Banana

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Banana

Bericht door mischa72 »

Hallo allemaal,

Na lang wikken en wegen is het er toch van gekomen. In dit topic zal ik de bouw van mijn eerste echte speakerset tonen.

Zoals jullie wellicht zullen weten heb ik een set Fostex FE-167E kunnen scoren. Ik ga deze units in een basreflexbehuizing van 15 liter zetten, net zoals de aanbevolen inhoud van Fostex zelf.

Helaas op dit moment nog geen foto´s, maar in dit topic (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7212) staan foto´s van het ontwerp. Ik ga echter niet voor fineer, maar in een mooie contrasterende kleur, mogelijk blauw. Een wijziging aan het origineel is een bracing ongeveer halverwege. De panelen zijn allemaal onder 45 graden gezaagd, dus lekker veel lijmoppervlak.

Over deze bracing heb ik ook mijn eerste vragen: Ik heb de binnenranden afgerond met een frees op een compressortool. Hierdoor zitten er groeven in het verlengde van de bracing. Heeft het nog toegevoegde waarde om dit mooi glad te maken? Ik bedoel of dit klanktechnisch nog voordelen biedt.

Ik wil de randen van de baffle afwerken. Kan ik dat het beste doen met een schuine of een afgeronde rand?

Foto´s volgen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Tot niet zo lang geleden speelde ik met Fostex FE-127E drivers in een 18mm-multiplex kastje van 14 liter netto als 'business end' of een PC audio set.

Binnenkort zal ik starten met de bouw van een wat 'uitgerijpte' versies hiervan. 't Is leuk anderen te zien die breedband speakers bouwen !!

Succes



Wolf
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Banana

Bericht door mischa72 »

mischa72 schreef:
Over deze bracing heb ik ook mijn eerste vragen: Ik heb de binnenranden afgerond met een frees op een compressortool. Hierdoor zitten er groeven in het verlengde van de bracing. Heeft het nog toegevoegde waarde om dit mooi glad te maken? Ik bedoel of dit klanktechnisch nog voordelen biedt.

Ik wil de randen van de baffle afwerken. Kan ik dat het beste doen met een schuine of een afgeronde rand?
Niemand?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik weet niet heel erg goed hoe het er uitziet, maar als er wat groefjes zitten ín de kast zou ik me daar zeker geen zorgen over maken..

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Omdat ik nog geen foto´s online heb, zal ik het proberen te omschrijven. De tool die ik heb gebruikt is een soort ronde rasp. Hierdoor zitten groeven in de lengterichting van de bracing. Als dit geen nadelige gevolgen heeft voor de klank, kan ik nog altijd bekijken of ik het er wel of niet uit haal. Het ligt er een beetje aan of ik mijn geduld kan opbrengen om niet al te gaan lijmen.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou, ik heb nog een paar specialisten uit mijn audioclub gevraagd en ook die zeiden dat kleine groeven geen probleem mogen opleveren en de geluidsreproductie hoogstens een paar plaatsen achter de komma zouden kunnen beïnvloeden. Nou, daar kan ik best mee leven.

Nog een andere vraag: Kan ik het beste eerst de baffle zagen en vervolgens pas gaan lijmen of maakt dat niet zoveel uit? Ik weet niet of de lijm misschien niet goed droogt als dit in een dichte kast moet gebeuren.

Omdat ik geen cirkelmal heb, zal ik de gaten voor de speakers nog even uit het handje zagen met de decoupeerzaag. Aangezien de drivers aflopende randen hebben, hoeven ze ook niet verzonken te worden, wat met de basreflexpijp ook niet zal gebeuren.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mischa, maak jezelf familiar met een bovenfrees en een goede cirkeltool.

Een frontje afwerken en als laatste erop zetten is niet mijn stijl. Zo word het verlijmen bijna onmogelijk goed te doen. Ikzelf zou de boel helemaal in elkaar zetten, evt nadat je de gaten hebt gefreesd. Zelf doe ik eerst de kast en daarna de gaten, zodat ze maximaal in het midden zitten.... Beetje houtwormen gedachte.

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
Zelf doe ik eerst de kast en daarna de gaten, zodat ze maximaal in het midden zitten.... Beetje houtwormen gedachte.
Als laatste het front erop zetten zal niet lukken, alles is onder 45 graden gezaagd, dus moet ineens gelijmd worden.

Voor de rest hou jij dus ook geen rekening met een eventuele ventilatieopening in de kast waardoorde lijm misschien sneller kan drogen?

Voor wat betreft de cirkeltool heb ik hier al hele leuke zelfbouwdingen voorbij zien komen, maar ik heb zelf niet de middelen om er zelf één te maken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

je kunt de frontplaat we gebruiken bij het verlijmen, echter niet verlijmen, snappie?

jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
je kunt de frontplaat we gebruiken bij het verlijmen, echter niet verlijmen, snappie?
Aha, alleen voor de maat dus en achteraf verlijmen?

Ach, ik kan net zo goed eerst het speakergat erin maken, zoveel tijd kost dat toch niet. Alleen even een passer oid zoeken om een cirkel van exact 146mm te tekenen. Ik zag een vreemde pen met een spitse punt bij mijn frees zitten. Wellicht is dat de cirkelgeleider die er al bij zit. Morgen weten we meer.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, vanmiddag de eerste kast in elkaar gezet. Ik moet zeggen: het viel nog tegen om alles een beetje haaks en sluitend op elkaar te krijgen, ook al zijn alle delen onder 45 graden gezaagd. Hoe doen jullie dat? Is dat een beetje te doen zonder een lijmhulp voor de hoeken?

Nog een tip hoe lang de lijm te laten drogen? Ik heb standaard witte profi-houtlijm gebruikt

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Voor het verlijmen heb je een winkelhaak nodig.

De witte houtlijm moet doorzichtig worden voordat hij uit de klemmen mag komen. Duurt meestal een dag of 1,5

Overigens: gefeliciteerd met je eerste start!!!! dit is het begin van veel moois!!

jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
Voor het verlijmen heb je een winkelhaak nodig.
oke, die heb ik ook gebruikt, maar als je alles vervolgens gaat inklemmen, druk je alles weer uit fatsoen. Of ben ik gewoon te lomp bezig geweest?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Hoi Misha,

Als ik zoiets moet doen dan verlijm ik eerst de boven- en onderzijde van de speaker aan de baffle. Deze delen houden de speaker in vorm tijdens het lijmen.

Bijvoorbeeld: http://hatschoe.serverthuis.nl/main.php?g2_itemId=314
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wat zegt de naam over het uiterlijk van het eindproduct? :roll:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paul schreef:
Wat zegt de naam over het uiterlijk van het eindproduct? :roll:
Helemaal niets. De naam komt van de bananenvezels die in de konus verwerkt zitten.

@christian: bedankt voor de tip. Maar zet jij baffle en boven/onderkant dan ook met van die hoekklemmen vast? Die heb ik namelijk niet.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je hebt toch wel de schilderstapemethode gedaan he???

jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, eergisteren de 2e kast gelijmd. Dit keer met schilderstape en ik moet zeggen: ging een stuk beter. Morgenavond gaan de klemmen en de tape eraf. Ik hoop dat ik dan nog tijd heb om de BR-pijp, de terminals en de speakers erin te zetten en er voorzichtig eens wat muziek op te zetten. Goed luisteren of de kasten nergens lekken en vervolgens afwerken. Het zal dan ook nog wel even duren voor ze helemaal klaar zijn.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Afbeelding
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je hebt helemaal gelijk. Ik zal vanavond wat proberen te posten.


:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bij deze wat foto´s.
Bijlagen
Schilderstape EN een klemmende situatie.
Schilderstape EN een klemmende situatie.
Bracing klaar.
Bracing klaar.
Voorbereiden van de bracing.
Voorbereiden van de bracing.
Mooi schuin is niet lelijk.
Mooi schuin is niet lelijk.
Stapeltjes, maar dan anders.
Stapeltjes, maar dan anders.
De panelen op een stapeltje.
De panelen op een stapeltje.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Mooi bezig Mischa!

dat opzetstukje is verrekte handig btw, gebruik hem zelf ook voor freeswerk. Gaat als de brandbeer!
Bijlagen
DSC01773s.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Klopt, vooral bij MDF moet je goed uitkijken dat het niet TE hard gaat.

Ik moet het tape en de klemmen er nog vanaf halen, maar ik denk dat dat komend weekend gaat gebeuren. Vervolgens moeten de hoeken nog worden afgerond. Dan de basreflexpijp erin, terminals erin en de speakers natuurlijk. Daarna moet ik misschien nog wat plamuren (lijmfoutje bij de eerste speakert) en daarna zullen ze een tijdje in ruw MDF gaan spelen om de plamuur goed te laten uitharden en vooral uitzakken. Zo krijg ik achteraf ook geen zakkers erin. Daarna eens goed nadenken over het te kiezen kleurtje.

Voorstellen hierin zijn van harte welkom. :idea:

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

DAMNED :evil: :evil: :evil: :evil:

Ondanks het toepassen van de schilderstapemethode zitten er wat kieren in de kasten. Helaas ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de kasten daardoor lek zijn als een zeef :cry: .
Welke tips kunnen jullie mij geven voor het dichten van dit soort dunne kieren (max 1mm).

Houtlijm?
Plamuren?

Ik heb overigens wel al de kanten gefreesd en dmv luchtdruk kunnen testen dat het er hier en daar fors doorheen fluit. Ik denk dan ook dat het niet veel zin heeft om ze aan te gaan sluiten, wat ik duivels graag gedaan had. Jammer maar helaas, er moet meer werk in. Het deel waar de BR-pijp in zit is voor mij van binnenuit eigenlijk niet meer bereikbaar vanwege de bracing. Ook hier moet ik de volgende keer op letten.

Groeten,
Mischa
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Ik denk dat je het kunt oplsossen door een extra laag MDF (bv. 8 mm) aan te brengen en die dan niet verstek (edit ; verwijderd: haaks) zagen maar iets overbemeten op de huidige kasten lijmen en stuk voor stuk met de afkantfrees zuiver op maat maken. Kost wel even tijd, want je kunt niet meer dan 2 zijden per keer doen.
Laatst gewijzigd door De Timmerman op za 25 okt 2008, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten