Bouwverslag HattStart (Met de FOTO'S!)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bouwverslag HattStart (Met de FOTO'S!)

Bericht door Apparition »

[edit]
Ik heb even een leuk naampje bedacht voor het project, omdat het de eerste 2 hatts zijn die ik bouw (van de uiteindelijk 5) noem ik deze: HattStart
De volgende zullen waarschijnlijk iets van HattRush gaan heten ofzo
[/edit]

[edit]
IK klets uit mn nek, want het is natuurlijk sonotex.............god knows what that is.............
[/edit]

Na een tijdje niet met zelfbouw bezig te zijn geweest heb ik besloten om wat kleine speakertjes te gaan bouwen.
En dan kom je toch al snel bij de HATTs uit als het gaat om prijs/kwaliteit.

Alleen is mijn ervaring met metalen tweeters niet zo best.
Dus heb ik Tony G verzocht een alternatief voor te stellen en hij heeft mij de fabric variant van de gebruikte tweeter aangeraden de H1211.

Voor het filter heb ik gekozen voor een Clarity Caps SA en 2.0 mm spoelen.

Ik heb nu al het hout in (22mm mdf ) vestek laten zagen en nu is het wachten op de onderdelen, die hopelijk in de loop van deze week binnen zullen komen.

[edit]
Woofer:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=126

Tweeter:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=113
[/edit]

Zodra alles binnen is volgen de eerste foto's

Trouwens alle lof voor Tony, voor de snelle antwoorden op vragen en goede suggesties

Zo, en nu plaatjes:

[/img]
Bijlagen
IMGP1002.JPG
IMGP1000.JPG
IMGP0999.JPG
IMGP0998.JPG
IMGP0997.JPG
IMGP0996.JPG
IMGP0995.JPG
IMGP0994.JPG
IMGP0993.JPG
IMGP0992.JPG
Laatst gewijzigd door Apparition op do 09 okt 2008, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Zondag 14 september 2008:
Mooi weer!!
Dus eigenlijk weinig zin om aan speakers ed te denken, maar goed, ik had wel wat vrije tijd.

Dus lekker op het balkon het loodbitume en de tapijttegels op maat kunnen snijden. En de warmte hielp ook wel een beetje mee om het bitume wat zachter te maken.

Nu mijn vraag, wat is een goed, stevige methode om de taptijttegels te lijmen op de bitume platen?
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ik zou BizonTix gebruiken (met optioneel nietjes of spijkertjes op de hoeken).
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Geeft dat geen nare, lijmoplossende dampen af?
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Het is sowieso goed om de kasten een week of twee goed te laten drogen voordat je de drivers er in zet. Na een paar dagen is 99,9% van de damp weg (is een benadering hè :lol: )

Daarnaast hangt het er vanaf welke je gebruikt. Volgens mij geeft de 'gelvorm' minder damp af.

Ik heb nu drie paar speakers gebouwd waarin BizonTix is toegepast, zonder enige problemen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Inderdaad gewoon even luchten voordat je de kast permanent sluit. Later alsnog vrijkomende dampen zullen wel via de porien van de kastwand verdwijnen. Eerlijk gezegd zou ik gerust de kast na aantal uren durven te sluiten als ik er haast mee had (niet dat ik dat aanraad). Gezien het toepassingsgebied van de lijm geloof ik niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken (tenzij zich elementen van polystyreen in de kast bevinden).
Bison schreef:
TOEPASSINGSGEBIED
Lijmt plastic bekledingsplaat (zoals Formica), fineer, board, plastic randen, trapranden,
vloerbedekking op trappen, rubber, leer, linoleum, kurk, polyetherschuim,
textiel onderling en op hout, spaanplaat, beton, stucwerk en metaal. Niet geschikt voor
polystyreenschuim (piepschuim).
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

OK dank jullie!

Gister avond gelijk BisonTix gekocht en alvast het loodbitume op de boven/onder en zijkanten geplakt.

De achterkanten zal ik vanavond gaan doen, tegelijk met het plakken van de tapijttegels, dan kunnen ze even op het balkon luchten, voor dat ik ze in mekaar gaat plakken.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Zo, dit weekend had ik lekker de tijd om wat kleine klusjes te doen.

Zaterdag ben ik begonnen met het maken van de gaten voor de terminals en de gaten voor de BR poorten. Niet zo spectaculair, maar het moet wel gebeuren.

Verder heb ik alle andere plankjes voorzien van bitume en tapijt, lekker een nachtje op het balkon/serre liggen uitdampen.

Ook heb ik alle filtercomponenten alvast op een stuk tapijttegel ge-tiewrapt, dat maakt het solderen een stukje makkelijker (foto's volgens)

En als laatste heb ik gister de eerste 5 planken verlijmd, dus, achter, zij en boven/onderkanten.

Ik kwam er alleen achter dat de kerel van de houthandel, niet zo heel erg netjes op vestek heeft gezaagd.
En ik heb alles op 45 graden laten doen, wat natuurlijk stom is, dit had natuurlijk 44 graden moeten zijn (of 46, ligt er aan hoe je kijkt).

Dus de hoekjes zijn niet zo heel erg netjes gelukt.
Nou is dit niet zon enorme ramp, aangezien ik alle hoeken, met een ruime diameter, rond af ge fresen, maar goed, het gaat om het idee.

Foto's volgens, een misschien dat ik vanavond nog wat detail foto's ga maken.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Things To Do:

1. Frees mal maken
2. Fresen
3. Gaten zagen
4. inslagmoeren plaatsen
5. Ademruimte fresen voor woofer (tussen de inslagmoeren)
6. Filter er in
7. Baffle lijmen
8. Hoeken afronden
9. Schuren
10. Gronden
11. Plamuren
12. Schuren
13. Gronden
14. Schuren
15. Gronden + 50% lak
16. Schuren
17. Lakken
18. Schuren
19. Aflakken

Hoop schuren dus
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

tip: draai 4 en 5 om. Teken eerst de plekken van de inslagmoeren af en dan frezen. Dan pas je inslagmoeren plaatsen.
Had het eerst ook zo gedaan als jij nu hebt staan en raakte toen toch met de frees de inslagmoer. En die maakte een mooie carambole in mijn schuur toen, had er niet aan moeten denken wat er was gebeurd als hij mijn kant op was gekomen...
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Oh, Goede tip!
Dank je.
Zou catastrofale gevolgen kunnen hebben aangezien ik op het balkon/serre werk (overal glas)

Weet iemand trouwens een adres waar je mooi, zwarte imbus schroeven kan krijgen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Volgens mij zijn die bij elke fatsoenlijke ijzerhandel te krijgen, hier in Delft weet ik zo al Romijn en Zwaard, in andere steden heb je dit soort zaken ook wel lijkt me.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Schroeven hebben ze bij BMM maar ik neem aan dat jij bouten bedoelt :wink:
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Zo, weer even een status update.
Gister heb ik even meters kunnen maken.

De baffles had ik vorige week al voorzien van inslagmoeren, en met een vijl heb de ademruimte gemaakt.
Gister heb ik eerst de baffles verlijmd met bruislijm (geen fijn spul om aan je handen te krijgen, blijft plakken tot het droog is)
's avonds ben ik met de bovenfrees aan de gang gegaan om alle hoek mooi af te ronden.
Toen gebeurde er iets vervelends. De bovenfrees was een beetje doorgezakt (is al een oud dingetje) en zo is het freesje dus iets uide bovenkant gaan happen, en zo krijg je een lelijk randje aan de bovenkant ipv een mooie vloeiende ronding.
Maar met een beetje suurpapier was dit snel verholpen, als je goed kijkt zie je nog wel dat er iets wat meer ronding in zit.

Toen heb ik nog gebruik kunnen maken van het laatste beetje zonlicht, en heb ik ze in de grondverf gezet.
De eerste laag, dus heel erg veel verdund met terpentine, kan alles lekker worden opgezogen, vanavond gaat de 2de laag er op, zal al iets dikker zijn (tussendoor wel schuren uiteraard)
Zo ga ik steeds iets dikker, tot alles gedekt is.

Dan alles plamuren.

Ik heb in mijn enthousiasme alleen geen foto's kunnen maken.................(zal jullie vast wel bekend voorkomen)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Heb je al zwarte inbus schroeven of bouten?
Zwarte bouten haal je bij Kokkelink achter de Megastrores.
En zwarte schroeven haal je bij PLS Audio, Loosduinseweg naast de begraafplaats.

Succes met je projekt.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Ik heb de bouten nu ook bij PLS vandaan, maar thnx voor de tip

Nog steeds geen foto's

I Know TTSWP

Maar de Hatts spelen nu, ik heb ze zaterdag voor het eerst aangesloten en de hele dag in laten spelen.
EN man, wat een laag komt er nog uit die kleine apparaten zeg!!!
Dit had ik dus echt niet verwacht.
Wat ik wel had verwacht, is een super midden en hoog, en dat maakt deze speaker ook meer dan waar!!

Er was nog wel 1 kleine issue, de litze draad die aan de soldeerlipjes zat, was bij 1 woofer los, of dit komt doordat het soldeer is gaan vloeien toe ik de draad er aan soldeerde, of dat dit vanuit de fabriek niet goed zat, weet ik niet.
Maar ik schrok mij wel een ongeluk, ze waren lekker aan het spelen en ik liet ze horen aan een maat van me, dus het volume ging een klein beetje omhoog, niet eens extreem.
En toen kwam er ineens een gekraak uit, maar goed.........niet zo ernstig als het leek dus.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Das leuk te horen dat ze goed klinken ! Ik ga voor een vriend binnenkort een Hatt Mk3 bouwen :).
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Die ik heb gebouwd zijn ook de Mk3, alleen met een softdome tweeter ipv een metalen tweeter.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

:lol:
Bijlagen
pichers1.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Pichers? Wat zijn dat? Googleheeft het antwoord. Sexy!

Maar inderdaad, foto's dus!
GijsJUH
Berichten: 129
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 0:35
Locatie: Duiven

Bericht door GijsJUH »

Martijn M schreef:
Dankje, ik was misselijk :roll: Hahah.

Maar, ben ook benieuwd hoe ze er uit zien! Zoek ook nog wat 'simpels' voor op de studiekamer..
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

GijsJUH schreef:
Martijn M schreef:
Dankje, ik was misselijk :roll: Hahah.

Maar, ben ook benieuwd hoe ze er uit zien! Zoek ook nog wat 'simpels' voor op de studiekamer..
Om een ideetje te krijgen, enkel is deze ( van de TS ) met softdome ipv metal dome:
http://www.humblehomemadehifi.com/HATT-III.html
Gesloten