Ik ben Renco, 22 jaar en studeer E-technology(gewoon elektronica dus..)
Tot nu toe heb ik op m’n een setje experience v20 van visaton gebouwd, en sindsdien een paar basgitaarkasten/subwoofers ontworpen en gebouwd. Met plezier lees ik mee op fora over zelfbouw speakers en akoestiek.
En..
Ik ga me eindelijke wagen aan mijn eerste fullrange ontwerp
Dit is de bedoeling:
een -3dB bereik van 30-35 Hz tot 20KHz.
Tot minstens 10-15Khz -3dB off-axis respons 45 graden.
maximale afmetingen(ongeveer): 40 hoog, 25-30 breed, en 35 diep.
budget van 200-250 euro per kast.
De speakers gaan gebruikt worden voor het mixen op locatie in verschillende ruimtes, van oefenruimte tot studio.
Maar ze zullen ook gebruikt worden met afmixen en masteren en moeten met overtuiging en 'zonder' vervorming hard kunnen.
Mijn eerste idee was een gesloten tweeweg systeem. Maar een f3 van 35hz en dan ook nog mooi(ook off-axis)doorlopen naar de tweeter gaat mijns inziens niet lukken met dit budget en formaat..
Vandaar misschien toch een drieweg met:
één Vifa PLW22WR09-08 of Seas h1192? in een basreflex behuizing voor het laag tot 200hz.
één Seas h1304 in een geslotenkastje voor 200 tot 2000 hz
en één Seas 27TFFC of Vifa XT300 vanaf 2000hz.
Ik weet echter niet hoe deze drivers klinken, ik hoop dat speaker en co een aantal van deze units ingebouwd heeft staan, zodat ik een indruk krijg van de karakters.
Gaat een basreflex mij toch teleurstellen, of kan dat best?
De behuizing ben ik (ook) nog niet over uit, ook lastig als de drivers nog niet vast staan..
Ik wil in ieder geval de drivers van achter de baffle monteren en een soort waveguides maken in de baffle zoals bij de tweeter van de Audionoot minimonitor, maar dan bij alle drivers.
Misschien zelfs de magneten op één lijn brengen door extra hout achter de baffle en dus een diepere waveguide bij mid en tweeter, om faseverschuiving te minimaliseren.. weet niet of ik hier heel voorzichtig mee moet zijn..?
Wat zijn jullie meningen over het ontwerp(en de criteria), en de driverkeuze tot nu toe?
Heeft iemand ervaringen met deze drivers?
Zie ik iets over het hoofd? Is er nog veel laag te toveren met zo’n filter? is een gesloten kast dan toch mogelijk?
Ik begrijp dat 200 euro per kast niet veel geld is, maar ik denk dat het toch aardig moet lukken.
Na een jaartje sparen wil ik de speakers actief gaan aansturen met hypex UCD's o.i.d. maar daar is nu nog geen geld voor.
Ik ben heel benieuwd!
vast bedankt,
Renco