Fullrange Studio monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Fullrange Studio monitor

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
ja, die heb ik net bekeken, en dat is nou niet echt recht te noemen....
zo'n sub hoger crossen gaat al snel boemerig klinken (niet wetenschappelije, subjectieve ervaring)
Eeehm, ik moet hem even opzoeken want nu ga ik even twijfelen, maar zijn grotere broer, de RSS315HF loopt zeker weten super kaarsrecht tot 1kHz. (lijkt me sterk dat de 10incher dan opeens niet zo mooi loopt)
Het boemerige heeft overigens alleen met de afstelling te maken en absoluut niet of je een speaker verder door laat klinken.
Er is sowieso geen enkele aanleiding waarom dat bij een zogenaamde "subwoofer" wel zou gebeuren en een "woofer" niet.

edit:
Twee links al gevonden, waren niet degene die ik zocht. Ik zoek even nog verder.
Wel zie je hoe laat pas deze woofer opbreekt en hoe mooi hij te gebruiken is tot bv 300-600Hz

http://www.htguide.com/forum/attachment ... ntid=10773

http://www.htguide.com/forum/attachment ... ntid=10267

(In Hobby-Hifi 3 van 2006 staan trouwens mooie metingen van die RSS315)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat is duidelijk de gewone woofer, niet de sub. dit is wat er op t Dayton datasheet staat:
dayton10.png
oftwel, boven de 500 al aan t opbreken.. logisch voor een sub, en daar hoef je je er ook niet druk om te maken, maar je kan m gewoon niet lekker boven de 200Hz inzetten zo. wil je een 10" die dat wel kan, dan zou ik eerder kijken naar een Seas L26 ofzo
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee de metingen die ik je laat zien zijn van de SUBWOOFER, dus de RSS265HF.
Ik wil wel even de metingen van de 12inch broer inscannen, dan zie je dat die ook zo ver doorloopt.

edit:
Owjha iemand op HTGuide had de RSS315 ook gemeten.
Zie hier, een 12inch subwoofer die bizar ver doorloopt. Tot 500Hz zeker prima te gebruiken.
Je kunt natuurlijk altijd rond 200-300Hz crossen, dat zit je sowieso bij heel veel subwoofers al redelijk safe.

http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... tcount=273

De Aurasound NS12-513A loopt zelfs nog veel mooier:
http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... tcount=265

Aan Renco,
wil je echt een beest bouwen, kun je de RSS315HO nemen in een kast van 25-30 liter en dan flink boosten met Linkwitz-Transform en een 2e orde highpass. Hij wordt dan wel een beetje erg breed :lol: :lol: 8)
Overigens, een driver in een te kleine kast stoppen en daarna Linkwitz-Transform is ook geen enkel probleem.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Nee de metingen die ik je laat zien zijn van de SUBWOOFER, dus de RSS265HF
:lol: van welk datasheet is die grafiek die ik poste denk je :lol:
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Hmmm de metingen zien er idd niet verkeerd uit, maar op de datasheets van dayton zelf staat heel duidelijk dat het foute boel is boven de 500-600Hz.
Het plaatje dat Henkjan heeft gepost is die van de RSS265HF.
Het zou veel mooier zijn als er wat watervalletjes of phase plotjes te zien waren.

Maar zelfs dan, waarom zou je liever een subwoofer willen gebruiken t.o.v. een kleinere hifi/pa woof?
Die subwoofers zijn zo traag als dikke stront tegen de berg op, voor het midbass werk
.

Edit: Post aangepast, blijkt dat ik last had van een audiomythe :oops:
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 17 nov 2009, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zie ook wel waar die grafiek van is.
De grafiek van de datasheet van Dayton heeft sowieso een window en daar gaan weleens wat dingen fout. Daarnaast vraag ik me af of deze wel op ene oneindige baffle is gemeten. Die bultjes duiden namelijk niet op opbreken.
De metingen van Hobby Hifi laten dezelfde mooie plaatjes zien. Die Dayton subwoofer zijn gewoon prima te gebruiken als een woofer in een 3-weg systeem. Is het niet heel toevallig dat al die grafieken overeen komen?

Waarom zou in hemelsnaam een subwoofer trager zijn? Massa? Hij heeft ook een behoorlijke sterke motor.
Daarnaast is de vervorming gewoon laag dus daar ligt het ook niet aan.

Hier de plaatjes van de RSS315. Is wel een slag groter, maar die 10incher zal enigszins vergelijkbaar zijn.

Zo heeft Jeroen ook eens wat gedaan met een paar Aurasounds, prima te gebruiken tot hoger op
viewtopic.php?f=15&t=6367

Al geloof ik dat men toch liever een mid en tweeter had (lees crossover meer richting de 400Hz)
Bijlagen
Dayton RSS315.png
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Waarom zou in hemelsnaam een subwoofer trager zijn?
o.a. hogere Le [bron: Dan Wiggins (o.a. Adire)] maar laten we deze discussie hier niet voeren, die is er al zo vaak geweest.
Hier de plaatjes van de RSS315. Is wel een slag groter, maar die 10incher zal enigszins vergelijkbaar zijn
ga daar bij een merk als Dayton (dat immers alleen maar een label is, en geen fabrikant zoals Seas of Scan Speak dat wel zijn) niet klakkeloos van uit, komt die 10" uit een andere fabriek en/of is die van een andere ontwerper dan kan die compleet anders kwa karakter zijn en kan je niet zomaar conclusies op basis van 1 formaat overzetten naar een ander.

:!: maar ik denk dat we wel erg ver doordraven, het punt is wel gemaakt dat je voor een 3weg een driver wil hebben die tot ~1kHz zuiver doorloopt :roll:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou dat was mijn punt niet helemaal.

Mijn punt was dat je de Dayton RSS265 prima kunt gebruiken. Immers hoef je helemaal niet tot 1kHz.
Ik zou crossen rond de 300-400Hz, maar dat hangt een beetje van de mid af. Neem je de RS52 bv, dan kun je met een de RSS265 500Hz ook nog wel hebben. Zeker actief met een 4e orde afval.
Renco

Bericht door Renco »

Bedankt voor alle reacties!

Door het actief aansturen van het geheel gaan de kosten zodanig omhoog dat ik de kasten eerst passief ga bouwen en afregelen, tegen de tijd dat dat af is kan ik de actieve trucendoos opentrekken.
Heb ik mooi de tijd om in te lezen hierover, en wat ontwerpen te maken e.d.
Ik ben hier nog niet thuis in, maar zou dit wel moeten kunnen volgen lijkt mij.
De andere secties van dit forum(en andere fora) ben ik al wel aan het doorspitten, maar een boek hierover kan nooit kwaad.
Is er een goed boek dat dieper ingaat op de werking, voor en nadelen, en het ontwerpen en bouwen van actieve correctieschakelingen en filters en de versterker klasse's d en t en chipamps en en en enzo?

Qua driver keuze ben ik er nog niet uit. Het merk CSS kende ik helemaal nog niet, dayton alleen van autospullen. Nou maakt dit in principe niet uit, maar ik wil geen miskopen maken..

Ik denk dat ik niet groter dan 8 inch wil gaan, die trio8 lijkt een mooie oplossing in mijn ogen, de dayton 210 heeft een wat groffe respons met cone breakup op 4k, lijkt me dan niet helemaal de bedoeling?
Of worden de metingen van andere merken/woofers gewoon mooier recht getrokken?
De discussie over traag midlaag door (sub)woofers met hogere Le, waar vind ik die?

wat zijn jullie tips over het inzetten van de mid en tweeter?
Ik zie X-over frequenties van 400 en 500 hz voorbij komen, maar ik was van plan de seas h1304 vanaf 250 hz in te zetten. Ik heb echter nog geen metingen van het vervormingsgedrag gezien.
Daar ga ik naar op zoek. Heeft iemand die liggen per toeval?

Weet iemand van 3weg ontwerp met de CSS trio8 of een woofer uit de genoemde dayton serie, het liefst natuurlijk nog met een seas h1304 mid?

Ik lees en denk ondertussen hard, erg hard, verder..
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi Renco,

Hopelijk kun je wat met al dat leesvoer. Ik merk dat de laatste tijd op dit forum nog al snel discussies ontstaan waar de Topic Starter nou niet bepaald mee geholpen wordt, hopelijk is dat nu niet het geval en heb je wat aan alle posts over drivers en hun datasheets, fabrikanten etc.

Henkjan is de naam achter http://www.juoiga.nl/ en levert o.a. CSS drivers. Zijn tips zitten vrijwel altijd in de hoek Tangband, CSS, Markaudio en andere merken die juoinga levert. Ik zie daarover weinig bemoeienis van Moderators, wat mij eigenlijk verbaast. De tip voor de seas 10" is een welkome afwisseling, ondanks dat dit buiten budget zal vallen...

Bovenstaande had ik op een fatsoenlijkere manier moeten uitten en bij deze bied ik mijn excuses aan voor de tactloze en beschadigende manier waarop ik dit heb verwoord. Dit kon ook anders worden aangegeven. Het weghalen nadat het gelezen is zou wellicht nog dommer zijn. Volgende keer voorkomen ipv genezen, daar kun je me aan houden!

Inmiddels zijn je plannen bijna uit het oog verloren, een monitor met een groot bereik in frequentie en geluidssterkte van 200-250 per kast.
Een 8" tweeweg is dan nog steeds niet zo'n heel gek idee. Met een flinke waveguide ervoor zou helemaal lekker zijn, want dat bundelt de spreiding van het hoog enigzins. Op de overname frequentie is dit prettig, ook de vervorming wordt daar gereduceerd. Lees hierover bijvoorbeeld dit maar eens: http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_hifi.htm ga naar Klang + Ton en zie daar de MOMO...

Afbeelding

Je kunt zelfs een aangepaste (monitor) versie bouwen hiervan - ook met monacor en waveguide techniek:

Triple play

Afbeelding
http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_hifi.htm ga naar Monacor en zoek de 'Triple play'

Je blijft hiermee redelijk binnen je budget, hebt een goed ontwerp van een box die relatief luid spelen kan.

Verder vind ik de hang naar woofers met grote Xmax en actieve correctie hier niet echt antwoorden op je topicvraag. Dat past meer bij het spelletje wie bedenkt een oplossing voor 'klein & luid & laag' problematiek.

Edit: fun: http://www.youtube.com/watch?v=vHed8jmA ... re=related
Fs3 techniek bla bla....

Geloof wel in een goede geluidskwaliteit op hoger afspeelvolume (een experience V20 kan echt wel luid) door middel van een 3-weg. Maar ik zie dan wel wat in een passieve gesloten hoogpass constructie met 'grote' woofer. Voorbeeldje (dit merk past deze techniek veel toe, al dan niet actief)

Afbeelding

http://www.boxenshop24.de/0433dc9b38066 ... ea5403.php
Je middentoner is wat exotisch van aard, maar ik kon er weinig geschikts mee vinden. Er zijn zat 3-weg luidsprekers met 10" 5"en 1" dus het kan werken, maar die unit is misschien meer op verfijning dan voor het gebruik waar jij naartoe wilt.

Een merk als Dynaudio maakt voor studio doeleinden hoog SPL monitoren zelfs met een 10" 2-weg. Doordat je niet actief filtert zijn jouw mogelijkheden misschien beperkt tot 8" voor een goede 2-weg. Ik noem het maar om niet alleen in de 'subwoofers met correctie' hoek te blijven hangen.

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=321
Afbeelding

Succes met denken :wink:
Laatst gewijzigd door wouter op ma 16 nov 2009, 23:18, 4 keer totaal gewijzigd.
Renco

Bericht door Renco »

Bedankt wouter!

Ik ga het allemaal bekijken!
Naar mijn mening gaat dit topic bestwel goed, naast het feit dat mijn budget niet haalbaar is met mijn eisen.

De oplossingen die aangekaart worden die soms wat buiten mijn eisen vallen zijn toch zeker welkom!
Het budget zal toch waarschijnlijk wel wat opgerekt worden omdat ik vind dat ik beter iets kan bouwen waar ik de komende paar jaar tevreden mee ben, dan dat ik over een half jaar toch en andere set ga bouwen voor hetzelfde doel. Dan kan ik beter over een half jaar de hele zooi actief aansturen en eindelijk de basgitaar FATsoenlijk beluisteren :D 8)

De actieve aansturing is vanaf het begin(misschien niet duidelijk aangegeven) een idee geweest voor de toekomst, als uitbreiding.
En dat wordt het misschien alsnog.
Het is dan wel de oplossing voor mijn voornaamste eis, het grote frequentiebereik, maar tevens een groot probleem voor de meest vervelende eis: Het budget :evil:
De middenweg lijkt mij het bouwen van een drieweg met een zwaar belastbare woofer die met correctie tot 30hz komt, en die in een passief gefilterde situatie ook goed te gebruiken is.
Wat ik vaak zie is dat de mid en tweeter toch passisef gefilterd worden, ik denk dat dit bij mij ook zo zal moeten, zodat er dan maar 1 versterker voor het mid/hoog nodig is.
Op die manier verlies ik alleen op de (dure) onderdelen voor het affilteren van de woofer.

Ik wil een goede balans tussen die verfijning die je noemt en de belastbaarheid die tot nu toe de boventoon voert.. Het moet niet alleen maar hard gaan, er moet ook mee afgemixt kunnen worden.
Vandaar dat een drieweg bijna onvermijdelijk is geworden, of zie ik dat verkeerd?(volgens dynaudio wel.. die ziet er goed uit, lijkt een beetje op mijn afmetingen, wie vond die ookalweel raar? :wink: )

Over verfijning gesproken.. heeft iemand ervaring met de Seas H1318? die ziet er fijn uit?
Stel nou is dat...
css Trio8 125 euro
Seas h1304 55 euro
Seas h1318 48 euro
Filter 70 euro?

totaal 298 euro

dat past al bijna in het budget.. en daar kan ik volgens mij wel even mee verder.
Weet alleen nog steeds niet hoe die dingen klinken, en daar kom ik dus eigenlijk niets verder mee..
Ik ga maar weer aan het tobben.

p.s.
@wouter, De linkjes die je post naar iets op lautsprechershop.de verwijzen beiden naar de index van de site..
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Aangepast :-)
Die subwoofer van Dayton lijkt wel aardig, maar passief filteren zo laag is kostbaar.

De TIW 200XS heeft een Xmax van 11 mm en toch zou ik die niet in een kleine gesloten behuizing zetten - je mist de inpact compleet. In een 70 liter TL breek je het huis af zonder dat de woofer een krimp geeft - bij wijze van spreken.

(...)

Een (dual voicecoil) 10" kun je passief ook wel inzetten. Deze zal voor mijn gevoel gemakkelijker de contouren luid weergeven dan een 8" met grote(re) Xmax.
Die CSS waren met 2 stuks interessant in het opgegeven volume, met een condensator. De Poco (http://www.crafty.nl) heeft dit ook, en klonk 'muzikaal' in een 2.1 systeem. Met 1 CSS heb je wel luchtverplaatsing maar dat wil niet zeggen dat het net zo klinkt als een 10" of 12" die even veel lucht verplaatst - even luid klinkt.

Bij toekomstige plannen voor actief zou ik gaan voor een grotere unit, die ook nu passief bruikbaar is. Gesloten hoogpass is dan wel een richting om in te gaan zoeken denk ik. Met een hypex 2.100 kun je het laag mono actief aansturen, en mid-hoog - bijv. vanaf 200Hz, wat je dan passief scheidt bij 2,5kHz ofzo... Kun je nog DSP instellingen doen etc. helemaal mooi vlak maken dus... handig, maar wel oppassen daarmee.

Voor later: 2e erbij en dan eindtrap(pen) erbij voor het laag. De 2x 2.100 als 2-weg module met een lowpass (met daarin 6 filter instelmogelijkheden) Dan kun je naar 3-weg actief.

Ik zie dat alsvolgt voor me:

(Als ik het goed qua mogelijkheden van die 2.100)
2 kasten met 1 versterker, wellicht ingebouwd in 1 van beide kasten. Laag = mono, vanaf de filtering wordt het stereo - bijv. 150 Hz. Je kunt het laag, bijv een 10" in elke box een filtercurve meegeven - in de PC ingevoerd, en je stereo signaal is een in het laag afgefilterd signaal dat bijzonder goed samen gaat met het laag. Je stelt immers zelf de curve en delay in. Alles in 2 boxen. Budget van passieve onderdelen blijft gering (geen laag filtering; boost/lowpass/highpass voor mid) en je kunt met zo'n beetje elke (nare) woofer aan de slag (DSP correctie)

:roll: lijkt me niet eens zo'n gek idee - sorry voor de stank :-& O:)

Zoek anders ook eens naar deels actieve luidsprekers bijvoorbeeld de 'capella plus' van HOBBY HiFi
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Om nou 2 woofers weer mono te gaan filteren wordt naar mijn smaak weer een compromis te veel.

Maar de lijst die Renco nu heeft neergezet is goed. Soms moet je gewoon keihard een lijst opstellen met eisen. En dus niet zeggen wat je het beste kunt doen. Wij kunnen je wel duizend tips geven.

Belangrijk is bv ook om te vertellen hoe groot je wilt gaan. We weten nu enkel de inhoud, maar blijkbaar heb je dus bv liever een voorkeur voor 8inch en geen 10inch.

De MCA12RC stond toevallig in een van de laatste Hobby Hifi's getest. Ik vond hem niet zo heel goed eigenlijk. Voor hetzelfde geld zou ik liever voor de Peerless 830870. Veel nettere vervorming en veel vlakkere frequentie responsie.
De Seas h1318 is echt een prima tweeter. Persoonlijk zou ik (gezien je budget) voor wat goedkopers gaan. Er zijn namelijk Seas tweeters die goedkoper koper zijn en net zo goed of zelfs beter presteren.

Echter is er wel nog een groot nadeel aan de CSS Trio8. Wil je deze passief filteren zonder boosts etc, dan ontkom je niet aan basreflex. Echter heeft deze een gigantisch port nodig voor basreflex en dat is gewoon echt niet heelbaar (65cm lang ofzo)
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik zie nu pas dat de V20 geen klein speakertje is - ik had een andere speaker in gedachten. Wat bevalt je hier niet aan?
Renco

Bericht door Renco »

Ze zijn een beetje groot om mee te nemen.. zeker van en naar 3hoog via een stijle en smalle trap.
Verder ben ik zeker tevreden, totdat ze echt hard staan..
Maar dat kan net zo goed aan nog 10 andere dingen liggen, maar ik ga me niet wagen aan discussies over kwaliteit en het subjectief mooi klinken van speakers.
Ik sta wel open voor meningen van anderen maar ik heb geen zin om tot in de interlinks van mijn Marquant dvdspeler(toch bijna marantz :lol: ) naar mijn sony str db940 reciever in te gaan op de kwaliteit van mijn huidige systeem.
In de studio wil ik een andere weg inslaan. voor zover dat te doen is met mijn inkomsten.
En dat is ook de reden waarom het zo gruwelijk lang duurt en waardoor je mijn berg spullen nog geen studio kan noemen..

Het punt is vooral het formaat, de drang om iets nieuws te bouwen en de wil om iets moois op tafel te zetten(letterlijk en figuurlijk).

..als het dan ook nog mooi klinkt ben ik helemaal blij.. :wink:
Renco

Bericht door Renco »

@ b_force

Als ik die trio8 passief gebruik in een gesloten kast van 28liter dan is het enige punt dat ie niet zo diep komt toch?
Dat probleem wordt dan opgelost als er geld is voor de 'activering' [-o< toch?
Dan moet ik daar maar mee leren leven in de tussentijd. Dat is meteen een motivatie om harder te werken en sneller amps en correctie in te bouwen!
Ik zal zo ook even simuleren, dan kan ik die vraag waarschijnlijk zelf ook wel beantwoorden...

Verder heb ik in mijn openingspost een aantal afmetingen gegeven als richtlijnen..
40 hoog bij 25-30 breed en 35 diep. smaller is mooier, dieper is onhandiger, minder hoog is niet zo boeiend maar het moet wel onder de 50cm blijven..

Welke Seas tweeters heb je in het hoofd die goedkoper zijn en beter presteren? daar ben ik wel benieuwd naar.

Als het om een tientje meer of minder gaat ga ik liever voor kwaliteit.

al hopen die tientjes wel behoorlijk op :oops:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gesloten gaat hij dan nog maar 53-55Hz ofzo. Niet echt laag en super hard gaat het ook niet. Maar dat moet je zelf ervaren denk ik. De Dayton RSS210HF (dus de 8inch versie) gaat wel direct al lager, maar heeft ook weer minder maximale spl.
Eigenlijk zitten we dan weer redelijk bij af, heh, want we begonnen bij precies dit probleem :wink: .
Het is OF niet laag OF niet hard OF het past gewoon niet. Als ik kijk naar die experience v20 dan heeft die sowieso al een dubbele 8inch woofer in basreflex. Vraag me af hoe je dat gaat compenseren met 1 8inch woofer?

Een paar goede Seas tweeters:
H0831 <- laat je niet foppen door de prijs, echt een prima tweeter
H0881
H1189
H1212 <- aanrader, maar is suf, heeft iedereen al :lol:

Nou en alles wat er tussen zit eigenlijk :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

b_force schreef:
Dayton RSS210HF
Onmogelijk te filteren, met z'n lage impedantie en rendement.

Renco, je zult mij niet horen zeggen dat een betere interlink, dvd-speler of versterker het geluid van je setje beter zal maken, want dat acht ik heel onwaarschijnlijk. Dat de boel dichtloopt bij een hoger volume ligt waarschijnlijk aan de combi van kamer en afstraalgedrag/response van je luidspreker. De vervorming van het systeem zou onhoorbaar moeten zijn (tenzij je de Sony in de clip stuurt =; ).

Al met al denk ik nog steeds dat een 2-weg met hoorn de beste keus zou zijn. Wouter heeft al een interessant voorstellen gedaan.
Renco

Bericht door Renco »

martijn schreef:
Renco, je zult mij niet horen zeggen dat een betere interlink, dvd-speler of versterker het geluid van je setje beter zal maken, want dat acht ik heel onwaarschijnlijk. Dat de boel dichtloopt bij een hoger volume ligt waarschijnlijk aan de combi van kamer en afstraalgedrag/response van je luidspreker. De vervorming van het systeem zou onhoorbaar moeten zijn (tenzij je de Sony in de clip stuurt ).
Dan zitten we daarover op een lijn!
Was trouwens totaal niet vervelend bedoeld als dat zo overkwam!

Ik ga kijken naar die MOMO waar wouter het over heeft, ik neem aan dat jij daar op doelt?
Die dynaudio AIR15 uit die post is eigenlijk precies wat ik bedoel, maar dan van type zelfbouw in het goedkoper :oops:

@b_force

Ik had bedacht dat die W200S woofers die in de v20's zitten qua specs zwaar verliezen van de trio 8, maar winisd suggereert toch anders..
Een 2 keer zo groot membraanoppervlak, kleinere benodigde membraanuitwijking (door basreflex) en een kast van 96 liter zet toch meer zoden aan de dijk.
Misschien is een 10 inch dan toch niet zo'n slecht idee..

Ik ga ook kijken naar 10'' woofer met 5'' mid en mooie softdome, met waveguides in een gesloten behuizing. Dit spreekt mij toch wel erg aan.
Misschien kan dit dan wat minder hard, maar aan de tweeter of mid kan het dan niet liggen lijkt mij, als je kijkt waar die v20's hard genoeg mee gaan (visaton W130S en G25FFL). En dan gooi ik er desnoods op de computer een HPF op 35/40/45 overheen als het echt harder moet..
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een waveguide heb je nou niet echt meer nodig als je een mid neemt.
Wel als je geen mid neemt :D
Renco

Bericht door Renco »

en wat nou als ik het toch doe? :P
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan doe je het wel :p

Maar ik ben het wel een beetje met Martijn eens.
Zo'n applicatie smeekt eigenlijk wel om mooi PA spul 8)
Echter is alles kleiner dan 10inch daar een midwoofertje :D :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Afbeelding

10" 2-weg komt vaker voor...

2x 6,5" levert t.o.v. 1x 8" een wat hoger rendement (meestal dan) en een waveguide icm 6,5" kan een mooie uniforme afstraling op. In het beschikbaar aantal liters kan dit passief redelijk laag komen, maar dan als basreflex - ivm SPL max.

Een 8" gesloten zal in veel gevallen minder 'makkelijk' klinken/feedback geven dan een 10" - deze brengt op rustigere wijze de lucht in trilling - minder beweging (uitslag), groter trillend oppervlak.

In de PC zie je alleen niet de kwaliteitsverschillen tussen een CSS in een goede constructie en een W200S BR constructie. Toch zou ik mijn geld op de eerste zetten...

Icm met een grote waveguide is zelfs een 10" 2-weg geen gek idee. ik ga eens zoeken...

edit: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... ce3_en.htm
The voice 3: 10" 2-weg PA
The voice (1) was een 12" 2-weg...
The voice 2: 15" 2-weg PA - gesloten hoogpass te ontwerpen wellicht...

En wat me daar ook opviel: COA 6/1 XT Kontur Sub by ASE
Die mid-hoog combi lijkt me het onderzoeken waard...
Afbeelding

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... hir_en.htm
Afbeelding
indoubt

Bericht door indoubt »

6.) Anfrage : Vergleich zu Seas oder anderen Hifi-Koaxen
Im Hochtonbereich bin ich mir sicher, dass die Seas-Koaxe keine Chance gegen den A&D haben. Denn die Seas-Koaxe haben alle einen ziemlichen Totaleinbruch bei 10kHz, also gerade im wichtigsten Hochtonbereich. Ursache ist wohl, dass die einfach noch nie eine optimale Schallführung hinbekommen haben, was bei einer Magnetmontage eines Hochtöners allerdings auch nicht ganz einfach ist.
Im Tieftonbereich denke ich, ist es im wesentlichen eine Geschmacksfrage : der eine mag lieber den tiefen dezenten Hifibass, der andere den knackigen lauten PA-Sound. Tief genug geht meiner Meinung nach auch der A&D mit -3dB bei 52 Hz im empfohlenen Gehäuse, da braucht man keinen Sub mehr, es sei denn zur Turnhallenbeschallung. Und subjektiv kommt es einem immer mehr und tiefer vor, wenn der Bass schnell und anspringend ist, wie bei eigentlich allen A&D-Chassis.
Kurzfazit : Die Seas-Koaxe klingen eher flau im Vergleich zum A&D, was aber durchaus einem individuellen Geschmack entsprechen mag.

7.) Kundenfazit von Johannes Heppenheimer, Fa. Audiance
Der 8" A&D Koax ist in einer kleinen Bassreflexbox eingebaut. Er wurde inzwischen bei einer ganzen Reihe von Veranstaltungen eingesetzt, angefangen von der Übertragung von Ansprachen und Podiumsdiskussionen bis hin zu Beschallungsaufgaben bei Musicaldarbietungen. Meist verrichtet er seine Dienste in einer Delayline und spielt wunderbar. Sein Abstrahlverhalten ist ca. 80 Grad (konisch), die Bündelung zu den hohen Tönen hin hält sich für einen Koax erstaunlich in Grenzen. Empfehlenswert: den Lautsprecher auf dem Stativ um 15-20 Grad ins Publikum neigen. Preis-Leistungsverhältnis: super !
Unquote

Dit is een beschrijving van een monitor die nog op mijn verlanglijstje staat. Het is een 8 inch PA coax die in 13 liter inhoud nog tot iets van 50 Hz komt. Het merk is wat minder bekend maar enkele forum leden hebben met andere units van dit fabricaat goede ervaringen. Het betrft een A&D C 8015 P34

http://www.traumboxen.de/ad-audio/c8025p34.htm
http://www.traumboxen.de/ad-audio/bausatz/bausatz.htm

Of het wat voor je is kun je beter zelf beoordelen maar gezien de eerdere discussie zou het een uitkomst kunnen zijn indien je het laag aanvult. De Units kosten iets van 80 euro per stuk en zijn dus relatief goedkoop. Het is wel van chinese makelij maar dat kan tegenwoordig blijkbaar nog heel aardig klinken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mjah zo weet ik nog wel wat modellen die hard gaan.

Bijvoorbeeld de RCF L8S800. Ook een 8inch woofer, die voor een 8inch PA driver best laag gaat, echt een beest.
Nadeel is alleen dat alle PA drivers nogal snel afvallen en je dus niet diep laag gaat, behalve de BMS 12S330, maar dat is een beetje vreemde eend in de bijt. Zit tussen een hifi driver en een PA driver in.

Beste compromis is anders inderdaad een subwoofer erbij, maar dat vond Renco niet praktisch. (kan ik me wel wat bij voorstellen als je weleens die dingen verplaatst).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”