Hypex Module veroorzaak kortsluiting

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Fokko
Contacteer:

Hypex Module veroorzaak kortsluiting

Bericht door Fokko »

Ik zit met een probleem.

Ik had gister een dagje vrij, een prachtig moment om de versterker eindelijk eens af te bouwen. Ze stonden al een tijdje weer op de plank om te worden afgemaakt.

De opbouw is vrij simpel, maar solide. Een 1000VA 42v Amplimo transformator, met daarachter twee brugcellen, en daarop 6 maal 62v 18 000uf Elna condensatoren. Daarna natuurlijk de Hypex 400ST, (nog) niet gemodificeerd. Door de transformator normaal te laten inschakelen gebruik ik een Hypex Softstarter.

Het probleem is als volgt. Wanneer ik de voeding test zonder de Hypex module, dan start alles vlekkerloos op. Wanneer ik de module erachter hang dan schiet de zekering er direct uit. Het lijkt wel alsof de Hypex kortsluiting maakt. Ik heb twee modules, maar beide hetzelfde resultaat. Hoewel ik nieuw ben in de versterkerwereld, vind ik het vrij vreemd.

Ik zal later vanavond nog even een tekening maak van de opbouw van de voeding. Uiteraard zit er een foto'tje bij :) Niet CVE kwaliteit, maar ben tevreden over de kwaliteit van de italiaanse kastjes.
Bijlagen
De versterker
De versterker
De versterker
De versterker
TubeHead

Re: Hypex Module veroorzaak kortsluiting

Bericht door TubeHead »

welke zekering heb je gebruikt ?? Ringkern trafo's hebben een flinke inschakelstroom. En dat icm de hypex als extra belasting.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik had er een 5A traag tussen zitten, groter durfde ik toen niet te gaan. Word die inschakelstroom niet beperkt door de Softstarter?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Heb je er een softstarter tussen zitten ? Dat is wel gunstig ! En de 5A is vrij ruim. Aan die combi zal het wel niet liggen.

Voeding correct aangesloten op de module ?

Heb je een tweede module ? anders probeer die eens.

Dit zijn de dingen die me tot nu kan bedenken... :(
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik gebruik deze softstarter.

De voeding is correct aangesloten, meerdere keren heb ik gechecked.
De andere module heb ik er ook aan gehad, maar kreeg hetzelfde. Ik zal zometeen de weerstand tussen de teminals eens meten.

Ik vind het erg vreemd. Hij zou minder dan 6watt mogen trekken in de standby stand :?
Bijlagen
Untitled.png
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Zoals het hier staat heb je de supply ground/on niet aangesloten.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

wat gebeurt er als je eerst de elco op laat laden... en dan voorzichtig de Hypex eropaan sluiten ?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Mijn idee was om deze eerst niet aan te sluiten om te testen, zodat hij off bleef, en zo in de standby modes bleef.
Of is dit een verkeerde interpretatie?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik ben dan bang voor vonken, weet niet of dit verstandig is. Volgens mij mag de Hypex niet zoveel vermogen trekken.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Fokko schreef:
Mijn idee was om deze eerst niet aan te sluiten om te testen, zodat hij off bleef, en zo in de standby modes bleef.
Of is dit een verkeerde interpretatie?
Volgens mij wel, misschien dat iemand anders daar ook nog iets over kan zeggen... Ik kan me trouwens niet voorstellen dat daardoor de zekering zou springen...

Ik heb hier trouwens een werkende voeding staan voor een UCD400, als je eens in de buurt bent...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zou eerst eens gaan meten met de multimeter in de Ohm stand en eens kijken of je niet ergens sluiting hebt. Ook aan de uitgang (luidspreker) van de Hypex module uiteraard. Verifieer ook dat je + en - aan de voeding hebt geknoopt en niet per ongeluk de + en - van de uitgang, dat heb ik zelf één keer gedaan en dan is 't gauw afgelopen met je Hypex module. Kortom, loop/meet alles nog eens na en probeer dan nog eens.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
cve

Bericht door cve »

Als ik de op de foto naar de draden op de softstart kijk dan maak ik me erg veel zorgen. De foto is wel niet echt scherp maar ik zie toch echt een stuk koper door de isolatie heen (bruine draad). Op je schets van de aansluitingen wordt het me ook niet helemaal duidelijk wat je met die 2 grijze draden precies doet. Je hebt toch niet de retour aan massa gelegd?
Heeft de UcD module ook genoeg ruimte? Als de spanningsregelaars aan de massa komen dan krijg je ook sluiting.

Co
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik heb het vermoeden dat er bij het aansluiten van de UcD's iets verkeerd gegaan kan zijn:
Weet je zeker dat de elco's echt leeg waren toen je de UcD's aan de voeding hing?
Even Ohms meten tussen de voedingaansluitingen van de modules...

Wat me ook opvalt: alle voedingdraden zijn rood??? Je maakt zo een vergissing en die zie je ook niet snel...maar je Ucd's wel...

Kees
Plaats reactie