosmic gate

tja dan moet ik dat maar gewoon doen, zo'n weerstandje zal me de kop niet gaan kosten.
Maar dan alleen ff na gaan denken hoe ik een test opstelling kan maken om filter te testen
JvS

Bericht door JvS »

Gewoon drie gatenplankjes maken met daarop het laag, mid en hoog filter en de speakerkabels door het bassreflexgat laten lopen. En als je tevreden bent, de filters door een woofergat heen leiden.

Ik zou Sketchup, Visio of powerpoint gebruiken om de filtercomponenten op een 'logische' manier te rangschikken. Zie het topic van Vinculum en zijn "BVS" speakers. laat het hier ook vooral zien. Er lezen sowieso wel 5 mensen mee, en die zien meer dan 1. Foutjes zijn altijd zo gemaakt :).
Laatst gewijzigd door JvS op ma 30 nov 2009, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en neem dan een biwiring terminal voor de box, dan kan je de box helemaal afmaken en heb je geen tijdelijke kabels nodig zolang t filter extern zit
the cosmic gate

dit begrijp ik niet helemaal ?
Henkjan schreef:
en neem dan een biwiring terminal voor de box, dan kan je de box helemaal afmaken en heb je geen tijdelijke kabels nodig zolang t filter extern zit
the cosmic gate

oke duidelijke, maar ik had het idee om de filters in het aller onderste stukje te doen, maar dan kan je er nooit meer bij.
Dit onderste stuk is helemaal dicht nl.zie tekening http://i47.tinypic.com/2rysqpe.jpg(het rode vlak)
JvS schreef:
Gewoon drie gatenplankjes maken met daarop het laag, mid en hoog filter en de speakerkabels door het bassreflexgat laten lopen. En als je tevreden bent, de filters door een woofergat heen leiden.

Ik zou Sketchup, Visio of powerpoint gebruiken om de filtercomponenten op een 'logische' manier te rangschikken. Zie het topic van Vinculum en zijn "BVS" speakers. laat het hier ook vooral zien. Er lezen sowieso wel 5 mensen mee, en die zien meer dan 1. Foutjes zijn altijd zo gemaakt :).
the cosmic gate

of is het niet raadzaam, zie dat men ook wel eens de filter tegen de achterkand vast zet ?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Aangezien de onderste ruimte toch afgesloten is, is dit een prima ruimte om je filter onder te brengen..
Op de voet verlijm/ schroef je vier balkjes waar de hele luidspreker keurig overheen zakt. Eventueel schroef je vanaf de onderzijde de zaak vast met een paar spaanplaatschroeven.
Zolang als je met het filter bezig bent kun je er dan prima bij..
Uiteindelijk kun je het zo laten of gewoon vastlijmen.

Kees
Bijlagen
ZaphVoet.jpg
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Waarom zou je het niet gewoon open laten aan de onderkant?
Lijkt mij ideaal om dan gewoon het filter tegen de bovenste plaat van de ongebruikte ruimte te plakken.
the cosmic gate

het idee van audiomaniacs vind ik idd een prima idee, dat gaat het worden :)
the cosmic gate

nu we aan het wachten zijn op het frezen en het filter materiaal kan ik gaan bedenken wat ik ga doen met de interene bekabeling.heb gelezen dat men zegt dit hetzelfde te doen als de eigenlijke bekabeling.Bij mij is dit een DIY speaker kabel van UTP/FTP kabel (waar ik zeeeeeer over te spreken ben).Zal ik dan ook zo intern gaan bekabelen of is anders raadzaam ?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pak gewoon wat je hebt liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”