HOLMImpulse

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

HOLMImpulse

Bericht door Pjotr »

Freeware meetsoftware: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Nog geen tijd gehad om het te proberen en te zien wat het kan maar het ziet er op het eerste gezicht wel goed uit.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Ga ik eens proberen.
"Works with ANY soundcard and ANY microphone"

Hmm...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Wie heeft hier de manual al van gedownload?
Ik krijg steeds een corrupt pdf bestand binnen....

Ben namelijk wel benieuwd naar dit stukje software
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: HOLMImpulse

Bericht door Rudy »

bartsegers schreef:
Wie heeft hier de manual al van gedownload?
Ik krijg steeds een corrupt pdf bestand binnen....

Ben namelijk wel benieuwd naar dit stukje software
Gedownload en kunnen openen ( acrobat reader 8 )

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HOLMImpulse

Bericht door Marp »

Hij is nogal groot: 17.4 MiB. Ik vermoed dat hij nog niet geheel binnen was toen je hem opende. Gewoon nog eens proberen, en als het niet lukt, dan nogmaals met leeggemaakte cache.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

lukt nu ook hier, met reader 9.0
Even lezen !
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Werkt best lekker dat progje!
Kan ook overweg met de calibratiefiles die ik bij mijn mic heb.
(.mic veranderen in .cal)
Ik heb snel de behringer uca-200 usbkaart eraangehangen.
Zelfde meetresultaat als Arta...

Positief ben ik over de auto-gating functie trouwens!
Ook dat je die real-time kunt verstellen...
Snel ook nog de raveland axx1010 free air gemeten 5cm van conus.
Bijlagen
UCA-200 loopbackmeting.JPG
raveand axx1010.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

De eenvoud trekt mij wel aan, en ik sta er van versteld hoe snel ik een schijnbaar goede meting heb kunnen krijgen.
Leuke van dit progje is dat je alle meetinstellingen kunt weergeven in een venstertje.
(als leek kun je dan nog eens terug kijken hoe je gemeten hebt. Overigens ook op te slaan)

Wie weet of ik de juiste instellingen heb gebruikt?
Ik wil namelijk heel graag een referentiemeting hebben uiteraard.
Ik heb een visaton tweeter opgemeten van dichtbij. 2cm afstand +/-
PS. instelingen staan erbij.
Bijlagen
schijnbaar goede meting sc10n visaton.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HOLMImpulse

Bericht door Pjotr »

Ha Bart,

Ik heb er op het moment geen tijd voor. Maar het ziet er goed uit. Zo naar je ervaring te lezen erg begrijpelijk en overzichtelijk. Beste kun je een vergelijk doen met Arta (en/of Audiotester). Als het goed overeenkomt zit je wel goed lijkt mij. Er lopen ook diverse draadjes op Diyaudio.com, de links staan meen ik op de site van Holm.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Aangezien je deze meetapparatuur zo hebt opgezet, heb ik weer eens wat gemeten vanmorgen.
Nu was een coaxiale caraudiospeaker aan de beurt. Sonavox 16,5cm glassfibre cone.
Gemonteerd in een gesloten 20 liter kastje, gericht naar plafond. Mic op 20cm afstand.
Als de settings eenmaal goed staan is het een fluitje van een cent.

tweeter heeft een elco, 4,7uf vast eraan zitten overigens.
Best netjes voor zon carspeaker overigens vind ik.

Daarna heb ik een 170mm basmid van AR gemeten.
Ook niet verkeerd! netjes tot 4khz.
Bijlagen
Sonavox coaxial carspeaker.png
AR 170 basmid.png
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Ik heb gemerkt dat ik iets te enthousiast was over de calibratiefile van de IBF mic die ik had gebruikt.
Die werkte dus niet. Holmimpulse wil een .CAL bestand zien, en zomaar de .MIC bestand van naam wissellen werkt niet.

Iemand een idee hoe ik dat krijg omgezet?
In principe is het .MIC bestand een tekst bestand. (met voor ARTA netjes alle comma's door punten veranderd)
Wellicht kan ik nog meer veranderen zodat Holmimpulse hem wel slikt.

Ik heb wel net ontdekt dat je een loopback van je geluidskaart kan maken, en die ook als calibratiefile gebruiken.
Ook dat is dan handig uiteraard.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Volgens mij heb ik het al gefixt.
Het was een kwestie van teskst weghalen in de .mic file met kladblokkie.
Daarna .cal van gemaakt en ingeladen.

Jammere is dat je die ingeladen curve niet snel kan zien. (Arta wel)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Zijn er ondertussen meer mensen die meten met Holmimpulse?
Ik ga zodadelijk eens de laatste ARTA downloaden, ben benieuwd...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

na lang geen meetsetje te hebben gehad, toch weer iets gekocht. vanavond de behringer ECM8000 eraan gehangen.
wordt meteen herkend, en na 2 klikken ben je aan het meten. Heerlijk simpel!

overigens wordt de mic gevoed met een USB-XLR verloopje met fantoomspanning.
lekker plug en play,lles werkt ook met deze configuratie dus.
Afbeelding


Overigens, makers van Holmimpulse hebben ook speakers :D

zo te zien met een mooie bekende tweeter!
Tweeter: 1" ScanSpeak Illuminator Ring radiator. 1 psc.
Midtones: 4" ScanSpeak Illuminator. 1 psc.
Woofers: 8" ScanSpeak Revelator. 1 psc.

http://www.holmacoustics.com/sp1_pictures.php
Laatst gewijzigd door bartsegers op ma 14 nov 2011, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: HOLMImpulse

Bericht door Vinculum »

Staat ook al zo'n slordige tiepvauwt op de site. Dat is de tweede al vanavond.
"separates into base, midrange and tweeter"... Base? =;
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HOLMImpulse

Bericht door b_force »

bartsegers schreef:
na lang geen meetsetje te hebben gehad, toch weer iets gekocht. vanavond de behringer ECM8000 eraan gehangen.
wordt meteen herkend, en na 2 klikken ben je aan het meten. Heerlijk simpel!

overigens wordt de mic gevoed met een USB-XLR verloopje met fantoomspanning.
lekker plug en play,lles werkt ook met deze configuratie dus.
Afbeelding
Ik meende ergens gelezen te hebben dat die nogal bandbreedte beperkt was?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Ik denk dat je gelezen hebt dat je mer ARTA en de T-bone Micplug niet uit de voeten komt.
(geen 2 kanaals meting mogelijk)

Het is wel een ander apparaatje. (wellicht verder hetzelfde, maar ik heb geen T-bone)
Ik heb een Fame microport...

Met holmimpulse heb ik al snel kunnen meten, maar nog niks kunnen loopen ed.

het broertje van IMG stageline zegt:
Frequenzbereich 20-20000Hz (DMA-1USB)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: HOLMImpulse

Bericht door meiborg »

Heel interessant! Ik stond afgelopen maand op het punt om dikke pegels voor Arta neer te leggen. Ik ga mooi deze eerst proberen voor ik geld uit ga geven, lijkt mij onderhand wel fijn als ik de meetresultaten eens kan opslaan.

Mvg reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HOLMImpulse

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Ik denk dat je gelezen hebt dat je mer ARTA en de T-bone Micplug niet uit de voeten komt.
(geen 2 kanaals meting mogelijk)
Je hoeft ook niet per se 2-kanaals te meten. Met een 1-kanaals meting kun je ook prima overweg.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: HOLMImpulse

Bericht door bartsegers »

Pjotr schreef:
bartsegers schreef:
Ik denk dat je gelezen hebt dat je mer ARTA en de T-bone Micplug niet uit de voeten komt.
(geen 2 kanaals meting mogelijk)
Je hoeft ook niet per se 2-kanaals te meten. Met een 1-kanaals meting kun je ook prima overweg.

Daarom heb ik dit handig dingetje ook gekocht.
ik doe altijd 1 kanaals metingen met holmimpulse. Heb ARTA alleen nog maar voor LIMP op de PC staan.

@meiborg, ik kan het progje ten zeerste aanraden, werkt echt simpel!

Er is nog geen goede tutorial (bij mijn weten) maar eigenlijk hoef je maar een aantal dingen te doen.

- in en output specificeren (aangesloten apparatuur)
- signaal specificeren (sinus, sweep, high-low pass)
- meten
- gate instellen
- klaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: HOLMImpulse

Bericht door meiborg »

Een kind kan de was doen :D Lijkt mij heel leuk om ook eens mijn meetresultaten te kunnen showen hier!

Mvg reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HOLMImpulse

Bericht door Pjotr »

meiborg schreef:
Een kind kan de was doen :D
Die kennen we ja. Meestal zitten de chocoladevlekken en appelstroop er nog in :lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: HOLMImpulse

Bericht door meiborg »

Of dat ene knalrode niet door- en doorgeverfde sokje..
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: HOLMImpulse

Bericht door meiborg »

In een woord: geweldig!

Ik heb vandaag even snel een meting gedaan op mijn pensil6, hij hing aan de av versterker met de hele opzet niet gekalibreerd, ook mijn dsp hing er niet tussen dus het geval was geheel zonder filter (leuk voor de puristen). Er kwamen hele bruikbare metingen uit.

Duidelijk was meteen dat de t.bone mic plug die ik gebruik nog niet gekalibreerd was middels loopback, ik kreeg dezelfde afwijkingen als onder Arta. Resultaten zijn gemeten op 2 cm afstand, in room met de gating op 5ms. Naast de speaker stond een plant, verder stond hij vrij in een omtrek van ongeveer 1,5 meter. Ongelooflijk dat je simpel door het op je pc te gooien en een mic er aan te hangen al dit soort metingen kan maken. Ik ga dit zeker verder ontdekken, ik vind het zeer geschikt tot nu toe! Een aanrader, eerst eens precies uitzoeken hoe ik het moet configureren. Voor ARTA had ik daar "een mannetje" voor, ik wil het zelf ook volledig onder de knie krijgen dus eens goed inlezen in de materie!

edit: ik heb de output van de poort niet gemeten vandaar de vroege afval in het laag, ik wilde alleen quick en dirty een testmeting doen.

Mvg Reinder
Bijlagen
pensil6.png
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: HOLMImpulse

Bericht door arjank »

Leuk proggie, ga ik ook eens proberen. Ook top dat je de freq-response als text file kunt exporteren, dan is het naar mijn idee ook mogelijk deze in boxsim te laden. Met HobbyBox die ik normaal gebruik gaat dat niet lukken (dacht ik).
Plaats reactie