Iemand ervaring met volgende headphones?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

rho

Iemand ervaring met volgende headphones?

Bericht door rho »

Heeft er iemand ervaring met een of meerdere van volgende headphones?
AKG K 172 HD
AKG K 142 HD
Sennheiser HD 595
Grado SR80i
Grado SR125i
Beyerdynamic DT 600
Sony MDR SA1000
Pioneer SE M10R

Ik heb momenteel een Sennheiser HD477 maar ik zoek iets dat net dat beetje beter is.
Ik zoek een helder geluid. Netjes evenwichtig van de lage tot de hoge tonen. Iets met voldoende detail.

De huidige is een beetje bass-heavy vind ik en het hoog is wat terughoudend en niet echt sprankelend/fris.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met volgende headphones?

Bericht door Martijn M »

Ik heb een Sennheiser HD600 en die vind ik heel fijn klinken. De 595 schijnt er klankmatig niet ver van af te zitten, maar zoals altijd is het devies luisteren.
rho

Bericht door rho »

Dat devies is natuurlijk niet zomaar in de wind te slaan. Probleem is dat ik hier echt nergens een zaak weet waar ze deftige headphones te luister hebben. Speakers en versterkers etc. genoeg, maar geen of heel erg weinig headphones. :(

Dus vraag ik het hier alvast om toch al een idee te krijgen van wat anderen er over denken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb laatst eens bij correct een hele zooi hoofdtelefoons beluisterd. Nu kan ik niet exact meer vertellen wat bij welke koptelefoon hoorde en is mijn oordeel uiteraard behoorlijk subjectief. Daarbij is de gevoeligheid niet hetzelfde en was ik helaas genoodzaakt om op verschillende geluidsvolumes te testen

Daar heb ik sowieso beluisterd (vast nog wel meer, maar die ben ik vast vergeten)
AKG K 172 HD
AKG K 142 HD
Sennheiser HD 595
Sennheiser HD 600
AKG K601.

De eerste twee lijken erg op elkaar. De AKG K142 vond ik redelijk goed in balans, maar ook redelijk veel bas hebben. De AKG K172 kan ik me niet helemaal meer voor de geest halen. Volgens mij vond ik die een heel stuk minder dan de K142.
De Sennheiser 600 heb ik een tijd geleend van Martijn en ook nog een beluisterd bij Correct. De HD600 lijkt in eerste instanties heel geweldig te klinken. Als je echter eens let op de frequentie responsie (daar moet ik ook nog ergens een meting van hebben), dan hoor je hem in het midden wat terug nemen om vervolgens te pieken rond de 4-8kHz (meende ik, waardes moet ik nog even nakijken). De bas gaat overigens ook niet heel laag en diep. Je merkt bv vooral met boosten dat hij snel gaat dichtslibben en vervormen. Ik ben zelf niet kapot van deze koptelefoon als je naar het bedrag kijkt. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen deze koptelefoon saai vinden en te weinig heeft.

Helaas kan ik me de HD 595 niet meer herinneren. Het gevoel wat ik er bij heb, is dat hij totaal anders was als de HD 600, maar ik moet je bekennen dat ik hem misschien verwar met een lagere serie van de HD reeks. Volgens mij hebben ze de HD 595 hier bij de Media Markt, dus ik kan het nog even nakijken.
De koptelefoon waar ik voor wilde gaan is de AKG K601. Ik moet zeggen dat ten eerste deze koptelefoon goddelijk zit. De HD 600 (en 595) zit ook vrij lekker, maar ik vond de K601 toch nog wel een heel stuk beter zitten. Deze koptelefoon is wel 120ohm en de gevoeligheid is ook vrij laag. Nadeel was dus dat hij veel zachter stond dan de rest. Hij heeft net als de HD 600 een erg rustig karakter. Ik vond hem wat fijner omdat hij niet zo piekt rond de 4-8kHz.

Bedenk bij je keuze overigens ook wat voor hoofdtelefoon versterker je gaat nemen. Zeker koptelefoons met een lage impedantie zijn niet zomaar aan te sturen. Veel hoofdtelefoon versterkers zakken bij lage impedanties (=hoge belasting) in en vervormen daardoor heel erg veel en kunnen dus niet voldoende output geven.

Aangezien ik binnenkort de AKG K601 wil gaan kopen heb ik inmiddels twee ontwerpen klaar liggen die gemakkelijk 32ohm aankunnen met een uitgangsspanning van 5Vrms (zelfs 16ohm moet nog lukken!). Dat zou voldoende moeten zijn. Mocht dat niet zo zijn, kun je ze beiden nog prima opkrikken. Het zijn wel twee totaal verschillende ontwerpen, hoewel ze beiden gemeen hebben dat een opamp zorgt voor de nodige spanning. Het ene ontwerp is vooral eenvoudig met een BUF634. Het andere is ietsjes complexer met een klasse-ab trap gebiased in class-a. Tegen de tijd dat ik de nodige spullen heb (de BUF634 is te samplen, maar was nog in "back-order") zal ik wel een topic er over openen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb ook geprobeerd de HD600 te meten, maar ik krijg dat niet fatsoenlijk voor elkaar. De meetopstelling heeft ontzettend veel invloed.
Hoe heb jij de HD600 gemeten, B_force?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan moet ik even nadenken. Ik heb nmlk op meerdere manieren geprobeerd.
Gewoon in open-air krijg je inderdaad geen goede meting. Dat komt omdat natuurlijk een kleine akoestische gemaakt wordt wanneer je de koptelefoon op zet.
Ik heb toen gemeten met de koptelefoon op mijn hoofd. Kwestie van de microfoon er tussen steken.
Omdat ik nog wat losse electret capsules heb liggen, heb ik die later gebruikt en min of meer in mijn oor gedaan. (iiiieuw :lol: ). Beiden resultaten kwamen overeen met elkaar. Je hebt geen exacte metingen nog, maar wel een indicatie wat harder/zachter staat. Ik wil nog eens een correcte meting uitvoeren aan die dingen. Handig is dan bv een poppenhoofd te nemen en daar electret capsules in te maken.

Wat me trouwens op viel toen ik al die koptelefoons heb getest, is dat het karakter van een open-air wel heel duidelijk is. Veel gesloten koptelefoons klinken bonkerig, vet en dik qua bas. (Ik kan me voorstellen dat zoiets wel handig is voor DJ's met veel achtergrond ruis) De meeste open-airs hebben dat niet met de bassen. De K142 is geloof ik semi open. Beetje van beiden zeg maar :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Oja, die site was me even ontschoten. Heel handig.
Al met al lijkt het meetresultaat van de HD600 mij uitstekend. De aanzet in het laag is gebruikelijk bij koptelefoons om te compenseren voor de afwezigheid van fysieke druk die je met normale luidsprekers wel ervaart. De smalle pieken in het hoog zijn waarschijnlijk het gevolg van interferentie, m.u.v. het piekje bij 4 khz. Dat lijkt een resonantie te zijn.
rho

Bericht door rho »

Ik weet niet hoe ik 'm gemist heb maar die AKG K601 ziet er heel interessant uit.
Als ik op headphone.com de Sennheiser HD555 en HD600 vergelijk met de AKG K601 dan lijkt me dat echt geen slechte keuze.
Die grafiekjes zeggen natuurlijk niet alles maar het is een begin.
Juriaan
Ook commercieel actief

Bericht door Juriaan »

Is draadloos altijd af te raden ?
mn schoonvader vroeg er om een voor de kerst en was aan het kijken naar de AGK K930 , binnenkort maar eens gaan luisteren ergens ,maar zou toch mooi zijn als iemand alvast zn ervaring ermee kon delen .
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Juriaan schreef:
mn schoonvader vroeg er om een voor de kerst en was aan het kijken naar de AGK K930 , binnenkort maar eens gaan luisteren ergens ,maar zou toch mooi zijn als iemand alvast zn ervaring ermee kon delen .
Ik weet het niet, heb er maar een paar kunnen luisteren bij de Media Markt. Helaas is het daar moeilijk luisteren door alle rot herrie om je heen (vooral als je auto-audio vlakbij zit). Wat ik tot nu toe gehoord vond ik wel aardig. Niet super goed ofzo.
Probleem was daar wel het zoeken van een goed kanaal, maar er stonden ook iets van 7 draadloze systemen, dus het kan best zijn dat die elkaar lekker stonden te verstoren. Eerlijk gezegd heb ik ook voorkeur voor draadloos ivm 's avonds gitaarspelen, maar dus nog niks bevredigend kunnen vinden.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

rho schreef:
Beyerdynamic DT 600

Ik heb momenteel een Sennheiser HD477 maar ik zoek iets dat net dat beetje beter is.
Ik zoek een helder geluid. Netjes evenwichtig van de lage tot de hoge tonen. Iets met voldoende detail.

De huidige is een beetje bass-heavy vind ik en het hoog is wat terughoudend en niet echt sprankelend/fris.
Zover ik weet worden de DT 600 in-ear koptelefoons al lang niet meer gemaakt...in-ear, je moet het maar fijn vinden...

Ik vind, naast het geluid, het comfort van een koptelefoon erg belangrijk, nou heb ik niet erg veel koptelefoons gehad en/of (langdurig) beluisterd maar Sennheiser koptelefoons vond ik toch de meest comfortabele, echter had ik hetzelfde probleem als jou met de Sennheiser koptelefoons waar ik destijds naar geluisterd heb die rond fl.250,- koste.
Ik heb toen voor een Beyerdynamic DT220 gekozen omdat die toch wat meer detail, voldoende laag (zeker niet overdreven), en een goed hoog liet horen...of het sprankelend was durf ik niet te zeggen, daarvoor is het iets te lang geleden.
Wel is het zo dat ik de DT220 op den duur te veel op m'n hoofd vond drukken, ik ben niet bekend met andere Beyerdynamic koptelefoons en weet dus ook niet of ze comfortabelere modellen hebben, maar zover ik me herinner waren ze destijds met name bekend om hun Pro/Studio mic's en koptelefoons en zullen ze dus allemaal wel een beetje hetzelfde zijn geweest qua comfort, maar dat is dan ook al weer een tijd geleden.
De DT220 had in ieder geval wel de Duitse degelijkheid die we van onze oosterburen gewend zijn ;)
Zelf denk ik dat het comfort zeker iets is waar je op moet letten bij aanschaf, en dat is naar mijn ervaring vaak erg lastig.
b_force schreef:
Wat me trouwens op viel toen ik al die koptelefoons heb getest, is dat het karakter van een open-air wel heel duidelijk is. Veel gesloten koptelefoons klinken bonkerig, vet en dik qua bas. (Ik kan me voorstellen dat zoiets wel handig is voor DJ's met veel achtergrond ruis) De meeste open-airs hebben dat niet met de bassen. De K142 is geloof ik semi open. Beetje van beiden zeg maar :wink:
Voor een DJ is het laag idd vaak van belang, maar mid en hoog zijn IMO net zo belangrijk, daardoor heb ik destijds ook voor de (Open air) DT220 gekozen, bij hogere volumes genoeg van alles, de overige koptelefoons waar ik naar geluisterd heb zou ik in sommige situaties onnodig hard moeten zetten om te horen wat ik deed (mogelijk hadden ze (of m'n trommelvliezen) het niet overleefd zodra het laag opkwam), en waarschijnlijk heb ik m'n oren daar ook door gespaard.
rho

Bericht door rho »

KILLorBE schreef:
rho schreef:
Beyerdynamic DT 600

Zover ik weet worden de DT 600 in-ear koptelefoons al lang niet meer gemaakt...in-ear, je moet het maar fijn vinden...
Dat is dan ook een typo en het moet natuurlijk de DT660 uit de premiumline zijn.
In-ear moet ik niet hebben.
KILLorBE schreef:
Ik vind, naast het geluid, het comfort van een koptelefoon erg belangrijk, nou heb ik niet erg veel koptelefoons gehad en/of (langdurig) beluisterd maar Sennheiser koptelefoons vond ik toch de meest comfortabele, echter had ik hetzelfde probleem als jou met de Sennheiser koptelefoons waar ik destijds naar geluisterd heb die rond fl.250,- koste.
Ik heb toen voor een Beyerdynamic DT220 gekozen omdat die toch wat meer detail, voldoende laag (zeker niet overdreven), en een goed hoog liet horen...of het sprankelend was durf ik niet te zeggen, daarvoor is het iets te lang geleden.
Wel is het zo dat ik de DT220 op den duur te veel op m'n hoofd vond drukken, ik ben niet bekend met andere Beyerdynamic koptelefoons en weet dus ook niet of ze comfortabelere modellen hebben, maar zover ik me herinner waren ze destijds met name bekend om hun Pro/Studio mic's en koptelefoons en zullen ze dus allemaal wel een beetje hetzelfde zijn geweest qua comfort, maar dat is dan ook al weer een tijd geleden.
De DT220 had in ieder geval wel de Duitse degelijkheid die we van onze oosterburen gewend zijn ;)
Zelf denk ik dat het comfort zeker iets is waar je op moet letten bij aanschaf, en dat is naar mijn ervaring vaak erg lastig.
Comfort is inderdaad wel belangrijk. Maar ik denk dat deze niet voor langdurige luistersessies gaat gebruikt worden. Hij zal eerder voor kortere tijdsduur gebruikt worden maar wel met de bedoeling "echt" te luisteren. Maar ook dan is comfort belangrijk.
KILLorBE schreef:
b_force schreef:
Voor een DJ is het laag idd vaak van belang, maar mid en hoog zijn IMO net zo belangrijk, daardoor heb ik destijds ook voor de (Open air) DT220 gekozen, bij hogere volumes genoeg van alles, de overige koptelefoons waar ik naar geluisterd heb zou ik in sommige situaties onnodig hard moeten zetten om te horen wat ik deed (mogelijk hadden ze (of m'n trommelvliezen) het niet overleefd zodra het laag opkwam), en waarschijnlijk heb ik m'n oren daar ook door gespaard.
Ik ga 'm vooral in erg rustige situaties gebruiken.
M'n vriendin moet in het weekend ook werken en als ze vroeg naar bed gaat kan ik dan nog lekker van een heerlijk stukje muziek genieten. Da's o.a. een situatie waar dat ie in gebruikt gaat worden.
Van omgevingslawaai heb ik op zo'n moment weinig last denk ik.
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

KILLorBE schreef:
De in-ear's zijn juist heel fijn O:)

Vroeger had ik zo'n grote Beyerdynamic oorwarmer, nu in-ear van Sennheiser. Het geluid is fantastisch en het draagcomfort super 8)
rho

Bericht door rho »

Dat werkt alleen als je oren er voor geschikt zijn. Daarbij is het gevaar op gehoorbeschadiging ook veel groter met die dingen.
Ik heb nog nooit een in-ear kunnen proberen die op ook maar de minste manier aangenaam aanvoelde in mijn oren.

Ondertussen heb ik de Sennheiser HD595 met de HD555 en de oudere AKG K171 en K141 kunnen vergelijken.
De klank van de Sennheisers was naar mijn idee een stuk beter dan de AKG's. Het probleem was dat de Sennheisers harder stonden en dan is het geen eerlijke vergelijking.
Het draagcomfort van de Sennheisers was veel groter dan bij de AKG's. En dat viel wel eerlijk te vergelijken.
Het verschill tussen de HD595 en HD555 was opmerkelijk. De HD595 klinkt een stuk frisser. Het hoog had meer detail. Ook stemmen kwamen iets beter over.
Enorm zijn de verschillen niet, dus de vriendin maar eens gevraagd om te luisteren. Gelukkig kwam ze tot net dezelfde conclusie, zonder enig idee te hebben van wat ze nu aan het luisteren was. (ze kent echt niks van audio-toestanden)
Ik beeldde het me dus niet in. :D

Tot nu toe staat de HD595 dus op kop in de beoordeling.
Ik hoop nog eens ergens de HD595 met de AKG K601 en de Beyerdynamic DT660 :wink: te kunnen vergelijken.
SARK

Bericht door SARK »

Juriaan schreef:
Heel lang geleden (jaar of 20) een draadloze van Sony gekocht, werkte prima maar gaf wel veel basisruis. Let wel ... het was een infrarood (radio was voor mij destijds niet te betalen) dus het grote nadeel was dat je altijd de zender moest kunnen "zien".
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Rho,
De AKG's die je hebt getest vond ik inderdaad ook minder goed zitten.
Vooral die kleine oorschelpen. De AKG K601/701 is echt totaal anders qua draag comfort.

Eigenlijk gebruik ik om precies dezelfde redenen een hoofdtelefoon. Helaas kan ik met de spullen die ik nu heb de K601 niet voeden. Deze is 120ohm en dat vinden veel opamps toch vrij veel van het goede.

Ik heb zelf ook in-ears. Best leuk, maar je moet er wel mee leren omgaan. Zo moet je niet opeens koekjes/chips eten, want dan hoor je echt helemaal niets meer. Mijn vriendin vindt ze sowieso niet lekker zitten. Je sluit namelijk echt de heleboel af (ik heb siliconen oordoppen).

Ik denk dat ik binnenkort toch maar voor de K601 ga. In Duitsland zijn die dingen echt heel goedkoop, rond de 150 euro. Dan te bedenken dat de mensen bij de Media Markt er 250 euro voor vragen!!!!
Nadeel is weer met garantie, wat altijd gemakkelijker is dicht bij huis.
rho

Bericht door rho »

Ik was van plan de hoofdtelefoon uitgang van de Rotel RC-1070 te gebruiken. Denk je dat die niet voldoet om zulke hoofdtelefoon aan te sturen? :?:

edit: Heb net gevonden in de specs van mijn pre-amp dat ie op de hoofdtelefoon lasten van 8-2k ohm kan aansturen. Moet wel lukken om het overgrote deel van de beschikbare hoofdtelefoons aan te struren, lijkt me.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een hoofdtelefoon uitgang die 8ohm kan hebben :shock: . Dat is heel erg laag hoor.
Dan te bedenken dat je ongeveer moet uitgaan van een uitgangsspanning van maximaal 5Vrms (dat kan heel hard zijn, maar hangt een beetje van de gevoeligheid af van je koptelefoon).Dan heb je het over een 3W versterker aan 8ohm :lol:
Ik heb al gezien dat je 32ohm niet zo vaak meer tegenkomt, de meeste zitten rond de 100,200,600 ohm

(ik moet nog ergens een linkje hebben over waarom ze van die 5Vrms uitgaan)
rho

Bericht door rho »

Ik he geen idee wat voor versterker-schakeling er achter zit. Het staat zo in de specs.
Als ik die een beetje mag geloven zou ik dus niet echt problemen mogen hebben met de doorsnee kwalitatieve hoofdtelefoon.

Ondertussen is me ook duidelijk waarom er zo moeilijk aan een recente AKG te geraken is in België. Blijkbaar zijn er nogal wat wisselingen van importuer geweest en is er een tijdje zelfs geen geweest.
Misschien dat ik over een weekje of 3 een K601 met een Sennheiser HD595 kan gaan vergelijken.
...Is wel lang wachten ....
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

Ik heb de AKG K701 en de K271. Dit zijn allebei circumaurale koptelefoons (vallen OM je oren). Ik wordt helemaal gek als iets de hele tijd op mijn oorschelp zit te drukken.
De 701 is volledig open. Hij klinkt fenomenaal (ik heb hem wel aan een goede koptelefoonuitgang hangen). Ik vind het comfort echter middelmatig. Er zitten lederen bobbels aan de binnenkant van de hoofdband, waarvan de middelste na enige tijd op je hoofd gaat irriteren. Nu heb ik gemillimeterd haar dus als je een flinke dos hebt zal het wellicht meevallen. Ik kan er nog uren naar luisteren en er zelf mee in slaap vallen, maar je blijft voelen dat je hem op hebt.
De 271 draag ik op het werk, meerdere uren per dag. Deze vergeet je al vrij snel. Hij klinkt minder luchtig dan de 701, maar het is dan ook een volledig gesloten koptelefoon. Voor een gesloten koptelefoon echter klinkt hij verrassend open. Wel kan de schakelaar in de hoofdband wat vervelend doen waardoor je soms de hoofdband even op en neer moet jutteren om geluid te krijgen. Beetje onhandig, maar niet onoverkomelijk.
Wat je over de AKG's in de regel kunt zeggen: erg neutraal. Nergens overdreven weergave. Ik kan ze beiden aanraden.

Gr rody
rho

Bericht door rho »

Zie ik dat verkeerd of zijn hier meer AKG aanhangers dan Sennheiser liefhebbers?
What about Beyerdynamic?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rik,

zelf heb ik ooit lang gezocht naar een hoofdtelefoon die zuiver en vooral niet 'baslastig' was. Die heb ik gevonden in de HD600.
Tot op dag van vandaag is dit mijn favoriete weergever. Recht binnen 1db.

toendertijd ging het verhaal dat de 'oude Sennheiser' himself, deze koptelefoon heeft ontworpen met de bedoeling een niet-gekleurd referentiegeluid te produceren.
Hij zou worden gebruikt in studio's en als referentie voor luidspreker beoordeling. Het product zou oorspronkelijk niet commercieel gelanceerd worden.

Je kunt proberen om de half zo dure HD595 met de HD600 te vergelijken. Als zij gelijkwaardig zijn, maak je met de HD595 zeker geen verkeerde keuze indien je een niet-pseudo klank zoekt.
Paul

Bericht door Paul »

de Grado vond ik een beetje tegenvallen (direct op een ipod, wellicht gaat dat met een microfoonversterkertje beter...
Plaats reactie